Ponyritjes, Groot of klein paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

alice0cullen

Ponyritjes, Groot of klein paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 19:43

Wij organiseren ieder jaar ponyritjes op een kleinschalige kermis. En nu hadden wij een discussie over wat de kinderen nou willen of durven.

De bedoeling is simpel paarden worden aan de hand rondgeleid en dan mogen kinderen een aantal rondjes meehobbelen. Alleen hebben wij ieder jaar oudere kinderen of volwassenen die het ook wel eens leuk lijkt om een rondje te hobbelen.
Voorgaande jaren gingen we altijd met twee shetlanders en een welshje.

Nu hadden we de discussie. Ik heb zelf een Friese merrie van 1.72 hoog. Harstikke braaf aan de hand kan er ieder klein kind zo op zetten. Maar de persoon waar ik mee samenloop denk dus dat de kinderen dit dus doodeng vinden omdat ze zo groot is.

Wat denken jullie, zouden kleine kinderen alleen op de kleine pony's durven of zouden ze ook wel een rondje gaan op een wat groter paard.

Ik weet niet zeker of dit hier goed staat.

myk_en_shant

Re: Ponyritjes, Groot of klein paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 19:50

Mijn ervaring is dat de kleintjes idd niet op een groot paard willen.
Zelf neem ik altijd een kleine pony (grote maat shet) en een D formaat (Haflinger) mee. Zo kunnen de kleintjes op de shet en de grotere op de Haflinger.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 19:53

Toen ik kind was, vond ik hoe groter, hoe mooier. En nu ben ik een echt pony mens :+

Maar iets anders, vind je het niet zielig voor je paardjes? Harde muziek, stilstaan tot er een kindje komt, zelfde rondje lopen.....
Ik heb kermis pony's ( sinds ik meer weet van paarden, dus niet toen ik een klein kind was ) altijd sneu gevonden.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 20:07

Over het algemeen vind ik een groot paard geen goed idee, als het kan is een middelmaat pony imo het beste. Maar als het zoals je zegt is dat je meerdere ponys meeneemt, dan zou een iets grotere geen probleem zijn lijkt me.

Het lijkt me inderdaad dat er kinderen gaan zijn die het doodeng vinden, maar ik denk dat de ouders zich dan erger zorgen gaan maken. Hoe braaf het dier ook is, alles kan misgaan in de ogen van ouders, en het beeld van hun kind die van een kleine pony afvalt is te minder dramatisch dan bij een fries... stel dat ze vallen en het paard gaat erop staan, dan zit er nogal een verschil tussen fries en welsh. Nogmaals je fries mag dan wel zo braaf zijn, en jij weet het maar ouders zullen altijd in hun achterhoofd houden dat elk paard kan schrikken van onverwachte dingen. ik denk dat ze dan sneller zeggen dat ze het te gevaarlijk vinden en dus geen ritje krijgen.

Een haflinger vind ik dan inderdaad een beter idee, niet zo enorm maar in principe kan daar ook iedereen op.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 20:15

Ik denk meteen hoe til je ze op zo'n groot paard. Zelfs met ondersteuning van een been/bil til je je al een breuk. En een kind vasthouden op heuphoogte is makkelijker dan wanneer je op schouderhoogte of hoger moet vasthouden.

Dus naar mijn idee is een grotere mee leuk, maar boven de 1.50 lastig om ermee om te gaan km.dit geval

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 00:38

Het was ook niet het idee om mijn paardje mee te nemen ;) ik noemde haar als voorbeeld.
De pony's die meegaan zijn ook niet van mij ik help alleen in het organiseren.

Mijn idee was om twee kleine shetlanders mee te nemen en een van haar tinkers ongeveer ergens tussen de 1.40 tot 1.45 maar die vind zij te groot. Haar lijkt het lastig om mee te nemen, het is een loopgraag paardje maar in mijn opinie gaan ze toch niet los en zitten ze in een afgesloten ruimte.

En over de muziek, de kermis is zo klein dat er welgeteld 6 attracties zijn en wij aan de andere kant van het terrein staan naast de wagens. Is ook maar voor twee uurtjes gelukkig. Hoop dat het beter weer is.
Zij wil graag een welsh meenemen maar die is vreselijk ongeduldig, dus ik heb liever een wat meer voorwaarts paard maar waar je wel rustig kinderen op en af kan halen.

Zelf was ik ook altijd liever de grote die zijn toch vaak wat geduldiger en kalmer in het koppie maar ik kan ergens wel snappen dat kinderen de grote nog wel eens eng vinden. Of nou ja de ouders dan;)

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 01:28

Ik heb wel vaker pony ritjes gelopen dat was een met een groep shetlanders, en met een stel manege paarden waar shetlanders, welshjes maar ook friezen tussen liepen. Verder heb ik ook al een paar jaar achter elkaar met mijn IJslander (D pony) ritjes gelopen nog niet gehoord dat er een kind bang voor was. En bij de ritten van de manege gingen kinderen die een groot paard eng vonden gewoon op een pony en de grotere en ouderen vonden het maar wat stoer om op een groot paard te gaan. Als je met meerdere pony's gaat zie ik geen probleem om een groter paard mee te nemen :)