Wie kent het: 'het gaat top' of 'flop' -weken met je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SG1985

Wie kent het: 'het gaat top' of 'flop' -weken met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 12:59

Ik heb een super lieve jonge merrie van 6 jaar. In karakter is ze nog wel eens 4 -5, en we hebben enorm veel stormen gekend.
Ze gaat voor mij door het vuur, en de laatste maanden merk ik dat ze het paard is dat ik altijd heb willen hebben.

Toch heb ik (voor ik haar kocht) gedacht dat ik een paard wilde (ruim, M2 niveau) die ik zo kon gaan trainen en kon starten.
Met een 3,5 jarige merrie ging dat natuurlijk niet direct. Ze is vrij groot en vindt het lastig los te laten en echt goed door lijf te gaan en galop is nog niet in balans.
Ik moet dus met name geduld hebben, want dat werkt het beste. Ik kan haar prima klem zetten tussen twee benen en handen op strak en dan lopen in een dressuurhouding... maar dat wil ik juist niet.
Ik wil ontspanning....

Nu heb ik weinig geduld van nature... dus ik moet mijzelf soms echt terug fluiten en zeggen: je kan nu eenmaal niet zoveel van haar verwachten.....
Ik heb dus momenten dat het top gaat, maar soms door eigen ongeduld ook flop.....

Soms wil ik al wedstrijden starten, en soms wil ik gewoon wachten tot de L2 loopt... vreselijk eh. Die mood swings...

Wie herkent dit?

Odysseus

Re: Wie kent het: 'het gaat top' of 'flop' -weken met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 13:18

Herkenbaar :D

Hier eentje van 5 jaar, gekocht als vierjarige. Sommige dagen pakt ze alles top op... Stap-galop, eenvoudige wissels, changementen, contra, SB. Ze draait haar hoefje er niet voor om. Dan denk ik: startkaart here we come.
Maar op sommige dagen denk ik, zelfs bixie is nog een brug te ver :')

Maar dat is ook wel typisch bij jonge paarden natuurlijk. Ene dag gaat beter dan de ander. En soms zit ik zelf niet lekker in m'n vel en dat kan ik ook merken in het rijden :j

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 13:27

ED -> PP

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 13:45

Wat bij mij ook erg meespeelt is dat ik veel kijk naar anderen. Bij sommige combinaties gaat het veel sneller lijkt wel (maar ook die hebben hun eigen sores), maar goed..... Soms moet ik even doorbijten, en roep ik: ik zet haar op marktplaats.... maar na 2 seconden denk ik al weer: neeeeee.... geef het tijd

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 13:51

Hier ook iemand!
Ik heb een 6 jarige ruin.
Hij was 5 en net geruind en helemaal groen.

Nu een jaar verder kan ik er wel aardig op rond rijden.
Maar idd mijn geduld is ook minder dan de tijd dat het paard nodig heeft.
Hij is heel sensibel en snel gespannen. Maar als hij eenmaal lekker ontspannen loopt op zijn eigen benen.
Dan geeft hij zooo'n goed gevoel. Daar kan geen getrokken dressuurhouding tegen op :n

Alleen deze weg duurt gewoon een stukje langer.. Maar is het uiteindelijk helemaal waard!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 13:58

Ik moet met blijdschap bekennen dat ik het zelf niet herken...
Maar ik weet niet of het aan mij ligt of aan het paard.

Gaat om een 8-jarige fries die eigenlijk nooit serieus aan het werk heeft gehoeven (door minder geschikte amazone, daarna amazone die zelf met blessures liep) tot januari dit jaar. Laatste amazone ging verhuizen en eigenaar vroeg mij met dit paard aan de slag te gaan. En hij gaat alleen maar met grote sprongen vooruit. Nu heeft hij ook wel een topkarakter en werkt hij onwijs graag.
Ik moet bekennen dat ik op dit moment een beetje last van een dipje heb, wat je niet terugziet in de punten op wedstrijd, die stijgen alleen maar gelukkig. Maar ik begin zelf meer te verlangen van het paard, te snel voor een paard dat nog maar een half jaar aan het werk is.
Gelukkig heb ik filmmateriaal en kan ik zien hoe snel het allemaal is veranderd en vooral verbeterd. Dan kan ik het weer goed relativeren.

Dus misschien ook iets voor jullie? Van waar ben je gekomen? En hoe perfectionistisch ben je zelf?
Ik ben gewoon begonnen in de B, toen ik hem twee maanden reed. Zeven wedstrijden in de B gereden en met 20 winstpunten afgesloten. Inmiddels 4 keer weggeweest in het L1 en nu 8 winstpunten.
Ik heb een super instructrice die onwijs perfectionistisch is. Om mij heen vindt men het beeld geweldig, terwijl ik niet tevreden ben en twijfel of ik wel winstpunten heb (198 punten, 2e prijs bijvoorbeeld). Eigenaar zegt ook: Als jij tevreden bent, heb je ook 220 punten in een proef. En ik denk dat het ook zo is. Je eigen perfectionisme bepaalt zo onwijs hoe tevreden je zelf bent.
Wees dus niet alleen kritisch op je paard, maar ook op jezelf. Zijn je verwachtingen reëel?

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 13:59

Oei, ik herken dat ook enorm, alleen is de mijne niet zo jong meer :o
Ik heb een 10 jarige merrie die ook aan deze omschrijvingen voldoet :j

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:02

SG1985 schreef:
Wat bij mij ook erg meespeelt is dat ik veel kijk naar anderen. Bij sommige combinaties gaat het veel sneller lijkt wel (maar ook die hebben hun eigen sores), maar goed..... Soms moet ik even doorbijten, en roep ik: ik zet haar op marktplaats.... maar na 2 seconden denk ik al weer: neeeeee.... geef het tijd

precies dit :')

op het moment gaat het top, maar wie weet gaat het over een week weer flop, en kan ik ook idd alles met hem doen als hij fijn is, en als hij niet fijn is, ben ik ik een half uur mezelf aan het opvreten, en aan het proberen hem los te maken, op het moment is hij wel stabiel, heb in zijn jongere jaren echt gehad dat het om de dag afwachten was hoe hij zou gaan lopen, en dan was het soms ook echt janken 8)7

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:22

Jezelf meten aan een ander is gewoon ontzettend demotiverend. Jullie hebben je eigen weg en dat is waar je, je op moet concentreren.
Daarnaast laten mensen alleen de goede dingen weten (hoog gescoord op wedstrijd bijv.) maar als ze af hebben moeten groeten lees je dat nergens hoor :)

Ik heb structueel (helaas) dat ik een week fantastisch rijd en dan vervolgens weer 4 weken in een dip zit. Maar daarom heb ik iedere week les en ondanks dat ik mezelf soms enorm rot vol blijf ik toch doorzetten. Want die ene week dat het fantastisch gaat voel ik mij dan ook fantastisch :D.
En gelukkig rij ik vrijwel altijd alleen dus heb ik niks om aan te meten of om mij druk over te maken maar ik ben daar erg gevoelig voor. Als er iemand al komt kijken ben ik in staat om ineens te rijden wat we al 'kunnen' in plaats van te trainen en juist te oefenen wat nog niet goed genoeg gaat, waar ik dus mee bezig was. Dat is dan ook een probleem op wedstrijden, dat ik dan niet er aan durf te rijden omdat ik niet wil dat het er slecht uitziet. Terwijl het juist enorm goed gaat als ik gewoon rij en niet ga afwachten ;)

Maargoed, die dingen moet je in je hoofd leren uitschakelen en dat is gewoon erg moeilijk. Je moet zelf doen wat je moet doen, goed rijden, goed luisteren naar je instructie en je focussen op jezelf en jouw paard. Niet kijken naar al die andere, die hebben ook dalen mee gemaakt.

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:50

xmarliez schreef:
Jezelf meten aan een ander is gewoon ontzettend demotiverend. Jullie hebben je eigen weg en dat is waar je, je op moet concentreren.
Daarnaast laten mensen alleen de goede dingen weten (hoog gescoord op wedstrijd bijv.) maar als ze af hebben moeten groeten lees je dat nergens hoor :)

heb je helemaal gelijk in, mijn paard staat thuis, dus van mederuiters in de bak heb ik geen last, maar vooral op wedstrijd, die prachtige paarden waar ik dan tussendoor loop met een (prachtige) kruising, vroeger at ik mezelf helemaal op, nu scheelt me dat niks meer en kan ik er lekker aan rijden!
toen ik nog B reed en de L/M/Z ruiter begonnen met losrijden op wedstrijd, was ik altijd zo onder de indruk, dat is nu ook al wel verdwenen aangezien hun ook niet altijd perfect de ring rond rijden

vaak zie ik dan wel dat het met losrijden echt super gaat, terwijl dat effect smelt als sneeuw voor de zon als combinaties de ring in gaan, heb er zelf ook last van!

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 16:03

Ik ben een über perfectionist... dat is vooral heel erg voor mijzelf... ik ben mega streng naar mijzelf toe.... iedereen stoot mij geregeld aan, wanneer start je nu eens? Dan loop ik al bijna rood aan... ik durf dan niet omdat de galop nog grof en in disbalans is. Dat wil ik mijzelf niet aan doen....

Daardoor bestaat ook de kans dat je onredelijk naar je paard bent. Ik heb nu een mega instructeur die zegt, okay als jij wilt dat ze perfect loopt... dan start je toch gewoon over 1-2 jaar. Maar gun jezelf dan de rust en ruimte om te groeien! Maar vooral het paard... hij zegt geregeld: we werken aan jou, dan volgt zij vanzelf....

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 16:07

Het is ook, als ik met veel druk rij, heb ik haar zo voor de bakker... maar is dat voor de bakker? Wil je dat? Ja het staat wel leuk in de ring.
Ik wil ook dat ze met weinig druk en een losse teugel over de rug en door het lijf loopt....

Dat is een dingetje :)

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 16:15

Nouja jij hebt het top/flop weken. Ik krijg het zelf voor elkaar om de top en flop dagen te hebben. De ene dag rijden we heerlijk rond en de volgende dag rijden weer waardeloos. Mijn probleem. Ik ben niet contant genoeg. Ik ben inconsequent en dan begrijpt mijn paard me niet, want wat de ene keer goed genoeg is, is de volgende keer niet goed genoeg.

Heel groot probleem voor mezelf, het paard is dan ook een enorme spiegel voor mij.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 16:17

SG1985 schreef:
Het is ook, als ik met veel druk rij, heb ik haar zo voor de bakker... maar is dat voor de bakker? Wil je dat? Ja het staat wel leuk in de ring.
Ik wil ook dat ze met weinig druk en een losse teugel over de rug en door het lijf loopt....

Dat is een dingetje :)

Dit komt me heel bekend voor, ik krijg ook geregeld te horen ''Je paard moet zeker 10 cm korter worden!'' Als ik dan aan de persoon ik kwestie vraag hoe ik het volgens hem moet oplossen, komt eruit dat ik ''de teugels maar 10 cm korter moet pakken!" En ja, tuurlijk loopt die dan 10 cm korter, opgericht van de spanning, zonder rug gebruik. De keer erna dat ik erop kruip is en geen meter meer mee te gaan, dan heb ik een sterrekijker want zij denkt dat het dan zo hoort. Paardlief weet dan niet beter. Gelukkig heb ik ook een prima instructrice die me goed kan helpen en rust geeft aan mij en mijn paard. En dan kan ik al die commentaar heerlijk weglachen. Overlaatst nog commentaar gekregen dat mijn teugels 20 cm te lang waren (sterk overdreven uiteraard) en vervolgens haalden we een 3de plaats binnen in de B1. De jury ziet in de B ook liever een heerlijk ontspannen paard dat fijn door de hoeken loopt en aan de hulpen is dan een opgetrokken dier dat loopt te knarsentanden van de spanning en meer bezig is met het terrein dan met jou. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 16:22

SG1985 schreef:
Ik ben een über perfectionist... dat is vooral heel erg voor mijzelf... ik ben mega streng naar mijzelf toe.... iedereen stoot mij geregeld aan, wanneer start je nu eens? Dan loop ik al bijna rood aan... ik durf dan niet omdat de galop nog grof en in disbalans is. Dat wil ik mijzelf niet aan doen....

Daardoor bestaat ook de kans dat je onredelijk naar je paard bent. Ik heb nu een mega instructeur die zegt, okay als jij wilt dat ze perfect loopt... dan start je toch gewoon over 1-2 jaar. Maar gun jezelf dan de rust en ruimte om te groeien! Maar vooral het paard... hij zegt geregeld: we werken aan jou, dan volgt zij vanzelf....

Waarom loop je rood aan?
Er is niets mis mee om perfectionistisch te zijn en te zeggen: "Ik vind 'm er nog niet klaar voor." Het is jouw paard, jouw beslissing. Laat je niet onder druk zetten door omstanders.

Aan de andere kant heb je op deze manier wel alle ruimte om aan te klooien. Terwijl wanneer je nu een startkaart aanvraagt en over 3 maanden een wedstrijd plant, je gericht gaat trainen richting die wedstrijden. Maar dat is ook iets dat je helemaal aan jezelf moet overlaten, wil jij dat? Dat is het belangrijkste.

Ik heb het zelf wel gedaan, ik reed het betreffende paard 3 weken toen ik mijn startkaart aanvroeg. Voor de eerste wedstrijd had ik nog 6 weken om te trainen. Op dat moment was er nog ruim voldoende om aan te werken, maar ik wist dat hij op zijn top prima tegen de 200 punten kon lopen. Toch allemaal spannend zo'n eerste wedstrijd met een paard dat nog maar weinig weg is geweest, niet op de trailer wilde (op dat moment) en ik uiteraard niet zonder spanning. Toch reden we 183 en 193 punten, en hij in beide proeven uit galop viel :P . Enkel omdat ik gericht naar de wedstrijden toe reed.
Maar dat is ook omdat ik het kan, ik train niet met pottekijkers. En ik loop al meer dan 10 jaar rond op het wedstrijdterrein, dus doet het me inmiddels ook niet veel meer.

Ik kan me echter heel erg goed voorstellen dat dat niet voor iedereen zo makkelijk is. Als ik kijk naar toen ik op school zat, presteerde ik het beste onder druk. Last minute stukken inleveren was mijn specialiteit! De druk van een komende wedstrijd werkt voor mij gewoon ontzettend goed.
Maar zo had ik genoeg klasgenootjes die ver voor de deadline hun spullen klaar hadden of zelfs al hadden ingeleverd. Die konden gewoon niet zo goed onder druk presteren, raakten zelf gestrest en gespannen. Wat heb je daaraan als je ook nog eens een levend dier onder je hebt.

Je kent jezelf het beste, maar het is wel eens moeilijk om op jezelf te vertrouwen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 16:25

Dat lijkt mij toch ook gewoon mogelijk? Je moet op wedstrijd net zo goed je principes nastreven als dat je in de training doet. Een wedstrijd brengt daar geen verschil in.

Daarnaast is wedstrijd rijden een hele goede training. Wanneer je niet de punten rijdt weet je waar je nog aan moet werken en wanneer je ze wel rijdt weet je dat je goed op weg bent.
Ik heb een wedstrijdpauze van 5 maanden gehad, daarvoor reed ik geen enkele winst en daarna alleen nog maar + prijzen. Mijn principes zijn hetzelfde gebleven alleen ben ik zelf verbeterd waardoor we dit nu ook goed uit kunnen voeren. Dit heb ik mede voor elkaar gekregen door de wedstrijden die ik daarvoor reed zonder winst. Dat heeft mijn ogen geopend om nog beter mijn best te doen.
Perfectionistisch zijn is goed, je moet nooit denken dat het goed genoeg is. Maar tevreden zijn moet je wel kunnen. Soms zit er gewoon niet meer in op dat moment maar omdat de ruiter over het algemeen die gene is die er voor zorgt dat het nog niet goed genoeg is moet je er ook weer een leermoment van maken. Om daarna te bedenken, wat ging er niet goed en wat wel, en wat is de reden dat het wel en niet goed ging.

Dus iedere keer maar denken ik ga niet starten want het is nog niet goed genoeg. Waarom laat je een jury dat niet beoordelen :) ? Het is hartstikke leuk en je hoeft niet te scoren omdat het je inkomen is neem ik aan. Dus geniet gewoon van het samen weg zijn en het je best doen, samen met je paard. En neem het jurycommentaar mee naar huis en ga er aan werken. Dan zul je zien dat het je juist enorm kan motiveren.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 18:41

Wat een leuke reacties, waar ik zelf ook echt veel aan heb!
Ik heb mij dus zowaar ingeschreven voor 30 augustus voor een B-proef - onderlinge wedstrijd op stal, die wel officieel door jury (erkend ZZ+ lid) wordt beoordeeld.

Erg leuke dag, waarbij we afsluiten met een bbq.... ik wilde dus niet inschrijven, maar door bovenstaand ben ik getriggerd... en zelfs gemotiveerd.
Wedstrijdrijden is geen doel op zich, maar wel een leuke verbintenis tussen mijzelf en het paard --> lerend vermogen.

Super dank voor jullie response allemaal.... nog een opmerking die ik als leuk oppikte: Je hebt te maken met een levend dier eh... anders had je beter een Konijn op batterijen kunnen nemen ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 22:42

Wat leuk dat je je hebt ingeschreven naar aanleiding van je topic! Het is hartstikke goed om op zo'n gezellige/ontspannen dag zoiets te ondernemen. Je hebt er zelf vaak minder spanning door waardoor je je beter kan focussen!

Blijf lekker ontspannen trainen, maak je niet druk als dingen niet 100% goed gaan. Onthoud dat je te maken hebt met een dier (en een konijn op batterijen is ook maar zo klein). Dat het nu niet helemaal goed gaat, betekent ook niet dat je op de onderlinge wedstrijd het gaat verprutsen. Bovendien moet je één foutje echt wel kunnen hebben in je proef :) Er zijn nog 28 te beoordelen onderdelen :)
En het is een veelgemaakte fout dat er na één fout niet meer gereden wordt. Dat is gewoon ontzettend jammer!

In aanloop naar mijn eerste wedstrijd ging er ook nog van alles fout. En in beide proeven maakte ik dikke fouten. Maar toch haalde ik een winstpunt. Maar een winstpunt is niet half zo belangrijk als jouw gevoel! Wees realistisch. Ben jij tevreden? Daar gaat het om!

Het zou leuk zijn als je ons op de hoogte houdt!

DominiqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 23:01

Dan ken ik een super instructrice als je op zoekt bent ;-) omgeving Apeldoorn!

Zodra het goed gaat: stoppen! Dat was laatst dus na 20 minuten, toen mijn knappe dame complete ontspanning gevonden had. Ook al wil je door (ongeduldig haha), je moet eraf. Werkt perfect!! :D :+

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 09:12

Ik heb namelijk hiervoor op een sportstal gestaan (daar ben ik sinds begin dit jaar weg, en dat heeft mij erg goed gedaan). Daar ging het echt om de winstpunten. Al liepen die paarden verkrampt of strak door het lijf met een bezem, dan riepen ze: al winst gereden?! wauw! top, gefeliciteerd.
Dat wil ik dus zeker niet.