Wie heeft ervaring met 'leerpaard'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

crazygirl1

Wie heeft ervaring met 'leerpaard'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 20:35

Ik ben opzoek naar een nieuw paard. Hierbij twijfel ik enorm tussen een jong (4-6 jarige, niet doorgereden) of een ouder leerpaard (M/Z). Daarom ben ik opzoek naar mensen die ervaring hebben met een leerpaard.

Hoe oud was het paard? Welk niveau had het paard? Wat deed je er mee? Is het aan te raden? Heb je veel geleerd of toch liever een jonger paard?

aniek_joefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 20:41

Ik zou het zelf zeer aanraden maar ik denk dat het er erg aan ligt wat voor paard het is.
Zelf heb ik een (new forest) pony die ZZ-licht gelopen heeft en toen we hem kochten 14 jaar was. Ikzelf had vrijwel alleen manege ervaring. Ik heb echt ontzettend veel geleerd van hem! Als ik een hulp niet helemaal juist gaf, deed hij het gewoon niet of deed iets anders :')
Momenteel (ongeveer 2,5 jaar later) starten we in het M2! Ik zou het dus zeker aanraden maar kan mij voorstellen dat sommige paarden vervelend worden als ze die uitdaging niet hebben :)

vosje2010

Re: Wie heeft ervaring met 'leerpaard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 20:44

Doen! Ik heb ook als B ruiter veel geleerd van mijn Z leerpaard: als ik een hulp gaf gebeurde er soms iets anders dan ik wilde: dus verkeerde hulp.
Dan leer je wel waar de knopjes zitten.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 20:44

Ik had een 15jarige dekhengst die Z2 dressuur had gelopen en L springen. Ik deed er eigenlijk alles mee maar door een blessure is hij toen helaas ongeschikt geworden.

Ik zou het zo weer over doen, het is heerlijk gewoon op je dier te stappen en denken nu ga ik lekker een buitenrit doen. Nu ga ik lekker eens even 1m-1.20m springen en nu ga ik maar eens oefenen met mijn dressuur.

Zelf zou ik nooit meer een jong dier willen mocht er ooit weer een paard of pony komen. Ik heb in die tijd met deze pony meer geleerd dan in de jaren dat ik groene paarden en pony's reed voor de handel.

Ja je kan wel samen groeien, maar ik ben meer gegroeid met die ouwe :P Moet wel zeggen dat ik over geen enkel talent beschik qua rijden en hij was mega geduldig met mij.

Maar ik ben wel van mening dat je van een GOED leerpaard meer leert dan van een jonge. Met nadruk op goed. Want niet elk paard is geschikt om een leerpaard te zijn.

Voor mij geld wel dat ze mega geduldig moeten zijn, maar je ook leren dat foute dingen niet acceptabel zijn. Dat hoeft zich niet te uiten in gemeen gedrag maar wel op een dusdanige manier dat je merkt dat je verkeerd bezig bent :)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 20:53

Ja hier ook een leer paard.
Hij is nu 22 jaar.
Hij is gekomen toen hij 18 was.

Zz zwaar dresuur gelopen.
Wat een top karakter en wat een geduld heeft hij met mij gehad.

Omdat hij al last had van slijtage en artrose wisselde we het bak werk af met buitenritjes.
Af en toe een lesje.

Geen wedstrijden meer.
Dat zal per paard verschillen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 20:58

Wat is je eigen ervaring? Ik zeg altijd leerpaard, als je zelf nog niet veel ervaring hebt. Zóveel beter dan met een jong paard beginnen, echt. Want je weet helemaal nog niet goed hoe iets hoort te voelen, wat precies de juiste hulpen zijn etc.

Die van mij was m2 geklasseerd maar wel Z getraind. Was nog niet zo oud.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:01

een "leerpaard" zit hem mijns inziens vooral in het karakter. een jonger paard kan super braaf zijn en een z- wedstrijdpaard kan met bijv. buitenrijden een enorme zeikerd zijn.
ik heb ooit een 23 jarig ( men-) wedstrijdpaard gekocht. zeer braaf maar ook zeer wakker en fel. en een 6 jarige hengst waarmee ik vanaf de eerste dag kon lezen en schrijven. súper braaf met alles.

zoek een paard met een fijn karakter dat koel in zijn hoofd is en kijk niet allen naar leeftijd.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:08

Een leerpaard is wel goed, als ie maar goed is afgericht, en dat is niet altijd zo bij m of z drs paard...dus als je goed kan selecteren of iemand mee hebt, die weet waar die op moet letten is een leerpaard fijn...maar een afgetrapt paard, wat dood aan been is en geen aanleuning heeft is geen leerpaard....maar die zie ik ook genoeg in de z of hoger lopen....

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:08

Als je de mogelijkheid hebt om een goeie leermeester te kopen....altijd doen! Ze kunnen je iets leren waar geen enkele instructeur bij kan. Namelijk het gevoel leren herkennen. Nou wil ik niet zeggen dat je die super instructeur niet nodig hebt hoor. Absoluut wel.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:21

Wij kochten 10 jaar geleden een 15 jarige. Qua niveau was ze niet heel bijzonder, B dressuur B springen maar ze kende wel veel. Had van alles gezien, gedaan. Was fokmerrie geweest. We hebben heel veel van haar geleerd want ze had wel veel ervaring. Ze was alleen nooit verder uitgebracht. Maar wel een superkarakter. Ik zou het zo weer doen. Ik zou zelf geen 4-6 jarige kopen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:31

Leermeester hebben is geweldig! Paard geeft je vertrouwen, helpt je vooruit. Heeft routine, en je kan daarna zelf veel beter paarden opleiden.

Helaas is zo'n leermeester vaak wat kostbaarder.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:41

Niet zelf een gehad, maar wel heel veel echte leermeesters gereden :)

Mijn vorige instructeur handelde in leermeesters/hoger geschoolde paarden (Z2 t/m GP) naar Japan, Engeland, Amerika etc.
Daar reed ik altijd paarden voor en helpen op stal etc.

Ik heb er heel veel ruitergevoel door ontwikkeld, ik kan nu zelf ook jonge paarden opleiden tot hoger nivo.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:43

Ik kreeg als manege ruitertje na 3 jaar rij ervaring een 19 jarige Welsh pony ZZ international springer. Ik heb enorm veel geleerd van de pony. En het was niet te gemakkelijk of saai want het was een draak van pony die me enorm uitdaagde. Maar ik heb er super veel van geleerd. En later kon ik er mee lezen en schrijven. Een oud leerpaard hoeft niet saai te zijn, je het ook genoeg met een pittig karakter als je daar van houdt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 22:00

Na jaren jonge of verprutste, gecompliseerde paarden rijden zal een eventueel volgend paard een leermeester worden. Ik kijk er nu al naar uit. Heb het wel gehad met het jonge paarden opleiden. Erg leuk, maar wil straks ook gewoon eens wat hoger rijden dan b-l-m. En netjes leren zitten ipv vooral functioneel.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 22:24

Ik heb 4,5 jaar geleden een leerpaard gekocht, ze was toen 10 jaar. Ik heb er bewust voor gekozen om naar een paard te kijken die qua niveau en karakter erg goed geschikt is om als 'beginner' veel van te leren en dat heb ik in haar helemaal gevonden.
Ze is bij de vorige eigenaresse t/m Z dressuur beleerd en uitgebracht en de knopjes zitten er allemaal goed op, dit betekent echter niet dat het makkelijk is om op een Z paard goed te rijden als beginner.

Een goed leerpaard is imo een paard dat snel fouten vergeeft, waarbij je de knopjes precies goed moet indrukken om het paard te laten lopen zoals het hoort te lopen en die het je niet allemaal cadeau geeft maar waar je wel ontzettend veel voldoening en ervaring uit haalt wanneer het goed gaat.

Als je zo'n paard kunt vinden dan zou ik daar zeker voor gaan! Als ik zie hoeveel ik al heb geleerd van mijn paard dan raad ik iedereen die goed wil leren paardrijden een leerpaard aan.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 09:42

Dus allemaal toch positieve ervaringen :)

Als jullie dan voor een leerpaard kiezen, zoek je dus een geduldig paard dat minstens Z dressuur heeft gelopen?

En rond welke leeftijd ga je dan zoeken? Je kan natuurlijk een 8-10 jarige kopen maar die liggen dan ook ver boven mijn budget. De andere kant, heb ik schrik om een ouder paard (15+) na 5jaar ofz op pensioen te moeten zetten of meteen veel medische kosten te hebben. Natuurlijk kan je dit ook altijd met een jonger ook hebben maar toch minder risico denk ik dan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 09:49

Tussen 10 en 15+ zitten ook nog goed 5 jaartjes :D :D
Ik zou wel goed laten keuren (dus op foto). Als ze dan nog geen artrose hebben, dan krijgen ze dat ook niet zo gauw en kunnen ze echt nog heel wat jaren mee.
En bedenk: goedkoop is meestal duurkoop.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 09:59

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 10:02

Ik hoef geen heel geduldig paard, ik heb liever een iets sensibele. Dat past beter bij mij, maar ik ben ook geen beginner. Ik zou niet ouder dan 15 willen. Foto's hoeft van mij niet. Als ze nog actief in het Z2 lopen met goed resultaat, dan zijn ze voor mij gezond genoeg.:)

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 10:03

Ik had toen een ouder paard 23+ die internationaal gelopen had onder mijn kont (was niet van mij maar ik was de enige die er mee reed), en een die alleen ingereden was (wel van mij).

Uiteindelijk had ik geen klik met het eerste paard en reed ik daar helemaal niet met plezier op alleen om haar wat soepel te houden, Het was wel erg handig om dingen te leren voelen.

Het tweede paard had ik een geweldige klik mee, en had ik met een jaar of 2,5 (in mijn eigendom niet leeftijd v/h paard) ook een beetje rond de Z lopen.

Inmiddels kan ik het dus en voelen, en een paard aanleren. Dat tweede heb ik uiteindelijk veel meer van geleerd. Kost wel veel meer tijd en soms frustratie (je komt jezelf tegen).

Waar ik nu bij een ander paard tegen aanloop is dat je er zoveel geduld voor nodig hebt. Ben nu 10 maanden verder en nu begint hij pas wat meer rust onder het zadel te krijgen. Al geeft het wel een kick als ze dan inneens iets doorhebben.
Soms is het wel makkelijker als ze het allemaal al gewoon kunnen.

Qua leeftijd van een paard... Kijk naar de gezondheid. Ik heb jongere paarden gezien die kapot waren en heb nu op dit moment twee 20+ ers die dagelijks flink wat kilometers maken en nooit iets hebben.

Ga op je gevoel af, een klik/goed gevoel erover is denk ik toch het aller belangrijkste. Je moet er elke dag met plezier naar toe kunnen.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 10:04

Ik heb twee jaar terug ook een leerpaard gekocht. Volgens iedereen heb ik veel te veel betaald voor een 19-jarige, maar ik heb er zeker geen spijt van.
Ze heeft vroeger M2 dressuur gelopen en M gesprongen.
Zij is mijn beste koop tot nu toe. Kan er alles nog mee, ze heeft nog nergens last van en het is heerlijk hoe wijs en koel ze in haar hoofd is.
Nu ik haar twee jaar heb weet ik dat ik iets jongers ook wel aan kan en heb ik een laatste veulentje uit haar gefokt om mee verder te gaan.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 10:09

Ik persoonlijk zou er niet meer aan beginnen.
Ik heb vroeger een pony gehad die Z sprong, M dressuur liep. Beestje kende zijn les, maar ik kreeg er niks mee gedaan. Je moest de juiste knopjes gebruiken en die wist ik dus niet waardoor eigenlijk bijna alles uit liep op staken. Na lang oefenen ging dressuur eindelijk goed, maar kwam ik vaak nog geen B parcours foutloos door... Op oefenjumping kreeg ik hem niet over de waterbak wat hij normaal vlekkeloos deed.
Nu had ik nog een andere pony. Toen ik haar kreeg kende ze stap, draf, en een beetje galop. Voltes gingen maar daar bleef het bij en lekker ontspannen lopen was heel ver te zoeken. Na een jaar samen alles te hebben opgebouwd reed ik haar redelijk vaak in de prijzen en met de leerpony heb ik de prijsuitreiking nooit van kortbij gezien.

Alles is een persoonlijke keuze, maar ik zou er niet meer aan beginnen.

_yvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 10:13

Ik heb sinds 1,5 jaar een ruin die ZZ-licht heeft gelopen, hij is nu 13. kan er heel veel van leren. is helemaal gezond en super relaxt met alles, kan alleen met hem weg, buitenrijden etc. kon gewoon op de regiokampioenschappen onder vlaggen etc. doorrijden, er liepen zat jonge beesten bij die het hele losrijterrein doorvlogen. maak ook af en toe een sprongetje met hem en ook hebben we al een crosstraining gehad.

Ik zeg doen ;-)

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 10:14

Ik had een New forest van 14 jaar oud die Z had gelopen en daarna paar naar heeft stil gestaan.
Hier heb ik heel veel van geleerd, maar ik denk dat ik van een jong paard misschien even veel had geleerd.
Mijn pony was heel lang hengst geweest( hier kwamen we later pas achter) en was hierdoor best wel pittig onder het zadel en ik heb dagen gehad dat ik me zo dom voelde dat ik hem had gehouden. Maar nu ik hem niet meer heb ben ik zo blij dat ik hem heb gehouden want ik heb er zo veel van geleerd. Tig keer eraf gevallen, opgezeten en dat hij alleen maar heeft gegaloppeerd als een gek. Na 4 jaar konden we pas een op een l niveau

Mijn ervaring met een leerpaard is misschien iets anders als de andere mensen, maar nog steeds ben ik heel blij dat ik hem heb gekocht. Ik denk dat je van een oud paard en een jong paard beide veel kan leren zolang je het onder de juiste begeleiding doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 10:15

_mexx_lady_ schreef:
Ik persoonlijk zou er niet meer aan beginnen.
Ik heb vroeger een pony gehad die Z sprong, M dressuur liep. Beestje kende zijn les, maar ik kreeg er niks mee gedaan. Je moest de juiste knopjes gebruiken en die wist ik dus niet waardoor eigenlijk bijna alles uit liep op staken. Na lang oefenen ging dressuur eindelijk goed, maar kwam ik vaak nog geen B parcours foutloos door... Op oefenjumping kreeg ik hem niet over de waterbak wat hij normaal vlekkeloos deed.
Nu had ik nog een andere pony. Toen ik haar kreeg kende ze stap, draf, en een beetje galop. Voltes gingen maar daar bleef het bij en lekker ontspannen lopen was heel ver te zoeken. Na een jaar samen alles te hebben opgebouwd reed ik haar redelijk vaak in de prijzen en met de leerpony heb ik de prijsuitreiking nooit van kortbij gezien.

Alles is een persoonlijke keuze, maar ik zou er niet meer aan beginnen.

Maar dat ligt dan dus aan het feit dat jij niet wist waar de knopjes zaten. Wellicht was het met de juiste instructrice (weet niet of je les had?) wel gelukt en had je er heel veel plezier van gehad. :)