History 2 maanden onder het zadel (FjordxPinto)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Orsje

History 2 maanden onder het zadel (FjordxPinto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 13:54

Zoo, we zijn alweer een tijdje verder, en inmiddels is History ruim 2 maanden onder het zadel. Hij heeft de afgelopen 3 weken beetje vakantie gehad, met Maar 1x per week les en de rest lekker op weide of grondwerk in de bak.

Het rijden gaat langzaam aan steeds beter. We hebben nog veel ups en downs (vooral van mijn kant uit). History is van nature lekker lui en heeft al precies geschoten waar hij niet zo zijn best hoeft te doen. En dat komt dan doordat ik zelf niet actief genoeg aan hem rijdt. Hij maakt zich rechtsom graag stijf en valt enorm tegen het binnenbeen aan. Linksom daarin tegen gaat hij eigenlijk heel fijn. Dus we hebben als huiswerk veel Figuren rijden, zodat hij voren wat Meer los laat en de activiteit vanuit achter Meer krijgen. Al met al, gaat hij eigenlijk heel fijn voor een 3,5 jarige net onder het zadel, dus ik neem het niet zo heel nauw en alles lekker op zijn tijd. Ik weet dat de fout vaak bij mij ligt, we moeten gewoon samen nog veel leren.
We zijn qua rijden gewoon nog een beetje zoekende.

Wel hebben we een ander bitje erin gelegd. Ik reed met een dubbel gebroken trensje, Maar deze kon hij heel eenvoudig vastpakken en vasthouden. Ik reed dan met een paard dat een bezemsteel had ingeslikt en ik bijna zoveel kracht moest gebruiken nog iets te kunnen vragen daar vooraan. Dus nu hebben we een enkelgebroken bitje met rollertjes binnenIN het bit. En sindsdien heb ik een heel ander paardje. Hij probeert soms nog even vast te pakken, Maar behoud geen grip en laat dan weer los. Ook door de rollertjes speelt hij Meer met het bit. Soms houd hij toch nog even vast, Maar dat moet ik gewoon rijtechnisch beter leren oplossen door vooruit te rijden.

Hier dan enkele nieuwe foto's van de maand Juli. In deze maand heeft hij dus best veel stil gestaan en kon telkens zo weer opstappen. Longeren doen we wel nog voor het rijden, Maar enkel paar pasjes draf linksom en dan rechtsom. Daarna stap ik al op en rij je eigenlijk zo met hem weg. Alleen opstappen gaat ook super, hij blijft heel braaf en geduldig staan. Hij is zo echt zeer gemakkelijk. Meneer Staat tegenwoordig lekker los in de bak te wachten, terwijl ik de longeerlijn aan de zijkant wegleg en de rijzweep opraap. Of hij wandelt er lekker rustig achter aan, kijken wat ik ga doen. Hier zie je dat grondwerk echt voordeel heeft!

Geniet van mijn knappe mannetje!

1. We rijden sinds kort ook al gewoon in de groepslessen lekker mee. Iedereen weet dat mijn stuur soms hapert en we soms onbedoeld op de rem moeten gaan. Maar al die andere paarden die langs zoeven maken hem niks uit. Hij loopt juist fijner dan.
Afbeelding

2. Ik mag hem soms wat Meer ondersteunen met buitenbeen in de bocht. Die communicatie slipt er vaker tussendoor waardoor hij makkelijk wegvalt.
Afbeelding

3. Na de inspanning, lekker relaxen Buiten! Ik had mijn vriend mee, die hem braaf aan de ketting vasthad. Was de eerste keer onder het zadel rondje Buiten stappen. Zoals verwacht deed hij het super! We hadden al veel aan de Hand geoefend, aangezien er op dit Moment langs dit pad gegraven en gewerkt wordt. Maar mijn knappert is cool genoeg om zo langs te lopen!
Afbeelding

4. Trots vrouwtje, happy horse!
Afbeelding

5. Lekker mannetje! Op de terugweg heb ik de teugels langer gelaten om te kijken of hij het ook op eigen benen kon. En natuurlijk kon hij dat!
Afbeelding

6. En dan de les van vandaag.
In het begin hield hij weer vast in zijn kaak en hals. Vorige week had ik zelf een erge trek en pluk week. Op de een of andere Manier kreeg ik het niet geregeld en hield zelf ook vast wanneer History vasthield. Dus dat werkte niet. Vandaag was ik wel weer bewuster en onspannen het rijden, waardoor we al vrij snel door die eerste fase heen kwamen en hij losliet. Daarna is de Kunst hem daarin te houden, Maar dat is ervaring en oefenen, oefenen en oefenen.
Afbeelding

7. Zijn moeilijke kant rechtsom. Hier heb ik dus ook nog eens de neiging om scheef te gaan zitten, wat niet bevorderlijk is. Maar dit ging vandaag gelukkig ook fijner, doordat ik hem actiever gereden kreeg.
Afbeelding

8. Deze vind ik best fijn, hier hadden we een goed werktempo erop zitten. Hij heeft de conditie nog niet om dit constanter vol te houden. Dat komt later wel!
Afbeelding

9. Mijn knappe paardje!
Afbeelding

Suusenmalvin

Re: History 2 maanden onder het zadel (FjordxPinto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:03

Wauw, wat een leukerd zeg! Rijden ziet er al netjes uit. Wat zul jij genieten van hem :D

Kiwiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:11

Ohhh die is echt leuk, heeft hij nou ook donkerbruine manen?

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 16:38

Hij heeft zwarte manen. Hier en daar een bruine gloed en puntjes nog. De resterende baby haren :D Vorig jaar had hij nog echt blonde plukken erin.

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 16:47

Suusenmalvin schreef:
Wauw, wat een leukerd zeg! Rijden ziet er al netjes uit. Wat zul jij genieten van hem :D

Elke dag opnieuw!

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 00:06

Mooi dier zeg is dat een donkere valk ik houd van die kleurtjes.
Heb zelf een fjorden hengst van 3 jaar pas paar maanden onder het zadel echt een race monster.
Mooi gelukte kruising de vader van de mijne is Anton.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 10:02

Ziet er goed uit hoor en wat een lekker ding is het!

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 12:18

blackflicka schreef:
Mooi dier zeg is dat een donkere valk ik houd van die kleurtjes.
Heb zelf een fjorden hengst van 3 jaar pas paar maanden onder het zadel echt een race monster.
Mooi gelukte kruising de vader van de mijne is Anton.

Hij neigt inderdaad naar het valk toe qua kleur. Is net hoe het licht is. De kinderen die hem zien, noemen hem al in vergelijking met Spirit, de tekenfilm.
Mijne is nu ruim 3,5 jaar en doet het echt supet oppikken. De fjord in hem overheerst, dus hij houd je wel alert met rijden. Maar kijkt vrijwel nergens naar als je zijn aandacht hebt.

Helaas zijn de ouders van History onbekend. Moeder was Fjord, heb ik 1 foto van. Vader kennen we niet, maar draagde de pinto kleur. Was bij een hobbyfokker geboren, waar het meisje waar ik hem van gekocht heb, heeft vandaan gehaald.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:20

Wat leuk om History weer te zien!

Wat lijkt hij enorm op de 1e 2 fotos.

Rijtechnisch kan ik je niet helpe want heb er geen verstand van maar wat issie knap <3

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:22

Gaaf dier :D Ziet er erg leuk rijden uit!

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 19:39

@jesdajinn: hij is ook groot. Meet rond de 1m55 en is nog steeds wat uit verhouding achter. Dus hij zou die 1m60 misschien volgende jaren nog kunnen halen! Maar hoeft ie niet van mij, mag zo blijven hihi!

@Eline: ja hij gaat echt fijn. Afgelopen zaterdag een heerlijke dag gehad. Ondanks de regen en storm en werkzaamheden op bedrijf ging History super! Die temperatuur lag hem blijkbaar beter, pakte veel beter aan en liet zich heel fijn rijden! Nog wat meer tijd in de opstart gestoken door continue figuren te wisselen en hem om te stellen. Zelf beetje experimenteren en voelen. En ineens hadden we hem. Kon toen linksom heerlijk rijdeb en vragen. En rechtsom ging voor ons doen, ook aanzienlijker soepeler! Ik had zaterdag een smile op mijn gezicht die geen enkele regenbui kon wegwassen. Heerlijk gevoel! En dat zonder begeleiding die dag.

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 20:31

farahdiba46 schreef:
Ziet er goed uit hoor en wat een lekker ding is het!

Haha dankje!

xloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 21:13

Wat een leukerd zeg! /3 :j ik ben stiekem wel een beetje verliefd geworden op dat mooie dekje (buiten rij foto's)

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 21:38

Dat gaat echt een knapperd worden, wat een leukerd, rijden ziet er ook al fijn uit!

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 22:58

xloekie schreef:
Wat een leukerd zeg! /3 :j ik ben stiekem wel een beetje verliefd geworden op dat mooie dekje (buiten rij foto's)

haha! Ik heb ook de kapjes ervan en het oornetje. Alleen oornetje nog nooit opgehad. Die was samen met het dekje in de aanbieding. Aangezien de prijs zonder oornetje hetzelfde bleef, deze gewoon erbij genomen. Misschien ooit handig voor buitenritten.

Ravelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 10:08

Wauw supermooi dier heb je!! Geniet! <3