[VVDD] Angstaanjagend ritje gehad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SaraViavia

[VVDD] Angstaanjagend ritje gehad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 20:23

Hallo bokkers,

Ik heb dit topic vooral gemaakt om mijn angstaanjagende ervaring van vanochtend van me af te schrijven, maar reacties en ervaringen zijn altijd welkom!
Afgelopen oktober heb ik mijn koetsiersbewijs gehaald, omdat ik naast het rijden wel eens recreatief doe mennen met mijn bomproof shetlander en het leek me wel verstandig om een koetsiersbewijs te hebben. Ik men totaal niet vaak, maar ik heb een bomproof pony die het mennen ontzettend leuk vind en dus besloot ik haar vanochtend maar weer eens in te spannen.

Ook ik weet heel goed dat je officieel niet alleen mag gaan mennen, maar ik ben ook bewust de straat niet op gegaan. Wij hebben achter het huis een super mooi graspad (eigen terrein) en ik besloot daar maar even rustig overheen te gaan. De heenweg ging zoals altijd super goed en relaxed en aan het eind draaiden we weer om richting huis. Ik liet haar draven, maar ze ging naar galop. Ik wilde haar terug nemen, maar ze ging door. Angst voelde ik nog niet, ik dacht: "Die gaat zo wel langzamer", maar in plaats van te reageren op mijn ophoudingen ging ze alleen maar harder. Inmiddels zaten we in rengalop en begon ik toch wel héél bang te worden, want de bocht naderde.
Even voor de duidelijkheid: het graspad is breed genoeg, maar aan beide kanten zit een sloot en staan om de 5 meter bomen.
Ook begon ze in die rengalop naar achter te bokken, wat ze nog nooit heeft gedaan. Vanaf dat moment wist ik het zeker, m'n pony was op hol geslagen. Voor ik het wist waren we bij de bocht en daar gingen we op twee (!) wielen doorheen. Ik durfde de rem niet flink in te trappen, want ik was bang dat de koets zou gaan slingeren en/of om zou klappen. We kletterden over het pad en ik vreesde voor het ergste. Er ging van alles door mijn hoofd, maar ik dacht vooral: "Dit kan het einde zijn". Ik trok zo hard als ik kon aan de leidsels (graag geen commentaar, normaal trek ik nóóit in de mond, maar ik had geen keus) en probeerde haar met de stem enigszins terug te krijgen, maar er was geen houden meer aan. Ik voelde de koets alle kanten op gaan en wist niet waar we zouden eindigen.

Het engeltje wat ik op mijn schouder had is toen wakker geworden. Mijn vader was in de tuin aan het werk en hoorde op afstand het gekletter van de koets. Hij rende naar het graspad en ik riep nog: "GRIJP HEM VAST". Mijn vader sprong ervoor en kon nog net aan het leidsel grijpen, waardoor mijn pony stopte.

Ik ben zó ontzettend geschrokken, heb er momenteel totaal geen vertrouwen meer in en zoek het ook echt niet meer om te gaan mennen. Ik wil niet weten wat er had kunnen gebeuren als we met zo een gang de sloot in waren gegaan, tegen een boom waren gekomen of omgekanteld waren. Dat mijn vader in de tuin aan het werk was is daarna echt mijn geluk geweest, want ik weet niet hoe ik haar ooit terug had gekregen uit mezelf en als we met die snelheid een korte bocht hadden genomen waren we heel zeker omgeslagen.

Sorry voor het lange verhaal en respect voor degene die het lezen! Reacties altijd welkom,

SaraViavia xx

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:26

en wat had nummer 2 kunnen doen als die bij je was geweest, zich ook alleen maar vast houden om zelf niet te verongelukken, dus beetje geluk bij een ongeluk dat het toch goed gekomen is, sterkte ermee.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 20:27

speurneusc schreef:
en wat had nummer 2 kunnen doen als die bij je was geweest, zich ook alleen maar vast houden om zelf niet te verongelukken, dus beetje geluk bij een ongeluk dat het toch goed gekomen is, sterkte ermee.

Ja inderdaad! Maar ik dacht voordat er kritiek komt dat je niet in je eentje mag gaan mennen.. Zou ik op de weg ook nooit doen i.v.m. verkeer, maar diegene had in dit geval niks kunnen doen

BlueStar

Re: [VVDD] Angstaanjagend ritje gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:32

Heftig gelukkig goed afgelopen allemaal. Je groom had hooguit kunnen proberen de kar op 4 wielen te houden meer ook niet hoor. Ik hoop dat je straks met wat hulp weer durft te mennen met je shet.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:34

:(:) dat is zeker schrikken. Gelukkig is het goed afgelopen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:34

Heftig,gelukkig was je vader daar en is het nog 'goed 'afgelopen.

Ik heb helaas hetzelfde meegemaakt, helaas ging ik om met de sulky en mijn mini heeft nog een tijdje doorgerend met de sulky achter haar aan.
De schrik zat/ zit er goed in en ben lang uit de running geweest ivm nek klachten.
Inmiddels heeft ze er weer een paar keer voor gestaan ( met de instructeur erbij die haar beleerd heeft) en ik hoop zo het vertrouwen weer op te kunnen bouwen.
Met trillende benen stap ik af, maar ik wil zo graag en mijn mini vind het ook zo leuk!

Sterkte met de schrik!

challange

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 00:49

Jeetje wat zal jij geschrokken zijn. Hoop voor je dat dit nooit meer gebeurd en het vertrouwen in je schet weer terug komt zodat jullie toch nog mooie ritjes kunnen maken. Sterkte ermee.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 00:53

Jeetje wat heftig misschien ooit voor een volgende keer als ze gaat galopperen wat jij niet wilt meteen de rem indrukken. blij dat je niks hebt en je pony ook niet.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 04:18

Poeh wat een schrik zeg!!!
Maar zoals meerdere al zeggen: groom had ook niet veel kunnen doen zo.
Enig idee wat je pony zo op hol deed slaan? Daas of tuig dat niet juist zat?
Heb je bekenden met wie je misschien n paar keer mee kunt mennen om de schrik er weer uit te krijgen?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 04:55

Het gevoel je dier niet meer onder controle te hebben is afschuwelijk. Gelukkig loopt het dan evengoed goed af, maar je bent je dan ook bewust inderdaad dat het goed fout kan gaan. En die angst moet je weer zien te overwinnen. En daar kom je overheen door met de omgang met je paard weer te ervaren dat ie meestal wel reageert op je hulpen of commando's

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 13:08

Dankjewel allemaal! Eerst een paar keer met iemand anders mee mennen is inderdaad een goed idee om het vertrouwen terug te krijgen!! Het tuig zat goed en een daas kan natuurlijk, maar lijkt me sterk dat zij daar zo op reageert. Ze is 21, uiterst bomproof en natuurlijk kan elke pony schrikken, maar ze begon ook echt te bokken wat ze nog nooit gedaan heeft. Denk echt op hol geslagen, maar geen idee waarom.
Ze heeft vanochtend nog even onder het zadel gelopen met n klein meisje en was super braaf, maar mennen zie ik voorlopig niet meer zitten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 13:20

Ik mis een dingetje in je verhaal, waarvan je nu zeer waarschijnlijk de nut en noodzaak begrijpt: remmen.

Goede remmen op een kar brengen elk paard op andere gedachten, simpelweg omdat ze het niet volhouden om een kar met vier blokkerende wielen voort te blijven trekken (en ja, ik weet dat nog net draaiende wielen een betere vertraging geven, maar ik denk niet dat veel mensen onder deze omstandigheden die tegenwoordigheid van geest hebben om daaraan te denken).

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 13:25

Hallo ts,

hier hetzelfde meegemaakt, wel met nog iemand op de bok erbij... en tja, wat al werd gezegd, wat kan die doen, nou, helemaal niks en voor nog meer ellende in mijn geval... want vrouwtje raakte zo in paniek dat ze zo hard aan mijn linkerleidsel trok en mijn paard tegen een boompje aan trok , want ik zat op een hoog beresmal dijkje met aan beide kanten bomen :-(. ook al was ik rechtdoor gegaan... aan einde van dat dijkje zat ook scherpe bocht naar links...
Ik zat toendertijd nog tijdens mijn koetsiersbewijslessen en de zaterdag na het ongeluk klom ik shakend de bok op, gelukkig samen met goede vriendin die mij erdoor kletste die cursus gedaan en een stikbraaf fjordje van 19 die geen stap verkeerd zette... maar de schrik zat er gewoon in. Elke keer weer die kar opklimmen was voor mij heel eng. Het blijft ook eng. een grote volte opsturen kon jij ook niet, ik ook niet.. waarom een stikbraaf paard in februari plots gaat bokken voor een kar...geen idee, alles was uitgesloten.. en hij staat nu eigenlijk gewoon al vanaf jong 'op pensioen'.

Beste advies is idd gewoon weer erop en stappen.. kilometers maken, vertrouwen terug krijgen....

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 13:39

Dat is schrikken, inderdaad dat was een geluk bij een ongeluk, dat je vader daar aan het werk was!
Veel pony's gaan richting hun stal/weide graag harder lopen en zijn dan soms lastig terug te krijgen... en als een pony dan niet gewend is voor de kar te lopen, kan de opwinding van het sneller gaan, in combinatie met de kar erachter, teveel opwinding geven en hoe harder het gaat, hoe meer geluiden, misschien verschoof er op dat moment ook iets aan het tuig zodat het niet goed meer zat (vandaar misschien dat bokken?) en/of duwde het lamoen in de zij van je pony, en ja... dan kan het dus uit de hand lopen.

Ik ga er dan even vanuit dat het niet door een daas of zo kwam, maar dat kan natuurlijk ook. Hoe dan ook, het is natuurlijk heel vervelend, het beste kun je denk ik ook even naar het tuig (laten) kijken, of het wel goed zit... en een hulp in de buurt als je besluit toch weer te gaan mennen. Het is waar dat een helper niet altijd wat kan doen als er eenmaal iets gebeurt, maar soms kan een helper juist voorkomen dat het uit de hand gaat lopen.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 13:47

Ja zeker! Het kan inderdaad zijn dat ze het leuk vond, daardoor harder ging, kar steeds meer geluid ging maken en daardoor op hol sloeg ofzo. Ik kon ook inderdaad geen grote volte rijden, kon alleen het pad volgen.
De remmen heb ik niet genoemd in het verhaal, klopt. Heb een vrij nieuwe marathon-recreatie koets met een prima rem. Ik trapte de rem ook wel in, maar durfde hem niet volledig in de drukken omdat ik bang was dat de koets zou gaan slippen. Probeerde het vooral met leidsels en stem, maar uiteindelijk heeft mijn vader hem gestopt, wat was ik blij toen

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 13:56

Wij hebben het met onze vorige pony mee gemaakt.
Die was nog in zijn leertijd, en het zou zijn 10e keer worden dat hij er voor stond.

Alles was altijd goed en vlot gegaan!

Tot we een klapband kregen.
Letterlijk, klap- band.

Ongecontroleerd ging hij er vandoor. Ook hij ging bokken en racen, hij wilde voor dat ding weg wat achter hem hing.

ik als groom probeerde met een duikvlucht hem te pakken te krijgen, maar ik viel, met mijn hoofd achter mij op de bevroren grond. Gelukkig droeg ik een muts.

Moest ik ook nog 1,5 km rennen... Want zo ver zijn ze nog door gegaan.

De menner is erg rustig gebleven met "Hooo ventje, hooooo maar... hooo..."

Dood op, kwam ik ben hen aan. Op de band na, die volledig kapoet was, was er niet aan het handje.

Hij is er nog 1 keer voor geweest. Maar hij durfde niet meer. Hij was te bang.
Met hulp van mensen die het als beroep doen, geprobeerd. Maar er was geen houden aan. Hij was te bang.

Als groom, ben ik er onwijs van geschrokken. En het eerste jaar durfde ik ook niet bij anderen op.
Uit eindelijk de stap gezet, en toch weer gaan groomen.

Nu hebben wij een fries, die ook voor de wagen staat. En ondanks dat ze met een schrikactie er tussen uit kneep, durf ik dit nu goed te doen.
Onze merrie is gewoon nog ietwat onzeker.
Gelukkig is mijn vriend, de menner niet onzeker, en staat stevig in zijn schoenen.

Maar meid...
meer dan wat jij hebt gedaan, kon je niet doen...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 14:00

SaraViavia schreef:
Ja zeker! Het kan inderdaad zijn dat ze het leuk vond, daardoor harder ging, kar steeds meer geluid ging maken en daardoor op hol sloeg ofzo. Ik kon ook inderdaad geen grote volte rijden, kon alleen het pad volgen.
De remmen heb ik niet genoemd in het verhaal, klopt. Heb een vrij nieuwe marathon-recreatie koets met een prima rem. Ik trapte de rem ook wel in, maar durfde hem niet volledig in de drukken omdat ik bang was dat de koets zou gaan slippen. Probeerde het vooral met leidsels en stem, maar uiteindelijk heeft mijn vader hem gestopt, wat was ik blij toen

Een goed afgestelde rem laat de kar niet slippen maar blokkeert (net niet) alle wielen, de achterste wielen het eerst. Je hebt dan twee opties:
1) hele span komt (met enig geweld) tot stilstand.
2) er breekt iets af in het tuig, pony gaat zonder kar verder. In dat geval: laat maar gaan, op hoop van zegen, elke andere oplossing geeft meer ellende.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:32

@ikke, mee eens! +:)+

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:45

ikke schreef:
SaraViavia schreef:

Een goed afgestelde rem laat de kar niet slippen maar blokkeert (net niet) alle wielen, de achterste wielen het eerst. Je hebt dan twee opties:
2) er breekt iets af in het tuig, pony gaat zonder kar verder. In dat geval: laat maar gaan, op hoop van zegen, elke andere oplossing geeft meer ellende.

Mee eens! Maar ik begrijp heel goed dat je geschrokken bent! En zelfs met iemand erbij had dit kunnen gebeuren. Ik hoop dat je snel weer kan genieten van het mennen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:44

Enorm schrikken zeg!!! ik snap heel goed als je zegt ik hoef voorlopig niet te mennen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:49

Iris92 schreef:
ikke schreef:

Mee eens! Maar ik begrijp heel goed dat je geschrokken bent! En zelfs met iemand erbij had dit kunnen gebeuren. Ik hoop dat je snel weer kan genieten van het mennen.

Ja, dit is zeker schrikken.

Maarre, TS, om het voor jezelf eens in een ander daglicht te zetten: zou het kunnen zijn dat het feit dat je richting stal ging bijgedragen kunnen hebben aan het gedrag?
Met mijn huidige paard kan ik, bij wijze van spreken, gewoon het erf op galoperen zonder dat ie een stap harder gaat. Met mijn vorige paard had je dan een schriftelijke garantie op onontroleerbare race-partijen.

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:54

of je gebruikt de noodstop!

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 10:03

Citaat:
Ja, dit is zeker schrikken.

Maarre, TS, om het voor jezelf eens in een ander daglicht te zetten: zou het kunnen zijn dat het feit dat je richting stal ging bijgedragen kunnen hebben aan het gedrag?
Met mijn huidige paard kan ik, bij wijze van spreken, gewoon het erf op galoperen zonder dat ie een stap harder gaat. Met mijn vorige paard had je dan een schriftelijke garantie op onontroleerbare race-partijen.

Ja dat zou natuurlijk kunnen, maar dan is het wel de eerste keer in 21 jaar dat ze dat doet. Er stond nog wel een Welshje op stal waar ze best erg aan gehecht is, maar dat een ervaren menpony er dan bokkend vandoor gaat met de reden dat ze haar vriendinnetje mist lijkt me ook weer sterk, heb echt geen idee of dat het kan zijn!

gothicpizza6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 21:47

klinkt best eng. ik denk dat je pony graag naar huis wilde en lekker wilde eten. hopelijk durf je snel weer te mennen

poezeminneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:48

gelukkig is alles goed afgelopen