Wat te doen aan een echte Houdini?? Enorme frustratie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lazypony

Wat te doen aan een echte Houdini?? Enorme frustratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 22:20

Hallo bokkers,
ik heb een kleine pony van 90 cm maar, sinds begin Januari staan wij op een nieuwe leuke stal nadat we van een rotstal afkwamen. Maar nu komt het de omheining is niet genoeg voor mijn kleine draak. Nou denk je dan roep je de pensionhouder/boer maar die ligt al ongeveer 6 weken plat omdat hij door zijn rug is gegaan... Wat moet ik doen want mijn pony loopt los over het erf elke keer. Niet dat dat zo erg is want ze blijft toch wel op het erf, maar ze sloopt draadjes die voor andere paarden bedoeld zijn zodat ze het ook gevaarlijk maakt voor andere paarden. Nu krijg ik al de halve pensionstal over mij heen dat ik niet genoeg mijn best doe of om haar geef of dat ze moet stoppen met slopen zodat iedereens frustratie weg is, maar ik check al 3 x a 4x per dag voor 7 uur om 12 uur en om 4 uur en soms dan ook nog om 9 uur. Wat kan ik nu doen? Mijn pony is gewoon te slim ze graaft gaten om eronderdoor te kunnen of ze gaat er dwars doorheen, ze heeft gewoon geen respect voor de stroom want hij is binnen een seconde verbroken. Ik wil haar ook niet vastzetten aan een pen in de grond want ze knelt makkelijk haar kleine dunne benen af en er is geen zicht op voor als er wat fout gaat.
Respect als je dit hele verhaal hebt gelezen trouwens. Maar wie weet de oplossing? :\

Chasey

Re: Wat te doen aan een echte Houdini?? Enorme frustratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 22:23

Zelf goede omheining voor jou pony regelen, ookal is het bij je pensionhouder? Anderen mogen geen overlast hebben van jou pony. Eventueel schapengaas én stroomdraad ofzo?

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 22:24

Hier nog een, gelukkig niet zó erg en inmiddels verholpen. Ik heb een ijzeren draad van haar neusriem, door de riem achter de oren langs gedaan, zo dat die rechtop stond als een antenne, hiermee doet ze het niet.

Ook is de hele wei (wel thuis..) Nu 3 lagen draad met 1 heel laag. Staat je pony altijd in dezelfde wei? Misschien mag je een draad eronder maken?

Of haar een keer met de neus tegen de stroom proberen te drukken. Beide opties lijken erg zielig maar je moet hard optreden tegen die monstertjes ~~}>

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 22:27

Schapengaas met een stroomdraad werkt heel goed om onze shet in de wei te houden. Is ook een echte houdini.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 22:29

De pony is sinds kort verhuisd naar een andere wei. ze vind telkens een andere manier om te ontsnappen. het is echt niet normaal we weten ook niet hoe maar om zo'n groot land te omheinen. we worden hier gewoon radeloos van. Maar ik kan het voorstellen en proberen. ze gaat zelfs door sloten heen..

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 22:30

Ze gaat dus alleen onder draden door, niet eroverheen? Hoe hoog zit de laagste draad ongeveer?

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 22:32

Ze gaat er dwars doorheen overheen en onderdoor. de laagste draad zit denk ik op 80 a 70 cm

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 22:32

Je kunt toch beginnen met een klein weitje voor haar afzetten met schapengaas. Kun je eerst proberen of het werkt.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 22:32

Poeh... Lastig. Ik heb ook zo'n mormel. Van de opfok verwijderd omdat hij een aantal keer ontsnapt is (en nee, dat was niet nodig. Hij had hectaren land met beekjes, heuvels en bos), en ook waar hij nu staat gaat hij er zodra de stroom er af is uit. Gelukkig is hij wel erg zuinig op zichzelf, en test voor hij er uit gaat met zijn snorharen het stroomgehalte. Nu zag ik hem van de week met zijn mond aan het handvat van de stroomdraad pulken, dus ik vrees dat hij die straks ook open doet....

Maar goed, die van mij heeft dus nog wel respect voor stroom. Die van jou wat minder als ik het zo lees. Het kan helpen om ijzerdraad door haar voorpluk te vlechten en een soort antennetje te maken op haar hoofd. Dan krijgt ze een enorme opdonder als ze er onderdoor glipt. Verder zorgen dat de draden genoeg strak staan, er geen ruimte is om er onder door te glippen en desnoods met schapengaas afzetten.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 22:33

RianneEnzo schreef:
Ze gaat er dwars doorheen overheen en onderdoor. de laagste draad zit denk ik op 80 a 70 cm

Dan zou ik er nog een laag onder doen. Ze is zelf maar 90 cm toch? Dan is het niet zo moeilijk om er onderdoor te glippen.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 22:36

Ze gaat er ook dwars doorheen waardoor ze dingen sloopt maar dat antenne idee'tje kan ik wel proberen.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 22:36

Hebben jullie er een foto van en prikt dat niet op haar hoofd een ijzerdraadje?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 22:47

Hoeveel Joules klap is je draad en hoe goed geleid je draad? Anders idd schapennet (kan ook onder stroom). Laagste draad op 70-80cm voor 90cm pony is veel te hoog, zet er maar 1 op 20-25 cm. Bij een pony met dikke manen, kan je ook stroomdraad in de manen vlechten, want die manen isoleren goed en dan voelen ze de stroom niet/minder zonder wat hulp.

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 22:48

Ik zal morgen even zoeken naar een foto! En neehoor dat prikt niet :) En 80 cm oei dat is dan ook wel heel erg makkelijk :Y) Hier zit de laatste idd denk ik ook op 20/30 cm

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 22:51

de aardpen in de sloot, das 1 x klap en klaar :+

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 23:11

Hier zit de laagste volgens mij op 15/20cm maar wat nog het meeste hielp was een beter stroomapparaat en deze volledig uitgemeten aangesloten zodat er overal een stevige klap op zit. Bleken plekken te zijn dat er stroom wegliep of niet goed verbonden was en door dat op te lossen is het probleem ook opgelost.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 09:19

Ik zal eerst het ijzerdraadje meevlechten en dan gaan kijken naar schapengaas want een draadje lager hangen heeft ook niet echt heel veel zin bij haar omdat dat bij haar vorige wei wel was op 20 cm hoogte maar toen heeft ze een prikpaal doormidden kunnen slopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 09:33

Prikpaaltjes en omheining op 80 cm van de grond is ook niet iets wat zo'n ukje tegenhoudt natuurlijk..

En een kleiner stuk afzetten voor jouw pony? Goede palen in de grond, schapengaas of goed houten omheining zodat er niks mee geeft en dan vier lagen stroomdraad.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 09:38

toch een lager draadje, hier gaat mijn dame van 1,50 ook onder 90 cm door, duiken en doorlopen. Een mini van 90 cm hoeft nu alleen maar ligt te bukken en ze is er zonder schokje of iets onder door.

Wat zegt je stalhouder wat je mag doen. Een klein weitje beter afzetten of wil hij als hij beter is de gehele weides aanpakken?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 09:42

Staat ze alleen? Want dan is het niet zo vreemd dat ze steeds probeert uit te breken.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 10:45

Nee ze hoort bij de grote paarden te staan. Maar we hebben 2 weides met grote paarden en daar wisselt ze nu telkens in