Raymond en Chantal, we gaan al heel erg vooruit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AlwaysH

Raymond en Chantal, we gaan al heel erg vooruit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 13:01

(Als mijn topic op verkeerde forum staat graag verplaatsen :D)

Hallo!
Na een beetje nagedacht te hebben heb ik toch besloten om wat foto's te plaatsen van mij en mijn verzorgpaard Raymond. Ik ben altijd erg bang op forums dat ze mijn manier van rijden en doen niet goed vinden :(:), maar heb de knoop doorgehakt en de foto's die mijn vader gister heeft gemaakt toch maar te plaatsen. Ik zou het dus fijn vinden als er niet te veel commentaar over de aanleuning en nageeflijkheid zal komen, tips die goed bedoelt worden mogen natuurlijk altijd :j

Omdat ik nog nooit een fototopic heb geplaatst zal ik me even voorstellen!
Ik ben Chantal, vorige week zondag 15 geworden. Toen ik klein was reed ik op een manege waar ik zo'n 1,5/2 jaar gelest heb. Door financiële moeilijkheden was ik daar mee gestopt. Vorig jaar had ik eindelijk de mogelijkheid weer om met school te rijden en verzorgen. Ik reed toen een keer in de twee á drie weken en ben heel erg voor uit gegaan de twee afgelopen jaar. Nu ik naar de derde ga wordt paardenklas afgeschaft vanwege PTA en heb ik dat dus niet meer.
Dit was gelijk alles wat jullie over mij hoefde te weten, als je het tenminste hebt gelezen :')

In februari kwam ik een advertentie tegen het lijf. Een pensionstal had meerdere paarden ter beschikking om te rijden en verzorgen. Ik heb oen een afspraak gemaakt en mocht de tuiger van de eigenaar 'testen'.
Naja, zoals jullie misschien al doorhebben verzorg en rijd ik hem nu vast.
Hij is een tuiger waarvan ik de leeftijd en het ras weer vergeten ben ( :') ), Ik schat hem tussen de 12 en 15 jaar, al kan hij nog wel jonger zijn.
Het is een enorme schat en ik ben enorm blij dat ik de mogelijkheid heb dit prachtbeest te mogen rijden en verzorgen. We zijn intussen al ongeveer 24 weken verder (als ik goed reken), we zijn dan ook enorm vooruit gegaan en vormen inmiddels al een redelijk goed team!

Raymond is een echte tuiger en gooit altijd zijn borst er in, loopt af en toe voor de kar met zijn maatje Ufo en kan aardig goed schrikken, nageeflijk rijden is nu ook iets nieuws voor hem.
Ik ben dan ook een van de weinige die hem durft te berijden, zijn eigenaar zegt dat er wel meerdere meiden waren die hem wilden verzorgen maar er allemaal huilend af zijn gestapt (gevallen?).

Op stal zijn er regelmatig mensen die het zogenaamd beter weten, maar ze durven hem niet te voeren of te rijden... Ik zal je zeggen dat hij heel braaf is in omgang en je gewoon aan zijn voer kan zitten.
Dat negeer ik meestal dan ook lekker, aangezien ik zoiezo minder ervaring heb.

Naja genoeg gekletst, ik zal even het echte werk uitleggen :)

Sinds een tijdje zijn we heel erg bezig met voorwaarts neerwaarts, dit begint hij nu al aardig op te pakken en probeert het nu niet te vermijden. Dat maakt mij natuurlijk al hartstikke blij!
We trainen elke zaterdag en soms op een random dag in de week.
Tijdens het rijden doen we veel figuren en tempo wissingelen, af en toe doen we een kleine volte met extra veel stelling. We oefenen ook heel erg op mijn manier van 'sturen' omdat ik daar op school nooit wat over hoorde, waardoor ik nu met de binnenteugel stuur i.p.v de buitenteugel. Dat lijkt Raymond ook te hebben dus we brengen elkaar soms in de war :')
Wat wel zo is dat hij altijd wel een halfuur of 40 minuten nodig heeft om ene beetje los te komen.

Meestal aan het midden/einde van de les komt hij plots helemaal naar beneden, te diep, maar dat komt omdat hij het nog leert. Hier heb ik geen foto's van omdat mijn vader blijkbaar heel gefascineerd zat te kijken en toen vergat foto's te maken... |(
Dus dat kunnen we inmiddels wel alleen het staat niet op foto. :(
Verder ging het gister heel goed met sturen, en heb ik gister voor het eerst met mijn nieuwe leren laarzen gereden. Dit was uiteraard wennen dus soms zit ik waarschijnlijk vreemdXD
Ik kreeg gister ook nog eens een compliment van iemand op stal dat ze Raymond nog nooit zo goed had zien lopen (toen was hij dus heel mooi naar beneden aan het lopen), iedereen kent Ufo en Raymond wel omdat het de paarden van de eigenaar zijn. Ze staan daar wel bekend als wildebrassen :')

Naja tijd voor de foto's!

Tips over mijn houding zijn natuurlijk welkom als het maar een beetje aardig blijft:) ik vind zelf dat ik rechter op moet zitten en echt die knik in mijn ellebogen moet houden. Ook heb ik moeite met hakken uitdrukken omdat mijn achillespezen heel kort zijn door een oud lichamelijk probleempje |(

Dit is even om te vergelijken, dit is een foto van de tweede keer dat ik op hem reed. Een bonk gespannen paard, met een conditie dat je geen concitie kan noemen... En dan ik met mijn rugprobleem destijds :(
Afbeelding

Mijn vader heeft geen losstap foto's dus alleen draf en galop;)
Ik zit hier best netjes en Raymond heeft aandacht op mij, alleen mijn handen zitten zo breed...

Afbeelding

Op dit stuk was hij geschrokken, waardoor ik er bijna naast lag (alweer *ahum*) en ben er dus expres drie keer langs geparadeerd, dat ging goed.
Afbeelding

Hier begreep ik eerst niet wat de bedoeling was :') "OOWH! Moet ik daar heen?" (sorry dat de foto gekanteld is)
Afbeelding

"Okey:P"
Afbeelding

Tempo wisselingen, versnellen op lange zijde.
Afbeelding

Hier dan een galopje, ging best goed, alleen moest wel wennen aan de laarzen hoor :')
Afbeelding

Dan na wat draven lekker uitstappen en ondertussen mijn hakken proberen uit te drukken en de dazen op zijn schouders doodslaan :P
Afbeelding

Afspuiten, had hij wel verdient:)
Afbeelding

"Ja je bent een brave jongen!"
Afbeelding

Bedankt voor het kijken :D
Afbeelding

Ik wil nog even zeggen dat ik zelf ook weet waar de fouten liggen maar dat jullie me wel mogen corrigeren! :j

Tot het volgende topic! :Y)

AlwaysH

Re: Raymond en Chantal, we gaan al heel erg vooruit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 13:25

Jammer dat er niemand regeert:'( En sorry voor mijn ongeduld

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:26

Ahh ik word blij van je topic! Ik heb zelf ontstoken achillespezen heb gehad 2 en een half jaar geleden. Ook heb ik ergenstige rugproblemen dus ik leef met je mee :(:)
ik vind het er goed uit zien. Je mag je teugels nog wat meer op maat houden. Van je medische problemen snap ik dus daar ga ik niks over zeggen want pijn is niet fijn... super dat hij na een tijdje ontspant! Toppie +:)+
edit: ik was aan het typen :Y) geduld, geduld _/-\o_

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:30

Leuk paard maar zou als ik jou was, goede instructrice zoeken want je houding is helemaal niet goed.
Nageeflijk rijden doe je niet maar gebeurt door ontspanning.

je mag wel meer geduld hebben, niet iedereen reageert.
Laatst bijgewerkt door Memere op 19-07-15 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 13:31

Cas123 schreef:
Ahh ik word blij van je topic! Ik heb zelf ontstoken achillespezen heb gehad 2 en een half jaar geleden. Ook heb ik ergenstige rugproblemen dus ik leef met je mee :(:)
ik vind het er goed uit zien. Je mag je teugels nog wat meer op maat houden. Van je medische problemen snap ik dus daar ga ik niks over zeggen want pijn is niet fijn... super dat hij na een tijdje ontspant! Toppie +:)+
edit: ik was aan het typen :Y) geduld, geduld _/-\o_

Heel erg bedankt, ik heb zelf Hypermobiliteit in mijn rug waardoor ik dagelijks nog pijn heb:'(

Je hebt helemaal gelijk over die teugels, maar het is heel lastig om ze goed op maat te houden als hij het ene moment zakt en het andere omhoog komt :')

Maar oefening baart kunst!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 13:32

LauLauu schreef:
Leuk paard maar zou als ik jou was, goede instructrice zoeken want je houding is helemaal niet goed.

je mag wel meer geduld hebben, niet iedereen reageert.

Ik heb twee instructrices, die gelukkig goed weten wat ze doen +:)+
Ik ben dan ook heel erg met mijn houding bezig:)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:32

Ja ik herken het. Ik heb zelf het tetterd cord syndroom (weet niet of ik het goed spel). Ook veel pijn... :) komt goed :(:)

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:34

Sorry maar tijdens een les hoor je niet zo te zitten maar meteen verbeterd te worden.

Teugels korter en paard niet de teugellengte laten bepalen, hij mag immers niet de teugels uit je handen trekken.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:36

Ik snap dat je dat zegt laulaull maar zoals staat in de OP heeft ts rugproblemen (gehad). Iemand met rugproblemen kan het vaak moeilijk vind om mooi rechtop te zitten. Ik ben het wel met je eens.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:38

Ik kan meespreken over rugproblemen..2 maand geleden geopereerd aan mijn rug.
maar mijn houding was helemaal niet zoals TS haar houding ondanks ik reed met 6 pijnstillers met morfine. :)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:40

Excuus wist ik niet. :)

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:46

Wat een mooi plaatje. Voor het uitdrukken van je hakken zou ik je beugels iets langer maken. ze ogen iets te kort.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 14:58

LauLauu schreef:
Sorry maar tijdens een les hoor je niet zo te zitten maar meteen verbeterd te worden.

Teugels korter en paard niet de teugellengte laten bepalen, hij mag immers niet de teugels uit je handen trekken.

Dit doet hij niet, ik heb mijn handen dicht en er is geen ontsnapping mogelijkxP
Maar wanneer hij naar beneden gaat heeft hij toch echt langere teugels nodig, ik wil hem niet in de weg zitten. Maar hij loopt het ene moment heel laag, het andere gewoon ontspannen of juist heel hoog in de lucht. Dan verschillen die lengtes echt :')

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 14:59

Domino_2006 schreef:
Wat een mooi plaatje. Voor het uitdrukken van je hakken zou ik je beugels iets langer maken. ze ogen iets te kort.

Hihi bedankt :D

Ja ze zitten inderdaad kort, dat doe ik vanwege mijn rug en heupen, door mijn hypermobiliteit doet dat vaak meer pijn.
Maar ze worden steeds ene gaatje langer :j

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 15:01

LauLauu schreef:
Ik kan meespreken over rugproblemen..2 maand geleden geopereerd aan mijn rug.
maar mijn houding was helemaal niet zoals TS haar houding ondanks ik reed met 6 pijnstillers met morfine. :)

-O- Dit vind ik dan weer helemaal niks, zo'n reactie.
Dat je mijn houding niet goed vind, oke, ik ben er immers op aan het verbeteren, maar om dan zo door te gaan, niet bepaald aardig. Ik heb namelijk prima instructrices en er wordt wel degelijk gecorigeerd, maar ik kan niet in een wip opeens perfect zitten :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 15:12

Reed je dan ook op een ras echte Tuiger LauLauu? Of zat jij wellicht op een schommelstoel van een paard?

Ik vind het er nog best goed uit zien eigenlijk, als je rugproblemen hebt en je stapt op een Tuigpaard.

Ik hoop wel dat er foto's gemaakt gaan worden van jouw brede grijns TS, als je het voor elkaar hebt gekregen om er inderdaad de ontspanning in te rijden, want dat zal echt een wereld van verschil voor je zijn qua gevoel.
Ik weet er alles van met mijn eigen Tuigkanon en lekker dat je dan ineens zit hoor!!
Veel plezier ermee, mooi paard trouwens!

Oh en wat het lange losrijden betreft; dat is heel normaal met paarden met van die lange ruggen, dus gewoon ook lekker blijven doen, het is hard werken op een Tuigpaard, maar als je er uiteindelijk bent is de beloning er ook naar!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-07-15 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 15:17

ohjajoh6 schreef:
Reed je dan ook op een ras echte Tuiger LauLauu? Of zat jij wellicht op een schommelstoel van een paard?

Ik vind het er nog best goed uit zien eigenlijk, als je rugproblemen hebt en je stapt op een Tuigpaard.

Ik hoop wel dat er foto's gemaakt gaan worden van jouw brede grijns TS, als je het voor elkaar hebt gekregen om er inderdaad de ontspanning in te rijden, want dat zal echt een wereld van verschil voor je zijn qua gevoel.
Ik weet er alles van met mijn eigen Tuigkanon en lekker dat je dan ineens zit hoor!!
Veel plezier ermee, mooi paard trouwens!

Heel erg bedankt :D
ja hij kan af en toe wel echt opeens 'los'schieten en dan zit ik inderdaad heel fijn, als je snapt wat ik bedoel.
Ik wil ook wel dat mensen weten dat ik pas twee jaar weer rijd dus ik ben geen dressuurster ofzo :')

Medie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 15:25

Ik lees dat je 2 instructies hebt dus daar ga ik me niet mee bemoeien! Ik heb zelf ook HMS in mn rug dus ik weet wat het doet met je lichaam en houding. Je hebt zeker verbeterpuntjes en leerpuntjes zodat je meer een team wordt met je paard maar ik vind het zeker niet beroerd uit zien! Je bent immers nog jong en heb nog genoeg tijd om samen met je verzorgpaard te groeien! Geniet er lekker van, dat is het belangrijkste! :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 15:26

Lekker door gaan, op de laatste foto bij het uitrijden loopt hij heerlijk ontspannen. Kan je daar niet lekker op uitbouwen?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 15:27

Medie schreef:
Ik lees dat je 2 instructies hebt dus daar ga ik me niet mee bemoeien! Ik heb zelf ook HMS in mn rug dus ik weet wat het doet met je lichaam en houding. Je hebt zeker verbeterpuntjes en leerpuntjes zodat je meer een team wordt met je paard maar ik vind het zeker niet beroerd uit zien! Je bent immers nog jong en heb nog genoeg tijd om samen met je verzorgpaard te groeien! Geniet er lekker van, dat is het belangrijkste! :D

ja dankjewel :j
Zal ik zeker doen, bedankt voor de lieve reactie :D

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 15:30

Azmay schreef:
Lekker door gaan, op de laatste foto bij het uitrijden loopt hij heerlijk ontspannen. Kan je daar niet lekker op uitbouwen?

Ja, je hebt helemaal gelijk, hij moet in het begin gewoon heel erg loskomen ofzo, ik heb jammer genoeg geen foto's dat hij heel ontspannen draafde want hij kan het wel hoor :Y)
Hij loopt meestal wat beter als hij de overbodige energie er uit heeft gestampt :j
Dus dat is de ene helft van de les, en de andere loopt hij heel goed, maarja, dat wilde mijn vader zelf zien.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 15:43

chantalnadia schreef:
Azmay schreef:

Ja, je hebt helemaal gelijk, hij moet in het begin gewoon heel erg loskomen ofzo, ik heb jammer genoeg geen foto's dat hij heel ontspannen draafde want hij kan het wel hoor :Y)
Hij loopt meestal wat beter als hij de overbodige energie er uit heeft gestampt :j
Dus dat is de ene helft van de les, en de andere loopt hij heel goed, maarja, dat wilde mijn vader zelf zien.

Zo gespannen rijden is niet echt goed, probeer van het begin af lekker los en ontspannen te blijven. De voorkant komt vanzelf wel als de rust er is.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 15:49

[/quote]Zo gespannen rijden is niet echt goed, probeer van het begin af lekker los en ontspannen te blijven. De voorkant komt vanzelf wel als de rust er is.[/quote]

ja ik geef je helemaal gelijk :o
Maar met een Tuiger is het best lastig, al helemaal als hij nog nooit verder is gekomen dan beleren 8)7
Ik pak hem dan ook niet te strak want daar kan hij helemaal niet tegen, gewoon precies goed, contact met het bit en mijn handen stil houden.
En wat je zegt; De voorkant komt vanzelf wel.
Dat klopt, dat duurt alleen wat langer met hem, en ik ga me niet haasten, dus dan gewoon lekker rijden, als we goed bezig zijn komt die ontspanning meestal wel ;)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 15:51

Je hele verhaal gelezen, maar ik vind het eigenlijk helemaal geen lekker beeld, tuiger of niet. Als je twee instructrices hebt zou ik die eens gaan inruilen voor één goede. ;)

En wat ik lees dat je overal excuses voor maakt, dazen, je laarzen, schrikken, HMS, het is gewoon niet goed. 90% van de fouten ligt bij de ruiter, niet bij het paard.

Ga lekker aan de slag in de vorm van goede les, ook een tuiger kan volledig ontspannen en nageefelijk lopen. Oefening baart kunst!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 16:04

Leuk paard heb je daar zeg!

Is het een idee om een fysiotherapeut te zoeken die ervaring heeft met paarden? Of een flexchair?