Na een lange tijd...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plunder

Na een lange tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 01:54

... is het dan eindelijk zover!
Ik mag een eigen paard! :D

Uiteraard is er goed over nagedacht, over alles, financiëel, tijd, toekomst, doelen, etc.

Maar na vele jaren, gesprekken, lijstjes, sparen, berekeningen, 'brainstorm-momenten', vragen, maar vooral denken, denken en overleggen... Is het dus zover.

Wat ooit begon als een 'Penny-droom' toen ik een jaar of 10 was, wordt nu werkelijkheid. Vroeger klonk het allemaal heel mooi, stoer en gaaf. Een eigen paard (het liefst een zwarte hengst natuurlijk), waar alleen jij op rijd en wat over te zeggen hebt (en uiteraard allerlei eigen spulletjes *D ) Later kwam ik er al snel achter dat het veel meer is dan enkel dit mooie beeld. Toen begon het, de avonden dat ik op de computer lijstjes maakte met dingen waar je aan moest denken, vergelijkingen van hoefsmeden, DA's en spullen en optelsommingen wat het allemaal bij elkaar zou kosten. Nu, een paar jaar later, ben ik toch tot de conclusie gekomen dat je het eigenlijk nooit weet met een paard (buiten de vaste kosten een aanschaf) Maar ach, die avonden heb ik wel veel plezier gehad :)

Zodra ik 13 was geworden, nam ik een krantenwijk waar ik elk weekend, weer en wind, mijn krantjes bezorgde. Het betaalde niet goed, maar met wat klusjes voor papa erbij verdiende ik toch redelijk wat. Op verjaardagen en feestjes kwam uiteraard de standaard vraag: 'Wat wil je voor je verjaardag?' Met uiteindelijk ook een standaard antwoord: 'Geld'. Op de kaarten kwam zo ook de standaard zin: 'Voor in het spaarpotje van je paard'
2 jaar later ben ik 'gepromoveerd' tot vakkenvuller bij de AH, waar ik nu zo'n 2 maanden werk (verdiend goed en ik heb het erg naar mijn zin _/-\o_ )

Ik heb diverse verzorgpaardjes gehad (die ik allemaal eigenlijk als enige reed) en nog een tijdje een paard op winterstalling met een vriendin. Het paardje wat ik nu nog rijd, word verkocht (ivm. studie eigenaresse) en daarmee komt er een plekje vrij op mijn ideale stal: niet te duur, kleinschalig en gezellig, paarden 24/7 buiten in een leuke, kleine kudde, met grote inloopstal en in de zomer nog een graswei waar ze op staan.
Uiteraard zag ik dan ook mijn kans schoon en begon weer serieus over een eigen paard na te denken. Toen boodt de eigenaresse (niet geheel onverwacht) mij aan het paardje waar ik op rijd over te nemen. Het zou perfect klinken, maar als vrij snel besloot ik toch om het niet te doen, ALS ik al een paard zou mogen, wil ik wel zo ver als mogelijk het ideale paardje en daarvoor was deze toch net iets te oud.
Aangezien mijn moeder en ik waren uitgenodigd voor een gesprek bij de eigenaresse toen de vraag op tafel werd gelegd, had mama al snel door waar ik aan zat te denken na mijn antwoord :o .
Toen beginnen de gesprekken weer, maar dit keer echt serieus. Ik wil helemaal niet het verwende en opdringerige kind zijn en daarom wacht ik altijd een beetje af tot mijn ouders de tijd hebben gehad om erover te praten. Dit keer was ik echter al meteen de avond na het gesprek met de eigenaresse getuige van een gesprek tussen mijn ouders over het idee. Het klonk positief, maar niet helemaal zeker. Mijn ouders hebben allebei geen verstand van paarden en willen uiteraard wel zeker weten dat het echt mogelijk is! Weer een avond later (inmiddels een week geleden) kreeg ik HET nieuws, het kan, het mag, het gaat gebeuren! Ik krijg een eigen paard!
Ik was natuurlijk helemaal blij en had dan ook meteen vriendinnen geappt waarmee ik mijn vreugde kon delen.

Mijn geluk kan nog steeds (en ik denk voorlopig) niet op, maar het serieuze werk gaat nu ook beginnen.

Als eerst de verkoop van de pony waar ik op dit moment nog op rijd (mag ik ook op blijven rijden tot het moment dat hij weggaat). Hier ga ik niet zo veel over zeggen, aangezien dit niet mijn project is buiten het feit dat ik help met foto's maken en een tekst verzinnen voor de advertentie.

Dan het kopen van een eigen paard/pony. Ondanks het feit dat ik inmiddels verder kijk dan het eerder beschreven beeld van een eigen paard (het Penny-beeld:) ), ben ik nog steeds 'maar' een 15-jarig meisje en daarom lijkt het me niet verstandig alleen te beginnen aan dit project. Ik heb al diverse mensen op de hoogte gebracht en gevraagd om hulp. Onder andere een man met veel ervaring en kennis in de paardenwereld. Hij zal en wil vooral helpen met het vinden en kopen van het paard/pony. Dan heb ik mijn lesgeefster. Zij zal mij van begin tot eind begeleiden, en met eind bedoel ik dan tot het paardje en ik niet meer samen zijn. Ook zij heeft ervaring en de nodige tips en trucs. Bovendien kent ze mij al een tijdje en begrijpen we elkaar goed.

Dat is het paard, maar buiten het paard zijn er uiteraard ook een hoop spullen. Ik heb al de nodige catalogussen (en online-sites) om prijzen te vergelijken en ik houd aanbiedingen goed in de gaten. Toen ik vandaag ging zoeken, kwam ik erachter dat ik zo door de jaren heen eigenlijk al best veel paarden-spulletjes heb verzameld en op Marktplaars zijn ook genoeg, niet te dure spullen te vinden. Toch heb ik nog wel het een en ander nodig, ook al kan (en wil) ik veel dingen pas aanschaffen als het paard er zelf is.

Over 2 weken ga ik een tijdje op vakantie, waardoor het plan heeeel even 'in de koelkast gezet word'. Ook al zal ook in het buitenland het project door mijn enthousiasme voortgezet worden vrees ik :j .

Het leek me leuk om dit topic te maken om het verloop van het hele proces later nog eens terug te kunnen lezen. En uiteraard zijn jullie tips, tops en reacties zeeer welkom. *\o/* ! Ik hoop over een tijdje heerlijk op gang te zijn met mijn paardje en volop te genieten. Ik heb helemaal geen haast en wil alles heel zorgvuldig doen. Zo lijkt het me dan echt leuk een aantal Bokkers te hebben die mij volgen en helpen bij dit project. Vragen stellen mag natuurlijk, dit hele bericht is zo veel typen geweest dat ik vast en zeker dingen ben vergeten.
Ik zal altijd als er nieuws is een update geven!

Ik heb er enorm veel zin in en hopelijk jullie nu ook een beetje! <3 *\o/*

(Sorry overigens voor het 'enigszins rare tijdstip van uploaden, ik kwam niet in slaap door het warme weer en dit allemaal typen duurde toch ieeets langer dan ik dacht := )

nine1987

Re: Na een lange tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 04:39

Wat leuk!! Veel geluk en plezier met je zoektocht!!

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 04:41

Hi,
Wat een super leuk verhaal wat je schrijft. Heel voorstelbaar dat je even niet kunt slapen en vooral leuk dat je dit met ons deelt. Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Wel heel goed opletten en je laten helpen door mensen die je goed kent, want de paardenwereld kan soms ook onaardig zijn.
Voor nu heel veel voorpret en ik volg! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 07:16

Wat ontzettend spannend allemaal TS!

Ik ben heel benieuwd naar je verdere verhaal. En als ik een tip mag geven; ga voor een paard waar je samen verder mee kan groeien. Waar je echt jaren mee vooruit kan.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 07:29

Klinkt goed, en straks serieus kijken naar een gezond paard. En heb je iemand met veel verstand van paarden die met je mee kan als je kijkt?

Er zijn dr zat te koop, maar de juiste moet je ff treffen...

Geniet van je vakantie!

plunder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 08:21

Wat leuk om jullie reacties te lezen! Zo krijg ik er nog meer zin in *\o/*

Bora2013: de paardenwereld kan inderdaad heel onaardig zijn. De mensen die ik om hulp vraag ken ik goed en zo hoop ik dat de onaardige mensen te vermijden +:)+ Gezellig dat je volgt!

Lente: ja dat is precies wat ik zoek! Een paardje waar ik voorlopig mee vooruit kan en waar ik van kan leren, maar dat ik hem/haar ook nog wat kan leren (niet eentje die dus al veel wedstrijden gelopen heeft). Zo kunnen we helemaal aan elkaar gewend raken :)

Sigrid1182: jazeker! Die man die ik noemde in het eerste bericht zal waarschijnlijk mee gaan kijken en anders heb ik nog veel mensen om me heen met verstand die mee zouden willen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 08:32

Wat leuk ts, veel plezier en succes met je zoektocht!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 10:38

Ik verplaats dit topic van PP naar -> YRT

tadero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:13

Wat gaaf zeg TS!! De droom van iedereen die gek is van paarden! Succes met de zoektocht naar je eigen paard en geniet van je vakantie!! *\o/*

ArcoIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 19:03

Wat ontzettend gaaf! (stiekem heeeuul jaloers :o ) heel veel geluk met je zoektocht! hopelijk vind je je droompaardje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 19:12

Heel erg leuk! En wat schrijf je fijn om te lezen ;)
Zo te zien heb je alles al goed voor elkaar, wel mis ik één ding in je verhaal... Die stal waar je het over hebt, heb je daar al aangegeven dat je die wilt huren? ;)
En laat alsjeblieeeeeft het paard keuren voordat je hem/haar mee naar huis neemt!
Verder volg ik mee, ben benieuwd!

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 19:30

Je schrijft heel duidelijk voor een 15-jarige, die ook goed nadenkt over de kosten!

Gaat vast goed komen met je zoektocht naar een eigen paardje.

Enige tips die ik mee wil geven:
-Ga voor een paardje boven de 5 jaar oud, het is je eerste eigen paardje en je bent pas 15, dan moet je niet aan een heel jong ding beginnen!

-Ik heb zelf niet zulke goede ervaringen met handelstallen, je hebt er goede stallen tussen zitten, maar je moet je altijd bedenken waarom iemand zijn paard maar de handel in doet, als je een braaf, gezond paardje hebt, dan neem ik persoonlijk aan dat je die liever particulier verkoopt dan de handel in te doen, aangezien je er dan nog meer centen voor vangt en je weet waar je paard terrecht komt.

-Als je tot een koop komt, stel dan een contract op met de verkoper dat je het paard een maand op proef wilt hebben en als het paard toch niet iets voor je is je hem terug kan brengen.

-Keur je paardje voor je hem/haar koopt door een onafhankelijke dierenarts.
En hoe verliefd je ook al op het paard bent, als die niet door de keuring komt, niet doen!
Je weet niet wat voor ellende je op je hals haalt.

En tot slot.
Lijkt iets te mooi om waar te zijn, dan is dit het waarschijnlijk ook!

Succes!!

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 19:37

Je klinkt heel verstandig, je droom in vervulling brengen moet dan ook vast goedkomen :D veel plezier hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 19:43

EarthFocus schreef:
-Ik heb zelf niet zulke goede ervaringen met handelstallen, je hebt er goede stallen tussen zitten, maar je moet je altijd bedenken waarom iemand zijn paard maar de handel in doet, als je een braaf, gezond paardje hebt, dan neem ik persoonlijk aan dat je die liever particulier verkoopt dan de handel in te doen, aangezien je er dan nog meer centen voor vangt en je weet waar je paard terrecht komt.

Haak ik toch even op in ;) Mijn merrie komt van een handelaar. Mooie bloedlijn, correct gebouwd, prima bewegingen, 100% goedgekeurd en geen gebreken. Nette afhandeling en inmiddels al bijna 2 jaar plezier van mijn paard die bij een handelaar vandaan komt :D Vervelend als jij er geen goede ervaringen mee hebt, maar ook echt niet alle handelaren zijn verkeerd hoor :) Dus TS, je moet je er niet blind op staren dan je geen paard van een handelar wilt kopen. Als het paard je aanspreekt, het klinkt en hij/zij wordt goedgekeurd, waarom dan niet? :)

En dan even over die proeftijd... Als mensen dat niet willen, ook niet doen ;) Vaak is er dan ook iets mis...

Tarenko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 20:53

Wat super leuk voor je ! *D Stiekem ben ik wel een beetje jaloers hoor. Ik wens je heel veel succes met je zoektocht naar je ideale paardje. En als je hem heb gevonden heel veel plezier. Ik vind het super leuk jouw verhaal te lezen tijdens dit proces. Succes!

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:45

Anoniem schreef:
EarthFocus schreef:

Haak ik toch even op in ;) Mijn merrie komt van een handelaar. Mooie bloedlijn, correct gebouwd, prima bewegingen, 100% goedgekeurd en geen gebreken. Nette afhandeling en inmiddels al bijna 2 jaar plezier van mijn paard die bij een handelaar vandaan komt :D Vervelend als jij er geen goede ervaringen mee hebt, maar ook echt niet alle handelaren zijn verkeerd hoor :) Dus TS, je moet je er niet blind op staren dan je geen paard van een handelar wilt kopen. Als het paard je aanspreekt, het klinkt en hij/zij wordt goedgekeurd, waarom dan niet? :)

En dan even over die proeftijd... Als mensen dat niet willen, ook niet doen ;) Vaak is er dan ook iets mis...

Als je even goed leest kun je zien dat er staat dat niet alle stallen fout zijn en dat ik persoonlijk geen goede ervaringen heb met handelstallen.
Ik zeg dus niet dat ze altijd slecht zijn :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 17:16

Fijn dat je een paard mag kopen! Maar kijk in je enthousiasme wel goed uit en ga niet over 1 nacht ijs.Anders kun je met een dure miskoop komen te zitten. Het is ideaal als je hem of haar eerst op proef mag. Dat is nu juist iets wat bij sommige handelsstallen wel kan, bij particulieren is het tegenwoordig een zeldzaamheid.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 17:19

EarthFocus schreef:

TS: allereerst vind ik het superleuk om te lezen hoe je er mee bezig bent. Je klinkt heel volwassen van iemand van 'pas' 15 en je gaat echt je droompaardje vinden! Dan even over bovenstaande opmerking. Ik zou nooit, maar dan ook nooit, een paard meegeven op proef als verkoper. En dat betekent niet dat er dan iets mis is met het paard. Ik zou (1) het risico te groot vinden om een paard dat je in de verkoop hebt aan een onbekende mee te geven met het risico dat hij zwaar geblesseerd raakt in de proefperiode (of dat nu wel of niet door nalatigheid van de potentiële koper gebeurt), (2) je in een maand een correct gereden dier behoorlijk aan gort kunt rijden en (3) een verhuizing stress betekent voor een paard. Bij mij zou een potentiële koper wel altijd welkom zijn om nader kennis te maken met het paard, te rijden en andere dingen te doen. En ik weet dat het gros van de paardeneigenaren er zo over denkt, dus staar je niet blind op die proefperiode!!!

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:13

pairadice schreef:
EarthFocus schreef:

TS: allereerst vind ik het superleuk om te lezen hoe je er mee bezig bent. Je klinkt heel volwassen van iemand van 'pas' 15 en je gaat echt je droompaardje vinden! Dan even over bovenstaande opmerking. Ik zou nooit, maar dan ook nooit, een paard meegeven op proef als verkoper. En dat betekent niet dat er dan iets mis is met het paard. Ik zou (1) het risico te groot vinden om een paard dat je in de verkoop hebt aan een onbekende mee te geven met het risico dat hij zwaar geblesseerd raakt in de proefperiode (of dat nu wel of niet door nalatigheid van de potentiële koper gebeurt), (2) je in een maand een correct gereden dier behoorlijk aan gort kunt rijden en (3) een verhuizing stress betekent voor een paard. Bij mij zou een potentiële koper wel altijd welkom zijn om nader kennis te maken met het paard, te rijden en andere dingen te doen. En ik weet dat het gros van de paardeneigenaren er zo over denkt, dus staar je niet blind op die proefperiode!!!

Nu je het zo verwoord heb je hier inderdaad een groot punt.
Zie dat ik het zelf inderdaad wel heel cru heb verwoord.

Wel zou ik een contract opstellen met de huidige eigenaar dat als er binnen een maand nog ziekte of anderen gebreken aan de orde komen je het recht heb dat te verhalen op hun.
Zoiets als plotselinge kreupelheid of iets wat niet aan de nieuwe koper ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:58

Snap ik ook zeker, maar zou er zelf toch al snel argwaan van krijgen als ik een paard niet op proef mag nemen.

En ik snap zeker wat je bedoelt, maar ik zou toch graag willen weten hoe het paard "elke dag" is. En bijvoorbeeld komt die van mij uit t puntje van Groningen en woon ik zelf in [plaats], een week lang elke dag heen en weer om het paard te proberen ging 'm dus niet worden...
Ik bedoelde net zoiets als EarthFocus, gewoon met een contractje

Wat je bedoelt snap ik zeker, maar hoop dat je ook snapt hoe dat voor sommige kopers is :) Ik persoonlijk zou dus afhaken

Jumpingnick

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:12

Wat ontzettend gaaf. Je schrijft ook heel fijn. Als je slim bent neem je een paardje waar jij heel veel van kan leren, maar die je wel naar je eigen hand kan zetten.
En idd. laat hem/haar keuren. ;) Dat is een hele slimme.

EarthFocus schreef:

Ik kom niet zeuren hoor. haha.
maar wij hebben nu 2 van onze ponys gehad die niet op proef mochten, en beide gewoon 100%correct waren.
Wij zouden nooit, maar dan ook nooit ponys van ons op proef doen. Maar wel ponys op proef nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:05

Anouk_E schreef:
EarthFocus schreef:

Ik kom niet zeuren hoor. haha.
maar wij hebben nu 2 van onze ponys gehad die niet op proef mochten, en beide gewoon 100%correct waren.
Wij zouden nooit, maar dan ook nooit ponys van ons op proef doen. Maar wel ponys op proef nemen.

Dat vind ik toch wel een beetje krom := Maar dat is volledig off-topic dus laat maar :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:23

Allereerst gefeliciteerd TS met het vooruitzicht je eerste eigen paard! Ik kan me voorstellen dat het door je enthousiasme gisteren wat laat is geworden :+

Ik vind ook dat je er al heel goed over hebt nagedacht en verstandige keuzes maakt:
Door je er bijvoorbeeld niet toe te laten verleiden een keuze op basis van emotie te maken.
En je te laten bijstaan in het aankoop proces door mensen met verstand van zaken.
Mijn complimenten hoor.

Maar ook al laat je je begeleiden door mensen met verstand van zaken kunnen die ook zo hun eigen belangen hebben. :+
Er is een aantal basisregels die je zelf al goed in het oog kunt houden.
Ik heb daar ooit een artikeltje over geschreven op info nu.nl. Misschien heb je er wat aan.
http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... paard.html

plunder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 15:05

Hallo allemaal!

Het spijt me dat ik al zo lang niks heb laten weten! Ik was op vakantie in Marokko met niet overal even goede WiFi en op vakantie gebeuren er uiteraard ook niet zo heel veel spannende dingen die te maken hebben met een eigen paard :) .

Eigenlijk had ik belooft in Marokko niet te veel bezig te zijn met 'de zoektocht', maar zoals jullie misschien aan voelen komen, kon ik het toch niet laten af en toe op internet te gaan zoeken, want stel nou dat nou net dat ene paardje er net tussen zit... Afijn, ik met zeer trage Wifi op zoek dus :)) .

En jahoor, ik vond een advertentie op zowel Sporthorses als Marktplaats van een 'Brave en betrouwbare NRPS'. Voldoet aan alle eisen (voor zover je dat op internet zeker kunt weten) en de foto's/filmpjes zien er goed uit. Vrijwel direct een mailtje gestuurd met meer informatie etc. De volgende de dag had ik al een erg leuk mailtje terug.
2 dagen later hadden we weer internet.. Ik vreesde dat de advertentie al gesloten of minstens gereserveerd zou zijn, maar nee, hij stond nog te koop! Na overleg met mijn ouders kon ik het toch echt niet laten om vanuit Marokko een afspraak te maken om te komen kijken *\o/* . En zo gezegd zo gedaan, gisteravond/vannacht ben ik terug gekomen uit Marokko (vlucht was overboekt, bagage kwijt en veel gedoe, maar dat is een ander verhaal :o ) en morgenochtend heb ik afgesproken om te gaan kijken!
Ik ben uiteraard erg benieuwd en hoop dat hij in 'het echt' net zo goed is als dat hij nu op internet lijkt te zijn, ook al ga ik daar bij voorbaat al niet te erg vanuit.

Op dit moment ben ik nog even wat aan het googlen voor de laatste tips en trucs (voor zover ik dat nog niet had gedaan) en toevallig is terwijl ik op vakantie was een special 'eigen paard' van de Hoefslag binnen gekomen, die ik nu grondig aan het doornemen ben :D .

In de Hoefslag las ik ook over de VEP (Vereniging Eigen Paard - http://verenigingeigenpaard.nl/ ) en ik twijfel nu of dat ik me aan zal melden. Het klinkt allemaal erg voordelig voor maar 25,- Euro per jaar. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

Ik vind het echt heel leuk om jullie reacties te lezen en kijk zelf ook erg uit naar de verder vorderingen die in dit topic zullen komen! :))

plunder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 15:11

Overigens, wat ook nog niet heb verteld. Ik heb een gesprek gehad met nog iemand uit de paardenwereld, een vriend van mijn vader (misschien wel bekend voor sommigen, Petro Trommelen, werkt voor KWPN).

Hij heeft mij ook nog het nodige advies gegeven en ik kan bij hem altijd terecht voor vragen.
Toch fijn om nog even zo'n gesprek te hebben met zowel mijn ouders als ik en een deskundige. Zoals gezegd weten mijn ouders niet veel van paarden en hij kon ze nog een keer goed vertellen wat er nou allemaal bij komt kijken. Nu zijn zij dus ook helemaal voorbereid :)