[VOLG] Van ren- naar huispaard...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marein

[VOLG] Van ren- naar huispaard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 16:16

Ze is gearriveerd: Soprana, ons Engels volbloed. 9 jaar oud. Fin de carrière op de renbaan.

Haar trainer heeft haar tot Parijs gebracht, waar mijn man haar samen met haar eigenaar is gaan ophalen. Stapte zo de trailer op, de hele reis rustig geweest (we hebben een camera in de trailer), thuis stapte ze voorzichtig en rustig de trailer af.
Wat een verschil met wildebras Chumani, de Amerikaanse appaloosa van mijn dochter.

Nu gaat het over opknappen - ze heeft wat wondjes en ontstekingen aan beide ogen, aandikken - ze is echt te mager. En dan omscholen naar een fijn recreatiepaardje!

Dat omscholingsproces kan je hier op de voet volgen, voor wie zin heeft :)

Net gearriveerd. Ze blijft nog even apart van tinker Aislinn en de ezels Bob en Tuur, die al nieuwsgierig komen kijken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Veel last van de vliegen, dus even het vliegendeken van Tuur aangedaan. Nipt te klein, morgen een maatje groter gaan halen samen met een vliegenmasker.

Afbeelding

RianneH

Re: [volg] Van ren- naar huispaard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 16:21

Leuk! Vanwaar de keuze voor dit paard?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 16:24

Leuk! Soms kunnen die voormalige renpaarden nog jaren dienst doen hoor! Heb het ex-renpaard van een buurman gezien toen die 16 was, liep erbij als een jong veulen.

Ziet er trouwens een lief dier uit!

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 16:25

Ik ga ook dit topic weer volgen! Vind dat jullie op een fijne manier met paarden omgaan :)

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 17:04

lijkt mijn eerste pony Was ook engelsvolbloed die op renbaan had gelopen. Was ook niet al te dik erg mager eigenlijk.
Heel veel plezier ermee. Hoop dat die van jou beter om te scholen is..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 17:08

Ik kan het op deze foto's niet goed zien maar veel EV's en dravers in koersconditie worden vaak onterecht mager genoemd. Deze paarden hebben veel bespiering en geen vet. Je ziet vaak net de ribben en hier is niks mis mee zolang ze verder een goede bespiering/vachtkleur hebben.

Ik zeg altijd maar zo: Een marathonloper heeft ook geen vet :)

Leuk topic TS! Ben benieuwd naar de vorderingen!

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 17:27

Leuk ook deze volg ik weer. Je schrijft fijn en ik vind het interessant te lezen hoe jullie op jullie vriendelijke wijze met je paarden omgaat.

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 19:24

RianneH schreef:
Leuk! Vanwaar de keuze voor dit paard?

Niet echt gekozen, ze kwam op onze weg. Want met 2 paarden (mijn tinker en de appie van mijn dochter) hebben we zeker voldoende.

Haar eigenaar heeft 9 renpaarden die allemaal lopen op de renbaan in Frankrijk. Soprana was zijn allereerste renpaard, zelf uitgekozen en gekocht in Engeland. Nu is ze op pensioen en hij wilde haar houden. Maar ze stond in Frankrijk op een weide, helemaal alleen en ver weg van de bewoonde wereld. Vermagerde zienderogen en werd zelfs apathisch. Hij heeft ons gevraagd of we haar asjeblieft bij ons wilden nemen. Plaats en ruimte hebben we, dus we hebben toegezegd...

@ Ruitje: dat volg ik helemaal hoor. Ik heb windhonden (azawakhs en sloughi's), die zijn ook droogbespierd zonder een grammetje vet teveel. We horen wel vaker van "amai, zo mager" terwijl ze helemaal niet te mager zijn maar perfect afgetraind zijn.
Soprana is echt te mager, ze wilde niet meer eten. Haar eigenaar is vandaag op bezoek geweest en was dolgelukkig dat hij haar zag grazen en dat ze ontspannen naar hem toekwam...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:26

Oh wat leuk zeg!
ja ik ga je volgen,wat een ontzettend leuk paard en wat fijn dat ze jullie getroffen heeft *\o/* *\o/*

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 21:40

Wat fijn dat die eigenaar het zo goed voorheeft met zijn paard! Voor velen zou het wss enkeltje slacht zijn (niet dat ik daar per definitie tegen ben, maar je snapt me wel).

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 21:46

Mooie merrie hoor!
Vind haar niet veels te mager, maar een kilootje erbij mag wel ja! Wanneer ga je beginnen met de omscholing?

Ik volg hoor! Leuk :j

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 09:20

@gerpiegorp: de omscholing qua rijden begint als ze er klaar voor is ;) . Dat is een belachelijk antwoord, weet ik ook wel! Maar gisteren is een vriendin van me langs geweest, zij is paardenosteopaat. En Soprana heeft meerdere blokkades in nek en rug. Volgende week zaterdag komt ze terug voor een uitgebreide behandeling, dan 14 dagen rust (weidegang) en daarna beginnen we met grondwerk: bit, longeren, spieren van rug en schouders trainen, gangen bevestigen, ...

Soprana volgt mijn tinker op de voet, overal waar Aislinn is, zie je Soprana. Aislinn is daar nog niet helemaal mee akkoord, maar Soprana is heel respectvol.

Afbeelding

Afbeelding
Samen in de weide, samen in de stal.

Enkel voor het eten gaan ze apart, Aislinn moet niet teveel meer bijkomen...

Afbeelding

Afbeelding

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 09:28

Dat gaat zeker een prachtig dier worden als ze een beetje is aangekomen. Ik volg!

Moirin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 09:34

Ik vind haar nu al prachtig! Ze heeft een hele fijne uitstraling :) Ben erg benieuwd hoe ze er straks uitziet als ze weer een beetje opgeknapt is. Ik ga jullie volgen!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 09:37

Ze heeft ook wel erg weinig rugbespiering, goed dat je het zo oppakt!

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 09:49

Lieve vriendelijke uitstraling! En fijn dat ze bij jullie terecht kan en met rust en respect behandeld wordt!

sik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 09:54

Mooi dier hoor! Fijn dat jullie haar nu opvangen, ben heel benieuwd hoe ze er over een tijdje uitziet!

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 09:55

Super trouwens dat je haar eerst helemaal na wil laten kijken voordat jullie aan de gang gaan!

ClaudiaDer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 09:59

Wat een prachtig paard zeg, heerlijk koppie!
Ik ga jullie avontuur absoluut volgen! :)

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 10:00

Wat leuk dat je haar opvangt en ons mee wilt laten kijken.
Ik volg, ben dol op Engels Volbloeds en volgens mij zou hier wel eens een heel prachtig gezinspaard uit kunnen komen!

Succes, maar aan je posts te zien komt dat vast goed. :j

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 10:24

Mogen idd wat kilo's bij. Dit is ook geen ren conditie meer. Maar dat kan vlot gaan hoor. Met goed gras misschien voor de winter anders wel na een seizoen goed bijvoeren. Mijn merrie was ook ongeveer zo toen ik haar kocht, 1 winter later zat ze goed in het vlees en tegen het einde van de zomer kon je haar rollen.
Ze heeft ook nog mooi droge benen.

Goed te lezen dat je het rustig aan doet. Komt allemaal wel in orde. Benieuwd hoe ze zich ontwikkeld.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:09

Lijkt beetje op mijn eerste pony. EN ik weet zeker dat het een knapperd gaat worden. ALs het bijgetrokken is wow.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 11:40

Marein schreef:
@gerpiegorp: de omscholing qua rijden begint als ze er klaar voor is ;) . Dat is een belachelijk antwoord, weet ik ook wel! Maar gisteren is een vriendin van me langs geweest, zij is paardenosteopaat. En Soprana heeft meerdere blokkades in nek en rug. Volgende week zaterdag komt ze terug voor een uitgebreide behandeling, dan 14 dagen rust (weidegang) en daarna beginnen we met grondwerk: bit, longeren, spieren van rug en schouders trainen, gangen

Dat is helemaal geen belachelijk antwoord :o je moet er inderdaad ook geen datum aan hangen.

Ze lijkt op deze foto's wel wat magertjes, en de rugbespiering is ook niet meer zo als het geweest is, ben reuze benieuwd hoe de ontwikkeling gaat en hoe ze gaat uitpakken! :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:01

Wat een leuk project :-) Ze heeft een erg lieve en vriendelijke uitstraling.

Dat ze zo relaxt was met vervoer en met het arriveren op haar nieuwe locatie heeft wellicht ook met haar renbaan verleden te maken. Renpaarden reizen veel en zijn vaak wel gewend aan vervoer :-)

Ze is nu inderdaad wat schraal, maar dat zal vast wel goed komen :-)

Wat fijn dat ze vriendschap heeft gesloten met de tinker :-)

_Hinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:08

Er mogen idd wel wat kilootjes bij, maar het gaat zeker een pracht van een paard worden. Ze oogt heel vriendelijk en zacht. Fijn hoe je met haar aan de slag gaat. Ik volg jullie!