wat doen? ik krijg paarden nou eenmaal niet uit mijn hoofd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shephard

wat doen? ik krijg paarden nou eenmaal niet uit mijn hoofd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 15:23

Hallo iedereen!

Na ongeveer een jaar geleden een topic te hebben gemaakt over hoe mijn "paardenleven" op het moment is, nu toch maar weer een nieuw topic over hoe het inmiddels gaat.

Ik vind het nog steeds erg jammer en lastig dat mijn ouders niets om paarden geven en als ik erover begin, ze meteen chagerijnig reageren. Nu ik 18 ben, ben ik wel van plan om weer meer te gaan doen met de paarden.

Op dit moment doe ik helemaal niets met paarden, ik heb alleenvan mijn 8ste tot 13 altijd gelest en ponys verzorgd enzo.Heeeel af en toe kan ik een keer met een vriendin mee, maarik wil haar ook geen last zijn, van dat ik alleen maar steeds met haar mee wil snappen jullie?

Ik ben dit jaar geslaagd voor mijn havo en ik heb nu toelatingstoetsen gedaan voor de pabo. Nu vraag ik me af of ik genoeg tijd over ga houden om op zijn minst weer een paardje te verzorgen of een band mee op te bouwen. Zodat ik toch weer een beetje er in kom zeg maar, maar zonder al te grote stappen! Als ik naar de pabo kan moet ik gewoon maandag tot en met vrijdag naar school en het is ongeveer3kwartier tot een uur aan reistijd! De school is geloof ik meestal rond een uur of 4 afgelopen en maximaal half 6. Zou ik dan genoeg tijd over houden om dit weer te gaan doen? Wat denken jullie?
Indien ik de toetsen van de pabo niet gahaald heb, ga ik atheneum doen, dan hou ik sowieso veel meer tijd over!

Ik denk er ook nu al over na om over een aantal jaar een eigen paardje tehebbenn, maar ik denk dat het voor mij het handigst is als ik eerst gewoon een baan en een eigen plekje heb. Nu werk ik altijd vrijdagavond en zaterdag, dus ik verdien wel en ik heb een behoorlijke spaarrekening en internetrekening maar ik vraag me toch ook een beetje af hoe vaak je bijv. Moet ontwormen en hoefsmid enzo, en hoe duur alles is als je uiteindelijk echt een eigen paardje hebt!

Groetjes kimberley!!!

EliseXJoelle

Re: wat doen? ik krijg paarden nou eenmaal niet uit mijn hoofd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 15:27

Ik heb een MBO opleiding (half 9 tot 4 vaak, ook met een uur reistijd enkele reis) gecombineerd met 2 tot 3x per week een verzorgpaard. door de weeks. Was wel druk maar prima te doen :)

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 15:28

Kijk anders rond voor een verzorg of lease paard voor een paar dagen in de week.

Ontwormen doen wij 2 keer per jaar indien nodig, er wordt een mestonderzoek gedaan en aan resultaten daarvan ontwormen we.
Hoefsmid komt hier om de twee maand of eerder indien nodig.
Ik betaal voor stalling 225
Ik voer supplementen bij a 30 euro in de maand
Hoefsmid kost 35 per keer
Inentingen kosten 17.50 per stuk.

Ben gemiddeld 250 tot 280 in de maand kwijt.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 15:29

Voor een verzorgpaard van 2-3 per keer week zul je wel tijd hebben. Dan houd je naast je werk ook nog dagen over om aan school te werken. PABO is wel een opleiding met heel veel huiswerk en toetsen.

LauraSaskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 15:31

Ik weet uit eigen ervaring dat de pabo een pittige opleiding is waarin je veel tijd moet stoppen. Hou er rekening mee dat je minimaal 1 dag per week stage gaat lopen, wat je een hele dag kost. In het weekend ben je bezig met studeren voor tentamens en het schrijven van portfolio's en noem maar op. Dit hoort er nou eenmaal bij op het hbo. Maar als je gedreven en gemotiveerd bent, komt het helemaal goed. Je kan zelf het beste inschatten of je tijd overhoudt voor een verzorgpaard naast je werk, maar dat is een kwestie van uitvinden. Zou zelf in ieder geval wachten totdat je een beetje geacclimatiseerd bent op het hbo voor je een verzorgpaard gaat zoeken.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 15:36

Kosten zijn bij mij variabel (ik koop graag nieuwe dingen voor mijn paard, wel altijd nuttige dus niet 20 soorten dekjes) Wat ik sowieso iedere maand "kwijt" ben is 250 euro. Qua tijd, ik zit in september in mijn 3e jaar (Stage jaar), denk dat ik dan ook nog steeds genoeg tijd heb en anders maak ik dat wel :) maar ik vond het goed te doen sinds ik hem heb (maart 2015). Soms wel stress omdat hij moest aankomen en last heeft van rotstraal en dat toch goed verzorgd moet worden maar is helemaal goed gekomen.

Wat ik zou doen als je niet zeker weet of je genoeg tijd gaat hebben: verzorg/leasepaard

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 15:41

Het moet mogelijk zijn om er een verzorgpaard naast te doen als je een beetje goed kan plannen. Ik doe zelf WO het is 1,5 uur reizen naar school (dus 3 uur reistijd op een dag) en heb een eigen paard waar ik 4 a 5x per week naar toe ga.

MelissaH1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 15:44

Wat leuk dat je de pabo gaat doen! Ga je toevallig naar de Katholieke Pabo in Zwolle? Ik ga aankomend jaar naar mijn derde jaar op die school en je moet vooral rekening houden met veel verslagen e.d. (vooral het tweede jaar). Wanneer ik stage heb en vooral tijdens stageweken, heb ik daarna niet veel puf meer over om nog naar de paarden te gaan. Je bent echt een volle dag kwijt aan stage en je moet vervolgens ook nog lessen voorbereiden voor de volgende dag. Een verzorgpaard zou wel moeten lukken, maar ik heb mijn eigen ruin in het tweede jaar vanwege de kosten en tijdgebrek toch verkocht. Toch rijd ik desondanks nog een aantal andere paarden, dus het is zeker wel mogelijk hoor! :)

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 15:48

Spannend een nieuwe opleiding, altijd maar weer kijken hoe het loopt. Jammer dat je ouders zo moeilijk doen, maar inmiddels heb je de leeftijd dat je zelf je beslissingen kunt maken. Vanaf dat ik 14 jaar oud ben heb ik paarden. Ik heb Havo gedaan, daarna door naar HBO HEAO en toen fulltime aan het werk, werkweken van 60 uur geen uitzondering. Ik ging eigenlijk iedere dag naar mijn paard.. Soms alleen om te aaien als ik echt heel laat of moe was maar meestal verzorgen en rijden. Dus ik denk dat 2-3 keer per week dan ook wel moet lukken ;) Veel plezier met je nieuwe opleiding!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 23:02

heb geduld, ook voor jou komt er wel een eigen paard, maar het is niet iets wat nú moet zijn. in de tussentijd kun je leren en investeren in dingen waar je later profijt van hebt. :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 00:34

PABO is heftig volgens mij. Tis niet alleen de schooltijden maar vooral de energie en tijd die je verder in je school moet stoppen.
Ik zou er even mee wachten.
Ondanks dat ik weet hoe het is om zo rusteloos op je kont te moeten zitten omdat je geen paard hebt waar je je passi emee kunt delen..
t komt echt weer.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:56

Het is natuurlijk maar net wat je zelf wilt, hoe hard je kunt werken en hoeveel tijd jij voor je studie nodig hebt. Van buitenaf is er weinig zinnings over te zeggen of jij de PABO en een paard kunt combineren..
Ik ken genoeg studenten om mij heen die hun paard weg gedaan hebben tijdens hun studie, of gestopt zijn met verzorgpaarden omdat ze het niet redden. Sommigen wilden ook nog tijd/geld overhouden voor feestjes, anderen hadden gewoon veel meer tijd nodig voordat zij zich de stof eigen gemaakt hadden (lees elke dag en avond studeren, misschien eens tijd voor een uurtje sporten per week en ook weinig sociale activiteiten). Ken eigenlijk niemand die het besluit nam om juist een paard te nemen als ze gingen studeren.

Als ik naar mezelf kijk... Ik heb vanaf de basisschool een pony gehad en het zijn er in de loop van de tijd steeds meer geworden. Mijn laatste (master) jaar van het WO had ik er vier (waarvan ik er twee samen met m'n zusje deed).. Kwestie van prioriteiten stellen en doorzettingsvermogen. Liep het laaste jaar 3 dagen per week stage, 1 dag naar school en dan nog 2 dagen werken. Dan moeten de paarden dus gewoon gebeuren als ik na een lange dag moe thuiskwam. Studentenfeestjes e.d. waren er voor mij niet vaak bij. Moet ik wel zeggen dat ik makkelijk leer, en genoegen neem met een voldoende en geen negens hoef te halen, anders was het niet te doen geweest.

Je kunt je stalling er wel op uitzoeken. Ik sta full pension, zodat als ik het echt niet red, de paarden niets te kort komen.

Wij ontwormen 4x per jaar, bekappen eens per 6-8 weken, enten 1x per jaar, tandarts 1x per jaar. Zeg totaal €500 per paard per jaar. Dus dat zijn de kosten niet zozeer...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 12:35

Citaat:
Ken eigenlijk niemand die het besluit nam om juist een paard te nemen als ze gingen studeren.

Ik heb mijn paard gekocht vlak voor ik weer met een studie ging beginnen. Heb het jaar ervoor kéihard gewerkt om financieel iets sterker te staan. Het kán als je het echt graag wil, maar ik vind het niet per sé een aanrader. :+

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:01

TurdusMerula schreef:
Citaat:
Ken eigenlijk niemand die het besluit nam om juist een paard te nemen als ze gingen studeren.

Ik heb mijn paard gekocht vlak voor ik weer met een studie ging beginnen. Heb het jaar ervoor kéihard gewerkt om financieel iets sterker te staan. Het kán als je het echt graag wil, maar ik vind het niet per sé een aanrader. :+

Ik heb mn paard gekocht tijdens mn 3e jaar van mn studie. Ik had in het tweede jaar 2 verzorgpaard waar ik 2x per dag was. Ik reed ze 3-4 keer per week.

Shephard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 20:55

jeetje wat een berichten haha, had niet meteen zo veel reacties verwacht! zo te horen moet ik heel erg hard mijn best doen om mijn studie bij te houden en vooral overal op tijd mee beginnen zodat ik tijd over hou om toch nog een hobby te hebben.
ik heb nu in ieder geval wel besloten dat ik sowieso een maand of 2 mijn studie aan ga kijken en tot die tijd ga ik alleen een keer een dag met iemand mee ofzo om toch een beetje in de "roulatie(geen idee, schrijf je het zo? :7 )" te blijven.
mijn droom blijft natuurlijk om ooit een eigen paardje te hebben, maar voorlopig zit dat er dus nog niet in!:) het lijkt me toch ook verstandiger om eerst een "vaste" baan te hebben zodat er financieel in ieder geval geen problemen zijn.
heb ook nog nagedacht over dat dat toch wel verstandiger is haha, aangezien ik toch ook ooit nog eens uit huis moet en als ik dan al een paard heb, ben ik minder stabiel dan...
dus ik zorg gewoon voor eerst huisje, boompje en dan pas beestje :D :D
iedereen heel erg bedankt voor hun meningen!! :o

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 21:03

In welke stad ga je studeren? De wat grotere studentensteden hebben wel een studentenpaardrijvereniging. Iedereen zit dan in hetzelfde schuitje met betrekking tot studie en tijd en je kunt leuk met leeftijdsgenoten paardendingen ondernemen. Wat kan variëren tot een avondje groepsles in de week, weekendje ponykamp, landelijke studentenwedstrijden, avondje borrelen zonder paarden en de meeste verenigingen organiseren ook wel andere activiteiten, al dan niet paardgerelateerd. :)

Shephard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 21:10

ohh wat leuk! ik ga naar Zwolle! @MelissaH1996 ik ga inderdaad naar de KPZ!! ik zou zo niet weten of Zwolle zoiets heeft, ik heb er in ieder geval nog nooit iets over gehoord :o

talithaa_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 21:10

Het is een grote beslissing, maar als je iets echt graag wilt en doorzettingsvermogen heb is er ook heel veel mogelijk. ik heb vanaf mijn 10e een paard en op mijn 19e een tweede erbij gekocht. Ik heb er altijd voor gekozen niet op kamers te gaan, en heb BBL opleidingen gedaan om mijn paarden te kunnen betalen. Ik sta op een doe het zelf stal (scheelt in kosten) en ga er elke dag naar toe. Rij 5a6 dagen in de week. Soms erg druk maar alles is mogelijk.
Maar als tip, begin eerst gewoon met je studie en kijk hoeveel je tijd eraan kwijt ben. En of er dan nog tijd over is op paarden te doen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 21:17

Ik heb even gekeken, want wellicht was het inmiddels anders, maar Zwolle heeft helaas geen studentenpaardrijvereniging. :n

Shephard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 21:22

Dreamybol schreef:
Ik heb even gekeken, want wellicht was het inmiddels anders, maar Zwolle heeft helaas geen studentenpaardrijvereniging. :n

dat is dan natuurlijk weer jammer haha! dan moet ik gewoon maar tijdens mijn studie weer meer gaan kijken of ik bij iemand terecht kan, of weer lessen kan nemen enzo! in ieder geval bedankt voor het kijken :D

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 21:31

Naja, wat dat betreft zit je in Zwolle vast weer beter dan in de randstad. ;)

Shephard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 15:17

Ja dat is wel weer waar inderdaad! Er zijn hier aardig wat paardenbedrijven in de omgeving:)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:27

Ik heb zelf ook de pabo gedaan. Ik vond het geen moeilijke opleiding, maar ik kwam van het vwo af. Dat scheelt wel denk ik. Het kostte wel aardig wat tijd. Tijdens mijn opleiding verzorgde ik 2 paarden. Rijden kon ik meestal alleen in het weekend of als ik wat eerder vrij was van school.
Inmiddels werk ik alweer 13 jaar in het onderwijs en heb ik een eigen paard. Ik ben er ongeveer 300 euro per maand aan kwijt.

MelissaH1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 20:56

Leuk dat je naar de katholieke pabo gaat, goede keuze!