Paard ver weg stallen, wie nog meer?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Paard ver weg stallen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-17 14:47

Ik ben benieuwd naar ervaringen.

Wie heeft zijn paarden nog meer op een behoorlijke afstand van huis staan en hoe gaat dat?

Wat zijn de grootste voor en nadelen? En hoevaak ga je?

Ik zoek dus echt naar ervaringen met rijpaarden. Geen jonge paarden of paarden waar amper wat mee gedaan wordt.

Mijn paarden zouden op 30-40 minuten met de auto komen te staan. Bedoeling is dat ik zo'n vier keer per week ga. Andere 2 dagen komt een vriendin die nu ook al komt.

Is het te doen?

Groot voordeel voor mij is dat ik dan wel vlakbij mijn werk woon, dus de reistijd naar mijn werk valt weg.

Ik ben benieuwd. :)

Rover77
Berichten: 44
Geregistreerd: 10-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 14:57

Hoi!

Mijn ervaring is dat het flink onhandig is... Ik had mijn paard op 25 minuten rijden staan, maar baalde er op een gegeven moment stevig van. Nu ben ik iemand die graag elke dag bij mijn paard te vinden is, maar om het e.e.a. uiteindelijk te combineren vond ik flink lastig. Ik werk parttime, ga uit mijn werk direct met mijn 2 herdershonden wandelen zo'n twee uur lang en moest daarna nog mijn huishouden doen, eten koken, boodschappen halen en naar mijn paard. Op een gegeven moment ging dat me op breken, hoe fijn dat stal daar ook was. Nu staat ze gelukkig weer op 5 minuten en merk ik dat ik daar echt blij van word!

Ik moet wel zeggen dat het in de zomer altijd weer anders is als in de winter... Maar goed, de donkere maanden duren ook 6 maanden :-)

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Paard ver weg stallen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 15:03

Mijn paard staat op 30 min van huis en werk en ik ga 4-5x per week. En ik werk 36 uur pw
Ja het is niet prettig elke keer zoveel rijden. Maar mijn paard staat daar uitstekend, ik kan dat dichterbij niet vinden.
Ik ga vaak uit mijn werk en relax even in de auto.

Je went er goed aan

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 15:03

De mijne staan op verschillende locaties, variërend van 15 minuten tot 30 minuten. Alle locaties zijn 12-15km van mijn huis. Ik verlies ontzettend veel tijd door wegenwerken die hier nog een paar jaar gaan duren, en regelmatig ook door het verkeer in de spits. Hier staan de paarden wel gesplitst: 2 rijpaarden samen op volpension en 3 grasmaaiers 24/7 in het land met schuilstal.

Ik kan niet zeggen dat ik het echt hinderlijk vind. Ik werk deeltijds (19u/week) en ga vaak overdag. Mijn werk ligt helemaal de andere kant op, ik woon tussen werk en stal/weides in. Dankzij mijn werkuren ga ik vaak overdag. Ik vertrek rond 14u naar stal, kan 1 paard rijden of 2 longeren, nog wat rommelen en rond 17u weer naar huis of naar het weiland waar mijn 3 grasmaaiers staan. Nu het koud is en snel donker kan ik niet zoveel doen, maar alles lukt eigenlijk wel binnen de 4u. Ik regel rijden en lessen wel zodanig dat ik altijd maar 1 paard/dag rij. De ander heeft dan vrij of wordt gelongeerd. Meestal werk ik ze dus om de dag en 1x/week beide tegelijk dagje rust. Ik ben zeker 5 dagen/week op stal.

Er zijn geen stallen in de buurt die minder reistijd hebben. Eentje misschien, maar ik heb geen idee hoe de accommodatie er daar bij ligt en wat de prijzen zijn. Die is voor mijn lesgeefster ook een eind weg, waar ik nu sta niet. Dat telt voor mij ook mee.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 15:06

Ik heb mijn paard een maand of 8 op 40 minuten afstand gehad. Ik ging ook 4x in de week. Voordeel was dat het paard van een vriendin er ook stond en dat zij ook wel op de dagen ging dat ik er niet was en andersom. Zo konden wel een beetje op elkaars paarden letten.
Uiteindelijk brak de afstand mij toch op. Omdat er niet zo goed voor mijn paard gezorgd werd als dat afgesproken was en omdat hij begon te kwakkelen en ik er toch meer zicht op wilde hebben. Dus toch weer terug in de buurt gezet
Laatst bijgewerkt door Vala op 22-01-17 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 15:09

Hier ook 30 minuten.
Zijn geen andere stallen met dezelfde wensen.
24/7 buiten in (groot) kudde verband. Én heb n binnenbak.
Voor ons gewoon niet anders meer
De service is ook super... dus ik wíl ook niet meer weg!!!
En met mn scooter 1:40 kan het uit.

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 15:12

Ik heb mijn paard ook bijna een jaar op 35 tot 45 (afhankelijk van het tijdstip) minuten van huis gehad. Puur keuze voor hem, dichterbij kon ik niet vinden wat ik voor hem zocht. Het went :j maar het is niet ideaal. Toch zou ik het zo weer doen als het moet, mits volpension. Ik ga zeker wel 6 keer per week.
Inmiddels ben ik zelf dichterbij gaan wonen, hij mocht lekker blijven waar hij stond :+ zit nu op 10 minuten en vind dat echt een verademing.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 15:14

Nooit meer!
Mijn pony verhuist binnenkort eindelijk weer naar een plekje dichterbij, nu staat ze nog op zo'n 45min autorijden. Het is voor haar een ideaal plekje, daarom dat ik het toch anderhalf jaar heb geprobeerd, maar ik merk dat ik er eigenlijk amper nog kom, en er ook tegenop zie om er een volledige avond aan kwijt te zijn.

Nu moet ik daar wel aan toevoegen dat ze eigenlijk met semi-pensioen is. Elke dag rijden zit er voor ons sowieso niet meer in, dus daar heb ik me ook niet op ingesteld. Anderhalf uur onderweg voor een aai en eventueel een rondje hobbelen is het me gewoon meestal niet waard.
Laatst bijgewerkt door bakkabouter op 22-01-17 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

racebiet

Berichten: 186
Geregistreerd: 23-10-10
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 15:14

Circa 25 minuten met de auto, en helemaal waard omdat ik het een fijne plek voor de paarden vind

Incroyable
Berichten: 1828
Geregistreerd: 19-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 15:15

Ik heb mijn leasepony op 30 min (auto) gehad, ik vind het niet te doen. Ik ben wel iemand die het liefst elke dag (of meerdere keren per dag :o ) gaat. Ik zit nog op school en mijn ouders moeten me nu dus brengen en halen. Alles bij elkaar zorgt er dus voor dat ik nu nog maar (met geluk) 2 keer in de week kan/kon gaan. (Voorheen elke dag en soms zelfs meerdere keren). En daar voel(de) ik me toch slecht over. (Mede) daarom heb ik dus ook besloten om te stoppen. Voor mij nooit meer zo'n lange afstand naar een paard toe :n

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 15:22

Mijn paarden staan op 35 minuten rijden van huis. Ik ga zo'n 5 keer per week, maar heb maar 2 vaste dagen waarop ik écht moet, want dan is het mijn dag voor uitmesten en voeren. Dat vind ik dan ook een vereiste, niet per se elke dag hoeven gaan. Ik rij vanaf stal zo met paard het bos in, de paarden staan er goed en ook de andere mensen zijn fijn. Als ik datzelfde dichterbij huis zou kunnen vinden zou dat natuurlijk nog fijner zijn, maar dat is niet het geval.
Mijn paarden hoeven niet elke dag te werken en staan altijd buiten in een kudde en elke dag is er dus iemand die uitmest en voert. Als het niet mijn dag is voor die klusjes hoef ik ook alleen maar iets met m'n paarden te doen.

Anoniem

Re: Paard ver weg stallen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 15:27

Mijn paard staat 40 km verderop, half uur rijden. Ik combineer het vaak met bezoek aan vriendinnen in die stad of m'n moeder en blijf dan ook slapen zodat ik 2 dagen achter elkaar ga.
In mijn eigen stad kan ik niks vinden waar ze zo fijn zou staan en ik weet zelf nog niet exact waar ik kom te wonen.

simoneeee

Berichten: 210
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Paard ver weg stallen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 15:41

Mijn paard staat sinds kort op 20 minuten rijden. Eerder zat ik er in 7 minuten, maar daar kwam ze in de winter niet buiten. Ik werk fulltime en sta voor de klas dus ik heb echt alleen de avonden voor mijn paard. Tot nu toe vind ik de afstand erg meevallen, maar ook omdat ik nu weet dat ze overdag lekker buiten komt. Ik ga nu meestal 5x pw maar minder kan ook want alles wordt geregeld. Nu met dit vriesweer kan ik gerust wat vaker thuis blijven want alles is bevroren en dan rijd ik alleen maar heen en weer voor een aai.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 15:50

Ik heb mijn paard twee jaar lang op 30 minuten afstand gehad. Ik had het er graag voor over, was gewoon de enige stal die voldeed. Ik kwam zeven dagen per week. Waarvan drie dagen twee x per dag.
Als ik vanuit mijn werk ging was ik bijna een uur onderweg (werk was compleet de andere kant op).

Toen de stal dicht ging mijn paard nog een stuk verder weggezet. Hier kwam ik niet meer elke dag, dat was niet te doen. Mijn paard stond er echter perfect en de verzorging was goed, dus heb me er bij neergelegd.
Inmiddels paard aan huis ;)

VdBA

Berichten: 262
Geregistreerd: 05-01-11
Woonplaats: (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 15:53

Mijn paard stond eerst op 20 à 25 minuten rijden. Uiteindelijk brak de afstand mij echt op. Paard werd blijkbaar ook niet zo goed verzorgd als werd beloofd... en vanop die afstand heb je er gewoon te weinig zicht op.
Daarna paard op 3 minuten afstand gehad. Was een hele verademing! Veel meer tijd om aan mijn paard te besteden.
Toen uiteindelijk de diagnose EMND viel heb ik het paard bij mijn ouders aan huis gezet op 5 à 6 minuten rijden. Helaas heb ik mijn paard moeten laten inslapen. Volgend paard komt terug aan huis te staan. Verder zou ik ze liever toch niet meer stallen. Indien nodig kan ik snel ter plaatse zijn en ik verlies weinig tijd door verplaatsingen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 15:54

Ik doe zo te zien lang over een relatief korte afstand :+ Maar goed, die wegenwerken zitten er voor iets tussen en daar ben ik de eerste jaren nog niet vanaf. Ik moet er sowieso langs om naar mijn eigen stukken land te gaan en dat ligt even ver van huis. En dan sta ik nog redelijk basic ook: buitenbak die nu keihard ligt (dus onbruikbaar), buitenboxen, paar paddocks, poetsplek buiten en niet overdekt, klein hok om zadel/tuig op te bergen, wat springmateriaal en that's it. Zit wel vlakbij velden om regelmatig eens een rondje te maken, maar daar is ook niet zoveel variatie in voorlopig.

Ik mis de luxe van een binnenbak en een goede buitenbak wel eens, maar die stallen zijn gelijk stukken duurder en ze zitten even ver of zelfs verder weg. Daarnaast ben ik erg blij met mijn huidige instructrice, dus mocht ik ooit verhuizen wil ik wel graag dat zij nog steeds les mag komen geven. Dat is amper te vinden.

Misschien dat het in Nederland anders is of dat ik gewoon in een slechte regio woon, maar al bij al is 30min reistijd hier redelijk normaal.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 16:15

Mijn stalgenootje woont 40 km verderop weg. ze Is er bijna elke dag. Voor haar is het echt waard. Ze vind het echt een top plek.

Mocht het haar echt niet lukken. Geef ik haar paard medicijnen. Het is een zelfzorg stal. Ochtend voert de eigenaar. Middag en avond moeten we zelf doen.

Middag verdeeld onder 4 eigenaren.
Avond doe ik of zij. Soms heb ik alles al gedaan. Zit zij vast in de file en moet haar paard alleen nog medicijnen. Dus Had al gezegd dat ik dat ook prima wil doen!

En zo doet ze het ook voor mij als ik echt niet kan komen :)
Maar ik woon op 8 km van stal.

Mando

Berichten: 15686
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 16:17

racebiet schreef:
Circa 25 minuten met de auto, en helemaal waard omdat ik het een fijne plek voor de paarden vind



Hier nog een.
Als ik hem zo tevreden in zijn stalletje zie staan of hij staat te chillen met zijn vriendjes denk ik... het is goed ik heb die reistijd er graag voor over
Het voordeel van de stal is dat ik niet moet... ze komen buiten worden perfect verzorgd dus het is goed als ik een keer geen moed heb

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 16:24

Idem hier. Misschien niet de grote luxe en goh, de stallen mogen wel netter ja. Maar het is er zo heerlijk rustig, ze kunnen regelmatig buiten (helaas niet dagelijks) en iedereen kan het goed met elkaar vinden. Paarden staan er ook vrolijk en tevreden bij, zowat alles is bespreekbaar. Dan heb ik die reistijd en het ontbreken van andere luxe voor mezelf er graag voor over.

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 16:25

Mijn pony staat ook op 25 minuten rijden van thuis, maar ik vind het zo'n fijne plek dat ik het er echt voor over heb. Ik heb de mogelijkheid om hem dichter (en zelfs aan huis) te stallen, maar merk dat hij echt goed in zijn vel zit op die stalling. Hij heeft een eindje thuis gestaan, maar daar heeft hij nooit echt zijn plekje gevonden. Nu staat hij bijna een jaar op deze stal, en ik heb hem in dat jaar echt zien openbloeien.

Verder voel ik me er zelf ook goed, en als mijn pony gelukkig is ben ik dat ook. Ik zou er voor geen geld ter wereld meer weg willen, en die autorit neem ik er graag bij.
Het is een volpension stalling, dus in principe moet ik eigenlijk nooit gaan als ik daar geen zin in heb. En toch ben ik daar (bijna) elke dag te vinden :)

jaimy10

Berichten: 1704
Geregistreerd: 14-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Re: Paard ver weg stallen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 16:29

Ik heb de mijne 30 min rijden van huis af.. werk 60 uur per week. Dus dat is behoorlijk pittig. Ik ga 4x p week heen en dat is nog meer dan zat (het is een veulentje) het vergaat me prima én het ik heel belangrijk vind het is echt het 'ideale' stalletje! :))

Wel goed in overleg doen.. wanneer ik bijv echt niet kan, kan ik bellen en dan word zijn stal gedaan! +:)+

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 16:51

Mijn pony staat op dit moment ruim een uur van mijn huis af. Ik ga zo'n vijf a zes dagen per week naar hem toe.
Eigenlijk is het te ver.. Maar ja, je moet wat. Waar ik vooral van baal op het moment is dat ik eigenlijk niets met hem kan doen. Hij stuitert van alle energie die hij overheeft.. Dus rijden (buitenrit) is geen optie, want dan lig ik er zo weer naast. Verder kan ik hem niet longeren of losgooien. Ja, op het weiland kan hij ongeveer 10 minuten aan de enkele longeerlijn lopen, daarna gaat hij glijden en worden de kuilen te erg.
Dus als ik nu kom kan ik eigenlijk niets met hem doen. Behalve wandelen of tien minuutjes longeren.. (leuk in de vrieskou met een stuiterpony :') ) Maar toch voel ik me verplicht om te komen.

Btw, hij staat 24/7 buiten in een paddock paradijs, maar zelf rennen om z'n energie kwijt te raken doet hij niet helaas..

Ik zou het andere mensen niet aanraden om je paard zo ver van huis te zetten. Het gaat je opbreken op een gegeven moment. En das niet handig.

MallyBelly

Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 16:57

Verste weg tot nu toe(6jaar terug) was 35 min met de auto maar dat vind ik echt geen doen. Dan kwam ik max 3 x per week en ik ben er eigenlijk het liefst veel meer. Daarna steeds zo rond de 20 min of 25 min. Nu heb ik ze nog geen 2 km van huis staan. Echt een verademing soms ben ik er wel 4 x of 5 x per dag! :D

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 17:00

Ik verbaas me er over dat zoveel mensen 30min lang vinden. Voor mij is dat normaal. Er is gewoon niks dichter bij huis, op 1 plek na en daar besparen ze nog het liefst van al op bodembedekking en ruwvoer... Al de rest zit verder weg.

45 minuten zou wel de limiet zijn. En het moet makkelijk bereikbaar zijn. 30min via gewone wegen met verkeerslichten etc is wel wat anders dan 30min via de snelweg. Want dat kan ook aangezien ik er vlakbij woon. Maar dan zit je al heel snel met nog ruimere afstanden.

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 17:07

Ik denk dat het heel persoonlijk is (ook of het je gaat opbreken of niet).

Mijn pony heeft op meerdere stallen gestaan. Juist de stal het dichtst bij (5 minuten fietsen) brak mij op. Daar vond ik van mezelf dat ik elke dag minstens 1x moest, anders kwam hij niet uit stal en vaak ook nog een verzorgster of vriend die even gingen. Mijn pony was desondanks echt ongelukkig daar, heel vaak hinniken en is gaan luchtzuigen. Nog geen half jaar volgehouden.

Nu staat hij op ruim 30 minuten met de auto en we hebben het beiden prima naar ons zin. Ik heb er vertrouwen in dat er goed voor hem wordt gezorgd, hij blij, ik blij. Ik ging eerst 4x per week, nu wat minder.

Voordeel is dat het een super plekje is. Nadeel, ja de afstand. Als er wat met je paard is ben je ver weg. Je bent met bv medicijnen/staprust dan erg afhankelijk van anderen, maar dit is vaak tijdelijk (waar ik sta zijn echt top, heel behulpzaam).