Is dit een vreemd idee?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Is dit een vreemd idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-15 18:13

Dag Bokkers, ik zit met iets in mijn hoofd wat al een tijdje aan het spelen is. Gewoon een hersenspinsel, en heb er nog met niemand over gepraat, dus ben wel benieuwd naar enkele objectieve meningen.

Oké, hier gaan we dan. Momenteel doe ik een universitaire opleiding die enkele jaren zal duren, daarbij studeer ik ook op kamers, waardoor er maar weinig tijd overblijft voor de paarden. Maar tot nu toe heb ik het altijd wel gehaald, zodra ik tijd heb gaat mijn prioriteit naar het rijden en ik heb ook mijn moeder die altijd voor mij klaarstaat. Aangezien ik als klein pennymeisje mijn hart aan de sport verloren heb is het uiteraard een droom van me om verder te gaan in de sport, maar studies gaan natuurlijk voor, aangezien een zeer klein aantal ook echt zijn beroep van de sport maakt.
Mijn ouders moedigen dit ook aan, en thuis is er altijd gezegd geweest "als je afstudeert komt er een nieuw paard", heel realistisch aangezien ik nu al amper tijd heb voor één paard, en tegen de tijd dat ik dan ook afgestudeerd ben moet ik ook rekening houden dat mijn paard ook enkele jaartjes ouder is geworden. Daarbij ben ik ook realistisch genoeg om toe te geven dat ik geen ideaal paard heb voor de dressuursport. Maar we hebben fun en halen tot nu toe nog altijd goede resultaten, dat is wat momenteel telt.

Aan de andere kant kijk ik natuurlijk heel erg uit naar het idee van een nieuw paard, het is best spannend om erover na te denken, ook al is dat pas werkelijk voor binnen enkele jaren. Maar toch ga je dan nadenken naar wat voor een paard je graag zou willen, welk ras, welke afstamming, hoe oud? En toen ging er plots een lichtje branden..

Wat als ik nu eens een veulen aanschaf? Hypothetisch gezien is het allemaal mogelijk, er zijn stallen vrij, mijn ouders zitten financieel goed, ik heb zelf werk en lever ook mijn kleine bijdrage, etc. Het krijgt alle tijd om jong te zijn terwijl ik mijn studies doe, en tegen de tijd dat ik afstudeer (binnen 5 à 6 jaar) is ie oud genoeg om mee aan de slag te gaan. Uiteraard ga ik me er ook zoveel mogelijk mee bezig houden, zoals ik al eerder vermeldde, van zodra ik tijd heb gaat mijn prioriteit naar de paarden.

Dit is gewoon een puur hersenspinsel, ik zie dit nog lang geen realiteit worden aangezien ik nog niet eens met mijn ouders heb gepraat, maar wat vinden jullie hiervan? Is dit een realistisch idee? Er van uit gaande dat we ons geen zorgen moeten maken over geld of stalling of weide aangezien het hypothetisch is.

Why change the past, when you can own this day?


Anoniem

Re: Is dit een vreemd idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 18:28

Omdat het toch meer over (hypothetische) paarden gaat dan over de studie, heb ik je topic verplaatst van STW naar PP. :)

leanR
Berichten: 491
Geregistreerd: 06-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 18:29

Als jij er zeker van bent dat jij het écht wilt, de motivatie, de tijd en financiële mogelijkheden hebt. Zou ik zeggen; Go for it! Ik vind het een leuk en ambitieus plan en zeker niet onrealistisch.

Ik wilde dat ik zo'n kans kreeg! :D

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Re: Is dit een vreemd idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 18:33

Lijkt mij een superleuk plan! Alleen loop je wel het risico dat je natuurlijk nooit 100% weet hoe zo'n paard op bloeit. Als je het echt wil doorzetten, go for it! :D

"I myself have never been able to find out precisely what feminism is. I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat." - Rebecca West

TurdusMerula

Berichten: 23901
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 18:34

Klinkt absoluut haalbaar.

Ik denk wel dat je goed moet bedenken dat als je een paard hebt - ook al is het een veulen of jong paard - je in je hoofd er toch mee bezig bent. Dat leidt af van je studie. Is dat geen probleem?

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-15 18:38

Ja daar ben ik me ook van bewust Guusje_h, ik ben vooral bang dat er geen klik zou komen.. Maar ik denk dat dat geen probleem zou mogen zijn als je een paard van veulen af aan hebt en leert kennen?

@TurdusMerula, ik ben nu ook al continu bezig met mijn paard, maar een afleiding kan ik het niet noemen. Het is voor mij eerder een motivatie, dan denk "studeer nu nog maar even flink door en dan heb je drie hele maanden vrijheid voor je paard" :')

Why change the past, when you can own this day?

switt
Berichten: 847
Geregistreerd: 15-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 18:38

Ik dacht 3 jaar geleden precies hetzelfde als jij: begon net aan mijn driejarige master en had eigenlijk geen tijd voor een paard. Een veulen leek ideaal- kost minder tijd en geld en als ik dan klaar was met mijn studie zou paard er ook klaar voor zijn. Ik heb een veulen aangeschaft maar van het geld wat ik tot nu toe aan hem kwijt ben had een fantastisch opgeleid dressuur paard kunnen kopen. Vanaf het begin af aan problemen met zijn gezondheid waardoor hij me niet alleen heel veel geld maar ook heel veel tijd heeft gekost (kon niet meer in de opfok etc.). Paard is nu drie maar ik ga er nooit op kunnen rijden en een 2e paard zit er nu ook niet meer in.....

Nu heb ik gewoon heel veel pech gehad maar bedenk je wel dat er risico's zitten aan het kopen van een veulen, ze worden niet allemaal gezond volwassen...

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-15 18:42

switt schreef:
Ik dacht 3 jaar geleden precies hetzelfde als jij: begon net aan mijn driejarige master en had eigenlijk geen tijd voor een paard. Een veulen leek ideaal- kost minder tijd en geld en als ik dan klaar was met mijn studie zou paard er ook klaar voor zijn. Ik heb een veulen aangeschaft maar van het geld wat ik tot nu toe aan hem kwijt ben had een fantastisch opgeleid dressuur paard kunnen kopen. Vanaf het begin af aan problemen met zijn gezondheid waardoor hij me niet alleen heel veel geld maar ook heel veel tijd heeft gekost (kon niet meer in de opfok etc.). Paard is nu drie maar ik ga er nooit op kunnen rijden en een 2e paard zit er nu ook niet meer in.....

Nu heb ik gewoon heel veel pech gehad maar bedenk je wel dat er risico's zitten aan het kopen van een veulen, ze worden niet allemaal gezond volwassen...


Dat is ook inderdaad een risico dat ik zeker in mijn achterhoofd hou, maar aan de andere kant, een opgeleid dressuurpaard kan bij wijze van spreken ook plots neervallen.. Dat is wel het risico van met levende wezens te werken..

Why change the past, when you can own this day?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57805
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 18:47

Veulens zijn best een risico. Niet alleen of ze uberhaupt de drie (of vier of vijf) halen want het kunnen behoorlijke kamikazes zijn -en dat zijn oudere paarden toch echt vaak beduidend minder... De vier oudere paarden hier hadden zelden wat maar die twee jonge snaken.... Die hebben een abonnement op domme acties die gelukkig tot nog toe allemaal met een sisser af gelopen zijn maar soms wens ik dat ik ze had gelaten waar ze waren. :') Ben nooit meer gerust.-. maar ook of ze kwa karakter je wel zullen liggen. :)
Dan heb je ook nog het punt dat je niet weet wat je gaat krijgen, een knap veulen is daarom niet per definitie een knappe 5 jarige.
Dat zijn dus allemaal risico's die je neemt.

Ook een veulen heeft gewoon aandacht nodig overigens...

switt
Berichten: 847
Geregistreerd: 15-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 18:50

Snollygoster schreef:
Dat is ook inderdaad een risico dat ik zeker in mijn achterhoofd hou, maar aan de andere kant, een opgeleid dressuurpaard kan bij wijze van spreken ook plots neervallen.. Dat is wel het risico van met levende wezens te werken..


Ja dat is ook zo hoor! Maar in mijn geval heb ik heel veel kosten gehad waardoor ik naast mijn studie extra moest gaan werken en is er alsnog heel veel tijd in gaan zitten omdat hij op een pensionstal kwam te staan i.p.v lekker ergens op het land. Ik koos destijds echt voor een veulen omdat daar weinig tijd in ging zitten en lagere maandelijkse kosten: maar dat liep dus anders.

pmarena

Berichten: 47834
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 18:58

Zou je als je met je studie klaar bent, sowieso een jong en groen paard willen dat je zelf nog helemaal moet beleren?

Het nadeel van een veulen is zoals al gezegd echt dat je niet weet hoe die uitgroeit, of die wel gezond groot wordt en ook niet onbelangrijk: of die wel een beetje fijne gangen gaat hebben onder het zadel.

Het is wel prettig als je er een beetje comfortabel op kan zitten :P

Als je al die jaren onderhoud op gaat tellen dan zou je tegen die tijd wellicht beter een heel erg leuk volwassen paard kunnen kopen waar je al goed op kunt (proef-)rijden zodat je echt weet wat je koopt èn pas op dat moment er aan begint.

Want nu heb je al heel weinig tijd, een veulen erbij gaat dan toch ook ten koste van je huidige paard..? En willen anderen wel voor de extra verzorging opdraaien al die tijd?
En wie weet wat de toekomst brengt...misschien gebeuren er de komende jaren dingen waardoor het er helemaal niet van gaat komen om ècht met een nieuw paard aan de slag te gaan.

Misschien heb je tegen die tijd wel een buitenkans met een goede baan, of iets met een vriend, een zwangerschap....ver weg verhuizen...weet jij veel :P

Ik zou het alleen doen als iedereen echt graag NU een veulen wil en het niet uitmaakt dat jij er niet veel tijd voor hebt, en het ook niet uitmaakt als de tijd wellicht nooit komt dat jij er intensief mee aan de slag kunt.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-15 19:04

Ayasha schreef:
Veulens zijn best een risico. Niet alleen of ze uberhaupt de drie (of vier of vijf) halen want het kunnen behoorlijke kamikazes zijn -en dat zijn oudere paarden toch echt vaak beduidend minder... De vier oudere paarden hier hadden zelden wat maar die twee jonge snaken.... Die hebben een abonnement op domme acties die gelukkig tot nog toe allemaal met een sisser af gelopen zijn maar soms wens ik dat ik ze had gelaten waar ze waren. :') Ben nooit meer gerust.-. maar ook of ze kwa karakter je wel zullen liggen. :)
Dan heb je ook nog het punt dat je niet weet wat je gaat krijgen, een knap veulen is daarom niet per definitie een knappe 5 jarige.
Dat zijn dus allemaal risico's die je neemt.

Ook een veulen heeft gewoon aandacht nodig overigens...


Ik denk ook dat dat veel van het temperament en ras afhangt. Maar het klopt inderdaad wel dat jonge paarden minder voorzichtig zijn in hun acties, maar dat wilt daarom niet zeggen dat elk jong paard zo is :).

De het grootste probleem met veulens is inderdaad dat je geen zekerheid hebt. Dat houdt me momenteel nog wat tegen.

Aandacht zou geen probleem moeten zijn. In de weekenden ben ik gewoon thuis en als mijn lessenrooster meevalt kom ik ook door de week af. Zo heb ik het dit jaar ook gedaan. Daarbij zit mijn moeder ook in de paarden en haar kennende zou ze nooit een lief schattig veulentje zonder aandacht laten :')

Why change the past, when you can own this day?

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-15 19:46

pmarena schreef:
Zou je als je met je studie klaar bent, sowieso een jong en groen paard willen dat je zelf nog helemaal moet beleren?

Het nadeel van een veulen is zoals al gezegd echt dat je niet weet hoe die uitgroeit, of die wel gezond groot wordt en ook niet onbelangrijk: of die wel een beetje fijne gangen gaat hebben onder het zadel.

Het is wel prettig als je er een beetje comfortabel op kan zitten :P

Als je al die jaren onderhoud op gaat tellen dan zou je tegen die tijd wellicht beter een heel erg leuk volwassen paard kunnen kopen waar je al goed op kunt (proef-)rijden zodat je echt weet wat je koopt èn pas op dat moment er aan begint.

Want nu heb je al heel weinig tijd, een veulen erbij gaat dan toch ook ten koste van je huidige paard..? En willen anderen wel voor de extra verzorging opdraaien al die tijd?
En wie weet wat de toekomst brengt...misschien gebeuren er de komende jaren dingen waardoor het er helemaal niet van gaat komen om ècht met een nieuw paard aan de slag te gaan.

Misschien heb je tegen die tijd wel een buitenkans met een goede baan, of iets met een vriend, een zwangerschap....ver weg verhuizen...weet jij veel :P

Ik zou het alleen doen als iedereen echt graag NU een veulen wil en het niet uitmaakt dat jij er niet veel tijd voor hebt, en het ook niet uitmaakt als de tijd wellicht nooit komt dat jij er intensief mee aan de slag kunt.


Een groen paard opleiden is voor mij wel een fijn idee. Ik was sowieso al van plan om een jonger paard aan te schaffen na mijn studies, maar het zou nog leuker zijn om er zelf eentje helemaal op te leiden. Aan alles zitten voor- en nadelen :)

Uiteraard is dit iets waar nog lang over nagedacht moet worden en gaat dit niet van de ene dag op de andere beslist worden, maar het is fijn om de mening van anderen te horen!

Why change the past, when you can own this day?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57805
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 20:52

Ik begrijp uit je bericht dat je meer een sportpaard wil. Dat is wat hier ook staat. Beide zijn gelukkig erg nuchter dus als ze zichzelf in problemen werken panikeren ze niet (wat ook de reden is dat de schade beperkt is gebleven tot nu toe. :+ ) maar ze zijn wel beide sterren in problemen opzoeken. :)
Je leert wel meteen alle zwakke punten van je weide/stalling kennen. :') Ook als je dacht het best goed voor mekaar te hebben. :=

EvaRotterdam

Berichten: 25
Geregistreerd: 17-06-15
Woonplaats: Rotterdam

Re: Is dit een vreemd idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 20:56

Geen gek idee, gewoon doen! :)

Manege Filip Dros is de beste manege in de omgeving van Rotterdam!
http://www.manegefilipdros.nl/
In mijn vrije tijd doe ik niets liever dan paardrijden!

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-15 23:55

Ayasha schreef:
Ik begrijp uit je bericht dat je meer een sportpaard wil. Dat is wat hier ook staat. Beide zijn gelukkig erg nuchter dus als ze zichzelf in problemen werken panikeren ze niet (wat ook de reden is dat de schade beperkt is gebleven tot nu toe. :+ ) maar ze zijn wel beide sterren in problemen opzoeken. :)
Je leert wel meteen alle zwakke punten van je weide/stalling kennen. :') Ook als je dacht het best goed voor mekaar te hebben. :=


De mijne zal zo'n klein scharminkel wel dadelijk opvoeden op de weide, dominant als hij is heeft hij ook die van mijn mama op 1,5 'onder zijn hoede' genomen :=
Qua ras ben ik er ook nog lang niet uit hoor, inderdaad ben ik wel op zoek naar iets waarmee ik de (dressuur)sport in kan, maar daar is nog tijd genoeg voor om over na te denken :)

Why change the past, when you can own this day?

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Is dit een vreemd idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 00:00

Als je doel echt een sportpaard is dan zou ik een volwassen paard kopen waarvan je de kwaliteiten kan beoordelen.
Is dat niet je hoofddoel,dan is een veulen idd wel erg leuk,maar dan moet je afwachten of hij je dromen waar kan maken.

Lieke

Berichten: 11347
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Is dit een vreemd idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 00:07

Je geeft aan dat je nu al weinig tijd hebt, maar je weet ook niet wat de toekomst brengt. Nu ik afgestudeerd ben en fulltime werk heb ik juist veel minder tijd dan toen ik nog studeerde. Ik ben juist blij dat mijn pony nu wat ouder is, fanatiek trainen en wedstrijden red ik nu niet.

Aan de andere kant, je kan hem natuurlijk ook over een paar jaar weer verkopen als je dan ook geen tijd hebt.

Kendra

Berichten: 8711
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 00:11

Leuk plan, maar denk inderdaad niet dat dit paard jouw dromen waar gaat maken. Dat weet je nooit...maar opfokken vind ik enorm leuk.

Verder : één veulen is geen veulen.... Die hoort thuis in de opfok en vooral in een groep. Je moeder is daarvoor absoluut geen vervanging en een veulen heeft helemaal niet zoveel aandacht nodig.
Verplaats je dus in ieder geval in het 24-uur-in-een-dag-leven van je schattige veulentje, dat overigens een jaar later zomaar een kreng van een jaarling kan zijn geworden :D ..

Sky_Britt

Berichten: 1173
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 00:49

Ook een belangrijk argument; hoe denk je dat als je nu al niet genoeg tijd hebt dat je dat wel gaat hebben als je afstudeerd? Tenzij je van plan bent om part time te werken of een simpel baantje te nemen? Als je een universitaire studie doet neem ik aan dat je ook een een baan op dat niveau wil en dat zijn vaak niet de soort banen waar je buiten werk tijd niets voor hoeft te doen. Ik heb zelf op de uni gestudeerd en had toen zeeën van tijd in verglijking met nu ik een baan heb. Tijdens mijn studie dacht ik ook dat ik het druk had maar dat word alleen maar meer. Bovendien kan er in zon lange tijd ook iets veranderen in de financiële situatie van je ouders en is het niet zeker dat je na afstuderen meteen een salaris hebt wat 2 paarden kan onderhouden. Van student naar werkende gaat een behoorlijk keerpunt in je leven worden dus ik zou erg goed over nadenken of je op dat moment dan die extra verantwoordelijkheid van het beleren van een jong paard er ook nog bij wil hebben

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Re: Is dit een vreemd idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 01:30

Ik zou eerder financieel onafhankelijk van m'n ouders willen zijn dan nog een extra paard. Vind het nogal makkelijk gezegd, mijn ouders hebben het financieel makkelijk, ik doe een kleine bijdrage blabla. Je bent 19, tijd voor een beetje financiële onafhankelijkheid. Je zou ook kunnen proberen je ouders een beetje meer te ontlasten in plaats van een tweede paard te kopen.

First love never dies ღ
P & K ღ

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Is dit een vreemd idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 03:14

Ik lees hier dat je niet weet hoe het veulen uit gaat groeien en hoe de gangen later zullen zijn.
Voor een deel is dat natuurlijk zo.
Maar aan de andere kant, een veulen dat netjes op de benen staat, een normale hals, schoft en rug heeft en als veulen fijn kan bewegen wordt echt niet ineens een stijve hark als 4 jarige.
Daarvoor zou ik het dus niet laten.

Of je de klik met rijden gaat hebben weet je natuurlijk niet.
Maar stel de klik is er echt niet.
Of misschien die baan met nog minder tijd.
Als je een fijn nieuw huis voor hem/haar tegen die tijd zoekt is er ook niets aan de hand.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Is dit een vreemd idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 04:44

Het hangt er vanaf, kan je het ook over je hart verkrijgen om die 3- of 4-jarige weer te verkopen als de klik er niet komt?

Ik heb zelf een tijd geleden een veulentje gekocht dat later voor de wagen moest komen, maar heb het uiteindelijk op 3-jarige leeftijd verkocht. Qua exterieur, gangen, bewegingen werd hij helemaal wat ik verwacht had, maar het werd al snel duidelijk dat die wederzijdse verstandhouding er gewoon niet kwam.
Vader en moeder hadden een heel ander karakter, maar dat zegt dus niks over het karakter van het veulen.

Nadat ik die 3-jarige verkocht heb ben ik rustig gaan uitkijken naar een vervanger voor hem, maar ik heb toen wel besloten om geen groen dier meer te kopen. Ik heb dus eentje gekocht die opgeleerd was en de basis al kende, zodat ik ook een idee had of de klik met rijden er was :)

Great horses are not often easy horses. They have big egos and idiosyncrasies and quirks and foibles. Horses of a lifetime do exist, but only for riders so skillful, tactful, and courageous that they can unlock and then reveal the brilliance of their equine partners.

Semental Divino ♥ °01/06/2005 - †23/01/2017

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-15 09:03

xSogno schreef:
Ik zou eerder financieel onafhankelijk van m'n ouders willen zijn dan nog een extra paard. Vind het nogal makkelijk gezegd, mijn ouders hebben het financieel makkelijk, ik doe een kleine bijdrage blabla. Je bent 19, tijd voor een beetje financiële onafhankelijkheid. Je zou ook kunnen proberen je ouders een beetje meer te ontlasten in plaats van een tweede paard te kopen.


Hier wil ik even op ingaan. Ik ben 19 en fulltime student, verder heb ik al een weekendbaan. Ik zie niet in hoe ik op dit moment financieel onafhankelijk kan zijn. Aan het feit dat mijn ouders zoveel voor me doen zit ook nog een heel ander verhaal verbonden waar ik niet op in ga gaan. Dus ga er in dit geval maar vanuit dat alles goed zit.


Jullie hebben allemaal stuk voor stuk een punt met jullie argumenten, ik vind het heel fijn om te lezen. Dit zijn uiteraard ook allemaal dingen die je niet kan weten voordat het moment er ook echt is. Uiteraard zit er veel onzekerheid aan een veulen aan te schaffen, en ook in de toekomst met wat ik na mijn studie ga doen. Wie weet ga ik zelfs wel een tweede opleiding doen hierna. Ik ga hier zeker niet licht over en ga zeker en vast hier goed over nadenken ;)

Edit: over opfok gesproken, ik sta op een kleinschalige fokkerstal waarvan de eigenaar elk jaar wel een of twee veulens heeft die hij dan met elkaar in een weide zet tot ze oud genoeg zijn. Moest het ooit zover komen zou iets met de staleigenaar regelen geen probleem zijn :)

Why change the past, when you can own this day?

JumpingRider

Berichten: 2070
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 09:33

Ik ben 6 jaar geleden ook een 5-jarige universitaire studie begonnen en heb met hetzelfde idee in mijn hoofd rondgelopen. Ik heb het toen niet gedaan, omdat er dus een zeer groot risico aan zit dat ze inderdaad niet gezond volwassen worden (komt blijkbaar toch nog wel eens voor) of toch een karakter krijgen dat niet bij je past.

Ik ben toen juist voor een ouder ervaren springpaard (11 jaar) gegaan waar ik maar 2x per week mee hoefde te trainen (mijn vader longeerde hem dan nog 1-2x per week) en dan alsnog het weekend goede resultaten haalde op concours.

Nu ik een baan heb (promovendus onderzoeker) heb ik dus een jong springpaard (net 4 jaar) gekocht. Het klikt zo goed met haar en als je een beleerde 4-jarige koopt weet je wel echt wat je hebt. Je kunt ze dan echt uitzoeken op jouw wensen: Stokmaat, bouw, heet of koel karakter, gangen/springmanieren, hoe ze zijn in de mond, of ze werkwillig zijn etc. Dat is allemaal maar afwachten hoe dat gaat uitpakken bij een veulen. Afstamming zegt namelijk ook lang niet alles.

Dus ik snap best dat je met dit idee rondloopt, en als je het echt wil dan moet je er gewoon voor gaan! Maar bedenk inderdaad wel dat een veulen veel risico's meebrengt, en dat je straks na 5 jaar weinig rijden wel ineens een jong paard moet gaan inrijden en dat je nog niet weet of het paard qua karakter bij je past.

Dus de vraag is eigenlijk of je het risico wil nemen of niet. Het is natuurlijk wel weer heel leuk om zo'n veulen van jongs af aan mee te maken, alles te leren en echt een band mee op te bouwen. :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dark7, Eekie, ola42, paardje2013, Rije, Rijsa, Sjafrane en 32 bezoekers