,Dit is de eerste keer dat ik iets op het forum plaats. Ik ben namelijk net lid en van plan om een eigen paard te kopen. Nu ben ik sinds een paar weken marktplaats aan het afstruinen op zoek naar een leuk recreatiepaard voor mijzelf, waar ik fijn mee in de bak kan rijden, een sprongetje kan maken en met mooi weer een buitenrit kan rijden op zijn tijd. Mijn idee is om hem (ik zoek een ruin) 3 dagen te rijden en 3 dagen te longeren - Parelli stijl.
Nu heb ik verschillende leuke paarden gezien, maar pas 1 in het echt gezien en gereden. Ik was meteen verliefd... Een prachtige PRE kruising van 14 jaar, een echte knuffelkont en maar lekker pittig onder het zadel. Maar nu twijfel ik wel, want hij heeft cornage. Dit is goed te horen met het rijden, maar pas wel als je gaat galopperen. Daarna ook lichtjes tijden de draf. Hij stond pas 3 weken in Nederland en ik mocht die warme zomerdag al direct een uur rijden (!), inclusief redelijk hoog springen en buiten uitstappen. Hij was na 10 minuten bezweet en de aderen waren opgezet. Er werd wel al gezegd dat hij nog niet zo'n goede conditie had en dat zij dit aan het opbouwen waren door hem 1 keer per dag te longeren en 1 keer per dag te rijden.
Ik vind het een fantastisch leerpaard, maar twijfel toch over de cornage, het feit dat hij al 14 is (dan wordt hij ook vanaf 16 jaar niet meer opgenomen in de verzekering toch?) en het feit dat hij 13 jaar lang in Spanje heeft gewoond. Zal met Parelli dan wel een vuilnisvat open kunnen trekken met trauma's wellicht. Nu vind ik dat niet zo'n probleem, ik zou willen dat hij zich helemaal bij mij op zijn gemak voelt en daar ook keihard mijn best voor doen. Maar samen met die cornage maakt dat ik twijfel... De prijs is er overigens wel naar (lager dan 2000).
Ik hoor graag wat jullie vinden en of jullie hier ervaring mee hebben. Ik heb tevens drie vriendinnen die mij heel goed bijstaan, maar het blijft eng die paardenwereld... Je weet nooit wat je koopt!
Alvast bedankt!
Groet,
Vera