Twijfels over aanschaf PRE kruising met cornage

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

veranaline

Twijfels over aanschaf PRE kruising met cornage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 13:23

Beste paardenvriendjes :) ,

Dit is de eerste keer dat ik iets op het forum plaats. Ik ben namelijk net lid en van plan om een eigen paard te kopen. Nu ben ik sinds een paar weken marktplaats aan het afstruinen op zoek naar een leuk recreatiepaard voor mijzelf, waar ik fijn mee in de bak kan rijden, een sprongetje kan maken en met mooi weer een buitenrit kan rijden op zijn tijd. Mijn idee is om hem (ik zoek een ruin) 3 dagen te rijden en 3 dagen te longeren - Parelli stijl.

Nu heb ik verschillende leuke paarden gezien, maar pas 1 in het echt gezien en gereden. Ik was meteen verliefd... Een prachtige PRE kruising van 14 jaar, een echte knuffelkont en maar lekker pittig onder het zadel. Maar nu twijfel ik wel, want hij heeft cornage. Dit is goed te horen met het rijden, maar pas wel als je gaat galopperen. Daarna ook lichtjes tijden de draf. Hij stond pas 3 weken in Nederland en ik mocht die warme zomerdag al direct een uur rijden (!), inclusief redelijk hoog springen en buiten uitstappen. Hij was na 10 minuten bezweet en de aderen waren opgezet. Er werd wel al gezegd dat hij nog niet zo'n goede conditie had en dat zij dit aan het opbouwen waren door hem 1 keer per dag te longeren en 1 keer per dag te rijden.

Ik vind het een fantastisch leerpaard, maar twijfel toch over de cornage, het feit dat hij al 14 is (dan wordt hij ook vanaf 16 jaar niet meer opgenomen in de verzekering toch?) en het feit dat hij 13 jaar lang in Spanje heeft gewoond. Zal met Parelli dan wel een vuilnisvat open kunnen trekken met trauma's wellicht. Nu vind ik dat niet zo'n probleem, ik zou willen dat hij zich helemaal bij mij op zijn gemak voelt en daar ook keihard mijn best voor doen. Maar samen met die cornage maakt dat ik twijfel... De prijs is er overigens wel naar (lager dan 2000).

Ik hoor graag wat jullie vinden en of jullie hier ervaring mee hebben. Ik heb tevens drie vriendinnen die mij heel goed bijstaan, maar het blijft eng die paardenwereld... Je weet nooit wat je koopt!

Alvast bedankt!

Groet,
Vera

Mi_Amore

Re: Twijfels over aanschaf PRE kruising met cornage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:28

Als je intensief wil gaan rijden zou ik het niet doen, cornage is voor een paard geen pretje :) Mijn paard had het lichtjes toen ik haar kocht 10 jaar geleden, toen hoorde je het enkel in galop. Nu hoor je het in draf en galop gigaaaaantisch... Wij rijden al wat jaren niet meer met haar :)

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:30

Je zegt zelf al dat je er pas 1 in het echt hebt gezien. Als je net op zoek bent, ben je al gauw verliefd op alles wat je tegen komt, echt waar :)
Waarom zou je meteen een probleem kopen?? Er staan zoveel leuke betaalbare paarden te koop. Zoek gewoon nog even rustig door tot je een paard hebt gevonden die ook aan je eisen voldoet en wel gezond is.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:31

Bij twijfel niet doen! :)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:32

Als je niet van plan bent zware arbeid te vragen en de prijs is er naar én je bent verliefd, waarom niet? Je zou kunnen overwegen een scopie van de voorste luchtwegen te laten doen bij een kliniek, dan kunnen ze je de ernst/graad van de cornage vertellen. Helpt misschien om een beslissing te maken?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:33

Als de prijs er naar is (lage prijsklasse) en het verder voldoet aan wat je zoekt dan zou ik het gewoon doen mits er een DA naar gekeken heeft en een positief koop advies bij geeft en hij verder helemaal gezond is. Ik weet niet hoe ver ze tegenwoordig zijn met eventuele operaties.
Verzekeren daarvoor kun je in iedergeval wel vergeten.
Wil je ook gaan springen e.d. of wedstrijd gericht rijden dan zou ik hem laten staan.

Ik snap niet waarom er trauma's boven zouden komen eigenlijk. Als het paard nu goed te rijden is, dan is hij dus gewoon goed gereden. Alle problemen die later komen heb je zelf gemaakt.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:36

Ongeacht de cornage of niet, ik wil je adviseren om toch bij meerdere paarden te gaan kijken.
Ook al voelt dit goed, kijken kost je niks en zal je doen realiseren wat er op de markt is in jouw prijsklasse.
Wellicht bevestigt dit alleen maar voor jou dat dit HEM is, maar het kan ook goed dat je je nu blind staart op dit paard maar toch een ander, meer geschikt, paard tegenkomt.

Daarnaast zou ik zeker nog een keer bij deze PRE langs gaan. Dan kun je zien hoe zijn conditie in middels is en ga je niet uit van een momentopname als je besluit tot aankoop over te gaan.

Cornage is zeker niet ideaal natuurlijk, maar je moet voor jezelf duidelijk weten wat jij wilt met dit paard.
Wat je aangeeft in je post, buitenritjes, een sprongetje af en toe etc. Dat zou met cornage geen probleem moeten zijn. Wel is het zo dat cornage ook het uithoudingsvermogen beinvloedt. Lange buitenritten zou dus teveel gevraagd kunnen zijn. Hou dit dus in je achterhoofd, ook omdat het een (al wat) ouder paard betreft.

Hoelang rij je zelf al op het moment en bestaat er een kans dat als je wat verder komt je wellicht toch ook een wedstrijd zou willen rijden zo af en toe? Wellicht ben je nog niet gevorderd genoeg om hier nu al aan te denken, maar dit is wel iets om rekening mee te houden.

Overigens kan ik me niet voorstellen dat je een vat met nare ervaringen open trekt bij een paard dat zo vriendelijk en kroelerig is.

veranaline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 13:52

Ik rijd inmiddels zo'n 13 jaar en eigenlijk alleen maar recreatief. Eerst veel lessen, met beide verzorgpaarden ook en vaak buitenritten door paarden te huren. Ik heb geen interesse in wedstrijden rijden. Ik vind rijden niet het belangrijkste, maar drie keer in de week rijden zal wel ongeveer het idee zijn. Ik denk ook zeker dat het beter is om meer paarden te bekijken en omdat ik zo twijfel zal het ook niet het paard voor mij zijn. En goedkoop is vaak duurkoop natuurlijk.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 16:32

Ik heb er eentje gehad met cornage en deze kon het werk wat ik met hem wilde doen niet goed volhouden, ookal hoorde je het alleen in galop en bij echte inspanning. Ik zou er zelf niet voor kiezen om weer zo'n pony te kopen dus. Mijne kocht ik als enter en toen was het me nooit opgevallen tot hij beleerd werd, maar als je het nu weet en de keuze hebt zou ik m laten staan.

veranaline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 22:30

Ik heb inmiddels mijn droompaardje gevonden,zonder cornage :-). Hij is helemaal gezond, past perfect bij mijn doeleinden en is een ware beauty! Dank voor jullie support allemaal!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:41

Super fijn voor je! Snel een foto topic plaatsen!

Dominique_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:37

veranaline schreef:
Ik heb inmiddels mijn droompaardje gevonden,zonder cornage :-). Hij is helemaal gezond, past perfect bij mijn doeleinden en is een ware beauty! Dank voor jullie support allemaal!

Super! Waar heb je jouw droompaardje gevonden? Ik heb het paardje met cornage ook zien staan, wel een beauty.

veranaline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 15:21

Dominique_DG schreef:
veranaline schreef:

Super! Waar heb je jouw droompaardje gevonden? Ik heb het paardje met cornage ook zien staan, wel een beauty.

Hi Dominique_DG!
Zojuist heb ik een foto topic geplaatst :)! Iets later dan gepland, maar ach.
Ben benieuwd wat jullie vinden. Het is verre van een PRE haha, maar super leuk en lief!

Groetjes,
Vera