Vergeten genieten van mijn paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

just_amor

Vergeten genieten van mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 16:02

Geen idee of het hier goed staat maar vond het lastig!

Regelmatig, op de momenten dat ik niet bij mijn paarden ben wordt ik telkens door mezelf hierop gewezen..

Soms ben ik gewoon té veel bezig met de gezondheid/welzijn van mijn paarden dat ik vergeet om van ze te genieten als ik bij ze ben. Het lijkt misschien een beetje overdreven allemaal maar ik zal een aantal voorbeelden benoemen.

- Ben ik op buitenrit met mijn paard zit ik met mijn gedachten bijwijze van bij mijn andere paard hoe het gaat nu hij alleen staat (last van verlatingsangst)
- Sta ik te knuffelen met mijn paarden ben ik ze in mijn onbewustzijn (?) aan het controleren op enige afwijkingen
- Een van mijn paarden staat op dieet en krijgt nu dagelijks beweging. Ben ik meer met de training bezig van mijn paard zonder dat ik geniet dat ik lekker buiten sta in de zon samen met mijn allerliefste paardje..

Misschien klinkt dit allemaal heel overdreven en gek maar wilde toch even mijn verhaal kwijt..

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Vergeten genieten van mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:05

ED -> PP

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 22:10

Wat jammer dat er nooit iemand op dit topic heeft gereageerd. Ik herken het wel.
Ik kocht mijn paard bijna 2 jaar geleden en het ging veel anders dan ik in mijn gedachten had en ik in lees boeken (oke, beetje penny gerealiteerd, maar fijn om te lezen) had gelezen.
Ik wist niet wat ik wou. (wedstrijdrijden, NH, VD....) Soort indentietijds crisis hahaha. Daarnaast moest alles direct goed gaan, terwijl mijn paard en ik dressuren heel moeilijk vinden. Eigenlijk was ik veel liever het eerste jaar het bos in gegaan.
Maar ja het ging nu eenmaal anders.. nu ben ik wel heel erg happy met mijn paard. Alleen had ik de eerste paar maanden iets meer mogen genieten ipv gelijk te eisen en te willen. Maar ja nu is het 2 jaar låter.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 22:17

Eigenlijk herken ik het wel. Rijden doe ik niet meer vanwege de leeftijd van de pony's en het feit dat ze niet mee gegroeid zijn. De laatste paar jaar ben ik voornamelijk bezig met het zorgen voor de oudjes en hun omgeving ipv echt te genieten van hun aanwezigheid. Beetje het idee dat ik op de automatische piloot bezig ben. Ik probeer het wel steeds meer. Ook door bij mooi weer gewoon lekker in de wei te gaan zitten en knuffelen. Maar toch is het niet iets wat automatisch gebeurd.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 22:33

Absoluut herkenbaar!
Ik maak me vaak zo'n zorgen, al dan niet terecht, over de gezondheid van mijn paarden dat dit het genieten overschaduwt.

Wanneer ze dan ook werkelijk wat mankeren, lig ik te tobben, slaap ik amper, kortom, ik maak mezelf ziek.

Het zou inderdaad fijner zijn indien ik meer kon genieten en me minder zorgen maakte!

Medie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 22:37

Ik herken dit ook wel hoor TS. Sinds mijn vorige pony op een vervelende manier is overleden (plots, uitgebroken en onder de auto gekomen) en dat voor mij echt als een klap kwam ben ik soms te voorzichtig met mijn huidige pony. Kan me druk maken om van alles en het mezelf daar soms ook wel moeilijk door maken. %)

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 22:47

Ook vier herkenbaar...een paar maanden geleden mijn beste paardenvriend moeten afgeven... |( en dan de zoektocht naar een nieuw paard.... Ik had het gevoel niemand te kunnen vertrouwen. Bij alle paarden zag ik lichamelijke minpunten (slechte benen, slechte rug..)en dan wetende dat ik mijn vorig paard door een aangeboren niet te traceren afwijking aan de rug heb moeten laten inslapen... Ziek werd ik van onzekerheid! |o Nu toch een paard gekocht en ben ik constant aan het denken wanneer komt het dat hij begint te manken, zal ik hem ook moeten afgeven? Zal nog even tijd nodig hebben om te slijten...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 18:55

Lukasje, dat heb ik ook! Ik vrees ook allerlei ongelukken en ziektes die mogelijk zouden zijn,en als hij dan iets heeft word ik er zelf ook ziek van. Maar tussendoor lukt het ook wel eens van hem te genieten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 19:00

Nee, ik herken het niet al heb ik heel lang intensief voor mijn bejaarde paard (30 jaar) gezorgd. Ik kon juist ontzettend genieten van ons samen zijn, het verzorgen, zijn plezier wat zich nog steeds kon uiten in een gekke bokkensprong en van heel veel meer kleine en grote dingen.

Natuurlijk bracht het veel zorgen met zich mee, maar die hebben nooit kunnen voorkomen dat ik elke dag ontzettend van hem heb genoten tot en met het laatste moment waarop ik hem heb laten gaan met zijn hoofd in mijn schoot.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:02

@ Jessix. Maar ook dit herken ik. Ik ben overbezorgd om mijn 2 jongere paarden maar kan het beter los laten bij mijn oudere merrie. Wat absoluut niet wil zeggen dat ik minder om haar geef. Bij wijze van zou ik haar eerst redden uit een stalbrand, ik ben haar zo ontzettend dankbaar. Maar loopt ze een keer wat minder correct, ach, dan stappen we toch of doen we helemaal niks en geef ik haar een knuf. Daarentegen, denk ik wat te voelen bij de jongere, ben ik meteen in paniek. Moet ik de doelscenario's in mijn hoofd een halt toeroepen.
Vreemd dat het een verschil maakt toch.

@Adolein. Dat begrijp ik ook dat dat een enorme impact heeft en je dat niet meteen vergeten bent.

@Anjali. Oef, ben ik niet alleen :-).

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:21

Lukasje schreef:
@ Jessix. Maar ook dit herken ik. Ik ben overbezorgd om mijn 2 jongere paarden maar kan het beter los laten bij mijn oudere merrie. Wat absoluut niet wil zeggen dat ik minder om haar geef. Bij wijze van zou ik haar eerst redden uit een stalbrand, ik ben haar zo ontzettend dankbaar. Maar loopt ze een keer wat minder correct, ach, dan stappen we toch of doen we helemaal niks en geef ik haar een knuf. Daarentegen, denk ik wat te voelen bij de jongere, ben ik meteen in paniek. Moet ik de doelscenario's in mijn hoofd een halt toeroepen.
Vreemd dat het een verschil maakt toch.

Uhm nee, dat is niet echt wat ik bedoel. :)

Ik ben gewoon niet overbezorgd, ook niet over mijn jongere paarden. Dat wil niet zeggen dat ik hun kwalen niet serieus neem, ongeacht of ze oud of jong zijn. Ik raak er echter niet van in paniek en heb al helemaal geen doemscenario's. Ik geniet juist vooral van ze, elke dag.

Dus sorry, maar in hetgeen jij beschrijft herken ik me helemaal niet. :)

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:35

Ik herken het zelf niet echt. Ik heb jaar twee en drie dat in mijn paard had, er meer naast gelopen dan erop gezeten.
Tuurlijk ben ik (over)bezorgt. Als ik hem begroet krijgt hij een aai over zijn hoofd en een kus(die ik ook direct terugkrijg) en dan check ik zijn benen. Maar ik heb genoten van iedere minuut samen zijn. Van iedere dag 2x 15 minuten koelen en kroelen op een krukje naast mijn dikzak. Van alle ritjes en tijden dat we bij de veearts hebben zitten wachten. Juist dat heeft onze band zo versterkt en daarmee heb ik nog meer plezier in en met hem gekregen.
Ik denk dat die stress tot op zekere hoogte ook gewoon is. Het is leren genieten van die kleine momenten waar je het geluk en plezier met je dier uithaalt.
Toen ik de zoveelste maand wandelen in ging heb ik zo vaak te horen gekregen dat mensen zeiden of dat ik hem weg moest doen en een ander leuk dier terug moest kopen, of dat ze zoveel respect voor mij hadden dat ik nog steeds wandelde met hem. Ik heb van alle wandelingen genoten. Zelfs die door de zeikende regen met een druk paard.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:43

Ik herken mezelf hier wel in hoor.... Ik ben erg bezorgd. Dat was ook vaak terecht, en mijn onderbuikgevoel heeft denk ik erger voorkomen.
Maar nu is wel de tijd aangebroken dat ik moet leren niet bij alle paarden buikgeluiden te luisteren, te kijken of ze warme voeten hebben, om ze van top tot teen na te voelen, te stressen als ik denk dat ze teveel gapen of wanneer ze in het zand lopen te zoeken.... en dan nog het rijden: "Oh, hij loopt wat scheef.... oh hij lijkt ineens wat onregelmatig als ik hem rechtstel... of lijkt dat maar zo? Oh, straks heeft ie spat".
"Mmm, normaal ontspant ze vlotter.... zou ze rugpijn hebben?".

BE-LA-CHE-LIJK dus ;-)
Ik ben een enorme peinzer en piekeraar.... maar ik leer stukje bij beetje loslaten, en wordt wie weet straks nog wel een normale paardeneigenaar ;-)

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 15:49

Allereerst: wat goed dat je zelf doorhebt dat je overmand raakte door deze zorgen. Je topic is echter al van eind mei, is er inmiddels verandering opgetreden? (zowel verbetering als verslechtering zijn uiteraard denkbaar)

Ook voor jou, Ninx, erg vervelend zeg. Ik vind wel dat je een érg mooie "silver lining" meegeeft, nl. dat je mede hierdoor ook meer gemotiveerd zal zijn om te leren zorgen los te laten :(:)