Eerste eigen paard. Waar te beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

A_ka

Eerste eigen paard. Waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 19:08

Beste bokers,

Graag jullie advies.

Ik ben van plan om (hopelijk) binnenkort mijn EERSTE eigen paard aan te schaffen, maar gezien ik maar (denk ik) nog een beginner ben, heb ik uiteraard wat vragen.

Trouwens, ik ben 31 jaar, vaste baan sinds 7 jaar (ma t/m vr van 8:00-16:30), man, hondje, geen kinderen, veel vrije tijd.
Ik rij wekelijks bij een manege in de buurt, bijna een jaar lang. Sinds kort heb ik twee verzorgpaarden (twee broers van 6 en 13 jaar). Mijn eigen paard was altijd mijn grote droom en ik kan er niet in geloven dat het misschien waar wordt gemaakt. Het is zo spannend! Herkenbaar?

Hoe begin je je eerste avontuur met eigen paard?
Welke ras is geschikt voor beginners (zelf ben ik helemaal weg van Friesen)? Welk leeftijd? Wat regel je voor- en wat na- het kopen van het paard? Waar let je op als je het paard kiest? Keuring laten maken? Verzekering afsluiten?

Ik ben van plan om recreatief te rijden, buitenritten en wat dressuurmatig, maar nog op een nog redelijk laag niveau.
Ben af en toe ook nog wat angstig.

Waarop moet ik nog meer letten? Wat te kopen voordat ik het paard op ga halen?

Ik heb de potentiële stal al gevonden, nu nog het paard. Maar hoe? En waar kijk je naar?

Ik zal heel erg dankbaar zijn voor de antwoorden.

Dank jullie wel _/-\o_ !

Gr.
Monika.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 19:15

Ook ik ben opzoek naar mijn eerste eigen paard en wat daar wel heel belangrijk in is, is dat je iemand mee neemt die weet waar hij op moet letten bij het kopen van paarden.
Verder moet je denk ik kijken wat je er mee wil bereiken, is een het een paard waar je echt de sport mee in wil of gewoon een recreatie paard.
Je moet denk ik gewoon opzoek gaan naar het ras wat jou aanspreekt, de fries dan in dit geval.
Succes met je zoektocht :)

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 19:17

Ten eerste: wat super!! Je eerste eigen paard is altijd heel speciaal :D
Er is geen ras speciaal geschikt voor beginners, elk paard is anders. Ik zou lekker rondkijken op marktplaats/boktmarkt etc. en kijken welk paard jou aanspreekt. Zou wel een paard met een goede basis en ervaring nemen omdat je zelf nog niet lang rijdt. Lekker uit gaan testen en kijken of het paard bij je past, qua karakter en rijtechnisch.
Voordat je een paard aanschaft eerst kijken of je het financieel waar kan maken natuurlijk, met een buffer voor evt. medische kosten.
Heb je mensen met ervaring met paarden om je heen? Vrienden of evt. je instructeur? Dan kun je vragen of die mee willen als je gaat kijken naar een paard om hun oordeel ook te vellen. ZEKER laten keuren!! Echt heel belangrijk om zo evt. medische tegenslagen voor een groot deel (je kan niet alles uitsluiten natuurlijk) te voorkomen.
Verzekering afsluiten hebben wij zelf nooit gedaan omdat wij nooit dure sportpaarden etc. hadden. Zie dat jij ook recreatief aan de slag wil, zou het persoonlijk niet doen. Zou zorgen voor een goede buffer waar je op terug kan vallen bij evt. medische kosten.
Weet je al waar je wil gaan lessen zodra je een eigen paard hebt?
Wat je verder nodig zult gaan hebben ligt aan het paard wat je neemt natuurlijk. Of daar het harnachement, evt. dekens, halsters etc. al bij zitten of niet. En natuurlijk dingetjes als zadelpoets, shampoo etc. dat soort dingen, die kleine dingen maar die kun je gaandewijs ook kopen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 19:23

Koop een braaf paard, dat is het allerbelangrijkst. Een zuur beest daar heb je geen lol aan.
Ga voor een ervaren paard, zeg maar vanaf een jaar of 8. Een onervaren eigenaar en een onervaren paard is een goed recept voor problemen.
Neem iemand mee als je gaat kijken en bekijk minstens vijf paarden. Meestal wordt je op de eerste verliefd en kom je er na de derde achter dat dat toch niet de beste keus was. Neem dus je tijd.
Als je het paard wilt laten keuren laar dat dan doen door een veearts van jouw keuze en niet de keuze van de verkoper, de kosten van een keuring zijn altijd voor de koper. Vraag je dus af of je wel wilt keuren, voor een niet duur ouder paard wat straks alleen door recreatie gebruikt gaat worden maak je een andere afweging dan voor een paard wat de sport in gaat. En hoe ouder het dier is hoe groter de kans is dat er "iets " mee is wat eigenlijk niet zo erg is. Maar daar betaal je dan wel voor
Je kunt klinisch keuren en rontchenologisch het laatste is veel duurder omdat het beest helemaal op de foto gaat. Als je overweegt welke keuring je wilt bedenk dan goed wat het gebruiksdoel en dus de belasting wordt.

Voor je het paard koopt, is het handig wat poetsmateriaal te hebben een halster en touw. Koop pas en zadel, zadeldek en hoofdstel als je het beest hebt, dat moet namelijk goed passen. Verder koop je in het eerste jaar telkens per seizoen wat je nodig hebt en in het tweede jaar heb je al die spullen nog.

Eh wat wilde je nog meer weten....
Oh ja, verzekering, is ook weer afhankelijk van het gebruiksdoel. Er zijn veel meningen over. Ikzelf rij alleen recreatie en heb een pennyrekening voor mijn paard. Dat wil dus zeggen dat ik elke maand een bedrag opzij zet voor het geval dat.... (Mijn eerste paard had ik wel verzekert en toen hij dood ging en kosten had kreeg ik niks, vandaar)

Die stal waar je je beest wil zetten, staan daar meer recreatieklantjes, en zijn daar mensen die je kunnen helpen als dat nodig is?
Laatst bijgewerkt door mrie op 03-05-15 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 19:24

hoi! Dit is hoe wij het hebben gedaan
1 maak een plaatje van wat je wil ( wat voor eisen heb je voor je paard, stalling, en de rest. En in welk budget ligt dit. ) dit is een belangrijke stap omdat je even na moet gaan of je genoeg geld hebt en hier voor over hebt.
2 vanuit daar kan je gaan kijken naar stallingen
En paarden die aan je eisen voldoen ( ik zou niet op ras zoeken want elk paard heeft een eigen karakter) ik zou als ik naar jou eisen kijk voor een rustig paardje gaan, bijvoorbeeld eentje die boven de tien is en die al is gestart. Dat zijn vaak super brave paarden.
3 je zou op bezoek kunnen gaan bij paarden en stallingen. Neem iemand mee die er verstand van heeft.
4 daarna als de deal rond is zou ik spullen gaan halen( misschien krijg je spullen bij je paard) denk aan borstels, dekens, dekjes, zadel, hoofdstel, longeerlijn, bescherming, bit, shampoo enz. ( als je naar een ej of divoza gaat kan je ook gewoon aan iemand vragen wat je allemaal nodig hebt, zij zullen je hierbij helpen als het goed is)
5 dan haal je je paardje op en ga je Naar je stalling

Verzekering hebben wij niet, maar zoals al genoemd zou ik een onpartijdig persoon je hierin laten helpen die er wel verstand van heeft.

Verder is het slim om iemand, bijvoorbeeld van je toekomstige stalling te vragen je hierin te helpen. Ze kunnen helpen met paarden zoeken( vaak hebben stallen hun eigen adresjes)
Wij hebben iemand ingehuurd om een pony te zoeken voor ons omdat dit ook onze eerste pony was. Hier hebben wij ook goede ervaringen mee :)

Heel veel succes met je zoektocht naar je paardje!
Laatst bijgewerkt door Lynn_FDA op 03-05-15 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Dribbel

Re: Eerste eigen paard. Waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 19:27

Timster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 19:28

Spannend avontuur altijd een eigen paard :j Als je af en toe wat angstig bent zou ik voor een wat ouder en een paard met wat meer ervaring gaan. Maar je weet nooit hoe het kan lopen ;) Keuren is inderdaad wel een grote aanrader. Ook wil ik even zeggen; Koop een paard met een logisch verhaal en als de prijs te mooi lijkt.. Ik ken al 2 mensen die hun droompaard voor een prikkie hebben gekocht en nu kampen met blessures. Qua ras is natuurlijk elk paard anders maar paarden met koudbloed erin zijn over het algemeen wat koeler is het hoofd. Ook is iemand met ervaring handig om mee te laten gaan als je het paard gaat bezoeken. Als allerlaatste tip; Stel een lijstje op wat je zoekt en probeer die als richtlijn te nemen, Veel plezier met deze zoektocht :D

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 19:30

En dan: wat weet je van paarden? Het is goed om je te verdiepen in het wezen van het paard. Zoveel mensen die niets weten en dan opeens naast een groot dier staan, waar ze verantwoordelijk voor zijn!
Koop een ervaren, betrouwbaar en mak paard. Let op de doelen warvoor je het dier aanschaft. Vanaf een jaar of 8. Ras is niet belangrijk. Karakter wel. Neem een ervaren paardenmens mee en laat het paard keuren door een door jou gekozen paardenarts.
Zadel erbij? Laat een zadelpasser de boel nakijken! Koop geen zadel zonder dat het paard en kundige mensen daarbij aanwezig zijn.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 19:48

Ik zou als beginner nog niet aan een paard beginnen. Begin eerst eens met privéles op één van je verzorgpaarden, dan krijg je de basis sneller onder de knie. Zeker als je nog angstig bent is het niet zo handig. De paardenwereld is een rotte wereld en er kan veel misbruik van je worden gemaakt en voor je het weet zit je met een paard in je maag dat een loopje met je neemt.

Er is niet een bepaald ras voor beginners. En je kunt het meest makke fijne paard nemen maar ook die kun je in een korte tijd verrijden.

Maak gewoon eerst lekker wat kilometers, nog een jaar of wat en ga dan eens kijken naar een paard dat bij je past. Staar je niet blind op het ras maar kijk wat voor karakter het heeft. En neem iemand met verstand mee als je gaat kijken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 19:52

Naast alle goede tips die al zijn langs gekomen, heb ik nog 1 aanvulling: heb geen haast! Ruim een half jaar tot een jaar zoeken voor je je paard vindt is vrij normaal. Als het niet helemaal goed voelt, maar 'vrij aardig' moet je gewoon doorzoeken.

Geen hand vol maar een land vol..

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 19:59

Heel veel succes en plezier met de zoektocht.

Een verzorgpaardje overnemen of leasen gaat zeker niet? Dat is vaak het meest ideaal. :)

Ik zou voor een wat ouder paard gaan, of in elk geval 1 die al lekker is doorgereden. Ras maakt niks uit; als hij maar braaf is en jij ermee kunt doen wat je wilt.
Ik heb voor een Fjord gekozen als eerste eigen paard. Dat was ook wel 1 van de rassen die mij op voorhand aan spraken. Ik ben echter ook bij andere soorten pony's wezen kijken (ik was wel specifiek op zoek naar een pony; ben zelf niet groot en ik hoefde ook geen groot paard).
Staar je ook niet blind op of je persé een ruin of een merrie wilt. Ik wilde altijd het liefste een ruin, omdat die evenwichtiger zouden zijn, maar uiteindelijk kwam ik dus wel thuis met een merrie die prima aan mijn eisen voldeed!

Houd rekening met teleurstellingen. Heb meegemaakt dat een andere koper net iets sneller was en ook een keer waarbij ik vooraf ging zoeken op internet naar het paard in kwestie en er toen dingen niet bleken te kloppen (niet afbetaald bij vorige eigenaar).

Neem wanneer je gaat kijken altijd een keer iemand mee met verstand van zaken die kan relativeren op het moment dat jij misschien al op een roze wolk zit. Heb je kennissen met eigen paarden? Je manege instructrice? Of iemand van de stal waar je wilt gaan staan?

Friezen zijn vaak wat duurder. Ik weet niet wat je budget is? Alle Friezen die ik ken, vind ik ook vrij heftig (ik ben ook een voorzichtige ruiter net als jij). Maar misschien komt dat omdat ik totaal niks heb met Friezen. Je moet maar net de juiste tegen komen, natuurlijk.

Verder altijd laten keuren. En niet door de veearts van de verkopende partij. Ik heb ervoor gekozen klinisch te laten keuren (voor de sport, ookal wilde ik alleen recreatief rijden) en als de klinische keuring twijfelachtig was, dan ook röntgenologisch (bleek niet nodig).

Wanneer je gaat kijken, zeggen veel mensen dat je iets eerder daar moet zijn dan de afgesproken tijd. Op die manier kan je er misschien achter komen of het paard niet vantevoren moe gelongeerd word of gedrogeerd wordt zodat het braaf is tijdens het proefrijden.
Vraag of je zelf mag (helpen met) poetsen en opzadelen. Kijk dan bijvoorbeeld of het paard braaf voetjes geeft bij hoeven uitkrabben en of je het overal kan aanraken en of het braaf is met opzadelen.
Laat door de verkoper proefrijden en kijk hoe dat gaat. Daarna zelf nog rijden.
De 'expert' die je meeneemt om te kijken kan ondertussen opletten of het paard goed loopt of dat het ergens last van lijkt te hebben in zijn lijf tijdens het rijden, als jij hier zelf weinig verstand van hebt.

Ik mocht bij de verkoper nog een rondje buiten stappen met mijn pony (verkoper ging te voet mee) om te zien hoe verkeersmak ze was. Dit is misschien niet altijd mogelijk.

Ook mocht ik mijn pony 2 weken op proef nemen (bij mij!). Dit is vrij uniek en dit zullen niet veel verkopers toestaan. Het was wel ideaal; want ik kreeg een perfect beeld van de pony.
Als een proefperiode er niet in zit, vraag dan of je op korte termijn nog een keer terug mag komen om zelfstandig (misschien wel met toezicht van de verkoper) te poetsen, op te zadelen en te rijden. Eventueel vraag je dan of ze het paard korte tijd voor je kunnen reserveren zodat niemand anders hem voor je neus weg koopt...

Verzekering heb ik zelf niet. Ik zet geld opzij wat ik anders aan premie kwijt was geweest. De meeste verzekeringen gooien paarden ouder dan een jaar of 15 eruit omdat die te risicovol worden. Wanneer je een ouder paard koopt van -stel- een jaar of 13, heb je weinig profijt van zo'n verzekering. Ook krijg je nooit meer uitgekeerd dan het aankoopbedrag (of het bedrag wat de verzekering vindt dat jouw paard waard is na een keuring door de verzekering). Wordt de waarde van jouw paard laag geschat, heb je er dus ook niet veel aan...

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Ik ben nu al meer dan 5 jaar samen met mijn paardje en ik ben nog steeds helemaal blij met haar! Het is mijn eerste eigen paard en het was ook meteen met de eerste koop een schot in de roos!
Laatst bijgewerkt door mairead op 03-05-15 20:05, in het totaal 3 keer bewerkt

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 19:59

Wat leuk!! Er is niet een speciaal ras wat geschikt voor je is of niet. Bij elk ras heb je rotte appels er tussen zitten. Ga gewoon rustig op zoek en belangrijk is om de tijd te nemen en te proberen. Je hebt vanzelf een geschikt paard gevonden na verloop van tijd. Klinisch keuren zou ik altijd doen, maar op de foto zetten vind ik afhankelijk van de prijsklasse en de doelen die je voor ogen hebt. Dit is echter een persoonlijke mening. Ik zou ook gaan voor een wat volwassener paard, dit ook door de angst die je zegt te hebben. Liefst eentje die al het een en ander gezien en gedaan heeft. Zorg dat je de basis spullen hebt, het meeste schaf je daarna vrij snel aan. Je merkt snel genoeg wat je allemaal nodig hebt ;) heel veel plezier met je zoektocht!
Laatst bijgewerkt door yza1987 op 03-05-15 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:01

lieveli schreef:
Ik zou als beginner nog niet aan een paard beginnen. Begin eerst eens met privéles op één van je verzorgpaarden, dan krijg je de basis sneller onder de knie. Zeker als je nog angstig bent is het niet zo handig. De paardenwereld is een rotte wereld en er kan veel misbruik van je worden gemaakt en voor je het weet zit je met een paard in je maag dat een loopje met je neemt.

Er is niet een bepaald ras voor beginners. En je kunt het meest makke fijne paard nemen maar ook die kun je in een korte tijd verrijden.

Maak gewoon eerst lekker wat kilometers, nog een jaar of wat en ga dan eens kijken naar een paard dat bij je past. Staar je niet blind op het ras maar kijk wat voor karakter het heeft. En neem iemand met verstand mee als je gaat kijken.

Ben ik niet mee eens.
Tussen de Friezen zijn zat leuke geschikte paarden voor ts.
En wat is nou leuker om samen te groeien.
Thuis kun je ook lrs nemen en ergens moet je beginnen.
Ik denk dat ts sneller leer met 2x per week prive les dan op de manege.
Verrijden gebeurt ook bij de ervaren mensen. ....ik denk dat het daarbij ook meer gebeurd.

Voor ts is het denk ik belangrijker om een persoon mee te hebben die wat meer kijk heeft op wat het bedte bjj haar haar past.

funidreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:19

met welk paard dan ook zou ik zeker grondwerk doen in het begin dat versterkt de band :j

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:59

Cowgirl schreef:
lieveli schreef:

Ben ik niet mee eens.
Tussen de Friezen zijn zat leuke geschikte paarden voor ts.
En wat is nou leuker om samen te groeien.
Thuis kun je ook lrs nemen en ergens moet je beginnen.
Ik denk dat ts sneller leer met 2x per week prive les dan op de manege.
Verrijden gebeurt ook bij de ervaren mensen. ....ik denk dat het daarbij ook meer gebeurd.

Voor ts is het denk ik belangrijker om een persoon mee te hebben die wat meer kijk heeft op wat het bedte bjj haar haar past.

Je hoeft het ook niet met me eens te zijn. Dit is hoe ik er over denk. En ik denk ook dat je van privéles meer leert en daarom raad ik haar dat ook aan.

Met verrijden bedoel ik niet alleen dat je het dressuurmatig verpest, maar dat je als angstige beginner ook van een braaf paard een vervelende rotzak kunt maken. Ik ga er van uit dat TS geen haast heeft. Ik zou gewoon een jaar of 2 jaar privéles nemen en dan pas kijken naar een eigen paard. De ervaring van paarden houden kan ze mooi opdoen met haar verzorgpaarden.

Ik heb overigens nergens gezegd dat er geen leuke fries is voor TS, enkel dat ze zich niet moet blindstaren op 1 ras.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:08

Wat leuk voor je zeg!
Ik zou niet zo zeer naar een ras gaan kijken, maar naar paarden die je aanspreken. Oudere paarden zijn het fijnst, hebben veel mee gemaakt en gezien en zijn meestal goed doorgereden.
Wanneer je, denk jij, het paard hebt gevonden, ga er dan 2 keer kijken, die 2 keer met een kundig persoon. Doe wat je graag thuis wilt doen. Buitenrit, dressuur, springen etc.
Vraag veel over het paard en hoe hij nu leeft. Staat hij 24/7 buiten in een grote kudde? Voor het paardje dan het liefste hetzelfde, maar anders kan natuurlijk ook.
Wanneer het klikt, je een goed gevoel hebt en je er twee keer bent geweest ga dan op zoek naar een hoefsmid die bij het paard hoort, dat geld ook voor de dierenarts. Regel dingen op stal en eventueel al wat spulletjes. Laat heb keuren door een goede dierenarts en koop! :D
Als je het paardje hebt zou ik de eerste weken ervoor kiezen om elkaar te leren kennen, grondwerk. Dan rustig beginnen met rijden en vooral les nemen, zeker als je nog niet heel ervaren bent (Ook als je het wel was, ook gewoon les nemen)
Ik zou goed naar het paard kijken. Moet hij heel lang wennen, laat hem wennen en houd contact met de vorige eigenaar zodat je dingen kunt vragen.

Natuurlijk kun je hier van af wijken, maar zo zou ik het doen. Veel succes met de zoektocht en het ideale is een tijdje een leasepaard, bijrijdpaard of verzorgpaard te vinden, maar dat is heel lastig.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 07:28

Heel eerlijk gezegd zou ik nog geen eigen paard kopen, als je alleen maar een jaar ervaring hebt op een manege. Ik zou zeker nog een jaar met je verzorgpaarden doorrijden en daar veel privéles op nemen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 13:17

Wat leuk voor je ! Spannend :D

Ik vind het altijd zo flauw als mensen gaan roepen; zoek een verzorgpaard.. Samen groeien onder begeleiding is ook een hele goede optie, en helemaal niet minder goed dan een verzorgpaard. Ik kocht een paard na jaren rijles, verzorg-, en leaspaarden en nog wist ik lang niet alles.

Mijn vader is nu ook bezig met de aankoop van een paard en ik begeleid hem daarbij. Ik vind het juist leuk dat hij straks een paard heeft waarbij hij zelf helemaal alles kan regelen en leren. Ik stuur hier een daar een beetje bij.

Als tip inderdaad goed rondkijken, niet meteen voor de 1e de beste gaan, laten keuren voor aankoop, neem mensen met ervaring mee als je gaat kijken, laat het paard altijd eerst voorrijden bij een bezichtiging en lekker gaan lessen als je daadwerkelijk een paard gekocht hebt.

Veel succes&plezier met je zoektocht :D

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 13:31

xApple schreef:

Ik vind het altijd zo flauw als mensen gaan roepen; zoek een verzorgpaard.. Samen groeien onder begeleiding is ook een hele goede optie, en helemaal niet minder goed dan een verzorgpaard. Ik kocht een paard na jaren rijles, verzorg-, en leaspaarden en nog wist ik lang niet alles.

Mijn vader is nu ook bezig met de aankoop van een paard en ik begeleid hem daarbij. Ik vind het juist leuk dat hij straks een paard heeft waarbij hij zelf helemaal alles kan regelen en leren. Ik stuur hier een daar een beetje bij.

Als tip inderdaad goed rondkijken, niet meteen voor de 1e de beste gaan, laten keuren voor aankoop, neem mensen met ervaring mee als je gaat kijken, laat het paard altijd eerst voorrijden bij een bezichtiging en lekker gaan lessen als je daadwerkelijk een paard gekocht hebt.

Hier ben ik het mee eens!
Ik heb 4 jaar op een manege gereden, ik had een goede basis en kon net rijden. Toen hebben wij een paard gekocht en in 1 jaar heb ik meer geleerd dan in 3 jaar op de manege( het andere jaar moest ik leren rijden dus die was wel belangrijk ;) ). ik denk dat als iemand je helpt een geschikt paard te vinden, dat je heel ver met het paard samen kan groeien en met goede begeleiding verpest je een paardje niet zo snel.

Het beste is als je eerst 3 keer gaat kijken tot dat je het zeker weet, daarna is het altijd handig om het beestje op proef te nemen. De normale tijd hiervoor is een max van 6 weken. Zo leer je het paard echt goed kennen en kan je een goede beslissing maken

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 18:05

Lynn_FDA schreef:
xApple schreef:

Hier ben ik het mee eens!
Ik heb 4 jaar op een manege gereden, ik had een goede basis en kon net rijden. Toen hebben wij een paard gekocht en in 1 jaar heb ik meer geleerd dan in 3 jaar op de manege( het andere jaar moest ik leren rijden dus die was wel belangrijk ;) ). ik denk dat als iemand je helpt een geschikt paard te vinden, dat je heel ver met het paard samen kan groeien en met goede begeleiding verpest je een paardje niet zo snel.

Het beste is als je eerst 3 keer gaat kijken tot dat je het zeker weet, daarna is het altijd handig om het beestje op proef te nemen. De normale tijd hiervoor is een max van 6 weken. Zo leer je het paard echt goed kennen en kan je een goede beslissing maken

Of je neemt een manegepaard over, heb je ruim de tijd om het paard te proberen :)* :D

Punt is: bij je eerste eigen paard zul je fouten maken die je nooit zou maken bij een verzorgpaard, simpelweg omdat een verzorgpaard geen eigen paard is.

Op proef is niet zo standaard als je hier suggereert. Het gebeurt wel, maar niet vaak. Kwestie van afspraak tussen koper en verkoper.
Als het paard in de buurt staat, zul je waarschijnlijk simpeler de afspraak kunnen maken om het paard een poos bij te rijden maar ook daar geldt weer dat dat een individuele afspraak is waar geen "standaard" voor bestaat.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 08:33

Fouten maak je altijd. Ik zit al 30 jaar in de paarden en maak nog steeds fouten.
Ook is mijn manier van paarden houde 180 graden gedraait.

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 15:24

Hoi ik ben ook opzoek naar maar eerste paard maar ik zou wel richting een ras willen gaan tuurlijk kijk ik ook verder dan dat ras maar alsnog ik ben 1,80 lang en weeg tussen de 70-80kilo :( ik wil gaan springen dressuur en crossen kwa type houd ik van iets forsere paarden maar zeker niet lomp ze moeten wel elegantie hebben dus niet een arabier kwa elegantie maar ook zeker geen tinker... Dus lekker ingewikkeld he ;) iemand ideeën???

Tayson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 17:19

Wat leuk dat je een eigen paard krijgt!
Ik weet niet hoe ervaren je bent. Maar ik zou als je weinig ervaring hebt een niet te jong paard nemen dat nog veel moet leren.
Ook zou ik eerst wat vertrouwen winnen van een paard. Ontdek elkaars grenzen. Is het een dapper paard of juist een beetje schuw paard? Hoever gaat hij buiten?
Hoe reageert hij op de nieuwe omgeving? Hoe reageert hij op de andere paarden?
Probeer eerst zoiets uit te vinden voordat je meteen op avontuur uitgaat. Leer elkaar een klein beetje kennen, vertrouwen, laat hem/haar wennen en bouw het langzaam op. Afhankelijkvan het paard moet je natuurlijk wel geduld hebben hiervoor ;)

Tenzij je heel erg ervaren bent, kun je beter geen jonge puber nemen, ik denk dat als je wel genoeg ervaring hebt je ongeveer voor eentje van 6/7 jaar kunt kijken. Kijk of hij geen mankementen heeft. Hoe loopt hij, hoe reageert hij, hoe is zijn gebit, en hoe zijn zijn hoeven, heeft hij een ziekte? Hoe zijn zijn gewrichten eraan toe? Probeer eventueel (dit is een optie, maar het kan zijn dat het niet gaat) te kijken naar de ouders van dit paard. Hou zijn die paarden er fysiek aan toe, want die zijn waarschijnlijk een stukje ouder dan jou paard.
Heeft het speciale aandacht nodig? Is hij verkeersmak en bijt of trap zij?

Bedenk ook goed wat je ermee wil. Als jij het paard 's nachts op stal zet en je hebt maar een klein stukje om hem op te laten grazen, dan kun je beter geen paard nemen dat vele adrenaline en beweging heeft/wil. Kijk dus wat jou beperkingen zijn hiermee.

Tayson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 17:20

Caroline52 schreef:
Hoi ik ben ook opzoek naar maar eerste paard maar ik zou wel richting een ras willen gaan tuurlijk kijk ik ook verder dan dat ras maar alsnog ik ben 1,80 lang en weeg tussen de 70-80kilo :( ik wil gaan springen dressuur en crossen kwa type houd ik van iets forsere paarden maar zeker niet lomp ze moeten wel elegantie hebben dus niet een arabier kwa elegantie maar ook zeker geen tinker... Dus lekker ingewikkeld he ;) iemand ideeën???

Fries? Elegant maar fors

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 17:29

Citaat:
Fries? Elegant maar fors

Maar je kunt er niet serieus mee springen en crossen...

Iets met Gelders bloed dan misschien, Caroline52? Een forse KWPN? Of een fors ander-soortig Warmbloedpaard...