Graag jullie advies.
Ik ben van plan om (hopelijk) binnenkort mijn EERSTE eigen paard aan te schaffen, maar gezien ik maar (denk ik) nog een beginner ben, heb ik uiteraard wat vragen.
Trouwens, ik ben 31 jaar, vaste baan sinds 7 jaar (ma t/m vr van 8:00-16:30), man, hondje, geen kinderen, veel vrije tijd.
Ik rij wekelijks bij een manege in de buurt, bijna een jaar lang. Sinds kort heb ik twee verzorgpaarden (twee broers van 6 en 13 jaar). Mijn eigen paard was altijd mijn grote droom en ik kan er niet in geloven dat het misschien waar wordt gemaakt. Het is zo spannend! Herkenbaar?
Hoe begin je je eerste avontuur met eigen paard?
Welke ras is geschikt voor beginners (zelf ben ik helemaal weg van Friesen)? Welk leeftijd? Wat regel je voor- en wat na- het kopen van het paard? Waar let je op als je het paard kiest? Keuring laten maken? Verzekering afsluiten?
Ik ben van plan om recreatief te rijden, buitenritten en wat dressuurmatig, maar nog op een nog redelijk laag niveau.
Ben af en toe ook nog wat angstig.
Waarop moet ik nog meer letten? Wat te kopen voordat ik het paard op ga halen?
Ik heb de potentiële stal al gevonden, nu nog het paard. Maar hoe? En waar kijk je naar?
Ik zal heel erg dankbaar zijn voor de antwoorden.
Dank jullie wel
!Gr.
Monika.

Als je af en toe wat angstig bent zou ik voor een wat ouder en een paard met wat meer ervaring gaan. Maar je weet nooit hoe het kan lopen
Keuren is inderdaad wel een grote aanrader. Ook wil ik even zeggen; Koop een paard met een logisch verhaal en als de prijs te mooi lijkt.. Ik ken al 2 mensen die hun droompaard voor een prikkie hebben gekocht en nu kampen met blessures. Qua ras is natuurlijk elk paard anders maar paarden met koudbloed erin zijn over het algemeen wat koeler is het hoofd. Ook is iemand met ervaring handig om mee te laten gaan als je het paard gaat bezoeken. Als allerlaatste tip; Stel een lijstje op wat je zoekt en probeer die als richtlijn te nemen, Veel plezier met deze zoektocht 
ik wil gaan springen dressuur en crossen kwa type houd ik van iets forsere paarden maar zeker niet lomp ze moeten wel elegantie hebben dus niet een arabier kwa elegantie maar ook zeker geen tinker... Dus lekker ingewikkeld he