Ik kan mijn paard niet bieden wat ze nodig heeft...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mootje1980

Ik kan mijn paard niet bieden wat ze nodig heeft...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 15:12

Ik voel me erg rot bij het plaatsen van dit bericht, maar ik moet het kwijt en misschien heeft er wel iemand een goede tip.

Lang verhaal in het kort:

Ik heb een schat van een merrie. Het is een Arabier van 20 jaar, heeft PPID (weinig symptomen doet het super op medicatie), heeft een slecht gebit maar is verder nog super fit. Rijdt nog dagelijks.

Nu is het al enige tijd zo dat ik in de situatie ben dat in mij eigenlijk geen paard meer kan veroorloven. Financieel niet en ook niet wat tijd betreft. Maar een dier op leeftijd, met de bovenstaande klachten doe je ook niet even zo maar weg.

De afgelopen tijd heb ik dit opgelost met bijrijdsters die een bijdrage leverden. Iedereen blij, tot de bijrijdsters opzeggen... Wat nu het geval is.

Het dier is te fit om al met pensioen te sturen, verkopen durf ik niet omdat ik veel te bang ben dat ze van hot naar her gaat en er niet zorgvuldig met haar gebit en PPID wordt omgegaan en bovendien; niemand zit te wachten op een oudje met kwalen. Nieuwe bijrijdsters zoeken is ook geen makkie, maar is nu het enige dat ik kan doen (en dus ook aan het proberen ben).

Ik zit niet te wachten op negatieve reacties over verantwoordelijkheid enz (toen ik haar kocht 12 jaar geleden had ik geen glazen bol). Ik wil mijn paard niet te kort doen en daarom vraag ik mij af of er mensen zijn met geniale ideeën, tips en ervaringen.

Alvast bedankt!

daniweerd

Re: Ik kan mijn paard niet bieden wat ze nodig heeft...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 15:16

Nou dan krijg ik nu heel bokt over me heen, maar dan zou ik toch kiezen voor inslapen, als je je het financieel niet meer kunt opbrengen, en zo´n "oudje" verplaatsen of aan iemand anders doen met haar kwaaltjes vind ik ook geen goed idee en heeft het dier ook niet verdient, maar ja dat is mijn mening :o

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 15:17

tja...alle opties die mogelijk zijn wuif je al zelf weg.Bijrijdster vinden is erg moeilijk,verkopen ook vanwege haar ziekte,en je hebt geen tijd en geen geld meer.
Ik kan jammergenoeg niet toveren....misschien dat andere Bokkers met een goede tip komen?
Sterkte in iedergeval!
Ik heb in februati mijn cushingpaard in moeten laten slapen.Ik kan moeilijk uitleggen hoe graag ik hem nog gehad had willen hebben |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 15:19

hengstveulen schreef:
Nou dan krijg ik nu heel bokt over me heen, maar dan zou ik toch kiezen voor inslapen, als je je het financieel niet meer kunt opbrengen, en zo´n "oudje" verplaatsen of aan iemand anders doen met haar kwaaltjes vind ik ook geen goed idee en heeft het dier ook niet verdient, maar ja dat is mijn mening :o

Dat was ook mijn idee. Te fit voor pensioen maar het zelf ook niet meer kunnen rondbreien zou voor mij ook een enkeltje eeuwige velden worden.. Als ze nu verder niks mankeerde is het een ander verhaal maar het is denk ik geen doen om die merrie nog ergens anders neer te zetten dan op een rusthuis/pensioenplaats/eeuwige velden. Hoe confronterend dat ook is.. Meer smaken zijn er vaak niet..

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 15:30

Mag hopen dat niemand over je heen valt vanwege je eerlijke mening, hengstveulen. Ik ben blij dat je je mening geeft, dat vraag ik ook. Het is niet wat ik in eerste instantie zou willen, maar ergens in de verte heb ik een stemmetje in mijn hoofd dat ook al horen opperen. Maar dat alleen als er geen betere alternatieven zijn en voorlopig staat er nog een advertentie uit voor een bijrijdster. Dus zo ver is het nog niet....

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 15:38

Allereerst wat ontzettend naar voor je dat je in deze situatie belandt bent. Idd heeft niemand een glazen bol, in deze tijd zijn er denk ik wel meer mensen die voor dit dilemma komen te staan door bijvoorbeeld het verlies van werk. En een paard kost veel geld, zeker als ze medicatie nodig hebben.
Goedkopere stalling is geen optie? Ik neem aan dat je dat al wel onderzocht hebt.
mijn ruin is vandaag 20 geworden, is minder fit dan de jouwe en heeft ook gebreken waardoor hij niet verkoopbaar is. Het is makkelijk gezegd als je niet in jouw situatie zit maar ik denk dat ik in deze situatie mijn paard toch in zou laten slapen. Je moet maar zo denken, als ze ha a r medicatie niet meer krijgt gaat het niet meerzo goed met haar. En als ze ergens terecht komt waar ze haar verzorging niet krijgt zoals nu is ze ook slechter af.
Ik hoop dat je echt nog een oplossing vindt, ik heb echt met je te doen...sterkte..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:19

ED → PP

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:35

Ik vind dat in laten slapen een van de allerlaatste opties moet zijn.

Ik zou in jouw geval dus gaan kijken naar alle mogelijkheden. Wat voor stal staat ze nu? Het handigste voor jou is een plekje waar ze goedkoop kan staan en jou niet persee nodig heeft. (Wei? Volpension?)

Kan je ergens op bezuinigen, zowel voor jezelf als voor je paard? Eten voor jezelf? (alleen nog maar c merken kopen en groente in de aanbieding) Sportabbonementen? Tijdschriften? Etc..

Heb je nog een enorme verzameling dekjes of andere (paarden)spullen liggen waar je niet mee doet? Verkopen! Heb je toch ff een kleine financiele meevaller :)

Ik heb alleen maar ff snel de eerste dingen die me binnenschieten op een rijtje gezet. Misschien doe je het allemaal allang en gaat het gewoon echt niet... Maar die indruk krijg ik niet uit jouw beginpost, dus hoop ook werkelijk dat je hier wat aan hebt en dat je het alsnog gewoon rond kunt krijgen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:42

Ik zou pensioen wel als een optie zien. Lekker 24/7 de wei op met soortgenoten. Geloof niet dat een paard behoefte heeft aan meer dan dat.
Uiteraard zal ze moeten wennen omdat haar leven erg verandert, jij hebt lagere kosten , maar kan nog wel gezellig komen knuffelen en borstelen als het zo uitkomt.

Uiteraard kun je haar ook in laten slapen, maar ik zelf zou dat niet kunnen met een fit paard dat al zo lang bij me woont.
Inslapen vind ik overigens een betere optie dan verkopen.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:44

Als er echt geen andere opties zijn om haar aan te houden.
Dan zou het op pensioen heel goedkoop zijn en anders inslapen/slacht waar je voorkeur naar uit gaat.

Heb zelf ook een PPID geval en gun haar geen slecht leven. Als ik het niet meer zou kunnen bieden dan werd er dan ook een einde aan haar leven gemaakt.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:47

Bruikleen?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:48

Waarom geen pensioen ondanks dat ze nog fit is?
Probeer een goedkopere stalling te vinden waar mogelijk minder rijmogelijkheden zijn maar hij nog heerlijk zijn oude dag kan slijten.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:48

hengstveulen schreef:

Heb laatst gelezen dat een paard met gemak 40 zou moeten kunnen worden.....dan is 20 niet echt oud....

xLeonietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:49

Misschien kan je haar naar een soort paardenkamp brengen. Ik weet niet precies hoe dat heet maar er zit er volgensmij een in amersfoort. Dat is gewoon een plek waar heel veel oude paarden bij elkaar in een groot weiland staan. Maarja dat is eigenlijk gewoon pensioen.
Ik zou het verder ook niet weten

Succes nog!

EvelynZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:51

Jeetje wat een moeilijke situatie!
Ik zou inderdaad kijken of ik een goedkoper plekje voor het paard kan vinden, er zijn genoeg simpele goedkope stalletjes met een (schuil)stal en weidegang, maar misschien heb je dit al geprobeerd.
Als het op verkopen aankomt zou ik persoonlijk ook kiezen voor inslapen. Moet er niet aan denken, maar ik zou het risico niet willen lopen dat je paard in verkeerde handen terechtkomt en daaronder lijdt.

Inslapen is voor jou verschrikkelijk, maar voor je paard een eerlijke keuze.

Sterkte!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:51

MariekeB schreef:
Ik zou pensioen wel als een optie zien. Lekker 24/7 de wei op met soortgenoten. Geloof niet dat een paard behoefte heeft aan meer dan dat.
Uiteraard zal ze moeten wennen omdat haar leven erg verandert, jij hebt lagere kosten , maar kan nog wel gezellig komen knuffelen en borstelen als het zo uitkomt.

Uiteraard kun je haar ook in laten slapen, maar ik zelf zou dat niet kunnen met een fit paard dat al zo lang bij me woont.
Inslapen vind ik overigens een betere optie dan verkopen.

maar wie geeft haar elke dag haar medicijnen op tijd? je kunt dit bijna niet aan een ander overlaten, tenzij ze hiermee bekend zijn.
En een pensioen op de wei kost ook geld.

Ik heb 2 cushing pony's, van 15 en 25. Die van 25 takelt ook af nu, maar inderdaad ook te goed om in te slapen. Maar ik zou de zorgen niet aan een ander over kunnen laten, dan kies ik er ook voor om in te laten slapen. Gelukkig kan ik het allemaal nog betalen (had de kans om 40 uur te gaan werken ipv 20 uur), maar anders was er binnenkort ook wat gebeurd

Juliette61

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:54

Zou je haar niet kunnen delen met iemand?
Een hele betrouwbare vriend(din) ofzo?

Sterkte met de situatie!

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 18:28

Wat een rot situatie voor je zeg. Ik heb zelf ook een 20 jarige met PPID, welke nog lekker fit is. Betaal me ook elke maand scheel aan medicatie, stalling, voer enz. Het meeste had ik natuurlijk ingecalculeerd, maar die dure medicijnen en het speciale voer niet.
Gelukkig kunnen wij het nog betalen, maar ik moet wel bekennen dat we daardoor andere leuke dingen moeten laten. (spreekt voor zich dat manlief daar nog wel eens over moppert) Mocht ik werkeloos worden dan zou ik het ook even niet weten. In laten slapen is voor mij absoluut iets wat ik nooit zal doen zolang mijn paard "gezond" en pijnvrij is. Ik denk dat ik dan een plekje bij een boer voor hem zou zoeken. Dan maar niet meer de luxe van een pensionstal.
Sterkte, ik hoop dat je eruit komt!

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 22:20

Bedankt voor het meedenken. Goedkopere stalling, zou fijn zijn maar is moeilijk te vinden in deze regio. 24/7 op het land is idd lastig met de medicatie. Ik hoop nog op een nieuwe bijrijdster. Een extra baantje gaat niet lukken, misschien wel iets van thuiswerk in de late uurtjes, maar dan zit ik nog meer met het 'tijdsprobleem'. Ik doe al zuinig aan, maar ik zal eens kritisch kijken waar er nog wat te besparen valt (zonder dat ik mijn kinderen te kort doe). Die 'eeuwig groene weide' is wat mij betreft nog een ver-van-mijn-bed verhaal. Ik geef het nog niet op en ga er weer fijn een nachtje over wakker liggen, maar deze situatie is gewoon echt vervelend. Ze verdient namelijk het allerbeste en dat blijk ik haar gewoon niet te kunnen geven.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 22:33

Bekende situatie. Het grote probleem van verkopen is dat je er geen invloed meer op hebt en wie koopt een paard met een duur medicatievoorschrift en een slecht gebit. Oftewel, heel begrijpelijk dat jij de kosten niet meer kan dragen, maar een ander gaat het ook uiteindelijk echt niet voor je doen. Die koopt liever een gezond paard.

Dat is niet banketstaaf bedoeld hoor, maar als ik mijn paard wegen medische kosten niet meer zou kunnen onderhouden zou het ook einde verhaal zijn. Vergeet niet dat ondanks dat het paard fit is, het geen gezond paard is. Chronische ziekte icm met een gebitsafwijking.. Als die zorg weg valt..

Ook het vinden van een nog goedkopere plek is niet altijd haalbaar. Nee, voor zo'n dier moet je misschien de knoop vroeger doorhakken dan je zou willen, maar het is dan in elk geval nooit te laat.

Heftige keus hoor!

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 22:34

Zijn die kosten voor medicatie echt zo hoog?

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 23:41

Eén pil voor de PPID kost €1,80. En dat dagelijks.... Gelukkig doet ze het er goed op, en dat is een hoop waard.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 07:19

Maar als je goedkope weidegang in de buurt kan vinden is dat dan een probleem voor je om dagelijks medicatie te gaan geven?
Of tijdelijk een rusthuis waar ze verzorgd wordt? Daar zijn ze vaak goed ingesteld op geven van medicatie en omgaan met paarden met een slecht gebit. Om dat in de buurt te vinden zal lastig zijn maar misschien heb je dan qua tijd en geld even wat lucht? Ik weet niet wat je nu betaald aan stalling?
Heb je geen stalgenoten of vriendinnen die tijdelijk qua tijd de zorg op zich willen nemen?
Laatst bijgewerkt door Vala op 29-04-15 07:26, in het totaal 1 keer bewerkt

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 07:25

Ik denk dat het heel goed is dat je er zo over nadenkt en aan het welzijn van je paard denkt.
En ik kan allerlei ideaal situaties verzinnen maar dat kun je zelf ook wel, echter het vinden hiervan is toch net effe anders.
Ik vind laten inslapen van een paard wat zo fit is niet echt goed, maar begrijp de gedachten gang.
Heel erg lastig, hopelijk kun je een goede beslissing maken. succes.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 07:27

Mootje1980 schreef:
Eén pil voor de PPID kost €1,80. En dat dagelijks.... Gelukkig doet ze het er goed op, en dat is een hoop waard.

Hoe doet ze het zonder medicatie???