Kletstopic bitloze dressuurruiters

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nynkex01
Berichten: 1119
Geregistreerd: 05-07-21

Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-22 17:15

Ik weet niet of er al zo’n topic bestaat, anders sorry!
Het leek me leuk om ervaringen uit te wisselen over bitloos dressuur rijden. En dan ben ik vooral ook benieuwd naar mensen die wedstrijden rijden, maar ook mensen die thuis serieus dressuurmatig bezig zijn. Met welk hoofdstel krijgen jullie een fijne aanleuning, welke oefeningen gaan goed en welke gaan lastig?
Ik zelf heb recreatief bitloos gereden, maar toen ik wedstrijden ging rijden moest er een bit in. Waarom? Geen idee, iedereen deed het. Ik rijd m’n 4jarige nu met bit, maar wil heel graag bitloos wedstrijden gaan rijden over een tijdje. Ben er nog niet uit met welk hoofdstel :) ze doet het prima, maar less is more lijkt me

SsSimonee

Berichten: 2940
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: ergens in de achterhoek

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 17:34

Ik klets graag mee als het mag, ik rijd geen wedstrijden maar ben sinds kort steeds meer bitloos dressuurmatig aan het rijden met mijn bijrijd tinker.

Ik ben vooral geïnspireerd geraakt door ruiters als Jesse en heb op horse event ook zijn boek gekocht.

We rijden met een sidepull hoofdstel. Ik merk dat we in de aanleuning nog zoekende zijn maar dat is iets wat hij met bit ook lastig vind.

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 18:48

Ik reed bitloos dressuurmatig (ook spring, cross en buiten). Ook wedstrijden mee gereden. Gebruik de Micklem, vind ik zelf heel fijn! Helaas vanwege blessures bij mijn paard nu niet meer, wie weet ooit weer! Lijkt me wel leuk om mee te lezen/kletsen :)


Op de foto’s gebruik ik mijn barokke sidepull, deze is van Deuber und Partner, net als het zadel.
Afbeelding
Afbeelding



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb hem trouwens bitloos ingereden, dus nooit een bit gebruikt en ook nooit gemist :D

miereneter

Berichten: 2530
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 18:57

Ik beleer mijn vierjarige Arabier bitloos. Wedstrijden zijn we nog lang niet aan toe, maar ik wil hem wel correct rijden. Daarna wil ik de WE en de westernkant op. Als ik wedstrijden meedoe, zal dat ook bitloos zijn. Ben niet van de bitloze kerk. Vele wegen leiden naar Rome en ik heb de wijsheid niet in pacht, maar het heeft wel mijn sterke voorkeur. Als een bit niet hoeft, dan liever zonder. De mijne doet het er prima op!

Mooi tuig en mooi paard hierboven! Ben blij dat er steeds meer ruiters op alle niveau's laten zien dat een bit niet hóeft.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 19:37

Toffe fotos EdKingEnzo, jammer van de blessures.

Ik ben ook niet van een bepaald kamp, momenteel worden mijn twee ponys bitloos gereden. De ene vroeger wel met bit gereden en de jongste bitloos ingereden. Ik ben niet anti-bit, vind het wel fijn om hem niet te gebruiken als het niet hoeft.
Mijn 5 jarige is eigenlijk te klein voor me, dus die heb ik wel basis ingereden en wordt nu gereden door een 10 jarig meisje. Dus daar klim ik alleen op als ze iets moet leren wat haar bijrijder nog niet zelf kan.

Mijn oudste pony rij ik zelf nog, dat is de moeder van de 5 jarige. Die rij ik voornamelijk dressuurmatig om haar lekker soepel te houden, haar wedstrijdtijd is voorbij.
Ik heb nog een jaarling en veulen lopen en als die bitloos fijn vinden wil ik daar later wel bitloos mee starten. Maar dan zijn we weer flink wat jaren verder.

Ik rij voornamelijk met mijn sidepull die ik zelf in overleg met een tuigmaker heb ontworpen. Koste een goede duit, maar het is voor kleine ponys soms best moeilijk om iets te vinden wat echt kwalitatief fijn is. Daarnaast een kaptoom van bybaukje die ik gebruik als we ze tegelijk rijden.

Mijn sidepull op de 5 jarige
Afbeelding

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 20:51

Ik kom ook graag meekletsen. We rijden nog niet, want mijn PRE dame is 3. We zijn wel met de kaptoom bezig (van horka) met longeren en aan de hand werken. Ik heb het idee dat ze de druk op de neus niet altijd fijn vindt en vind het dus lastig te bepalen wat voor hoofdstel we straks mee gaan beginnen. Ze is nog flink aan het wisselen dus wil eigenlijk nog niks in haar mond voorlopig

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 21:08

Hier een serieuze dressuurruiter, afdeling Spaans/ klassiek die meestal bitloos rijdt.

Ik heb een tijdje met een Seretta met bontje gereden en ben (omdat mijn instructrice :o dat beter leek) overgestapt op een micklem.

Ik ben niet puur en alleen bitloos.
Soms rijd ik op de balansteugel (also op stal known as Jan-der-touw _/-\o_)
en voordat een paardentrainer een scheve schaats reed ook met bit.
(Persoon X mocht mijn dier rijden en reed zelf ook regelmatig bitloos. Achter mijn rug om kroop ze met bit in mijn zadel en trok hard in de mond van mijn paard. Zo hard dat ik bij de volgende rit geen normaal contact kon krijgen, en op 1 gram contact volgde een wanhoopsactie van Knollie waar mijn handen niet tegen bestand zijn.) -:(-

En qua toekomst wil ik misschien nog wel met dubbele teugel rijden: kaptoom plus trens.
(Voor de fijnproevers: kaptoom geeft net iets meer informatie over de lengtebuiging, een trens net iets meer over de kaak en achterhand.)

Ik heb wat gedoe gehad om precies te voelen welke teugel meer gewicht heeft. Ik begon met een paard dat de voorkeur voor 'gewicht op rechtsvoor' had, maar op gegeven moment lukte er van alles niet meer: Knollie was gewisseld...
Afgezien van een die omissie: het dier geeft mij prima aanleuning.

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 07:04

Wat leuk! Ik klets ook graag mee. Rijden hier tegenwoordig in de bak eigenlijk altijd bitloos, in verleden ook met bit en trainden thuis toen op L niveau. Inmiddels dressuren we vooral om hun lichamen heel te houden en dus basis.
De bruine hier nog met bit, maar loopt nu het fijnst op een sidepull met de ringen thv de mond spleet of een lightrider systeem.
De schimmel rijden we met het lightrider(ook wel scawbridge) genoemd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verder ben ik recent een bitloze passervice gestart, juist omdat ik merk dat veel mensen zoekend zijn naar wat nu voor hun paard fijn is.

Nynkex01
Berichten: 1119
Geregistreerd: 05-07-21

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 07:38

Wat een leuke reacties allemaal!

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 09:33

Leuk topic! Ik heb in het L wel eens bitloos gestart. Dat ging best goed :D Vanaf het M vond ik het toch fijner om met een bit te rijden, voornamelijk de zijgangen vond ik bitloos best lastig. Start nu wel altijd met een trens (Z1) maar rij in de training regelmatig bitloos. Merk wel dat hoe verder mijn paard nu in de training is hoe makkelijker het allemaal gaat, ik zou nu een Z proefje wel zonder zadel en bit kunnen rijden maar met is het toch wat verfijnder allemaal :Y)
Toen ik bitloos wedstrijd reed voelde ik me wel echt een bezienswaardigheid haha! Dat is echt totaal niet gebruikelijk bij ons in de buurt. Hoe is dat bij jullie?
Afbeelding

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 12:47

Wat een leuk topic! Mag ik ook meekletsen? Ik was vroeger een fanatieke springruiter maar was uiteindelijk te gevoelig voor hoe hard het er soms aan toeging in de sport. Dat, gecombineerd met een langdurige blessure bij mijn paard, zorgde ervoor dat ik stopte met de sport. Wij zijn ongeveer anderhalf jaar geleden bitloos begonnen en rijden in een Sidepull. Ik heb geen wedstrijdambities meer en mijn merrie is ook alweer 22 jaar oud, dus ik vind het vooral belangrijk om haar correct te rijden en het leuk te hebben samen, op een vriendelijke manier :) ik merk wel dat er veel vooroordelen aan bitloos rijden vastkleven, van mensen die dat niet doen. Hoorde laatst bijvoorbeeld dat er ‘niet mee te sturen valt’ …

Dit is dr hoor!
Afbeelding

Melisje_92

Berichten: 1096
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 14:16

Leuk topic!

Wij doen tegenwoordig alles bitloos.
Begonnen met alleen buitenrijden, toen springen en eventing zonder bit en nu ook dressuur over. Nog niet echt gestart op een B proefje voor de eventing na.

Merk dat mijn merrie het veel fijner vind, met bit heeft ze altijd haar mond open en erg onrustig. Moet nog wel even wennen dat het gevoel natuurlijk anders is dan met bit, dus heb soms het gevoel dat ze meer mag nageven terwijl dat eigenlijk best meevalt.

Komende periode wil ik wat dressuur gaan starten en dit zullen we in het L2 gaan doen en als het heel goed gaat misschien wel meteen door naar het M1.

Ik rijd haar met de Micklem en daar doet ze het heel goed op, heb er in het parcours en de cross nog genoeg mee te vertellen.

Onderste foto met een ander hoofdstel geprobeerd, maar daar had ik bijna geen rem mee :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 16:30

Ik heb zelf eerst met kaak gekruist gereden, maar vond dat minder prettig dan een sidepull. Een sidepull komt voor mij het dichtstbij rijden met bit en een normale links/rechts teugelfunctie.
Heb met mijn ruin alle oefeningen op sidepull t/m M1 gereden (wel thuis, wegens omstandigheden nooit uitgebracht op wedstrijden maar dat had niet met bitloos te maken). Met mijn huidige merrie heb ik leren rijden op touwhalster, echt bizar hoe fijn dat rijdt. Maar voor de echte fijne afstamming werkt een sidepull beter. Voor foto's zie mijn profiel....

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 17:12

Wat een leuk topic!
Vanwege melanomen in de lippen kon mijn merrie geen bit meer in. Ik liep er vooral tegenaan dat er toen weinig mooie dressuurmodellen op de markt waren. Ik heb deze toen zelf ontworpen.
Helaas zit mijn merrie nu met haar 18 jaar in de lappenmand, het is afwachten of ik haar weer (dressuurmatig) kan oppakken.

Ik rijd geen wedstrijden, dat is niks voor mij. Met mijn merrie (die veel meer kan dan ik) reden we veel zijgangen, verzameling en hebben een paar lessen piaffe mogen doen, dat was voor mij voor het eerst en ik heb daar zo van genoten. Ik merk eigenlijk weinig verschil met of zonder bit op haar. Ze is onwijs gevoelig op zit en is snel stressig, met bit was ze soms heel rommelig met haar mond, dat was bitloos iets beter, maar ze kon nog steeds flink stresskauwen als iets haar moeilijk werd.

Afbeelding

Ook mijn fjord rijd ik met deze sidepull. Hij gaat "uit" op bit, is zo bezig met wat er in zijn mond ligt dat hij hulpen "vergeet". Daarbij heeft hij zo'n klein stukje ruimte voor het bit (tussen kiezen en ruinentanden in) dat een ongebroken trens het enige is wat hem geen zeer deed. Zelfs een myler kwam al tegen zijn ruinentanden aan of ik moest hem net iets te hoog ophangen. En om nou een paardenmond aan te passen door tanden te trekken zie ik ook niet zitten. Dus voor hem ook lekker op sidepull, soms een glucksrad of natural hackamore, maar die twee worden niet met contact teugel gebruikt.
Op de foto met mijn nichtje:

Afbeelding

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 20:29

Leuk! Wij rijden ook bitloos dressuur sinds een jaar ongeveer. Sinds we volgens het 4dimensiondressage principe rijden en trainen heb ik ook de overstap gemaakt naar bitloos. Ben super trots & blij op hoe ze het oppakt.

Afbeelding


Net weer begonnen onder het zadel op deze foto
Afbeelding

Wij rijden geen wedstrijden. Ik rijd met een PMC sidepull. Soms met mijn sabro hackamore maar eigenlijk enkel de sidepull nog nu ze fijn aan de hulpen is.
Laatst bijgewerkt door Phrono op 03-10-22 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

miereneter

Berichten: 2530
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 20:31

Wat leuk dat jullie allemaal bitloos rijden met verschillende paarden en doelen. Mooie foto's!

Goed idee om een passervice te beginnen, Darkadia, het is inderdaad niet vanzelfsprekend welk hoofdstel goed past en op welk systeem een paard het beste reageert.

Hier gaat sidepull zo goed, dat ik nog niks anders geprobeerd heb (of nodig heb gehad). Maar heb wel verschillende hoofdstellen moeten uitproberen. Ik koop ze gelukkig tweedehands, dat scheelt. De Barefoot is het niet voor ons, het past op zichzelf goed maar ik kan er geen fijn zittende neusriem aan ophangen. Heb nu een hele fijne, minimalistische van PMC (die volgens mij helaas gestopt is met tuig maken?). En een barokken kaptoom van Marjoman die als gegoten zit.

Vroeger ook met touwhalster (sidereining) en bosal gereden, ook fijn. Wil mijn jonkie op termijn ook sidereining leren.

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 22:35

Ik meld mij ook! Ben een jaar of 6 geleden met 'wat' bitloos rijden, maar niet echt serieus. Pas toen ik zelf hoofdstellen ging maken, en veel (echt heel veel!) vraag kreeg naar bitloos, en allerlei systemen, ben ik die gaan maken, en dan moest ik ze zelf ook uittesten natuurlijk :-)
Daaruit bleek dat ik mijn merrie wel blij maakte met bitloos!
Ik rij zelf recreatief-dressuur. Geen wedstrijden meer, en momenteel kan ik door ziekte zelf helemaal niet rijden (kak)
Foto van mijn merrie (dus niet met mijzelf erop) en foto van het systeem waar ze momenteel mee gereden wordt, een kingekruiste :-)

Afbeelding

Afbeelding

Deze is ook wel leuk, foto van afgelopen Maart (of omstreeks die tijd) lekker op de hei:
Afbeelding

Texas02

Berichten: 4594
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 23:07

Wat een leuk topic! Ik heb nog geen bitloos hoofdstel, als ik nu bitloos wil rijden, rijd ik hem met halster. Maar ik wil graag het Nalanta hoofdstel van Jesse Drent, deze wil ik graag binnen een paar maanden kopen. Ik wil hem dan zowel met als zonder bit rijden. Maar sinds ik mijn dressuurzadel heb (ik had tot juli een springzadel), rijd ik veel liever daarmee dan met mijn bareback pad heb ik vorige week uitgevonden! Zo zag het er vorige week uit:

Afbeelding

Ik heb intussen ook nog een halster erbij gekocht waar ik hem ook mee kan rijden, deze gaan we binnenkort even uitproberen! :j En dan in de toekomst dus hopelijk met het Nalanta hoofdstel!

Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 06:23

Oh leuk topic.

Ik start geen wedstrijden. Mijn paard is nog maar 4 jaar en nog best scheef (Franse Draver).

Maar ik rij hem af en toe ook bitloos op een sidepull van 20€ (gekocht gehad bij een westernshop) :+

Qua aanleuning zijn we zelf ook nog zoekende. De ene dag lukt het goed de andere minder, maar dat is met bit idem.
Afbeelding

Afbeelding

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 07:23

Mag ik me ook al melden? Ik heb de ambitie om bitloos dressuur te starten. Rijd ook al jaren bitloos, maar vooralsnog recreatief en met mate een beetje dressuur matig in de bak.

Voor het dressuur werk heb ik een kaakgekruiste optoming van barefoot.

miereneter

Berichten: 2530
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 08:13

Tof om te zien met wat iedereen rijdt, van halster tot zelfgemaakte hoofdstellen.

Volgens mij maakt het voor correct dressuurmatig rijden en aanleuning echt niet uit of je wel of niet een bit erin hangt. Voor een jong (scheef) paard is aanleuning nu eenmaal moeilijk, het komt ook vooral uit de achterkant: motor aanzetten en sterker maken. Dan volgt die aanleuning van voren. Bit of bitloos heeft daar m.i. weinig invloed op.

(Ik heb een bitloze neusriem van jou, Dabo, heel mooi ding. Kan hem nu niet meer gebruiken omdat ik er geen hoofdstel voor heb, maar dat komt wel weer.)

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 08:38

Maartje1990 schreef:
Mag ik me ook al melden? Ik heb de ambitie om bitloos dressuur te starten. Rijd ook al jaren bitloos, maar vooralsnog recreatief en met mate een beetje dressuur matig in de bak.

Voor het dressuur werk heb ik een kaakgekruiste optoming van barefoot.


Ik was de naam even kwijt, ik heb de barefoot contour juwel, heel fijn zacht leer en erg mooi voor wedstrijden.

Nessie

Berichten: 8580
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 10:49

Met mijn hengst (Z niveau) train ik zowel bitloos als met bit. Ik start wel met trens. Zijn moeder startte ik wel bitloos (M dressuur), maar met haar rijd ik geen wedstrijden meer.

Ik heb een FRA Pardoes sidepull, een RG Zaum en onderstaand is een FR Equestrian sidepull waar we model voor reden. Ik vind een sidepull het prettigste werken.

FR Equestrian
Afbeelding

FRA
Afbeelding

miereneter

Berichten: 2530
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 13:19

Super Nessie, dat jij je prachtige hengst bitloos rijdt. Start je met trens omdat dit moet (hengst) in de Z, of omdat het op wedstrijd dan beter gaat? Ben oprecht nieuwsgierig waar het verschil dan in zit.

Vind zelf sidepull ook het prettigst, bij de kaak- en kingekruiste heb ik altijd het gevoel dat het loslaten van druk niet snel genoeg gaat.

Nynkex01
Berichten: 1119
Geregistreerd: 05-07-21

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-22 23:22

Ik had een kaak gekruist hoofdstel voor mijn pony, maar had ook het gevoel dat de druk niet snel genoeg weg was. Heb haar ook op touwhalster gereden, maar volgens mij is het niet de bedoeling dat je met touwhalster met contact teugel rijdt? Ik ga ook voor een site pull voor mijn paard denk ik, als ik er even een tweedehands kan vinden om te testen. maar wil uiteindelijk wel een mooie met lak, ben en blijf toch een dressuurmuts;)