Manege & Ruiterbond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marie111

Manege & Ruiterbond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 11:41

Ten eerste hoop ik dat het hier goed staat, anders verplaatsen jullie het maar.

Gisteren was er in "Het beste paard van stal" op SBS6 een item over een nieuwe "Manege & Ruiterbond". Wat die mevrouw vertelde klonk wel interessant. Ik heb beprobeerd op internet te zoeken naar meer informatie, zoals welke maneges er aangesloten zijn. Ik vond nog niet zoveel, alleen info op 3 manegesites. Ik vond al helemaal geen eigen website ofzo van die bond.

Wat vinden jullie van dit initiatief? Wat ik tot zover begrepen hebben, willen ze een tegenhanger worden van de FNRS, want die gaat teveel lijken op de KNHS. Te weinig aandacht voor de gewone manegeruiter.

Zelf lijkt het me wel interessant, ook omdat ze meer disciplines willen aanbieden. En jullie?

ladypaard

Re: Manege & Ruiterbond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:45

Wat ik er zo van begreep, was het een aftreksel van de FNRS, maar dan zoals het oorspronkelijk bedoelt was. Wilde er ook nog wat info over opzoeken, maar dat blijkt niet al te makkelijk?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 11:51

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:54

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 11:59

Ja dat bericht ken ik ondertussen ook.

Maar nu weet ik nog steeds niet hoe ik in contact kan komen met die bond als ik dat zou willen. Hoeveel maneges hebben zich bijvoorbeeld ondertussen aangesloten?

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 12:01

het zijn er maar 3

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 12:08

Marie111 schreef:
Ja dat bericht ken ik ondertussen ook.

Maar nu weet ik nog steeds niet hoe ik in contact kan komen met die bond als ik dat zou willen. Hoeveel maneges hebben zich bijvoorbeeld ondertussen aangesloten?

Je zou misschien naar 1 van de maneges die aangesloten is een mail kunnen sturen om te vragen hoe je met de bond in contact komt. Is wel wat omslachtig maar ja.
Wel vreemd dat ze geen eigen site hebben. Zeker tegenwoordig dat is toch zeer belangrijk om mensen van informatie te voorzien en naamsbekendheid te krijgen. Zeker als je op tv komt worden mensen nieuwsgierig moet je dat toch eigenlijk al op orde hebben.

Talithao

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:31

De eigenaren van mijn manege hebben dit opgericht. Almeersch hippisch centrum. Er is nu ook een website aangemaakt :) inmiddels zijn er 5 maneges aan verbonden maar je moet Almeersch Hippisch Centrum hebben voor contact hierover :)

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 21:34

Het was handig geweest als je even een link van de website had geplaatst

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 22:16

Heb het al gevonden - stond op Facebook

http://manegeruiterbond.nl/

Wel mooi dat het boek en proeven gewoon te downloaden zijn, i.p.v. te moeten bestellen via de manege

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 13:52

Net even eerste 2 proeven bekeken :D Hele verbetering. Wat een gedoe was dat om aan die jonge kids uit te leggen wat een halve volte was :+ . Klinkt heel simpel, maar oohhh dat ging zo vaak fout -hele/halve / halve/hele :') )

Hier er gewoon eruit :)

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 13:58

Wat een leuke simpele proefjes! Veel beter :D

12rebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 14:59

ik lees even mee

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 17:24

Een soort concurrentie dus voor de fnrs ! Goede zaak !
Vind het nog te minimeus om me erbij aan te sluiten, proeven voor de kleinsten had ik inmiddels zelf al gemaakt want die van de knhs waren niets , maar die van de fnrs al helemaal niet.
En fnrs vind ik geldklopperij , en de sterren worden gegeven voor belachelijke zaken, gelukkig zijn ze dat nu wel aan het veranderen, ze passen ze nu eindelijk aan en geven sterren voor niveau van de instructeurs +:)+

Testdrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 13:23

De Manege en Ruiterbond heeft inmiddels een professionele website: http://manegeruiterbond.nl

Mijn dochter rijdt bij een van deze maneges :)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 17:17

Ik vind de website om eerlijk te zijn niet zo professioneel overkomen, vind het bedrag ook aardig hoog voor zo'n startende organisatie.

Maar zoals ik al eerder zei ben ik erg blij met concurrentie voor de fnrs !!

AlmereNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:07

Afbeelding

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 14:53

Ergens verbaasd me dat niks, aangezien het allemaal wel heel erg op de F-proeven leek.

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:45

Wat leuk dat er mensen het programma hebben gezien op SBS6! Mijn manege is ook een mrb manege, ben er heel erg tevreden over. Nieuwe proeven e.d. Echt heel erg leuk!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:45

Ze kunnen ook proberen samen te werken met de knhs en diens proeven gebruiken.

Ik gebruik hier ook gewoon knhs proeven, en zonder galop heb ik zelf proeven voor gemaakt, die totaal niet lijken op die van de fnrs , want de F2 is bijvoorbeeld zo langdradig.

AlmereNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 06:45

FNRS roept gebruik F-Proeven door MRB een halt toe

20 Mei 2015

De rechtbank Midden Nederland heeft vrijdag 1 mei 2015 ingestemd met het verzoek van de FNRS om de Manege- en Ruiterbond (MRB) te bevelen om het gebruik van de F-Proeven en bijbehorend handboek 'leer paardrijden met plezier' per direct te staken.

Inmiddels heeft MRB aangegeven te zullen stoppen met het gebruik en het verspreiden van het onder de naam 'D-proeven' uitgebrachte proevenmateriaal dat naar de visie van FNRS is ontleend aan de F Proeven.

MRB zal de bij de MRB aangesloten ondernemers en ruiters hiervan ook op de hoogte stellen.

De FNRS Proeven en het handboek ‘Leer paardrijden met plezier’ zijn waardevolle FNRS producten die exclusief zijn te gebruiken door leden van de FNRS.

De FNRS is blij met de beschikking die de rechtbank heeft gegeven. Materiaal dat ontwikkeld is door de FNRS kan niet ongestraft worden gekopieerd en onder een ander logo worden uitgebracht.

De FNRS zal de activiteiten van onder meer MRB blijven volgen en haar eigen producten blijven beschermen.

Bron: http://www.fnrs.nl/nieuws/fnrs-roept-ge ... WQIDeqJiM8

EvAnrooij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 13:23

De Manege & Ruiter Bond is een nieuwe bond die is opgericht voor de manege ruiter en recreatieve ruiter. De FNRS gaat steeds meer samenwerken met de KNHS waardoor er binnen de FNRS problemen zijn ontstaan over de richting en doel van de stichting.

De M&RB is toen opgericht omdat men van mening is dat er een bond nodig is die echt puur recreatief en op de manegeruiter gericht is en niet op de sport gericht. Ik persoonlijk vind dit een goed initiatief. Je hebt als ruiter tegenwoordig geen enkele keuze meer. Jarenlang lid geweest van de FNRS maar die lijkt tegenwoordig alleen maar gericht op dat je een eigen paard moet kopen en daar wedstrijden mee moet gaan rijden. Oftewel dat je richting de KNHS wordt geduwd.

Daarnaast vind ik het belachelijk dat de FNRS en de KNHS zo vreselijk tegenwerken bij bijvoorbeeld proefrijdendressuur.nl waar de proeven bekeken kunnen worden zodat je er een beeld bij krijgt. Dit zou omarmd moeten worden maar ze liggen alleen maar dwars. De proeven van de M&RB daarentegen zijn hier wel te vinden. Super handig!

Ik denk zeker dat er potentie zit in deze bond. Dat de website er in het begin nog niet was en dat er nog weinig deelnemende stallen zijn komt doordat het een nieuw startende bond is. De bond is namelijk recent opgestart. Echter is het al flink gegroeid en zou ik het als hippisch bedrijf zeker als mogelijkheid overwegen!

boer_kip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 13:35

Nog even een klein dingetje ;)

De proeven van de M&RB zijn door een enkel persoon (als ik me niet vergis Yvonne Buijs) in slechts anderhalve week bedacht, waar het bij de KNHS voor een kleine wijziging aan de proeven al aanzienlijk langer duurt (denk aan weken tot maanden). Er is bij de M&RB totaal niet nagedacht over de leercurve van het paardrijden die door de proeven ondersteund wordt. De proeven zijn simpel, omdat ze haastig en ondoordacht in elkaar gezet zijn. Er stond namelijk een competitie gepland, twee weken na de uitspraak van de rechtbank over het gebruik van de FNRS proeven. Nagenoeg alle ruiters hadden zich ingesteld op de FNRS proeven, maar op de competitiedag zelf werden uiteraard de nieuwe proeven voorgelezen en beoordeeld.

EvAnrooij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 15:28

Deze leercurve die in de proeven van de FNRS zitten is in de praktijk niet altijd haalbaar. Waar sommige proeven zeer simpel waren zaten er weer andere proeven bij die vergelijkbaar waren met L2 niveau zo snel als de onderdelen op elkaar volgden. De proeven van de M&RB geven daarnaast wat extra's mee om de balans op het paard te verbeteren.

Het begin van de bond was inderdaad wat rommelig maar wie kent een bedrijf die bij de start al perfect is? Alles moet nog uitgewerkt worden en ze willen de drempel voor een startende ruiter laag houden. Vroeger mocht ik geen wedstrijden rijden want dan moest het boek worden gekocht, de startkaart moest worden aangevraagd en per wedstrijd moest er ook nog betaald worden.

De competitie was al gepland voordat de FNRS van zich liet horen. Dat de proeven zo kort dag aangepast moesten worden konden zij helaas niets meer aan doen. Hierover zijn toen alle deelnemende ruiters ingelicht.

boer_kip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 22:57

Het lijkt me vrij logisch dat proeven moeilijker worden naarmate het niveau vordert. Dat is het doel van de proeven. Het is aan de jury om dit bij de beoordeling in acht te nemen, wat vaak ook gewoon gebeurd.
De proeven van de FNRS zijn niet in twee weken bedacht en uitgewerkt, daar is behoorlijk wat tijd overheen gegaan. De M&RB wordt nu op een voetstuk geplaatst, omdat haar proeven makkelijk zijn? Wederom wijs ik terug naar wat ik eerder zei; er is niet nagedacht over de leercurve die de proeven zouden moeten ondersteunen. Het gaat niet om een enkele onderlinge wedstrijd, waarbij het belang van het niveau van de proeve in het niet gelaten kan worden. Het gaat hier om een compleet leertraject waar gewoon nonchalant mee om wordt gegaan. De beginnelingen merken het belang hiervan niet, waar de M&RB gretig misbruik van maakt.

Daarnaast had de M&RB wel degelijk rekening kunnen houden met de houding van de FNRS jegens het gebruik van haar auteursrechtelijk beschermde materiaal. De M&RB heeft immers zelf besloten om minder dan twee weken voorafgaand aan de incasso van het ruiterpaspoort haar eigen paspoort uit te brengen. Als het vervolgens voor veel mensen te kortdag is om het FNRS lidmaatschap op te zeggen en de M&RB dus contributie misloopt, reageert de M&RB met een bericht dat de FNRS haar zaken niet op orde heeft. Ze waren wel in de waan dat ze mooi het lespakket van de FNRS zonder pardon konden overnemen, waar de FNRS vervolgens terecht stappen heeft ondernomen.
Vervolgens duurt het nog bijna zes maanden voor de eerste wedstrijd van de competitie start, gedurende die tijd is er geen enkele moeite gedaan om eigen proeven te ontwikkelen.
De uitspraak van de rechtbank is gedaan op 1 mei, dus het eerste verzoek van de FNRS om het gebruik van de proeven per direct te stoppen is al geruime tijd eerder geweest. Een gerechtelijke uitspraak gebeurd niet van de ene op de andere dag. De M&RB had vanaf dat moment al een bericht uit moeten geven naar de manegeleerlingen dat er veranderingen zouden komen in de proeven, ook dit is niet gebeurd. Sterker nog; de berichtgeving is uitgesteld tot bijna anderhalve week na de uitspraak van de rechtbank, tot het moment dat de FNRS de uitspraak zelf publiceerde.

Je kunt ook geen wedstrijd rijden bij de M&RB zonder paspoort en startgeld. Daarin verschillen zij niet van de FNRS. Van een startkaart bij de FNRS heb ik nog nooit gehoord. Bij elke manege waar ik zelf ooit gereden heb, is dat ook nooit ter sprake gekomen. Dat je het boek aan hebt moeten schaffen is buiten de FNRS om. Haar proeven staan openbaar op internet en zijn voor iedereen gewoon beschikbaar.

Ik ontken niet dat de M&RB mogelijk ooit een waardige organisatie wordt, maar zolang zij nog in hun kinderschoenen staan en ook een dergelijke mentaliteit erop na houden, blijf ik een ieder adviseren om bij voorkeur bij een FNRS aangesloten manege te gaan rijden. De M&RB werkt zonder sterren en dit maakt het voor nieuwkomers moeilijker om de kwaliteit van het bedrijf te beoordelen.

Daarnaast viel het mij op dat een aantal van de vermelde bedrijven helemaal niet adverteren met een aansluiting bij de M&RB, maar wel met een aansluiting bij de FNRS. Zie bijvoorbeeld: Katsbek, de Drechterweide, de Gulle Ruif en Ruitersportcentrum Zwolle.