Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 02:26

Thnx voor de tips. Die (anti)regendans werkte helaas niet :P

Afgelopen dinsdag ging hij eindelijk weer wat fijner. Heb dit keer nog langer los gewerkt in de stap en nog meer figuren gedraaid. Eigenlijk figuren die volgens mij niet eens bestaan. Maar hij werd er wel alerter van. En daarna boog hij eindelijk meer om mijn been. Maar moet dit eigenlijk nog steeds vrij ruw van hem vragen. (Lees: na twee keer geen reactie echt het been erin "schoppen").. dan eens met de zweep erbij aantikken op de plek van het been, en dan lijkt het kwartje weer te vallen..

Dus weer terug naar de basis voorlopig...

Via de grond kreeg ik ook als tip. His is alleen fatsoenlijk te longeren op onze paddock/longeerbak.. en deze is met dit natte weer zeer gewilt door iedereen op stal. Meestal heb ik dus pech.
In de binnenbak meent hij nogal vaak dat ik de ski's aan heb, en wilt hij nog wel eens sprintjes trekken... (daar zit een lang verhaal achter..) Dus rijden is eigenlijk de beste optie.. we komen er wel weer. Je kunt ook niet vooruit gaan als beide partijen eigenlijk een dipje hebben

Orsje, uit het zicht, maar niet uit mijn hart..
History (Fjord X Pinto) in bezit sinds 11-10-2013
Claire (Shet) in bezit sinds 24-01-2019
Fiona (Appaloosa Shet) in bezit sinds 16-05-2020


moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 06:55

Orsje, ik weet zeker dat het allemaal goed gaat komen.. :)

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 09:44

Carmuh: veel sterkte.

Orsje: Ik doe dat al wandelend. Buigen en dan achterbeen flink onder laten treden op een kleine volte. En langs de bakrand schouder binnenwaarts vragen. Mijn luie paard regeert altijd veel feller op een zweepje als ik er naast sta en hem aan tik en daar kan ik dan dus mooi gebruik van maken. Kun je gewoon doen voor je opstapt.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 18:43

Wij gaan een beetje alle kanten op hij heeft dagen dat die echt super gaat en dagen dat die zich toch weer graag lang maakt! Dat geeft ook niet ik presteer ook niet iedere dag 100% :Y)

Nu hebben we dus af en toe een stuk zeg een lange zijde een draf dat ik hem dan iets oprijdt en dan daarin in de flow bij tik met mijn benen in het ritme dan voel ik zijn achterbenen tot onder zijn buik ( zover zal het niet zijn gaat om het idee )

Daarna ben ik dit dan ook gwn weer kwijt en kan het niet zomaar op commando terug halen :o Ik ben dan zelf een soort van te blij dat ik denk wow kan die dat! En weg is het Pfff hahah

Nu snap ik dat ik dit ook niet constant moet willen (nog niet) Hij wordt dan ook wel sterk aan de voorkant *waarschijnlijk omdat die het moeilijk vind!

Mijn vraag is eigenlijk hoe kan ik het langer vast houden ik ben de flow dan kwijt! En hoe vaak zou je het mee pakken?

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 20:55

Ik snap je helemaal Dres, hier is dat ook zo, mij is verteld dat je aan de voorkant juist ( voor nu ) wat in je handen moet hebben zodat ze ergens in kunnen “ klimmen “ als ze straks sterker zijn en zichzelf kunnen “ dragen “ dan worden ze vanzelf lichter. Ik pak het van de 8 keer dat ik rij 7 keer mee de ene keer 1 rondje links en een rondje rechts en de andere keer doe ik een stukje appuyeren en schouderbinnenwaarts dus dat ben ik wel langer en zwaarder aan het werk met hem ..

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 14:24

Ik zal het van de week eens proberen te filmen! Moet het natuurlijk wel lukken :=

Mijn vriendin denkt dat die het van voor gwn no niet kan verwerken wat die achter geeft! Geduld :o

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 19:04

Dat kan heel goed Dres , maar probeer hem wat meer steun te geven aan de voorkant kijken wat hij daar mee doet .

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 10:43

Ik geef liever niet meer steun aan de voorkant. Iets meer vind ik oké maar als je echt als druk gaat voelen vind ik dat een slecht teken. Hij moet mijn hand niet nodig hebben voor zijn balans.
Ik zou dan juist het iets minder doen waarbij de 'wauw' iets minder is maar de druk ook en van daar uit in heel kleine stukjes verder gaan bouwen.

Maar goed, wij starten dan nu ook pas B en moniek is op haar manier al veel verder gekomen.

Babootje

Berichten: 26209
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 12:23

moniek21 schreef:
Ik snap je helemaal Dres, hier is dat ook zo, mij is verteld dat je aan de voorkant juist ( voor nu ) wat in je handen moet hebben zodat ze ergens in kunnen “ klimmen “ als ze straks sterker zijn en zichzelf kunnen “ dragen “ dan worden ze vanzelf lichter. Ik pak het van de 8 keer dat ik rij 7 keer mee de ene keer 1 rondje links en een rondje rechts en de andere keer doe ik een stukje appuyeren en schouderbinnenwaarts dus dat ben ik wel langer en zwaarder aan het werk met hem ..


Klopt. De aanspanning voel je terug in je hand omdat je paard achter nog aan (draag) kracht moet winnen.
Wordt ie sterker kan ie meer op eigen benen (moet ook) en zal het weer losser en lichter worden.
In dat stadium zitten we nu ook, maar zijn uiteraard nog niet zo ver als Monique :D
Met alleen vriendelijk vwnw rijden krijg je dat niet voor elkaar.
Het zijn ook maar kleine stukjes. Je blijft natuurlijk ook niet de hele tijd zo rijden, maar tussendoor rij je weer even in het vwnw naar ontspanning om daarna weer stukjes op te pakken. Meer impuls en meer op achter is wat hij nu moet gaan doen.
Ben ook heel blij dat History het nu allemaal zo goed oppakt.

Voor het idee even een filmpje van de clinic van laatst bij Gerdine Maree.
https://www.youtube.com/watch?v=oJfkScSxSXg
https://www.youtube.com/watch?v=e0lHsRG_U_M

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 14:26

History gaat het goed doen Babootje :) klopt ook , een paard zal niet uit zichzelf bedenken dat die benen omhoog moeten .. daar zul je wat voor moeten doen, Hudson wordt al lichter maar goed wij zijn al 3 kwart jaar bezig ;)

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 14:36

Tsja het is ook maar net wat je onder druk verstaat. Iets meer druk vind ik niet gek. Maar veel druk en stug wil ik niet. Denk dat het een groot grijs gebied is.
Toch twijfel ik er niet aan dat ik deze ook krijg waar ik hem hebben wil. Alleen in het begin in kleinere stapjes. En dan duurt het begin inderdaad langer. (Al heeft dat meer redenen)

Mijn vorige paard heb ik overigens wel op meer druk gereden om hem te krijgen waar hij is. Niet het idee dat ik dat perse verkeerd heb gedaan maar met deze wil ik het gewoon niet.
De tijd zal het uitwijzen.

Babootje

Berichten: 26209
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 16:41

pol013 schreef:
Tsja het is ook maar net wat je onder druk verstaat. Iets meer druk vind ik niet gek. Maar veel druk en stug wil ik niet. Denk dat het een groot grijs gebied is.


Inderdaad, tussen die aanleuning bieden dat het paard aan elkaar kan komen en veel druk en stug zit natuurlijk een wereld van verschil. Dat laatste willen we ook echt niet.
Een goede graadmeter is dat je paard altijd van voren weg moet kunnen. Nooit een terugwerkende hand, maar lucht geven en toch die grens houden om hem op te laten klimmen. Is lastig te omschrijven zoiets altijd.

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 17:50

Het is ook heel lastig om op te schrijven en begrijp me ook alsjeblieft niet verkeerd als ik schrijf “ meer druk “ is het ook echt niet zo dat ik er met mn volle gewicht “ in hang “ en heel veel in mn hand heb en Hudson stug is ... dit is absoluut niet het geval . Ik kan dit lichamelijk ook niet aan omdat ik een slechte rug heb maar zou dit ook absoluut niet willen ! Maar genoeg druk om hem erin te laten klimmen en daarin toch een mee verende hand te hebben .

Carmuh

Berichten: 1266
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: purmerend

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 18:04

Iedereen de beste wensen nog!

Er is inmiddels wat meer rust hier, drukke maand is voorbij.
Ons nichtje gaat redelijk, we weten inmiddels wat ze precies heeft en wat het behandelplan word, nu hopen dat het allemaal aanslaat.

Hum gaat super, die is inmiddels verhuisd naar de merrie kant en moet zeggen dat ze in omgang vrij rustig is en het fijn lijkt te vinden. Aankomend weekend gaan we ons Z1 debuut maken.

Humulandra Ren STER,PROK,SPORT(Oscar X Dillenburg): B+18(PR:207)-->L1+13(PR:203)-->L2+10(PR:196)-->M1+11( PR:201)-->M2+12(PR:191)-->Z1+11 (PR: 223.5)-->Z2+10(PR:228)-->ZZL+11(PR:228,5)-->
Nèjustico KB (Just Wimphof X Oscar)

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 18:40

De beste wensen voor iedereen.

Wat fijn Carmuh, ik zag dat je op de Hertenhof staat nu .. gezellig ik heb daar met Haydn gestaan en met Hudson ook even maar die kon daar niet zn draai vinden. Mijn tante ( Esther haar paard heet Doutzen ) die staat daar ook .
Heel veel succes van het weekend .

Ik ga zondag met Hudson weer op pad , we doen mee met een soort rijstijl competitie waar je op je rijden wordt beoordeeld.. ik vond dit een mooi iets om Hudson weer mee naartoe te nemen voor de eerste keer sinds vorig jaar zomer ;)

Carmuh

Berichten: 1266
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: purmerend

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 16:44

Moniek...... Klopt inderdaad, sta daar sinds half juli en moet zeggen dat het goed bevalt. Esther ken ik wel ja, zie d'r niet super vaak aangezien we vaak andere tijden komen.
Hoe ging hudson vandaag?

Wij hebben vandaag allebei de proeven van ons Z1 debuut gewonnen met 206 en 199 punten. De eerste proef was de impuls een beetje zoek en werd ze een beetje flegmatiek maar verder geen grote fouten. De 2de proef ging de eenvoudige wissel van contra naar contra in de slangenvolte mis waardoor we best wel even wat storing hadden onderweg, anders hadden we daar ook winst gehad. Voor nu heel tevreden, de kop is eraf en we gaan deze week zonder zweep werken aan de impuls..... dat was vooral een dingetje vandaag

Humulandra Ren STER,PROK,SPORT(Oscar X Dillenburg): B+18(PR:207)-->L1+13(PR:203)-->L2+10(PR:196)-->M1+11( PR:201)-->M2+12(PR:191)-->Z1+11 (PR: 223.5)-->Z2+10(PR:228)-->ZZL+11(PR:228,5)-->
Nèjustico KB (Just Wimphof X Oscar)

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 20:06

Jeey Hudson loopt zich naar de finale in de devoucoux competitie .. hij voelde wat moe van de les van gisteren .. daardoor was zn aanleuning wat zoekerig .. maar ook thuis is hij soms wat zoekerig en we werken hier ook hard aan , ze vonden het wel een paard met veel talent maar kan door zn kwaliteit het soms aan de voorkant niet verwerken. Nu mogen we 17 februari naar Harmelen naar de finale :)

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 20:07

Super knap Carmuh , die impuls komt helemaal goed , ik merk zelf ook dat het op wedstrijd toch altijd even minder is dan thuis .. toch een stukje spanning denk ik ;)

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 20:26

Gefeliciteerd Moniek!
En Carmuh direct winst in de Z1!

Mijn Hurricane maakt aankomende week zijn internationale debuut in de 1* in Drachten. Heel benieuwd hoe hij dat gaat doen!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 21:51

Wat super spannend Gomir, maar hij gaat het vast top doen +:)+ succes !!

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 22:10

Wat een mooie prestaties weer. Gefeliciteerd Carmen en Moniek. En succes Gomir. Hoe hoog is een 1* wedstrijd?

Wij mogen volgende ook weer een rondje M2.

UTILE DULCI: ZZ-licht + klasse 1 endurance (verkocht)
H'ADELPHOS Z1
B/L jurylid

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 22:46

Hij loopt mee in de small tour, dat is 1.20/1.25m en evt GP op 1.30m. Maar vanwege zijn leeftijd heeft hij nog geen Z gelopen landelijk dus ook als hij zich plaatst voor de GP loopt hij waarschijnlijk gewoon in de consolation round (kleine finale op 1.20/1.25m).

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 02:46

Zo jullie gaan goed :D iedereen gefeliciteerd met de behaalde resultaten!

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 08:50

wauwie!
En Gomir succes

Babootje

Berichten: 26209
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 12:29

Wat een mooie resultaten allemaal. Gefeliciteerd Carmen en Moniek! En Gomir natuurlijk ook. Gaat allemaal als een speer.
Leonie ook succes gewenst.
Aankomend weekend gaat History voor zijn rentree in de L2. Spannend!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _SnowBall, Astrid_Brann, Lokii, Phonix, PipMarly, SnuitjeLove, turtlelito en 94 bezoekers