paard wel/niet voor menselijke consumptie

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

paard wel/niet voor menselijke consumptie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-03 18:11

in de paarde en sport van vandaag staat het volgende:
Als eigenaar moet u, voor de eerste behandeling door de dierenarts, beslissen of uw paard of pony bestemd is voor menselijke consumptie. Deze beslissing moet in het paardenpaspoort worden vastgelegd. Zodra eenmaal besloten is dat het dier voor menselijke consumtie bestemd is, dan is de DA verplicht om het medicijngebruik bij het betreffende paard in hoofdstuk 9 van het paspoort te registreren. Is het dier niet voor menselijke consumptie bestemd, dan hoeft deze registratie van medicijngebruik niet plaats te vinden. Het is dan echter niet meer mogelijk om het paard of de pony in een later stadium aan te merken als "bestemd voor menselijke consumptie'. Dit is verplicht vanaf 1 januari 2004. Aangezien in het oude paspoort geen hofdstuk 9 is opgenomen, moet op de pagina 'aantekeningen' worden aangegeven wel/niet voor menselijke consumptie.

Ik vind het nogal wat om in mijn paard zijn paspoort te schrijven dat hij later opgegeten wordt.
Weer een nieuwe regel erbij!

Z1+1


beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 18:23

wat word er precies bedoeld met menselijke consumptie? Bloos

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-03 18:26

dat een paard wordt afgemaakt bij een slachterij om daarna opgegeten te worden. Ik probeerde het vriendelijk te omschrijven, maar dat lukt niet erg.

Z1+1

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48203
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 18:50

ik vind het een goede zaak... Lachen Ik zou zeker in Banjer's paspoort laten zetten dat zij never geconsumeerd zal worden... Lachen

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131848
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 19:54

Het eerste wat ik me afvraag: hoe zit het met paarden die geen paspoort hebben ?
Imo. loopt het meerendeel van onze paardenstapel zonder dit papiertje rond.
Stond er toevallig ook iets geschreven hoe het dan in z'n werk gaat ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 20:25

Dat weet je toch nooit zeker? Stel, je wilt niet dat hij uiteindelijk geslacht wordt. Maar je verkoopt je paard, en na vele doorverkopen, is hij onhandelbaar, wordt opgekocht door een slager, en die wilt hem naar de slacht brengen. Maar dat gaat dan niet, want het is niet allemaal exact bijgehouden... Maar wat voor toekomst heeft zo'n beest dan? Hij is onhandelbaar geworden, maar hij mag ook niet geslacht worden.... Hoe willen ze dat oplossen?
Daarnaast idd, de bestaande oudere paarden die geen paspoort hebben, hoe moet het daarmee?

Typisch voorbeeld van allemaal idealistische zaken, die helemaal niet praktisch uitvoerbaar zijn Lips are sealed

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 20:36

Ik snap het allemaal niet meer hoor in Nederland. Ik moet nu dus gaan beslissen of mijn driejarige paard heel veel later (hoop ik) naar de slager moet of niet.
Dit is toch een keuze die de meeste mensen op het moment daar gaan maken. Ikzelf niet, ik zou nooit mijn paard naar een slager brengen, zou later altijd bij het eten van een stukje rookvlees denken aan mijn paard. Geen prettig idee.

Maar moet dit nu ook al voor 2004 zijn geregeld.
Een hele waslijst dus, chippen, wel,niet slager. Ik krijg het nog druk....

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 20:53

petrabonanza schreef:
Weer een nieuwe regel erbij!


Nou ik heb de teksten voor de Nederlandse formulieren die alle Nederlandese stamboeken gebruiken toch al 3 jaar geleden bij elkaar gesprokkeld en uitgetypt. Een ander stamboek heeft ze toen netjes in een rastertje gezet. Het is dus niet iets nieuws.

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 21:17

Van VMR naar PP.

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 21:31

Oscar schreef:
Het eerste wat ik me afvraag: hoe zit het met paarden die geen paspoort hebben ?
Imo. loopt het meerendeel van onze paardenstapel zonder dit papiertje rond.
Stond er toevallig ook iets geschreven hoe het dan in z'n werk gaat ?


Volgens mijn stamboekblaadje (KVTH) komt er vanaf volgend jaar een verplichting voor alle paarden.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 23:33

En als je nu een paard koopt, dat "ingeschreven" staat voor inslapen en je wil het paard toch laten slachten? (verzekering enz.)

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 23:36

Ik las het ook in de P&S en vind het een beetje bot zoals het er beschreven staat. Opzich een goede maar warre regel.

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-03 08:53

zoals ik het begrijp, kun je wel wisselen van wel voor menselijke conspumtie naar niet, maar niet andersom, het lijkt mij dus het slimste om in te vullen dat je paard wel bestemd is voor menselijke consumptie zodat zijn medicijngebruik verleden geregistreerd is en dan kun je altijd nog op het moment dat je definitief moet beslissen hoe je paard zijn laatste adem uitblaast, kijken hoe je dat wilt.

Z1+1

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 09:10

Een paard dat volgens het paspoort niet voor menselijke consumptie is kan je nog wel laten slachten. Je betaald dan wel voor het slachten en krijgt geen kiloprijs.

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 10:47

Ik vroeg me gisteravond al precies hetzelfde af.
Deze regel is natuurlijk ontzettend krom: de medicijnen die mijn paard de afgelopen jaren heeft gekregen staan er al niet in en idd, hoe moet het bij verkoop?
Ik kan bepalen dat hij niet voor menselijke consumptie is maar de volgende eigenaar kan hem wel naar de slacht willen brengen.
Overigens moeten alle paarden een paspoort en chip krijgen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 11:54

Fitzroy schreef:
Ik vroeg me gisteravond al precies hetzelfde af.
Deze regel is natuurlijk ontzettend krom: de medicijnen die mijn paard de afgelopen jaren heeft gekregen staan er al niet in en idd, hoe moet het bij verkoop?
Ik kan bepalen dat hij niet voor menselijke consumptie is maar de volgende eigenaar kan hem wel naar de slacht willen brengen.
Overigens moeten alle paarden een paspoort en chip krijgen.

Volgens mij moet het paspoort bij slacht minimaal 6 maanden terug gaan. Als ik dus vandaag overstap van een niet slacht paspoort naar wel slacht, mag mijn paard pas over 6 maanden voor consumptie geslacht worden..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 13:25

Maar als ik nou voor slachten heb gekozen, maar mijn paard is bijvoorbeeld zo spierbevangen dat hij niet meer op z'n benen kan staan, dan moet je toch op dat moment kiezen voor het ter plekke laten inslapen?
Echt weer iets wat leuk bedacht is, maar inderdaad niet uitvoerbaar....
Leve de KNHS....

Ehmja??

ingvdh

Berichten: 6359
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 13:47

Nuv schreef:
Echt weer iets wat leuk bedacht is, maar inderdaad niet uitvoerbaar....
Leve de KNHS....


Ik vind het ook een vreemde regel, maar hij is niet verzonnen door de KNHS, maar door Den Haag, de KNHS geeft alleen voorlichting in deze.

Ik vraag me af hoe het zit als je paard verzekerd is, mag je dan zeggen dat het paard niet voor menselijke concumptie is? Als mijn paard afgekeurd wordt krijg ik mijn uitkering van de verzekering, ik schiet er dus niets bij in, maar de verzekering wel, ik vraag me af of dit consequenties heeft voor de premie.

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 13:51

Ah, ik dacht gewoon paspoort = KNHS, weer iets te blond gedacht dus! Haha!

Ehmja??

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 14:07

Maya schreef:
Dat weet je toch nooit zeker? Stel, je wilt niet dat hij uiteindelijk geslacht wordt. Maar je verkoopt je paard, en na vele doorverkopen, is hij onhandelbaar, wordt opgekocht door een slager, en die wilt hem naar de slacht brengen. Maar dat gaat dan niet, want het is niet allemaal exact bijgehouden... Maar wat voor toekomst heeft zo'n beest dan? Hij is onhandelbaar geworden, maar hij mag ook niet geslacht worden.... Hoe willen ze dat oplossen?
Daarnaast idd, de bestaande oudere paarden die geen paspoort hebben, hoe moet het daarmee?

Typisch voorbeeld van allemaal idealistische zaken, die helemaal niet praktisch uitvoerbaar zijn Lips are sealed


Volgens mij mag ie dan wel geslacht worden Maar... NIet voor menselijke consumptie!!
Dat gebeurt toch nou ook met vele paarden, ze worden niet allemaal gebruikt voor consumptie hoor, de helft word gecremeerd om het maar netjes te zeggen..

:+: Trotse eigenaresse van GUCCI BROWN(v. Bordeaux)16-05-2011
[KS-ITP] Droom ik? M'n 1e EIGEN paard: prachtige hengst GUCCI BROWN!
Besselink's Benti M1 + 8 :D, Springen B+ 15 :D [RIJ-ITP] Geweldige fotoshoot van knap paard en geweldige outfit LOOK!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 14:29

Wat is dan het nut van het slachten nog?

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 08:47

Verwerken in dierenvoeding of beendermeel / lijm. Moet je denk ik niet te veel over nadenken. Het is al erg genoeg als je paard dood moet/gaat. Vroeger was er toch een bepaalde tijd (staat ook op de medicijnen) tussen het geven en het slachten. Meestal is het medicijn na een dag of 14 uit het bloed. Strenge regels voor de gezondheid snap ik wel, maar verspilling is belachelijk.

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 09:10

Ik spreek vanmiddag iemand van het PVE, als er nog vragen zijn kan ik ze even doorspelen?

Mijn vragen zijn:

* Als een paard voor de slacht bestemd is, en hij heeft medicijnen nodig die hem ongeschikt maken; mag hij ze dan niet krijgen, of mag hij dan 6 maanden niet geslacht worden?

* Wat als ja paspoort om verschillende redenen bij het Stamboekkantoor ligt? Mag hij dan wel medicijnen/noodslachting?

* Als je paard ongeschikt voor de slacht is, mag hij dan wel geslacht worden, maar moet het vlees naar een destructor, of mag hij helemaal niet geslacht worden?

Iemand aanvullingen?

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 11:56

Ik heb ook nog vragen:
*als jij beslist dat je paard niet geschikt is voor de consumptie, kan de volgende eigenaar dat veranderen, zo ja, moet hij dan een nieuw paspoort?

* mogen medicijnen die voorheen niet gebruikt mochten worden door paarden voor genezinng vanwege de consumptie nu WEL gebruikt worden indien je paard niet meer voor consumptie in aanmerking komt?

*zal de verzekeringsmaatschappij dit accepteren als je het paard niet meer voor consumptie in aanmerking laat komen, wat zullen de gevolgen daarvan zijn?

De hond is de betere mens

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 12:02

Ik print ze even uit.. Lachen
Vond het trouwens wel een beetje vaag.. regels gaan 1 jan in, maar diegene die hier over gaat is op vakantie tot 5 jan Verward
Nou ja, ik word zo teruggebeld, dus schrijf vooral je vragen op! Lachen

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Laj1, MiVita, Slmt9, tienus63 en 33 bezoekers