Bram staat op correctie ijzers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-01 22:28

Volgens mijn nieuwe hoefsmid is bram zadelbenig achter. Dat betekend dat hij zijn hoeven meer onder zijn buik zet, en dus zo in een boog staat met zijn benen.Volgens hem is deze stand *aangeleerd* door het verkeerd inrijden van hem. Verder hebben alle 4 de benen niet de juiste stand. Hij verzekerde mij dat bram er absoluut geen pijn aan heeft maar wel moeite heeft met wat moeilijkere oefeningen,omdat hij gewoonweg niet weet waar hij zijn benen laten moet.Dat verklaart ook waarom hij de laatste tijd steeds in opstand kwam als ik wat hogere dressuur oefeningen ging oefenen. Hij staat nu voor op licht gewicht correctie ijzers. Nu moeten zijn hoeven de vorm aannemen van het ijzer en over 5 weken moet hij terug en krijgt hij nog lichtere ijzers. Dan wordt ook de neus van zijn achterhoef gedeeltelijk weg gehaald en daar krijgt hij dan licht gewicht ijzers met een steun aan de kant van zijn hiel/hak. Dan moeten zijn hoeven recht groeien, en zo hoopt de hoefsmid dat bram's benen de juiste stand krijgen. Hij zegt wel dat dit enkele keren herhaald moet worden, en hij hoopt dat bram's benen over een half jaar gedeeltelijk goed staan. Volgens de hoefsmid wordt bram dan sterker in zijn rug en achterhand en worden de dressuur oefeningen makkelijker voor hem. Hij vond dat bram er erg goed uitzag voor zijn leeftijd, en dat hij hardstikke soepel was vergeleken met andere paarden van zijn leeftijd. Haha! Ik moet gewoon doorrijden en toch dressuur oefeningen doen, en proberen de hogere oefeningen ook mee te pakken, zo kan ik aanvoelen of hij sterker wordt of niet. Vandaag merkte ik al dat hij mij in de galop beter ging dragen dan hij ooit gedaan heeft. Hij liep met zijn neus iets boven zijn knieen aan een contact teugeltjes geheel over zijn rug, ook zijn kont zat er onder. Ik hoop dat het werkt. Het is echt een dure *operatie* maar ik heb het ervoor over, als bram er maar beter van wordt. Maargoed eerst maar afwachten of het helpt.

Groetjes Ymke

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 23:15

Succes ermee! Ik ben benieuwd of je bij een paard van 19 nog de stand van zijn benen kan veranderen. Een reactie van Wil (hoefsmid op medisch) zou leuk zijn!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Manon 2 op 2001-09-03 23:15 ]</font>

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 06:09

Goh das wel intressant nieuws...nu maar hopen dat het gaat helpen! Succes ermee! Lachen

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 07:52

Hoi Ymke, zou het kunnen dat je hoefsmid sabelbenig heeft gezegd i.p.v. zadelbenig? Sabelbenig is dat de achterbenen bij de hoeven beduidend dichterbij elkaar staan dan in het spronggewricht. Ik hoop voor je dat dit allemaal helpt en ben in elk geval blij dat je hoefsmid er de tijd voor neemt en niet alles in 1 keer wil corrigeren. Het klinkt in elk geval positief wat hij wil doen! Succes ermee.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 08:28

Hoi Ymke,
Ik zou wel oppassen dat je smid niet te veel aan zijn stand gaat zitten "rommelen", voor een wat ouder paard kan het schadelijker zijn om zijn stand drastisch te veranderen en is het soms beter om ze te laten zoals ze zijn.

Verder komt vooral bij arabieren een sabelbenige stand vaker voor...

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 16:47

Mijn pony staat iets koehakkig, maar mijn hoefsmid is er niet voor om te corrigeren omdat hij uitgegroeid is en er daardoor misschien een te grote belasting op de gewrichten en banden ontstaat. (hij is nu 10) Op deze manier slijt het minder...
Wees dus wel voorzichtig!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-01 17:51

Citaat:
Op 2001-09-04 08:28, schreef Sjuimpje:
Hoi Ymke,
Ik zou wel oppassen dat je smid niet te veel aan zijn stand gaat zitten "rommelen", voor een wat ouder paard kan het schadelijker zijn om zijn stand drastisch te veranderen en is het soms beter om ze te laten zoals ze zijn.

Verder komt vooral bij arabieren een sabelbenige stand vaker voor...


Jep, ik heb al gezegd dat hij best een beetje *rechtop* mag gaan staan, met zijn achterbenen, maar dat hij waarschijnlijk niks voor 100 % zou kunnen veranderen. Het kan ook niet volgens de hoefsmid. Hij kan een deel veranderen, en niet in een keer, want na dat half jaar kan je pas zien of het helpt, maar tussen die tijd in kan je wel verschil voelen. Ik hoop dat bram er sterker van wordt, ik denk dat hij er ook prettiger door in zijn vel gaat voelen.

Groetjes Ymke

PS: Het was inderdaad sabelbenig Haha! , ach ik denk paard = zadel = zadelbenig hihihi blond

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-01 17:53

Citaat:
Op 2001-09-03 23:15, schreef Manon 2:
Succes ermee! Ik ben benieuwd of je bij een paard van 19 nog de stand van zijn benen kan veranderen. Een reactie van Wil (hoefsmid op medisch) zou leuk zijn!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Manon 2 op 2001-09-03 23:15 ]
</font>


Ik ben natuurlijk ook geen expert Lachen maar mijn hoefsmid gaat zijn been natuurlijk niet veranderen, maar zijn hoef. Hij krijgt speciale ijzers en wordt op een aparte manier bekapt zodat zijn been rechter gaat staan, en hij hoopt dat hij dan later ook zonder ijzers kan achter. Volgens mijn hoefsmid is het niet zo dat het helemaal weg gaat, dat kan gewoon niet omdat hij 19 is en verkeert en te laat ingereden is...

Groetjes Ymke

Rena
Berichten: 203
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: loosdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 21:16

HOi Ymke,
Even een vraagje: welke hoefsmid heb jij?

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-01 21:37

Hoefsmid Helmoet
IK heb alleen geen idee waar hij woont!!!

Groetjes Ymke

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 08:25

Citaat:
Op 2001-09-04 17:51, schreef #Ymke#:
Jep, ik heb al gezegd dat hij best een beetje *rechtop* mag gaan staan, met zijn achterbenen, maar dat hij waarschijnlijk niks voor 100 % zou kunnen veranderen. Het kan ook niet volgens de hoefsmid. Hij kan een deel veranderen, en niet in een keer, want na dat half jaar kan je pas zien of het helpt, maar tussen die tijd in kan je wel verschil voelen. Ik hoop dat bram er sterker van wordt, ik denk dat hij er ook prettiger door in zijn vel gaat voelen.

Groetjes Ymke

Ik denk dat je me niet helemaal begrepen hebt... Verward
Ik bedoel dat het soms beter is om een ouder paard gewoon in zijn normale (foute) stand te laten staan,
ipv dat je zijn stand nu nog gaat veranderen. Zo'n verandering geeft een grote belasting op de pezen. die belasting is groter dan wanneer je hem in zijn foute stand laat staan.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-01 18:45

Oh, zo bedoel je sorry ben soms een beetje blond Frusty In ieder geval gaat hij zowieso achter op ijzers, en dat is al beter voor hem, geloof ik Lachen

Groetjes Ymke