eigen paard, alleen stufie...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
hannatjuh
Berichten: 832
Geregistreerd: 04-06-05

eigen paard, alleen stufie...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-13 11:44

hoi,

ik weet dat er al meerdere topics zijn over een eigen paard aanschaffen en daar heb ik al best veel aan gehad. maar ik zoek eigenlijk jullie mening over mijn situatie. (wel een beetje lief blijven hé;)

het zit zo. ik ben 24 en studeer aan het Hbo en heb geen bijbaan dus alleen studie finaciering als inkomsten, mijn ouders betalen niet mee omdat die vinden dat ik het zelf wel kan. nu nog 2,5 jaar te gaan. ik heb al sinds mijn 13e een eigen paarden wens maar het is er nog niet van gekomen.
sinds mijn 16e heb ik altijd al verzorgpaarden gehad en nu nog steeds. maar mijn ervaring hiermee is dat er altijd wel wat mee is. Een aantal moesten er van begin af aan nog ingereden worden en dan werden ze weer verkocht of ze staat ver weg waardoor je niet vaker ernaar toe kan. ook heb ik niet altijd een klik gevoeld met sommige en nu rijd ik er ook een waarmee ik gewoon geen klik heb, maarja ik was al blij met een paardje om mee samen te werken.

nu gaat het steeds meer kriebelen en ben bijna geobsedeerd om een eigen paard aan te schaffen. qua tijd denk ik dat het wel goed komt want ik kan veel tijd zelf indelen dus dat is een kwestie van plannen.
maar financieel gezien is het natuurlijk best een vreemde situatie, ik krijg alleen stufie en leen daar ook voor bij, een gedeelte hiervan om te sparen zodat ik dan misschien wel een studieschuld heb, maar ook wel een appeltje voor de dorst. sowieso ligt de spaarrente hoger dan de rente om te lenen.

maar nu zit ik er dus wel aan te denken om minder te sparen om dan wel een eigen paard te kunnen houden.
bijkomende zaken zijn dat mijn vriend en ik een weiland willen kopen waar we wel geld voor hebben maar er staat hier niks te koop. we wonen btw al 2 jaar samen en zijn 5 jaar bij elkaar(om maar even een beeld te schetsen van mijn leven)
en mijn vriend zou ook wel willen leren rijden(manege ziet hij niet zitten)

ik hoop dat jullie wat nuttige meningen willen geven, dat helpt mij altijd wel om er zelf ook van andere kanten tegen aan te kijken.

groetjes hanna en respect als je het hele verhaal gelezen hebt;)


Tess_C

Berichten: 931
Geregistreerd: 27-08-12
Woonplaats: Beek (Li)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 11:57

Hoi Hanna,

Ik herken mezelf deels in je verhaal. Heb nu zelf bijna een jaar een paard ( van mijn vriend gekregen )
Woon nu 2 jaar samen met hem en ik studeer ook HBO. Ik heb geen bijbaantje, met mijn studie heb ik daar gewoonweg geen tijd voor.

Nu is het wel zo dat ik volledig leen op dit moment bij de DUO. Ik zit in mijn afstudeerjaar.
Er zullen waarschijnlijk opmerkingen komen over dat je stufi niet voor je paard bedoeld is, en daar ben ik het mee eens. ( Mijn stufi gebruik ik voor het huishouden, school en wat ik overhoudt voor onderhoud van mijn paard )

Het is echt geen vetpot om je paard van je stufi afhankelijk te onderhouden, want je stufi stopt op een gegeven moment, voor jou dan over 2,5 jaar. Waar haal je na die tijd de inkomsten vandaan ?

Zelf ben ik op het moment ook al druk aan het zoeken naar een bijbaan/ baan om na mijn afstuderen mijn paard te kunnen onderhouden. ( Ik kan in dat geval terug vallen op mijn vriend, maar doe dat liever niet)
Je moet goed reëel blijven dat je na je studie niet zomaar 123 een baan hebt en dat daar misschien wel een paar maanden overheen gaan.

Ik heb tot op de dag van vandaag nog altijd spijt dat ik vroeger nooit heb kunnen sparen ( was geen eigen keuze trouwens.. Financiële kwestie binnen het gezin) Nu ik een paard heb, lukt het mij ook moeilijk om te sparen voor andere dingen. Wat als je paard plots ziek wordt ?

Mijn Haf is in een week tijd kreupel geworden en heeft koliek gekregen. Gaat nu wel weer goed, maar je kan verwachten dat de kosten post niet zo leuk is. Daarvoor heb ik natuurlijk een potje om dat op te vangen... maar het potje weer aanvullen is zo makkelijk nog niet.

Ik zou mijn paard natuurlijk nooit meer kwijt willen , ondanks de situatie.. maar als ik jou was zou ik gewoon nog even lekker door sparen, school afmaken en daarna naar een paardje kijken. Er kruipt veel meer tijd en geld in dan je denkt.

It's not about the path you choose, but about the way you're walking on them...

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:01

Kan jouw vriend dan ook financieel inspringen?
Studiefinanciering schuld van een lening kan best hoog oplopen, het opsparen is dan al 1 maar om het uit te geven aan een paard is misschien niet zo'n slim idee. Wat als je paard ziek word of andere onverwachte kosten ga je dit dan allemaal van je lening betalen?
Tuurlijk kan je dit van je lening gaan betalen, maar een lening opsparen is natuurlijk niet de bedoeling van zo'n lening en je blijft er toch schuld aan overhouden. Als je zoveel tijd kan indelen kun je dan niet beter erbij gaan werken? Ook kan het zijn dat je na je studie niet gelijk een baan hebt, waar ga je dan je paard van betalen en de misschien wel onverwachte kosten als er een DA bij moet komen kijken?

Pamba: B+11 - L1+12 - L2+10 - M1+7 eindstand.

Fotoshoots Trouwfotografie & newbornfotografie: Robin Polderman Fotografie | Insta: @robinpoldermanfotografie]

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:04

Nooit een paard kopen op basis van je stufie. En al helemaal niet op basis van een lening. Gebruik dat geld waarvoor het nodig is. Kan je een paard betalen van die lening, ga dan eerst minder lenen. Zorg dat je een baantje vind zodat je jezelf kan gaan onderhouden en denk dan pas na over een paard.

Er is echt niets mis met stufie en lenen, maar gebruik dit om te kunnen studeren. En alles wat je daarnaast wil doen en geld kost betaal je uit je loon. Die studie houdt ooit eens op en dan zit je.

gemma92

Berichten: 422
Geregistreerd: 08-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:04

Waarom neem je er niet gewoon een bijbaantje bij?..

Donatella V. sinds 08-02-2013 bij mij
8 voor scriptieeeee

ruth91

Berichten: 2142
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:05

Ooh zó herkenbaar! Ik moet mezelf ook inhouden om nu bijv een veulentje te kopen en in de opfok te zetten, dat zou ik qua kosten met m'n stufie kunnen redden en ook aanschaf lukt. maar toch wacht ik tot ik afrestudeerd ben en de zekerheid van een baan heb. eigen paard op een stalling hier in de buurt is helaas echt te kostbaar.. Plus dat áls ik het zou doen en bijvoorbeeld iemand laat bijrijden en bijdragen in de kosten oid denk ik dat het teveel stress met zich mee brengt omdat het idd niet alleen gaat om de maandelijkse vaste kosten maar hier vaak extra bij komt kijken..!

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:06

Erg lastig om wat over te zeggen. Maar ik zou toch nog even geduld hebben. Het kost veel geld een paard en je weet niet hoe het met de banen zit over 2 jaar. Ga je makkelijk iets vinden of duurt het zoals hier boven gezegd een paar maanden dat moet je wel overbruggen want ondanks dat je dan nog je paard zou kunnen verkopen die is ook niet zomaar verkocht. En die kosten moet je dus wel blijven betalen.

Heb je wel plannen om een bijbaan te zoeken want dat lijkt me als je het toch serieus overweegt wel iets wat nodig is. Ook als je straks klaar zou zijn en niet zo gauw fulltime baan vind dat je altijd nog je bijbaan hebt waarvan je toch je paard zou kunnen betalen. Want een paar maanden zonder werk dan vliegt het geld eruit met een paard helemaal want daar kun je niet zoveel op gaan besparen.

Maar ik zou er niet aan beginnen. Je weet niet wat er allemaal kan gebeuren in die tijd en je schuld zo laag mogelijk houden zou voor mij heel belangrijk zijn. Als je een paard hebt word het stuk lastiger om te sparen zeker als je een zeer beperkt inkomen hebt.
Ben wel benieuwd wat je vriend er eigenlijk van vind?
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 25-11-13 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:08

Zet eens minstens een half jaar het bedrag op zij wat je kwijt zou zijn aan een paard. Stalling, hoefsmid, onvoorziene kosten.
En dan ruim genoeg tellen, want het kost altijd meer dan je denkt.
Lukt dat zou je het kunnen overwegen, lukt dat amper niet doen.
Persoonlijk zou ik het sowieso niet doen van een lening, zou dat zonde vinden van het geld en liever even wachten.

Life is what happens to you while you're busy making other plans.

hannatjuh
Berichten: 832
Geregistreerd: 04-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-13 12:12

bijbaan zou ik echt wel willen maar ik ben 24 en door mijn studie niet fulltime in zetbaar en ik zoek en reageer veel op functie's ook gewoon vakkenvulller enz. maar de bedrijven vinden mij te duur voor het aantal uren dat ik kan leveren en de bijbanen kunnen 16 jarige ook zeggen/denken ze dan bij de bedrijven. dus als jullie nog wel een baan weten in regio oosterhout, graag:)

met tijd indelen bedoel ik vooral dat ik bijvoorbeeld in de winter niet savonds naar t paard zou kunnen ivm verlichten ofzo maar dan kan ik natuurlijk wel aan school werken.. ik kan helaas ook niet aan een baas gaan beloven dat ik veel kan werken omdat de dagen die ik "vrij" ben natuurlijk wel voor school moet gebruiken en regelmatig worden en excursies ed geregeld op die dagen. dan zou ik dus wel een ochtend over hebben om t paard beweging te geven maar ik kan geen vaste dagen door geven dat ik dan kan werken omdat ik die belofte nou eenmaal niet kan na komen..

mijn vriend kan financieel bijspringen en zou dit ook wel willen doen, maar liever vraag ik dit natuurlijk niet van hem...
hij vind dat ik het zelf moet beslissen maar sparen lijkt hem wel beter maar hij weet ook dat dit een wens is die al heel lang staat en wilt dus ook niet direct nee zeggen. wat betreft het lenen; een gedeelte heb ik sowieso nodig om van te leven en zolang ik geen baan heb blijf ik de rest van de lening opsparen omdat de rente dus hoger ligt en mocht ik het niet meer nodig hebben ligt het zo weer terug bij duo. en dan de rest natuurlijk op afbetaling.
Laatst bijgewerkt door hannatjuh op 25-11-13 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:12

Niet doen, hoe verleidelijk dat ook is. Je gaat het niet redden op alleen stufie. Ik kon mijn opleiding niet eens betalen van alleen stufi, laat staan een paard er van aanschaffen.

Nu heb ik wel een paard (al tien jaar) en werk hard om naast mijn studie zonder stufi alles te kunnen betalen. Mijn ouders betalen niks voor mij, tenzij echt nodig maar dat is het tot op heden niet. Stufi is bedoeld om van te studeren, niet om een paard van te gaan onderhouden.

Misschien kun je rond kijken naar een leuk lease of bijrijd paard? De banenmarkt is nu ook niet bepaald geweldig en zou er niet aan moeten denken om straks werkloos met een paard te zitten.

2,5 jaar moet toch te overzien zijn nog? Alleen maar meer tijd om een echt flinke buffer op te bouwen en daarna je droom paard aan te schaffen zonder wakker te liggen van geldzorgen.

NiNa_14
Berichten: 2297
Geregistreerd: 11-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:16

RianneH schreef:
Nooit een paard kopen op basis van je stufie. En al helemaal niet op basis van een lening. Gebruik dat geld waarvoor het nodig is. Kan je een paard betalen van die lening, ga dan eerst minder lenen. Zorg dat je een baantje vind zodat je jezelf kan gaan onderhouden en denk dan pas na over een paard.

Er is echt niets mis met stufie en lenen, maar gebruik dit om te kunnen studeren. En alles wat je daarnaast wil doen en geld kost betaal je uit je loon. Die studie houdt ooit eens op en dan zit je.


Ik ben het eens met Rianne.
Ik studeer zelf ook nog, ik leen niet, heb een bijbaan en ga binnenkort samenwonen en ik red het met hulp van mijn ouders.

Nu kan ik niet in jou portemonnee kijken maar ik zou maximaal moeten lenen wil ik mijn bijbaan en mijn ouders bijdrage vervangen en dan blijft er weinig over voor een paard.
Laat staan als het paard ooit iets krijgt.

Miss_Ed
Berichten: 64
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:17

Ik kan natuurlijk niet in joun portemonnee kijken.
Maar ik heb op mijn 18e (ben nu een jaartje ouder) mijn huidige paard gekocht.
Dat heb ik gedaan op mijn inkomen van ongeveer 300 a 350 euro.
Hier hoef ik dan mijn school niet van te betalen.
Ik ben zelf vrij zuinig en koop alleen echt dingen die ik nodig ben ( vind ik zelf dan. :o )
Verder laat ik geen andere dingen liggen. Ik doe nog veel met vriendinnen, dagjes weg enz. Dat kost ook geld natuurlijk.

Wel weet ik dat het me wel tegenviel, een eigen paard. Qua kosten dan.
Het is duur. En heb dan ook een behoorlijke tegenvaller gehad qua dierenarts kosten.
Afgelopen jaar in totaal al ongeveer 1500 euro. Deze grapjes moet je niet vergeten.

Als jij denkt dat je het kunt financieren zou ik vooral zeggen: Gewoon doen! :D

Sommige mensen zeggen dat geluk niet te koop is, deze mensen hebben nooit een paard gehad.

Marus
Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:18

Wat een lastige situatie TS en ik ken het gevoel maar al te goed dat je graag een eigen paard wil.
Maar ik heb na de zwangerschap 4 jaar niet gereden en ik heb 4 jaar zoals jou gezeten , zal ik wel of niet?Maar ik was ook met een opleiding bezig en ik was bang voor de kosten.
Ik ben nu achteraf blij dat ik heb gewacht, ik heb op dit moment een eigen paard .
Ik heb haar nu 6 maanden en ben tot nu toe iedere maand 200 a 300 euro kwijt aan dierenarts kosten! de volgende ligt alweer klaar.....Hoe kan het?Dikke pech!!!! Op dit moment is mijn extra potje leeg ook omdat ik veel auto pech heb gehad het laatste half jaar. Aanvullen is nu even lastig omdat ik nog steeds kosten maak.
Denk goed na wat je doet! Want als je in mijn situatie zit dan heb je gewoon echt zwaar pech! En als je dan geen geld meer hebt dan is verkopen ook niet altijd een optie, mijn paard heeft de zorg nodig en verkopen kan niet. Dierenartskosten voorkomen kan in mijn geval ook niet!
En vergeet daarbij niet dat de maandelijkse kosten ook gewoon doorgaan, stallingskosten, hoefsmid, dekens die dan weer kapot gaan! Zadel wat niet goed meer blijkt te liggen enz.


Het lijkt zo mooi en het kan ook echt goed gaan, maar het kan ook echt dikke pech zijn!
En ik ben er ook nog niet met de kosten voor mn paard.
Nu is het zo dat ik werk en mijn man ook, dus dan maar ergens anders op bezuinigen,.
Maar als je al niets over hebt per maand hoe wil je het dan gaan doen?
Als je ouders willen bij springen of je vriend voldoende inkomen heeft dan vind ik het weer een ander verhaal.
Maar als je straks niet zou weten waar je het geld vandaan moet toveren dan is het echt geen ontspanning meer maar spanning!

Hoe moeilijk het ook is op dit moment , mijn advies is zing die 2,5 jaar nog uit! Probeer toch in die tijd een leuk bijrijpaard te vinden ook al is dat niet helemaal wat je wilt.

De beste therapie->mijn paard

Jamiejoyce
Berichten: 904
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:21

Ik zou het ook niet doen, ik heb ook pas geruime tijd na me studie toen ik al aan het werk was en eerst alle andere belangrijke dingen gekocht heb een paard gekocht. Tot die tijd altijd leas.

Femke Sjanneke K. ( Felle 422 stb sport x Oeds 318 )

A_nouk

Berichten: 11631
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:24

Je gaat nu dus een paard aanschaffen en het dagelijks onderhoud betalen van je stufi.
Lijkt me niet erg verstandig :o

Wat als je paard onverwachts op de kliniek komt te staan.
(stel) als de overheid binnen 2,5 jaar besluit de rente te verhogen, de stufi (deels) af te schaffen etc?

Dan kan je je paard niet onderhouden.

Daarnaast bouw je nu een schuld op om je paard te kunnen onderhouden.

Zouden mij veel te veel onzekerheden zijn..

Maak eerst je studie eens af zodat je een gezonden basis hebt voor je toekomst, en zodat je later als je financieel onafhankelijk bent je paard op een normale manier kunt onderhouden :)

belle_boef

Berichten: 10724
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:25

Ik heb sinds kort een eigen paard en studeer nog. Ik was met spulletjes al aan het sparen voor een eigen paard. Heb nu alleen dekens hoeven kopen.
Nou is mijn situatie wel heel anders maar ik had voor mezelf wel de regel ik moet nog genoeg ruimte financieel over houden eer ik een paard wil kopen. Die hadden wij maar damn wat vond ik het rete spannend en begin nu langzaam aan het idee te wennen van alle verplichtingen en verantwoordelijkheden die erbij horen.

Met alleen stufie zou ik er nooit aan beginnen. Wat als die ziek wordt....

hannatjuh
Berichten: 832
Geregistreerd: 04-06-05

Re: eigen paard, alleen stufie...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-13 12:27

voor de duidelijkheid; zoals eerder geschreven. financieel gezien kan ik terug vallen op mijn vriend...

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:31

Wat als er iets gebeurd?
Je kan niet een paard geven wat hij nodig heeft. En dat is zekerheid.

Ik vind dit eerder egoistisch, ookal begrijp ik wel dat je het wil.
Op je vriend leunen is natuurlijk ook niet de oplossing.

Je zal toch echt moeten gaan werken en voldoende buffer hebben om het te kunnen betalen.

<3 Fuut - v. Ivo (v. Samber) Mijn bonte clowntje! :+:
<3 Féline - v. Hero van de Langewiek Mijn zilveren boefje! :+:

A_nouk

Berichten: 11631
Geregistreerd: 02-12-06

Re: eigen paard, alleen stufie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:33

Financieel terugvallen op je vriend voor ziekte oké, maar financieel terugvallen op een lening om je paard te kunnen stallen is vind ik gewoon een verkeerde gedachte gang :)

Studiefinanciering heet niet voor niets studiefinanciering :j

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:34

hannatjuh schreef:
voor de duidelijkheid; zoals eerder geschreven. financieel gezien kan ik terug vallen op mijn vriend...


Maar is dat wel "eerlijk"? Ik snap dat je vriend je graag ziet maar moet jij dan wel willen dat hij mocht jij het niet op kunnen brengen die kosten er ook nog bij krijgen?
Als het om een paar tientjes gaat is dat nog niet zo'n probleem maar dat kun je dus van te voren niet inschatten. Zeker omdat er bij jouw de komende jaren nog niet heel veel inkomsten zijn is het niet iets wat jij ook zomaar kan terug betalen aan hem.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 25-11-13 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Karlee

Berichten: 103
Geregistreerd: 27-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:34

Hmm een tipje, zet alle vaste en variabele kosten in een excel overzichtje. Dan heb je zicht op de kosten. Die kan je naast de inkomsten leggen. Dan krijg je een goed overzicht :)

Heb ik laatst ook gedaan, als ik alles zou doen hoe ik het precies wil hebben (incl. lessen) zou ik op ongeveer 400 euro per maand komen. En dan heb ik niet de aanschaf van het paard en de toebehoren zoals zadel, dekens etc. meegerekend. Puur de kosten die ik elke maand moet maken..

SmartBH
Berichten: 1191
Geregistreerd: 29-07-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:37

Ik kom uit België en ben dit jaar ook afgestudeerd, dit weekend heb ik mijn diploma ontvangen. Ik heb mijn paard een jaar. Ik heb sinds eind september gesolliciteerd als een gek. Er komen maar weinig positieve antwoorden. Ik woon nog thuis.

Ik had gelukkig nog een reserve potje voor mijn paard. Geluk bij een ongeluk ben ik van een duurdere stalling naar een goedkopere gegaan. Dit scheelde toch 50 euro per maand en kwam zeer goed uit nu ik geen inkomen meer had. Ik was ook al in paniek aan het geraken over hoe ik alles zou betalen en al zeker hoe ik het zou doen als het fout zou gaan. Gelukkig, staat mijn familie achter mij indien er iets zou gebeuren. Want vorig jaar was ik ook op één dag 200 euro kwijt aan de dierenarts...

Ik heb vorige week een telefoontje gekregen met de uitnodiging om te werken als verkoopster. Ver onder mijn studieniveau, maar het is geld. Gelukkig kan ik nu mijn potje terug aanvullen. Ik heb geluk gehad dat ik al vrij snel zo'n job heb gevonden. Het is niet fulltime maar genoeg om weer wat financieel bij te tanken. Ik heb dus nog geen beroep moeten doen op mijn familie wat ik eigenlijk wel fijn vind. Ik vind het fantastisch dat ze zo klaar voor mij staan, maar sta graag toch op eigen benen.

Ik zou eventueel in jouw situatie nog even wachten. Ik ben zelf iemand die ook in deze situatie er alles zou aan doen om het toch te doen slagen. Maar als je niet kan bijwerken in vakanties of dergelijke dan is het heel moeilijk. Ik moest telkens van zomervakantie tot zomervakantie tellen en rekenen om toe te komen.

hannatjuh
Berichten: 832
Geregistreerd: 04-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-13 12:42

ik begrijp het heel goed hoor dat mensen zeggen sufie is voor de studie en niet anders maar ik vraag me wel af of ik de enige zou zijn die zijn stufie voor andere dingen dan school zou gebruiken.. stiekem weet ik denk ik ook wel dat zoals eerder geschreven het een vreemde vorm zou zijn maar vraag mezelf dan ook wel van tjah als je dan eenmaal werk hebt gevonden nadat je je diploma hebt dan heb je nog niet alle zekerheid toch?

dat excel is wel een goed idee!
Laatst bijgewerkt door hannatjuh op 25-11-13 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Tess_C

Berichten: 931
Geregistreerd: 27-08-12
Woonplaats: Beek (Li)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:42

hannatjuh schreef:
voor de duidelijkheid; zoals eerder geschreven. financieel gezien kan ik terug vallen op mijn vriend...


Als er iets aan de hand is met mijn paard kan ik ook terugvallen op mijn vriend.. maar dat doe ik liever niet.
Hij werkt ook hard voor zijn centjes en dan moet hij maar betalen voor mijn hobby? Nee, dat vind ik zelf not done.. Heb het paard al van hem cadeau gekregen.. dan ga ik hem niet nog vragen om mee te draaien in de kosten. Hij heeft zelf ook niets met paarden ( helpt met klusjes graag mee en vindt het knuffelen stiekem wel leuk met paardlief)

Ik heb ook een excel documentje met alle inkomsten en uitgaven op een rijtje, besef wel.. al staat het er nog zo fantastisch in.. je bent altijd meer geld kwijt dan je denkt. Ik had netjes uitgerekend hoeveel hooi en stalbedekking en krachtvoer ik per maand moest inkopen en hoeveel ik dan kwijt zou zijn. Conclusie.. ik ben veel meer kwijt dan ik dacht, eten gaat echt hard en het hangt er per paard vanaf hoeveel hij nodig heeft.
Een schatting is heel handig, maar ga er maar vanuit dat je het naar boven af kunt ronden.

Edit: als aanvulling op je laatste bericht. Ik gebruik ook mijn stufi voor andere dingen, betaal er maandelijks ook mijn school mee. Het feit dat ik altijd volledig heb moeten lenen voor school maakt voor mij ook de keuze anders. Als het anders had gekund was ik ook niet aan die lening begonnen.

Je moet wel in je hoofd houden dat je die lening ook terug moet betalen zodra je werk hebt. Ik zou als ik jou was dus je lening minimaal houden zodat als je straks werk hebt, niet gigantisch veel terug moet betalen en lekker kan sparen voor wat je later wilt ( een paard dus)

Een baan is zeker geen garantie, maar het brengt geld in het laatje. Een lening moet je terug betalen.. Oftewel voor later een extra kostenpost naast al je andere uitgaven.
Laatst bijgewerkt door Tess_C op 25-11-13 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

It's not about the path you choose, but about the way you're walking on them...

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: eigen paard, alleen stufie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:44

Ik hou geen cent van mijn stufi over als ik mijn studiekosten voldaan heb. Dus ik moet echt werken voor mijn paard en het resterende bedrag wat ik nodgi heb voor mijn studie en mijn eigen onderhoud. Mijn paard staat ontzettend goedkoop, maar ik red het maar net als ik 10 - 20 uur in de week werk.
Eerder kreeg ik wel een aanvullende beurs en dan kon ik zelfs een beetje sparen, maar zonder de aanvullende beurs zit dat er niet meer in helaas...

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Afanaisa91, beegee, Bernadth99, Bielsje, BlauweSteen, Cjuan, fnpetter1990, GoogleAdsense, miamivice, MirjamRobin, Poekkie, Vagabondo en 142 bezoekers