Een fries als sport paard.

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Melaniee93
Berichten: 25
Geregistreerd: 23-11-13

Een fries als sport paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-13 11:44

Hee.

Soms zijn er juryleden die als er al een fries binnen komt afhaken.
Wat vinden jullie? Kan een fries een gewoon sport paard zijn?
Ik vindt van wel! Persoonlijk vindt ik ze mooier als de simpele KWPN-er.


geshahquille

Berichten: 830
Geregistreerd: 11-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:52

Ik vind het altijd jammer dat mensen met een ander ras altijd maar denken dat je daar in je nadeel mee bent en dan ook altijd een moeten afgeven op het KWPN paard. Er lopen zat friezen hoog in sport net als vele anderen rassen alleen een paard heeft wel een goede ruiter nodig en dat laatste is vaak meer het probleem dan jury leden die niet graag een bepaalt ras zien!

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:52

hier zijn al best wel wat topics en discussies over...
maar anyway ieder paard kan in mijn ogen een sport paard zijn en er zijn evengoed friezen als kwpners die hoog in de sport lopen.

ik heb niet echt een voorkeur

Floris[o][o]
Shetlandpony_floris_andme @instagram
Guess, & Polly i kerstmuts you
Armani de hemel is weer een ster rijker, rust in vrede :'(

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:53

Ik kom regelmatig friezen tegen in de dressuursport, zelfs in de hogere proeven :)

Why change the past, when you can own this day?

fresley

Berichten: 2291
Geregistreerd: 25-04-10
Woonplaats: Noord-brabant

Re: Een fries als sport paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:55

Laatst een fries bij de ZZZ zien lopen, kan makkelijk dus! :)

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:59

Zat friezen in de sport hoor.
Ik denk niet dat friezen benadeeld worden. Ik ben van mening dat je als je dat zelf regelmatig denkt mee te maken dat je de boel gewoon nog niet voldoende op orde hebt. En dat ligt dan niet aan het fries zijn maar gewoon dat je nog niet ver genoeg bent om een goede proef neer te zetten.
Als je gewoon een goede proef rijd die moet zoals het hoort krijg je je punten wel. Kan me wel voorstellen dat het ene paard iets meer aanspreekt bij de jury en dan zou het kunnen dat ze bij de ene misschien net dat ene puntje meer geven maar veel meer dan dat ook niet.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

wph1

Berichten: 611
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:00

Als jij een mooie proef neerzet is er helemaal geen jury die dit afrekend met onvoldoendes omdat het een fries is.
Mensen die dat vinden moeten de proef filmen en het daarna nakijken met het protocol dan zie je op veel punten dat ze misschien wel gelijk hadden.
Ook kijkt de ene hierna de andere daarna.
Zet op 1 proef 2 jury's ,je krijgt toch echt 2 verschillende uitslagen.

For some there's therapy, for me there's my horse...
[ITP] Fotoshoot spooky met Fries
Je gaat nog meer van je beesten houden als je de mens beter leert kennen!!!

_Natasja_

Berichten: 4206
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:03

T grote nadeel van een fries is dat ik de galop (rijd er meerdere) echt een zwakker punt vind. Bovendien knikken ze erg makkelijk achter de loodlijn.

Verder kun je met de juiste training ver komen met ieder paard.

Learning starts at the end of your comfortzone, don’t be afraid to step out of it!

Herman97

Berichten: 431
Geregistreerd: 24-08-11
Woonplaats: In het Noorden des Lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:05

Ik was vroeger ook altijd van menig dat een Fries voor de sjees hoorde, moet alleen mijn mening van toe drastisch herzien aangezien ik nu zelf een Fries x Andalusiër rijdt. Het zijn fijne paarden in de omgang. En onder het zadel bezitten ze veel looplust ( af en toe te veel, hahaha ... ). Ze kunnen zich ook vaak extra mooi maken bij enige opwinding. Ik ben voor inmiddels !!!! Alleen jammer dat ze hoe je ze ook rijdt toch wel erg veel knieactie blijven houden. Ze mogen wat mij betreft het voorbeen iets verder wegzetten en iets minder hun knieën optrekken, maar ach dat is nou eenmaal zo .....

Mijn "BOKT" naam doet vermoeden dat ik een man ben, maar ben echt een vrouw. Naam is opgedragen aan mijn topper !!!

DiFa
Berichten: 207
Geregistreerd: 30-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:22

Ik rij met mijn fries in het m2. Ik heb 1 keer een opmerking gehad van een jury die tegen me zei dat friezen voor de kar hoorde en niet in de dressuur ring. Ach ik kan er niet wakker van liggen. Voor de rest geen benadeel gehad.

FriesWytske
Berichten: 9892
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:25

wph1 schreef:
Als jij een mooie proef neerzet is er helemaal geen jury die dit afrekend met onvoldoendes omdat het een fries is.
Mensen die dat vinden moeten de proef filmen en het daarna nakijken met het protocol dan zie je op veel punten dat ze misschien wel gelijk hadden.
Ook kijkt de ene hierna de andere daarna.
Zet op 1 proef 2 jury's ,je krijgt toch echt 2 verschillende uitslagen.


Dan zou je bij sommige jury's nog vreemd kijken. Ik kan ze er altijd feilloos uit als ze een fries niks vinden in de dressuurbaan.
De meeste juryleden jureren gelukkig wel normaal.

Urielle

Berichten: 50066
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:26

Er lopen zoveel Friezen hoog in de sport, het zgn vooroordeel van jury's vind ik eigenlijk maar een smoesje. Met mijn gespikkelde ponyhengst kan ik ook gaan zitten miepen over juryvoorkeuren maar ja, met mijn zwarte dressuurKWPNer krijg ik ook wel eens minder punten dan ik gehoopt had.... op dat moment mis ik gewoon een stukje zelfreflectie en dan laat ik me nog eens opnemen op video en merk ik dat het beeld anders is dan het gevoel ;)

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

_Yasmine_

Berichten: 4582
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Bij een kapotte Hefbrug

Re: Een fries als sport paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:27

Heb je Wilke hier op bokt voorbij zien komen? Anders zou ik daar eens op zoeken. Dat is al een bewijs dat friezen prima in de sport kunnen meedoen! :j

Mouzs_engel
Berichten: 866
Geregistreerd: 28-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:31

Ik vond vroeger friezen ook nixs, ik dacht die grote knollen doen nixs dan eten :Y) . Maar toen ik Yfke als verzorgpaard kreeg , ben ik verliefd op het ras geworden <3 . En ik kan gewoon niet rijden , aar als iemand anders op haar rijdt is ze zo goed! Ik vind dat friezen gewoon prima in de sport horen! ik vind het zelfs mooier om een fries een dresseur preof te zien lopen dan zo kwpn-er :D

snoeppig

Berichten: 1034
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: papendrecht

Re: Een fries als sport paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 22:42

Kan zeker! Er komen steeds meer Friezen in de subtop en er lopen er zelfs enkele grand prix. Zelf heb ik ook een Friese hengst die lichte tour loopt en volgende week internationaal grand prix onder de 25 start. Dus ja het kan!
Natuurlijk moet ik er bij zeggen dat niet iedere fries geschikt is voor de hogere dressuursport, maar dat zijn ook niet alle kwpn'ers!
Over jury's: ja er zijn er die de voorkeur hebben voor bijv een kwpn'er, maar dat zijn er tegenwoordig nog maar weinig! Als je je paard gewoon goed voor mekaar hebt kun je net zo goed goede punten rijden met een fries als een ander ras.

Wilke: Internationaal U25 en Grand Prix startgerechtigd; Varnoldi: Grand Prix; Thore: Z1+9 met pensioen

ElanJV

Berichten: 203
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: Angeren

Re: Een fries als sport paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 22:46

Deze discussie is denk ik al vaak gevoerd. Elk ras kan geschikt zijn voor de sport, alleen sommige rassen hebben hun schwung en bouw soms wat meer mee. Neemt niet weg dat een koudbloed sowieso niet geschikt is voor de sport.

Odet♡ Taake♡ Dymphie♡

mika11

Berichten: 11091
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Een fries als sport paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 22:52

Een simpele KWPN´er, wat bedoel je daar eigenlijk mee? :D
Vind je ze simpel of is het meer dat je ze vaker ziet?

Het is maar net waar je zelf voor kiest, als jij een Fries mooier vindt en ermee dressuur wilt rijden, dat is toch prima.
Wat kan het jou schelen als andere mensen niet voor een Fries zouden kiezen.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Een fries als sport paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:07

Wie nog een fries zoekt (> 1.65 mtr) geschikt voor de sport kijk eens op mijn website.

je kunt de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen. Te huur 6 persoons vakantiehuisje aan visvijver en leuke omgeving zie: www.fanerberveld.webnode.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: anjali, belle_boef, joyce83, MairiMacBran, Mark0919, shaddy82 en 47 bezoekers