Emigreren. Is dit schappelijk voor de leaser?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Emigreren. Is dit schappelijk voor de leaser?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 23:43

Sorry als dit verkeerd staat moderators!

Over enkele jaren (5 jaar ongeveer) ga ik emigreren naar het buitenland! Ik heb me er al zeer diep in geïnformeerd en het is voor mij helaas niet mogelijk mijn pony mee te nemen aangezien de kosten echt belachelijk hoog zijn (€10.000,- inclusief reis en bijkomende kosten) en mijn pony het klimaat waarschijnlijk niet gaat waarderen met haar zomereczeem.

Toch wil ik mijn pony niet verkopen.. Ik ben veels te bang dat ze in de handel terecht komt en ik haar uit het oog raak, of nog erger, als manegepony moet werken. Daar zou ik echt kapot van zijn!

Mijn idee is eigenlijk voor mijn pony hier in Nederland te laten en ik hoop in het diepste van mijn hart dat mijn huidige bijrijder mee zou willen gaan in dit plan.

Ik betaal vanuit het buitenland iedere maand €125 euro aan mijn leaser. Wat de leaser met dit geld doet is aan haarzelf. Alle kosten zijn voor de leaser zelf (stalling, dierenarts, hoefsmid, tandarts etc etc), ze krijgt alleen van mij per maand een bijdrage en in ruil daarvoor blijft ze wel op mijn naam staan! Ze hoeft mij dan niks te betalen uiteraard. Het enigste verschil is dat ze €125 euro per maand ontvangt en dan ook nog een pony voor haar zelf heeft, deze staat alleen NIET op haar naam.

Lijkt dit jullie een goede optie? Zouden jullie dit doen?

Zijn er bokkers die geëmigreerd zijn maar hun pony hier hebben gelaten maar dan toch op hun naam hebben gelaten? En voor hun pony in Nederland een leaser gezocht hebben?

Ik weet dat het misschien al wat vroeg is om over na te denken maar beter te vroeg dan te laat toch :D ?

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Emigreren, paard niet meenemen maar toch houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:51

Als jij betaald zit je beter als je pony ergens met pensioen zet. Daar zijn verschillende stallen voor te vinden. Dan heb je nl zeker geen problemen met wie de eigenaar is. Is die emigratie trouwens permanent? Want dan zou ik of de komende 5 jaar dat geld bij elkaar proberen te sparen of pony toch verkopen/wegens de seme laten inslapen. Op permanente basis dit doen is al helemaal lastig. En zelfs tijdelijk is controle op zo'n afstand eigenlijk onmogelijk.

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 23:57

@Tamary: Bedankt voor je reactie. Ze zal tegen die tijd 18 jaar zijn, dus misschien nog iets te vroeg voor met pensioen te gaan.. Maar misschien is er dan wel iemand die in die omgeving wat met haar wilt werken.

De emigratie is eigenlijk vrijwel zeker voor mij. Is het niet het huidige land waar ik heen wil dan word het een ander land, weg uit Nederland ga ik zeker. Het sparen voor het bedrag zou nog niet het grootste probleem zijn. Ik zou er zelfs voor kunnen kiezen haar nog later over te laten komen als ik al eenmaal daar zit :) maar ik weet niet of ze daar heel gelukkig van zou worden ivm de zomereczeem.

Verkopen is mijn laatste optie maar inslapen absoluut niet! Buiten haar zomereczeem om is ze echt kerngezond :) alleen in een land met een warm klimaat is zomerezeem niet fijn voor haar.

Rennie89
Berichten: 37248
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Emigreren. Is dit schappelijk voor de leaser?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:59

Ik neem aan dat je wilt emigreren naar Amerika of Canada aan die prijs te zien? :P

Maar je loopt naar mijn mening wel een beetje hard van stapel, je bent pas 17, wie weet wat er de komende jaren allemaal zal veranderen. Misschien overlijd je paard wel of sta je tegen die tijd wel open voor verkoop :P Alsnog goed als je je er in verdiept hoor :j

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Emigreren. Is dit schappelijk voor de leaser?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 00:02

Als je gaat emigreren zou ik je pony gewoon geven aan je bijrijdster. Die zal echt wel goed voor je dier zorgen en een eventueel onvermijdelijke verkoop ( als dat aan de hand al komt) netjes regelen. Mocht zij namelijk na een x periode afhaken heb je gewoon een groot probleem en bovenal betaal je jarenlang kosten voor niets.
Afscheid nemen is moeilijk maar wel het meest handige.

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Re: Emigreren. Is dit schappelijk voor de leaser?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 00:05

Als je dit wilt doen zou ik in ieder geval zorgen dat je een plan b hebt. Stel dat er iets met de bijrijder gebeurt? Wie zorgt er dan ineens voor je pony?

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 00:06

Lifaya: Nee hoor, Brazilië! Ze doen er helaas erg lastig :=

Jammer dat er meteen naar leeftijd gekeken word.. heb het al van ZO veel mensen gehoord 'je bent pas 17'. Er kan nog heel veel gebeuren in de komende jaren, geef ik je volkomen gelijk in! Maar ik heb mijn toekomstplannen al helemaal klaar liggen (redenen zijn een prive, er zit veel meer achter namelijk, mag wel eventueel via pb)

Pauline: Dit wil ik ook echt zeker doen! Maar mijn bijrijder wilt eventueel tegen die tijd toch graag een eigen paard hebben wat wat groter is en die ze zelf kan inrijden en naar haar eigen hand kan zetten. Die keuze respecteer ik volledig. Alsnog is dat inderdaad mijn hoofdoptie :)

@naomi_01998: Dan word het inderdaad iemand anders zoeken! Goede tip :) Ik heb gelukkig genoeg vriendinnen in de paarden en in het allerergste geval heb ik ook een hele lieve moeder die goed kan verzorgen :)

Rennie89
Berichten: 37248
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Emigreren. Is dit schappelijk voor de leaser?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 00:08

zuid amerika dan haha :))

ja maar je bent ook pás 17 :P ik had ook mijn toekomstplannen, ik zou emigreren naar amerika en weet ik veel wat voor plannen ik had :') uiteindelijk wel 3 maanden in USA gezeten maar daar bleef het bij := ik bedoel maar :P

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 00:09

Er kan in 5 jaar zo veel veranderen... Zeker op jouw leeftijd.

Misschien heb je tegen die tijd deze pony helemaal niet meer, om wat voor reden dan ook.
Nog waarschijnlijker: Je gaat helemaal niet meer emigreren.
Vrijwel zeker: Je hebt deze bijrijder niet meer.

Ik zou dit dus allemaal nog niet tot in detail gaan regelen. Hooguit in je achterhoofd houden.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 00:10

Goed dat je er al over nadenkt :) Vind dat wel mooi als jonge mensen zo bezig zijn met hun toekomst.

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 00:14

@Lifaya: Inderdaad, prachtig land! Ik hou dit toekomstplan echt vast nu.. het is mijn motivatie voor alles.
Mijn opleiding (toerisme) is ook volledig gesteld naar het buitenland en het kan het ook voor mij waarmaken zodat ik stages en werk kan gaan doen in het buitenland! Dus ik zal hier denk ik niet snel vanaf stappen :))
Geen plannen meer voor te gaan emigreren?

@LindyH: Nogmaals dat klopt. Ik hoop natuurlijk dat ik deze pony dan nog heb, emigreren gaat voor mij gewoon door ik zal weggaan uit Nederland. Als jullie de reden zouden weten waarom ik hier weg wil zouden jullie het misschien iets beter begrijpen maar dat kan ik hier niet open en bloot op internet gooien. En de bijrijder zal ik tegen die tijd misschien niet meer hebben (wat ik wel vanuit het diepste van mijn hart hoop, want ze is echt geweldig met mijn pony!) maar dan zijn er waarschijnlijk nog enorm veel andere mensen in mijn omgeving die hetzelfde zouden willen doen :)

@Pauline: Dank je wel :) ik ben er nu al iets langer als een half jaar mee bezig en denk er zo'n beetje iedere dag over na! En hoe meer ik er over na denk hoe enthousiaster ik word.

Blacky94

Berichten: 3479
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 02:25

Ben je al wel eens voor langere tijd in het land geweest, er eventueel gewerkt en je verdiept in de gang van zaken?
Ik ben momenteel bezig met emigratie naar Canada en het is verre van makkelijk. Verkijk je ook niet op de kosten van emigratie zelf en het vinden van werk en dergelijke daar. Vaak vinden veel mensen "emigratie wel leuk" totdat het na een paar maanden/jaar toch niet zo leuk is en makkelijk gaat als dat men dacht. Mensen zien het vaak te rooskleurig in. Ik zit hier zelf nu ruim 9 maanden en ben vlak voor kerst een weekje thuis geweest. Het was heel fijn familie en vrienden weer te zien maar ik was toch ook wel heel blij weer hier terug in Canada te zijn.
En ga dan niet alleen in "het goede seizoen". Ik ben hier in het voorjaar gekomen en heb dus eerst de hele zomer meegemaakt. Dat was natuurlijk een fantastische tijd met heerlijk weer maar in mijn geval zijn de winters hier ook wel aardig wat strenger dan in NL. Er ligt hier al weken non stop sneeuw en vanmorgen was het -31. Ook dan gaat het gewone leven door en moet je er wel tegen kunnen.
Wat je bijrijder betreft; in een jaar of 5 kan er veel gebeuren. Zoals anderen al zeiden is misschien zij weg of je paard er om wat voor reden niet meer. Bij emigreren hoort ook loslaten. Hoe vervelend het misschien is, geef het paard aan haar of iemand anders en probeer op goed vertrouwen te regelen dat ze bij diegene blijft tenzij ze om wat voor reden dan ook verkocht zou moeten worden. Wil je er toch meer zeggenschap over willen houden, tsja begin dan misschien toch maar vast met sparen...

Oreo

Berichten: 2037
Geregistreerd: 26-02-06

Re: Emigreren. Is dit schappelijk voor de leaser?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 02:37

Als je moeder bereid is je paard te verzorgen zou ik haar die 125,- in de maand overboeken en m lekker zelf houden. Als je bijrijder dan wil blijven rijden is dat prima, zo niet ook geen probleem....