shetlanders vangen! hulp nodig!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
acera1991

Berichten: 765
Geregistreerd: 22-06-09

shetlanders vangen! hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 00:34

Hallo allemaal!
Onze overburen hebben het weer voor mekaar gekregen om hun shetlanders te laten ontsnappen. Ze lopen nu nu bij ons in het weiland en eten hun buikjes vol en laten zich niet meer vangen door de eigenaar. Ze staan er nu al 2 dagen. Ik ging vanavond voor het eerst naar ze toe en probeerden ze naar me toe te lokken. Ze rennen zo onder het draad door dus kunnen alle kanten op! Ik probeerde ze met voer te lokken. Ik heb het voor mekaar gekregen dat ik zo een meter van ze af mag staan. Als ik dichterbij kom lopen ze weg. Elke beweging die ik maak moet niet te snel gaan anders gaan ze er vandoor. Ze laten ze zich echt niet vangen en zijn zeer op hun hoede. Iemand een idee hoe ik dit aan moet pakken? Ze zijn heel erg slim en hebben het heel snel door als ze je willen pakken. Ik kon ze ook wel uit mn hand laten eten maar als ik ze aanraak gaan ze rennen.

Anoniem

Re: shetlanders vangen! hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 00:37

Shetlanders zijn soms toch ook echt k*tbeesten he :))
En als je ze "insluit" met 2 of 3 mensen??

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 00:39

Morgen schapennet halen/lenen (is iets van 50m lang en kan stroom op) Daarmee kan je een stuk wei afzetten en fuik maken om ze op te sluiten. Als ze de hele wei hebben kunnen ze veel te ver weg, eten is niet interessant met genoeg gras en mensen zijn kennelijk ook eng.

tossielove

Berichten: 912
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 00:40

In een 'vangbocht' drijven, waar je ze op kan sluiten en makkelijk kan pakken.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 00:40

Op je telefoon een paard laten hinniken? Misschien dat ze dan het andere paard gaan zoeken.
Dat heeft bij mij geholpen toen de dondersteentjes ontsnapt waren.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 00:41

Inderdaad, hoekje afsluiten zo dat ze niet meer onder het draad door kunnen, daar hooi/brokjes neerleggen en ze met een paar man insluiten (met prikpaaltjes + draad insluiten, kunnen ze niet snel langs je glippen) Schijtbeesten :+

Anoniem

Re: shetlanders vangen! hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 00:41

Prikpaaltjes+draad glippen ze zo onderdoor hoor :=

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 00:43

Dat ligt eraan hoeveel draadjes erop kunnen :P bij 1 draadje wel ja, 5 niet hoor.

acera1991

Berichten: 765
Geregistreerd: 22-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 00:43

ja zijn inderdaad schijtbeesten ben ook echt blij dat ze niet van mij zijn haha ja ze hebben het ook met draad geprobeerd maar daar rennen ze gewoon dwars doorheen xd zo een fuik is nog niet zo een slecht idee maar waar haal je dat ? ;p

Mona14

Berichten: 245
Geregistreerd: 16-11-11
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 00:49

Shetlanders zijn geen kl*ten beesten!!
Mits je ze goed opvoed.
Dat zijn deze beslist niet!!

Kimbers

Berichten: 5103
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 00:50

Mona14 schreef:
Shetlanders zijn geen kl*ten beesten!!
Mits je ze goed opvoed.
Dat zijn deze beslist niet!!


Dusss...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 00:50

Mona14 schreef:
Shetlanders zijn geen kl*ten beesten!!
Mits je ze goed opvoed.
Dat zijn deze beslist niet!!



Die van mij zijn ook prima opgevoed hoor, maar als je shetlanders hebt weet je dondersgoed wat ik bedoel met "het kunnen soms echt k*tbeesten zijn" :')

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Re: shetlanders vangen! hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 01:02

oranje schapen(plastic) gaas/draad, op van die paaltjes
die gebruiken met een stuk of 5 mensen.
ze in een hoekje drijven, en steeds kleiner maken.
als ze echt gaan panieken het stukje waar zij op staan even de paaltjes neerzetten, en 1 iemand ze even laten pakken ( als halster bij halster, anders bij de manen en snel halstertouw om om vervolgens halster te doen)

het zijn enorme bengels en de dagen dat ze het allemaal nog lekker nieuw en eten vinden laten ze zich niet gewoon vangen :)
met gewone draad rennen ze doorheen omdat ze die niet duidelijk zien en/of denken dat dat draadje toch wel schuift, dat oranje is en kleurrijk,is niet een draadje en kraakt een beetje, vaak toch wel de reden om te stoppen..

andere oplossing is even een paar dagen afwachten, vinden ze het niet meer 'gaaf' en worden ze weer wat kalmer en komen ze wel weer op je af / worden ze nieuwsgierig voor dingen( mits het natuurlijk tamme shetjes zijn, en niet gewoon op de wei gepleurde kijkdiertjes...)

acera1991

Berichten: 765
Geregistreerd: 22-06-09

Re: shetlanders vangen! hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 01:30

ja ze zijn idd niet goed opgevoed maar dat ligt echt aan de eigenaars maar goed... ik ga jullie tips wel gebruiken morgen... kijken of het lukt xd

chelseatjeh
Berichten: 64
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: dilbeek

Re: shetlanders vangen! hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:08

wij hebben ooit een touw iets verder dan de hoek van de wei gehangen, de pony in de hoek gedreven en snel het touw toe gedaan :)

Jankeke
Berichten: 351
Geregistreerd: 16-08-08

Re: shetlanders vangen! hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:19

Waar is de eigenaar in dit verhaal. Het zou hem/haar wel sieren als hij/zij ook pogingen onderneemt en dit niet aan TS overlaat.

tossielove

Berichten: 912
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Re: shetlanders vangen! hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:27

En is het gelukt?

acera1991

Berichten: 765
Geregistreerd: 22-06-09

Re: shetlanders vangen! hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 13:49

ze zijn vandaag eindelijk gevangen ze liepen onze stal en toen hebben we deur gauw dichtgedaan xd heeft ons echt 3 dagen gekost maar de eigenaar is ook erg blij xd