Ruiterlengte versus hoogte pony, wat is waarheid?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
frosty117
Berichten: 285
Geregistreerd: 06-11-11

Ruiterlengte versus hoogte pony, wat is waarheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 21:41

Dag medebokkers,

Een tijdje terug heb ik al eens onderwerp geplaatst over ruitergewicht vs. grootte paard: [PP] Grotere ruiters op kleine pony's: wat is 'waarheid'?.
Nu neus ik zelf zo af en toe door het "ben ik te groot?" topic en er vielen mij daar een aantal opmerkingen op.
Uitspraken zoals: "Je bovenlijf is te lang" en "Je benen zijn te lang" komen daar regelmatig voorbij.
Toch vroeg ik mij af, wat is daar nu wetenschappelijk over gezegd? Wanneer is je bovenlijf echt te lang?
Wie zegt dat wanneer je 'volgens het plaatje' er mooi op past dit minder last geeft voor het paard dan een langere ruiter?

Let wel, gezond verstand is altijd goed om te gebruiken. Zo blijkt achteraf dat de regels van U.S. Calvary Manuals of Horse Management van 1920 (die toentertijd niet op wetenschap gebaseerd waren) na onderzoek de grens correct te hebben bepaald.

Toch, ik ben wel benieuwd wat de bokkers hierover in te brengen hebben en wat jullie erover kunnen vinden. Ik ben namelijk erg benieuwd naar de uitkomsten.
Met andere woorden, brand los. :D

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Ruiterlengte versus hoogte pony, wat is waarheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 22:01

Ik denk dat je verschil moet maken tussen wat 'we' mooi vinden en wat een pony/paard aankan. Mn dat eerste is namelijk erg cultureel bepaald. In NL zijn we erg gewend aan grote paarden en vinden we dat rassen die in andere landen als volwaardig paard voor volwassenen gezien worden al snel standaard te klein. Denk aan de ijslander/quarter en haflinger.

frosty117
Berichten: 285
Geregistreerd: 06-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 18:38

Troi, ik denk ook dat je gelijk hebt. Zo zie ik vederlichte meisjes op pony's waarvan ik zeker weet dat ze hier op bokt de grond in gepraat zouden worden.
Toch ben ik wel benieuwd, aangezien er wetenschappelijk weinig over te vinden is: waarop baseren de bokkers hun mening als ze kijken of een ruiter op een paard past?

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Ruiterlengte versus hoogte pony, wat is waarheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 23:28

Ik vind de body van het paard altijd belangrijk, steken de benen van de ruiter er niet een eind onder uit. In mijn profiel staat een foto van mijn dochter van 1,78 op een Haflinger van 1,44. Persoonlijk vind ik dat goed passen. Zet haar op een smalle van 1,60, dat staat toch minder goed.

frosty117
Berichten: 285
Geregistreerd: 06-11-11

Re: Ruiterlengte versus hoogte pony, wat is waarheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 16:36

Maar wanneer vind je iemand dan te lang? En waarom? Dat de lichaamsbouw van het paard ermee te maken heeft is logisch, immers, een breed paard neemt meer 'been op' van de ruiter.

chelseatjeh
Berichten: 64
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: dilbeek

Re: Ruiterlengte versus hoogte pony, wat is waarheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:06

Ikzelf (1m83) heb gereden op een pony van 1m42, dat ging perfect, ze had niet zo een lange nek dus leek ik heel groot maar dat ging echt goed zo. af en toe rij ik ook op een pony 1m32 en daar ben ik te lang voor, benen in zitten de weg en omdat ik niet goed weet of het gaat doe ik geen galop meer op haar. (al weet ik wel dat er soms 2 meisjes van 40 à 50kg tesamen op zitten en galoperen. ik weeg 75kg dus in feite zou ik het wel kunnen denk ik dan)

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Ruiterlengte versus hoogte pony, wat is waarheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 08:48


Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 08:55

Lengte gaat parten spelen als je het paard in de weg gaat zitten. Dat het niet mooi is, ja dat kan ,maar zolang je geen last hebt van elkaar maakt het voor mij niet uit dat het plaatje minder mooi is.

Ik vind gewicht belangrijker dan lengte. Ik ben zelf 1,76 en zo'n 74 kilo, dan zoek ik als ik al op een pony stap, toch een iets steviger type die mij makkelijk kan dragen :j ik heb even een kleine tinker gereden, die kon mijn gewicht prima hebben, maar mijn benen staken enorm uit aan de onderkant :)) t ging op zich prima, maar ik rij zelf toch liever een dier met een ruimere/grotere pas, dus daarom ben ik er weer mee opgehouden :)

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 09:00

Het plaatje lengte ruiter - hoogte pony wordt vooral bepaalt door wat mensen gewoon zijn om te zien.
Toen wij enkele jaren geleden overstapte naar de western wereld vonden wij het raar dat quarters en paint kleiner zijn dan de paarden die wij gewoon waren,u zijn we dit beeld gewoon.

DeEenhoorn
Berichten: 2936
Geregistreerd: 23-05-13

Re: Ruiterlengte versus hoogte pony, wat is waarheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 09:10

het is natuurlijk best ideaal als paard en ruiter ongeveer even groot zijn, en allebei een normale verhouding hebben in het gewicht en de bouw. iemand die 1.60 is en 65 kilo weegt, stapt niet zomaar op een paard met een zwakke rug denk ik...

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 09:14

Volgens mij is het een combinatie van factoren. Gewicht, lengte en bouw van de ruiter en grootte en bouw van de pony.
Ik denk dat je een kort stevig zwaar mens beter op een kleinere maar stevig gebouwde pony kan zetten, ook al is dat qua lengte misschien niet het ideale plaatje, dan op een hogere super smalle pony. Maar heb je het over een heel lang slank licht iemand dan is die kleine stevigepony misschien niet handig wanneer de lengte dusdanig is dat je benen in de weg gaan zitten bv. Qua gewicht kan het dan wel prima maar als je je paard in de weg zit is nooit goed.
Ik zou wanneer je dat uitsluit niet weten waarom een langer iemand met hetzelfde of minder gewicht dan een korter zwaarder iemand niet weten waarom het verkeerd zou zijn. Behalve dan misschien het plaatje.
En idd op een paard met een slechte rug moet iemaje boven een bepaald gewicht misschien überhaupt niet op stappen. Ongeacht lengte. Ook al zou dat in de normale situatie wel kunnen.
Misschien speelt ruglengte paard ook wel mee. Heb je een kortere pony maar door je eigen bouw een langer zadel nodig wordt je zadel misschien wel te lang en is het daardoor wel geen fijne combi. Ook al kan het qua lengte en gewicht prima
Hangt naar mijn idee dus echt af van de totale combi ruiter paard en het plaatje is dan wel het laatste om naar te kijken...

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 09:21


Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Ruiterlengte versus hoogte pony, wat is waarheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 09:35

Tuurlijk kan jij met je lengte wel op een paard gaan zitten. Je hoeft niet met mijn smaak rekening te houden!

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Ruiterlengte versus hoogte pony, wat is waarheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 10:10

Ik bedoel meer als dat de algemene smaak zou zijn.

Ik ben van mening dat je naar het totaalplaatje moet kijken

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Ruiterlengte versus hoogte pony, wat is waarheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 11:00

Volgens wil de TS juist objectief vast kunnen stellen of een ruiter qua lengte op een paard pas. Uit welke elementen is dat totaalplaatje dan opgebouwd?

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Ruiterlengte versus hoogte pony, wat is waarheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 12:52

Dat is al beschreven. Postuur ruiter postuur pony daadwerkelijke lengte

frosty117
Berichten: 285
Geregistreerd: 06-11-11

Re: Ruiterlengte versus hoogte pony, wat is waarheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 21:32

Daar kan ik in komen Ymor. Maar, wanneer is het nou echt schadelijk dat je te lang bent? Dat vraag ik me af. Want er komen altijd meerdere argumenten voorbij. Allereerst dat een te lang lijf de pony uit balans brengt of dat je benen in de weg zitten, en ga zo maar door. Daar staat dan weer tegenover dat er soms wordt aangevoerd dat je beter een te grote ruiter kan hebben die netjes kan rijden en ervoor kan zorgen dat de benen niet in de weg zitten dan een passende, hobbelende ruiter.

Ik vraag me simpelweg af wanneer te groot echt schadelijk is. En dan bedoel ik onafhankelijk van gewicht, want te zwaar zijn voor een paard of pony is niet goed. Hiervan is in de literatuur de grens te vinden, namelijk 20% lichaamsgewicht van een pony en 15% lichaamsgewicht paard, maximaal. Dus kortom: wanneer is een ruiter echt te groot en wat voor gevolgen heeft dit?

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 21:51

Ik denk niet dat daar een vuistregel voor op te stellen is, wegens teveel variabelen. Het gaat nl. niet alleen om simpel "meetbare" dingen als stokmaat (paard/pony), lengte (ruiter/amazone) en postuur (beiden), maar ook om zit/houding/balans (ruiter/amazone) vs. spieropbouw/conditie/mate van geredenheid (paard/pony) en het krachtenspel dat ontstaat als je dat hele zooitje in beweging schopt.