pensioenpaarden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
maby
Berichten: 67
Geregistreerd: 01-03-09

pensioenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-13 20:28

ik weet niet of het hier goed staat, maar ben benieuwd wat jullie doen als je paard met pensioen gaat.
houden jullie het paard tot het einde van zn leven, of verkopen jullie je paard als je er niet meer mee kan rijden.
plaatsen jullie je paard in een rusthuis.


DaphneR93
Berichten: 823
Geregistreerd: 13-04-10
Woonplaats: Brabant

Re: pensioenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:30

Mijn paard is terug gegaan na 13 jaar naar de Fokker. Daar mag ze non stop grasmaaien met een oude fokmerrie van hun en wat jong spul. Terug naar waar ze geboren is en hoop dat ze er nog lang van kan genieten.

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:30

Ons oudje staat nu als gezelschapspaard bij een ander. We hebben hem niet meer duur in pension staan waar we toch geen gebruik maken van bak etc, dus dat scheelt wat. Ik zou hem echt niet weg doen, ook al is het nu gewoon maar een grasmaaier die alleen maar geld kost. Hij heeft genoeg gedaan in zijn leven.

maby
Berichten: 67
Geregistreerd: 01-03-09

Re: pensioenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-13 20:35

en gaan jullie ook nog wel op bezoek bij jullie oudje?

clhufl
Berichten: 325
Geregistreerd: 07-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:36

Hier blijven ze tot het einde. Er staat er hier ook 1 die half op pensioen staat. We doen er mee wat ze zelf aankan. De ene periode meer dan de andere. We zijn voor zoveel mogelijk beweging. Maar verkopen omdat ze te oud wordt gebeurt hier zeker niet.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:37

Al mijn paarden blijven bij mij tot het echt niet meer gaat... inmiddels al veel te veel ( nog steeds 17!)en de meeste al ver in de 20! Krijgen ze echt pijn dan worden ze ingeslapen, verkopen doe ik niet, weg geven heb ik al wel meerdere keren gedaan aan mensen die ze al heel lang reden en waarvan ik dus zeker wist dat ze goed terecht kwamen.
De meeste staan ook nog bij mij op stal.

wie zijn buisje lapt met leugens
vind, al lapt hij dag en nacht
toch altijd weer nieuwe gaatjes
daar waar hij niet had verwacht

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:38

Ik probeer 1x per week even langs te gaan, meer tijd heb ik helaas niet. Vind hij niet erg, het enige wat hij bij zo'n bezoekje wil is de appel opeten en dan weer lekker bij zijn merrie staat hahahaha.

maby
Berichten: 67
Geregistreerd: 01-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-13 20:40

ik zou mn oudje ook nooit kunnen verkopen.
maar toch zie je weleens advertenties met een paard wat al op leeftijd is die nog verkocht word.
zal ook wel door het financiele komen, omdat ze natuurlijk alleen maar kosten en je er niks meer mee kan doen. (of tenminste minder)

Martine

Berichten: 10266
Geregistreerd: 14-03-07

Re: pensioenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:41

OPG -> PP

Ony Ony (Fontaine TN x Spielberg x Ferro) L1
E.T. (Spielberg x Ferro x Lector) ZZL + 1
Travers (Freestyle x Ferro x Lector) Z2 + 4

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:41

Ik hoop dat het nog lang gaat duren. Maar ik zou ze zeker lekker houden en verder gewoon de normale bezigheden buiten het rijden. Mijn vorige pony is met pensioen gegaan heeft helaas niet zo lang geduurd maar hij had zeker nog lang mogen blijven van mij. Een oudje afdanken zou ik persoonlijk niet kunnen of een paard wat iets gaat mankeren ook niet.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

maby
Berichten: 67
Geregistreerd: 01-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-13 20:41

Annemeik schreef:
Ik probeer 1x per week even langs te gaan, meer tijd heb ik helaas niet. Vind hij niet erg, het enige wat hij bij zo'n bezoekje wil is de appel opeten en dan weer lekker bij zijn merrie staat hahahaha.


en waar hij als grasmaaier staat, daar zit dan algehele verzorging bij?

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re: pensioenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:44

Voeren en binnen en buiten zetten (zijn particulieren), ook krijg ik een smsje als er wat aan de hand is (deken kapot of een wondje).

Poetsen vind hij niets aan, dus doe ik alleen als het echt nodig is. Ik kijk elke keer als ik er ben zijn hele lijf goed na. Hoefsmid komt 1x in de 10 weken (geen ijzers).

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:56

Ik heb een 9 jarige KWPN merrie staan die al een jaar met pensioen is door een blessure. Geen haar op mijn hoofd die er aan denk om haar weg te doen. Zolang ze geen ernstige problemen krijgt door haar blessure blijft ze hier lekker staan. Als dat niet meer kan laat ik haar inslapen.
Ze staat gewoon op dezelfde stal waar mijn sportpaarden ook staan dus ik heb haar elke dag gewoon in handen. Ze staat heerlijk hele dagen buiten.

Y;( R.I.P Lizzy Y;( † 04-03-2008 † Je was een topper! We zullen je nooit vergeten...
http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:05

For better or for worse....alle dieren blijven bij mij tot hun dood. Anders begin ik er niet aan !

Je oude paard "ruimen" vaak met "pijn in het hart" of dergelijke kreten vind ik walgelijk. Dat een paard of ander dier ouder wordt is geen onvoorziene omstandigheid, dat weet je van tevoren! dus tref je maatregelen, denk je daar over na.

Voor mij is "willen beginnen met een jong paard etc etc en je kan er geen twee onderhouden..." bah !

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: pensioenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:08

Mijn oudjes blijven hier. Zodra ze te oud zijn om nog bij een nieuw baasje aan een nieuwe carierre te beginnen blijven ze hier.
Ik fok ook wel eens een veulentje, dus kan niet alles aan houden. Maar de oudjes blijven.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:16

Tigra_ schreef:
Ik hoop dat het nog lang gaat duren. Maar ik zou ze zeker lekker houden en verder gewoon de normale bezigheden buiten het rijden. Mijn vorige pony is met pensioen gegaan heeft helaas niet zo lang geduurd maar hij had zeker nog lang mogen blijven van mij. Een oudje afdanken zou ik persoonlijk niet kunnen of een paard wat iets gaat mankeren ook niet.

Dit. Zou nooit een oudje/ pensioenner verkopen, je weet niet waar ze terecht komen -O- . Als ze jarenlang voor je werken, hebben ze een goed pensioen verdiend.

First love never dies ღ
P & K ღ

AnnemiekvM

Berichten: 8244
Geregistreerd: 17-07-03

Re: pensioenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:21

Tommie blijft bij mij. Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om hem weg te doen.
Dus als hij te oud wordt om te rijden, dan gaan we lekker wandelen en genieten van andere dingen.

Voor altijd in m'n hart, Tommie

maby
Berichten: 67
Geregistreerd: 01-03-09

Re: pensioenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-13 21:38

leuk om te horen dat de oudjes toch tot het eind bij de eigenaar mogen blijven.
dat mensen ze zo weg kunnen doen of niet meer naar omkijken daar kan ik echt niet bij.

ik had mijn pony op een leeftijd van 17, en heb 2 jaartjes met dr kunnen rijden. daarna is ze met pensioen gegaan. ze bleef bij mij staan. en ze heeft een mooie leeftijd van 27 gehaald.
het is en blijft moeilijk als ze eenmaal gaan, maar kan op een mooie tijd terug kijken en ze heeft een goed leven gehad

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:44

maby schreef:
leuk om te horen dat de oudjes toch tot het eind bij de eigenaar mogen blijven.
dat mensen ze zo weg kunnen doen of niet meer naar omkijken daar kan ik echt niet bij.

ik had mijn pony op een leeftijd van 17, en heb 2 jaartjes met dr kunnen rijden. daarna is ze met pensioen gegaan. ze bleef bij mij staan. en ze heeft een mooie leeftijd van 27 gehaald.
het is en blijft moeilijk als ze eenmaal gaan, maar kan op een mooie tijd terug kijken en ze heeft een goed leven gehad

Respect voor jou! +:)+

First love never dies ღ
P & K ღ

Barb1980
Berichten: 4
Geregistreerd: 27-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 00:33

Onze Guus wordt 26. Vanaf zijn 4e is hij mijn allergrootste vriend. Ik word zelf 34 en hij heeft al mijn o zo belangrijke fases meegemaakt. Puberteit, vriendjes, zwangerschappen etc etc, Guus is er gewoon altijd. Nu rijden mijn kinderen ook een beetje met hem. Hij is wel een beetje groot voor ze (1.68), maar dat mag de pret niet drukken. Ik zeg altijd gekscherend dat hij met de vut is, Guus heeft zo'n leuk,relaxed leven. Hij gaat nog geregeld met mij mee op buitenrit, niks moet meer, hij vindt het geweldig! Mijn hart breekt als ik zie hoeveel oudere paarden op inet staan. Ivm aankoop jonger paard.... *slik*. Nee hoor, hij heeft altijd klaar gestaan voor mij toen hij jonger was. Dus nu zou hij moeten wijken omdat hij niet meer goed genoeg is ivm z'n leeftijd? Nope, niet mijn keuze. Hij is en blijft mijn grote liefde. Hij is happy, mn stalgenoten genieten van hem, hij heeft alles al een keer gezien en gehoord, ook de andere paarden hebben veel aan hem. Ja ik hoop dat hij ook 50 mag worden. Sinds kort hebben wij wel een haflinger dame! Hartstikke leuk, net 7 jaar. O wat ben ik verwend met mijn bejaard die alles al een keer heeft meegemaakt! hi hi, een hoop dingen zou je zo vergeten. We genieten samen <3 <3 Ik hoop ook echt van harte dat al die mensen die roepen (niet alleen hier hoor ;-) ) dat ze hun paard voor altijd houden, dit ook echt doen /3 /3

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 00:36

Hier komt ze lekker op de wei te staan, komt er een nieuwe tweejarige bij en mogen ze zich met zijn tweeën een jaar of 2/3/4 amuseren op de weide, dan komt het jonge paard naar de manege en zal de oude toch langzaam dood zijn, ze is namelijk nu al 25 (and stil kicking, loopt nog mee in relatief zware trainingen, als ik het zo bekijk de zwaarste op stal met 120 paarden).

Vind je mijn post hatelijk of gemeen? Lees hem opnieuw en bedenk hoe je hem positief kan lezen. Lukt dat niet? Negeer het maar, want dan heb je me duidelijk niet begrepen.

Be free and be happy.

DaphneR93
Berichten: 823
Geregistreerd: 13-04-10
Woonplaats: Brabant

Re: pensioenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 00:52

Wat fijn dat de meeste van jullie ze nog zo dichtbij kunnen houden. Mijn paard word ziek op stal, zelfs een dagje gaat niet en in Friesland bij de oude eigenaar kan dat wel met elke dag toezicht en een aai. Het doet me wel verdriet had haar graag meer in de buurt gehad, zit nu 200 km tussen dus meer dan 1x per maand lukt niet. Al zit het meer in mij, als ik er ben is ze me alweer zat als de appels op zijn. Ze is nu gericht op de kudde en ik op haar haha.

First_Unique

Berichten: 2284
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: Dicht bij Eindhoven

Re: pensioenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 01:17

Mijn paard staat al gestald bij mensen die ook een paardenrusthuis hebben.. Dus voor mij de keus snel gemaakt :D ben er nog niet over uit of ik hem in de natuurweides wil hebben of savonds toch naar binnen wil doen.. Ach, hopelijk duurt dat nog wel een jaartje of 15 voordat ik deze keus moet gaan maken ;) ben wel erg blij dat hij in ieder geval heeeel dicht bij huis kan komen te staan dan!!

.... :¨·.·¨:
......`·. ღ First Unique
.......

heidy_wilco

Berichten: 4473
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Re: pensioenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 01:20

Mijn eerste pony is verkocht aan de manege waar ik rijd en mijn andere ook nog staat. Dat was omdat ik er gewoon niet meer op kon, maar ze nog wel graag wou werken. Ze is nu 21 en loopt elke dag een uurtje in de lessen. Vind ze heerlijk! Wilco, onze Haflinger die blijft gewoon altijd bij ons. Mijn moeder kent hem sinds zijn geboorte, en heeft hem gekocht met 6 maanden. Dat was gewoon liefde op het eerste gezicht. Hij is nu 10 en hij kan nog een hele tijd mee. Maar bij ons gaat hij dood.

*pum**pum**pum**pum**pum*

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 01:25

Mijn paard is al een paar jaar met pré-pensioen, wat inhoudt dat hij top verzorgd wordt, genoeg aandacht krijgt, lekker veel buiten staat, maar 's nachts en met rotweer in een riante stal, en nog wat licht werk doet: ca. 1xpw een klein buitenritje met bij, soms wat rechtrichtwerk in de bak, en hij is kinderpony (ahum, 1.73m hoog) voor mijn jongens van 4 en bijna 3. ;) Prima leventje zo, en nee, hij gaat niet weg. Hij mag blijven, tot het niet meer gaat, en ook dan ben ik erbij.
Ik vind je oude paard (of hond of ander dier) afdanken omdat hij oud is, en dus niet/minder geschikt als rijdier, echt misselijk. Getuigt niet bepaald van dierenliefde. In voor- en tegenspoed, weet je wel. :)
Nou heb ik nu trouwens zeker niet minder lol van hem dan toen we nog wél fanatiek samen reden. Hij is ook uitermate geschikt als knuffel, poetspony, vindt het niet erg dat ik tijden tegen 'm aan klets, en hij is heeeeul knap om naar te kijken ook. <3

*\o/* www.dierfysio.nu voor dierfysiotherapie en chiropractie paard *\o/*
trotse mama van twee knappe zonen!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Tarzan, Bernadth99, BlauweSteen, c_alsemgeest, Christel1, dazai, GoogleAdsense, Ladypronk, Mondy, paardje2013, pol013, SemrushBot en 130 bezoekers