beginners leren rijden zonder zadel

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

beginners leren rijden zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-02 16:44

Toen ik 8 jaar was begon ik met mijn eerste paardrijles. Ik kreeg les op een fjord, ik weet de naam zelf nog van haar :Brigitte een merrie met een vrij brede rug. Haar manier van lesgeven was om kinderen zonder zadel op een paard te zetten.
Natuurlijk protesteerde ik in het begin, want ik wou op een zadel zitten.
Maar goed toch bleef ik daar lessen, de sfeer was erg leuk toendertijd.

Toevallig 7 jaar later reed ik een wedstrijd bij ons in de buurt waar mijn oude instructrice jury lid was. Deze viel gelijk mijn houding op en vroeg of ik vroeger les bij haar had gehad. Hi hi ja dat had ik.

Ook moest ik toen ik L ging springen veel zonder zadel rijden en springen, en kreeg veel complimenten over mijn houding zelf op wedstrijden kreeg ik dit te horen.

Nu ik wat ouder ben denk ik best vaak terug aan die begin tijd, zonder zadel leren rijden. Ik heb er in ieder geval veel baat bij gehad.
Mocht ik ooit iemand zelf les willen geven dan lijkt mij dit een goede start om mee te beginnen.

Ik vermeld er gelijk maar effe bij dat ik toen ik leerde rijden zonder zadel ik zeker de eerste paar lessen heb gestapt, en langzamerhand als je zit beter werd mocht je steeds iets verder, en gelukkig hadden die fjorden geen uitstekende schoften.
Laatst bijgewerkt door sherif op 08-11-02 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Ik rijd geen paard, ik heb de eer mee te mogen liften op de rug van mijn paard


lottiey
Berichten: 181
Geregistreerd: 04-09-02
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 17:17

ja dat klopt, bij ons op stal gaf vroeger margriet ook zonder zadel les en ikzelf deed het vroeger zelf ook, nu niet meer

wie weet er een leuke verzorgster voor geena omgeving breda?

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 17:36

ik was net 6 toen ik mijn 1e pony kreeg, we hadden alleen maar een hoofdstel dus ik heb ook zo leren rijden, naja met veel bokken en sprintjes trekken lag ik er misschien wel snel naast haha
maa rik vind het erg goed, mijn houding is dan niet goed(dressuur) maar ik ben absoluut niet bang voor paarden, al moet ik op een gestoord beest, ik stap zo op! dat vind ik gewoon geweldig!
kinderen leren zo wel dat ze minder bang hoeven zijn! ze zullen wel vaker vallen, maar daar leer je alleen maar van!
wij reden vroeger op les ook wel eens zonder zadel! echt leuk dan gingen we ook springen,

chanickyo

Berichten: 2050
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 17:44

dat is vaak zo want dan krijg je een soort zit kan ff niet op de naam komen
maar ik heb gewoon met zadel geleerd en ik ind zelfdat mijn houding niet superslecht is kan wel beter maar dat kan bij iedereen

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 17:50

Uhm, tis eigenlijk niet echt goed, doordat je gaat klemmen met je benen. Wel wordt er in duitsland door de jeugd jaren zonder beugels gereden, dat is wel super..

Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 19:39

Juist door zonder zadel of beugels te rijden krijg je een losse onafhankelijke zit. Deed het vroeger met mijn leerlingen altijd (als ze wilde dan) Ik heb zelf als kind eigenlijk altijd zonder zadel gereden en gesprongen en nu heb ik dus een heeeeeeel onafhankelijke zit.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 20:36

Ik geef een paar kinderen les. In het begin gaan ze met zadel om hun angst kwijt te raken. En daarna lekker van allebei wat. Ze vinden het altijd leuk om zonder zadel te rijden en worden er heel vrij van.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 21:08

door zonder zadel te rijden en extra op de houding te letten moeten kinderen hun bekken kantelen, zodat ze ene goede houding aannemen en zo goed in evenwicht komen!

Truf

Berichten: 2223
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Wognum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 21:59

Ik rij nog niet zo lang paard, nu nog steeds niet zo best hoor, maar ik heb leren rijden zonder zadel. ik vind nu nog zonder veel lekkerder rijden.

Dr. Robert Romano (ER): ...And if wishes were horses, we'd be knee-deep in crap.

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 07:31

zonder zadel krijg je een stoelzit omdat je anders je kruis wel heel erg pijn doet aan de schoft. Beter is gewoon zonder beugels te rijden. Dan krijg je net zo'n onafhankelijke zit als zonder zadel rijden.
In Kind en paard staat ook een stukje over maneges die les geven zonder zadel, de argumenten die gebruikt wordne zijn niet allemaal juist, maar in grote lijnen ben ik het er wel mee eens.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 08:57

Zonder zadel rijden is zeker goed voor je balans maar toch zeker niet voor je houding. Germie legt dat goed uit.
Op zich vind ik het voor jonge kinderen wel goed om te rijden zonder zadel. Maar voor oudere kinderen zou ik het niemand aanraden, alleen maar om de belasting van de paardenrug. Ik vind het vaak al vreselijk zielig voor de paarden om te zien dat de beginners moeten leren doorzitten [bonk bonk stuiter ]

Saskia

Berichten: 1639
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Somewhere nice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 10:06

Toen ik Mistral net had, ging ik steevast elke zaterdag in de buitenbak rijden, zonder zadel. Dit om zijn bewegingen te leren en om vertrouwt te worden met hem. Buiten is toch alles net weer even iets anders dan binnen. Ik moet zeggen, toen ik dat regelamtig deed, had ik wel het idee dat mijn zit beter was, dan toen ik ermee stopte.

Life feels better when I'm caffeinated.
Naar een quote van MindBodyGreen-Sarah von Bargen

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 13:58

Ontzettend slecht voor je zit, net zoals zonder beugels lichtrijden.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 14:42

Ik heb ook veel zonder zadel gereden en op mijn 1e shet altijd, daar had ik geen zadel voor. Voor je zit is het niet echt bevordelijk maar voor je evenwicht wel.

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 15:48

Ik heb vroeger veel zonder zadel gereden en doe het nu nog af en toe. Mijn zit is knudde, maar ik vind het leuk!

* To Belg, or not to Belg *

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-02 17:10

Steef banketstaaf uit zijn nek, ik heb nog gehoord dat zonder zadel rijden slecht is.
Maar goed we zullen wel te maken hebben met een expert !! Of niet Steef !!

Ik rijd geen paard, ik heb de eer mee te mogen liften op de rug van mijn paard

Saskia

Berichten: 1639
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Somewhere nice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 19:36

Steef schreef:
Ontzettend slecht voor je zit.


Daar ben ik het dus niet mee eens. Ik vind dat je de bewegingen beter kunt voelen en dus beter leert meegaan (of juist tegengaan, net wat nodig is) met de bewegingen van je paard. Dit heb je in het zadel ook nodig. En het feit dat je je evenwicht oefent is ook alleen maar een pré in mij nogen. Want in het zadel moet je niet de beugels nodig hebben om je evenwicht te kunnen houden.

Lichtrijden zonder beugels vind ik ook nutteloos. Is gewoon martelaarij. Voor ruiter en meestal ook voor het paard.

Life feels better when I'm caffeinated.
Naar een quote van MindBodyGreen-Sarah von Bargen

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 20:04

sherif schreef:
Steef banketstaaft uit zijn nek, ik heb nog gehoord dat zonder zadel rijden slecht is.
Maar goed we zullen wel te maken hebben met een expert !! Of niet Steef !!


WAAR SLAAT DIT OP??????????????????? Boos! Koe Koe
Na ja, ik zal het uitleggen waarom zonder zadel slecht voor je zit is: Je gaat mee proberen te gaan met de zit. Maakt je snel kleiner omdat die makkelijker zit, hierdoor kantel je wel je bekken, maar gaat krom zitten, gooit je benen naar voren. Ook ga je je benen aanklemmen om goed te blijven zitten. Daarom is het slecht. Om af en toe te doen is niet erg, je leert wel stevig zitten

Haha!

Saskia

Berichten: 1639
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Somewhere nice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 20:09

Merel, ik denk niet dat dit per definitie het geval hoeft te zijn. Je moet er zelf voor zorgen dat je op je zit blijft letten en niet klemt oid.
Net zoals je dat moet doen als je mèt zadel rijdt.
Niet ineens hele uren zonder zadel gaan rijden, maar opbouwen! Net zoals je het moet leren om mèt zadel goed te zitten (en je daar steeds aan moet blíjven werken) moet je dit ook als je zonder zadel rijdt.

Enne..., Merel, moet het meteen zó?: "WAAR SLAAT DIT OP???????????????????"
Laatst bijgewerkt door Saskia op 08-11-02 15:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Life feels better when I'm caffeinated.
Naar een quote van MindBodyGreen-Sarah von Bargen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 20:13

Wat Steef en Germie zeggen klopt dus wel.
Je leert misschien wel vaster te zitten.
Maar dat doe je dus door je boven benen aan te klemmen.
Ja gaat dan idd eerder in een stoelzit zitten, trekt je hakker eerder op en zit ook vaak krom.

ik heb vroeger ook veel zonder zadel gereden.
maar mijn houding is daardoor zeker niet beter geworden.
En omdat ik ook nog op de oude manier heb leren rijden, dus geleerd met je knieen te klemmen, was het dubbel op.

Dit heb ik dus allemaal af moeten leren.
Dus geleerd om je benen ontspannen langs je paard te laten hangen.
Iets wat dus niet gaat zonder zadel.

En sherif
leg jij dan eens goed uit waarom het wel goed zou zijn.
je schreeuwt wel, maar meld verder niks zinnigs.

Saskia

Berichten: 1639
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Somewhere nice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 20:17

runningkawa schreef:
Dit heb ik dus allemaal af moeten leren.
Dus geleerd om je benen ontspannen langs je paard te laten hangen.
Iets wat dus niet gaat zonder zadel.



Het is een kwestie van de druk gelijk verdelen. Ook mèt zadel moet je je been aanhouden, zonder te klemmen.

Neem me wel ten goede, ik heb het niet over dressuurtraining zonder zadel hè! Je werkt wel degelijk minder aan je paard en meer aan jezelf zonder zadel. Maar ook dat is weleens goed.

Life feels better when I'm caffeinated.
Naar een quote van MindBodyGreen-Sarah von Bargen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 20:22

Zonder beugels rij ik wel regelmatig
Dit komt dus wel zeer tengoede aan mijn zit.
En daarbij kan ik ook nog gewoon dresuurmatig netjes rijden.
En mij benen blijven dan ontspannen.

Voor de kul ga ik ook wel eens zonder zadel zitten, maar dan zit ik meteen meer in een stoelzit.
ik merk ook meteen dat ik meer klem, want Kawa denkt steeds dat ik drijf Lachen
Dus niet goed.
probeer ik wel lang te zitten wil ik op een edele plaats een kussentje Haha!

Saskia

Berichten: 1639
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Somewhere nice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 20:23

runningkawa schreef:
probeer ik wel lang te zitten wil ik op een edele plaats een kussentje Haha!


Fijn hè, zo'n schoft... Knipoog

Life feels better when I'm caffeinated.
Naar een quote van MindBodyGreen-Sarah von Bargen

Donna
Berichten: 65
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 20:39

ik heb vroeger heel veel zonder zadel gereden, niet in de lessen maar op mijn verzorgpaardjes. Wat ik hier van geleerd heb is alles aan te voelen wat die beesten onder je doen. Je voelt gewoon precies wat ze doen en zo ga je ook aan voelen wat er komen gaat. Of het bevordelijk is geweest voor mijn houding weet ik eigenlijk niet, heb er nooit iemand over gehoord eigenlijk.... Maar ik weet wel dat ik nu vaak aanvoel dat een paard z'n rug spant als hij weg wil springen of iets anders uit wil halen, ook met zadel. En ze kunnen heel veel proberen bij me, maar ze krijgen me er echt niet een twee drie af, en dat evenwicht heb ik zeker van het rijden zonder zadel.
De kinderen die ik les geef laat ik inde gevorderde lessen zelf de keuze, als zij zonder zadel willen vidn ik dat best, maar dan geen gemiep halverwege dat het zadel er weer op moet.
De beginners zet ik nooit zonder zadel, alleen al omdat de ouders dan een hartverzakking krijgen, maar zonder beugels doe ik wel veel bij hun. Doorzitten moeten ze ook leren en dat gaat makkelijker zonder beugels dan met..

Saskia

Berichten: 1639
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Somewhere nice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 21:00

Dat bedoel ik nou steeds uit te leggen Donna. Merci! Ik kwam er zelf niet echt uit Knipoog

Life feels better when I'm caffeinated.
Naar een quote van MindBodyGreen-Sarah von Bargen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ikkedus, Sanet, SunnyHorse en 33 bezoekers