Problemen met bijrijdster _ lang verhaal

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-01 22:04

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: #Ymke# op 2001-11-06 18:30 ]</font>


Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 22:08

Jeetje, het is idd moeilijk wat je hiermee moet doen. Aan dit berichtje heb je dus ook niet zoveel. Maar toch wil ik je sterkte wensen en probeer voor jezelf de beste keuze te maken!

Er staat een man op de bus te wachten, valt hij eraf..

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 22:15

Misschien kan je het gewoon eens tegen haar zeggen van dat ze dingen slordig laat liggen en dat ze de stal niet een beetje schoonhoudt. Wie weet dacht ze er niet zo bij na ofzo. Helpt het als je haar erover aanspreekt. En dat mensen zeggen dat ze zon goed team zijn, dat lijkt me ook echt niet leuk. misschien moet je die mensen maar eens uitleggen hoe het echt zit of je er bij neerkleggen. HJij weet immers wel beter! Het is in ieder geval fijn dat ze goed met Bram rijden kan. Wie weet is aan de andere dingen ook wel wat te doen,. Ik hoop dat het lukt!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 10:10

Dat ze je paard op stal laat staan zou ik niet pikken!
Dat ze je spullen niet opruimt en de stal niet doet, zou ik ook niet pikken. Maar over dit soort dingen valt te praten. ALs ze het eerste punt niet verbetert dan zou ik kappen met haar.

Ik zou wel blij zijn met een verzorgster die een goed team vormt met mijn paard! Tuurlijk een beetje jaloers zou ik ook zijn, maar mijn paard gaat voor mijn jaloezie. Als ze lekker met hem naar buiten kan en ze springt met hem en Bram vindt dit leuk. Super!

Maar nogmaals, op stal laten staan kan echt niet!

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 10:28

ik kan me goed voorstellen dat je twijfelt!!
ein-de-lijk iemand diejou paardje aankan! en niet bang is voor hem! prima dus! maar er zijn meer voorwaarden! ik zou haar iig aanspreken, er zijn gewoon regels waar ze zich aan te houden heeft...

suc6

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 10:53

Ik zou er gewoon eens met haar over praten. Over het slordig zijn met je spullen, en zeker over het op stal laten staan en de stal niet schoonmaken. Er is meer dan rijden alleen. En als zij vindt van niet, dan is zij misschien toch wel niet de juiste bijrijdster voor jou!

Verder klink je idd een beetje jaloers. Het is niet makkelijk om van iedereen te horen dat zij zo'n leuke combi is met jouw paard, maar ja, dat kan gebeuren als iemand anders op jouw paard rijdt....
Probeer daar gewoon het positieve van in te zien, juist fijn dat ze zo leuk bij elkaar passen, toch?

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 10:55

Hoi Ymke!
Vaak heb ik jouw berichtjes over Bram en jou samen gelezen.
Zoals ik het nu zie, kan ik me voorstellen dat je moeilijk een nieuwe bijrijdster kunt vinden die niet te bang is, goed genoeg rijdt om Bram te begrijpen enz.
Ik zou eens met haar gaan praten, en dan vooral over dat je liever zekerheid hebt: dat ze zich aan regels houdt zoals dekje onder zadel weghalen, spullen netjes, etc. en dat ook de zekerheid dat je paard gereden is.
Eventueel heel simpel zeggen: ik zou graag willen dat je me de volgende keer belt minstens een dag van tevoren als je Bram niet kunt rijden, dan kan ik zelf eventueel gaan. Daar zal ze toch weinig tegenin durven te brengen?
Over het uitmesten: zeg tegen haar dat je het erg belangrijk vindt dat dit gebeurt, als ze beweert dat ze dit altijd doet moet je maar eens onverwacht op 'haar' dag, 's avonds laat, op de manege komen, en dan kijken wat ze heeft gedaan.
Je kunt gewoon tegen haar zeggen dat je er niet van houdt om alles te moeten controleren, dat je haar wilt vertrouwen. Eventueel een kladblokje in de kast waar in een paar korte zinnetjes elke keer wordt beschreven hoe het ging/wat ze deed met Bram...
Tenslotte is het jouw paard, en ook al is dat meisje een van de weinigen die met hem kan en durft te rijden, dan zal je toch op zoek moeten naar een bijrijdster die rekening houdt met Bram en met jouw wensen....
En dan maar iemand die ietsje minder goed rijdt, maar in elk geval niet als een verwaand nest denkt dat ze alles kan maken omdat ze zo goed rijdt.
Niet iemand die slordig en lui is omdat ze denkt dat jij toch geen ander kunt vinden...
Een beetje dankbaarheid voor gratis rijden en respect voor de eigenaresse is hier wel op z'n plaats.
Zo is het toch?
Groetjes, Dorine.

Brigitte

Berichten: 208
Geregistreerd: 26-07-01
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 11:29

Ikzelf heb ook niet zulke beste ervaringen met bijrijders.

Wat me vaak opvalt aan bijrijders is dat het ze hoofdzakelijk te doen is om het rijden. De waarde (zowel emotioneel als financieel) is toch vaak van minder belang. Het eigen plezier staat voorop. Ik denk dat je pas de waarde goed in kan schatten als je zelf een paard heb gehad.

Voorbeelden:
Er werd gewoon gesprongen op m'n dressuurzadel terwijl ik had gevraagd een ander zadel hiervoor te gebruiken. Excuus: "Andere zadel was verschrikkelijk duur (fl. 2500,-- hij vergat alleen dat mijn zadel ook zoveel kost) en kon hij moeilijk lenen.
Ik kwam een keer kijken (deed ik zo min mogelijk i.v.m. het idee "controleren") en toen was m'n paard helemaal verkeerd gebandageerd. Excuus: "Weinig tijd en de les ging beginnen".
Buitenrit gaan maken terwijl diegene nog nooit met een paard buiten was geweest en wist dat ik eerst een paar keer op de fiets meewilde. Excuus: "Dacht er pas aan toen ik al buiten was."

Als ik er dan een opmerking over maakte waren ze nog beledigd ook.

Wat ook gebeurde was dat andere mensen van stal zich ermee gingen bemoeien en dan was ik de "boe-vrouw". Ook hoorde ik vaak van "oh dat en dat deed hij zo netjes", terwijl ik er dan daarvoor uren op getraind had en ze niet doorhadden dat dit alleen maar een kwestie van narijden was. Tuurlijk is het altijd leuk om van anderen te horen dat het goed gaat met je bijrijder en je paard. Het probleem is alleen dat de bijrijder soms het idee heeft dat hij dat heeft getraind bij je paard en vergeet dat jij er vele uren in heb gestoken.

Ik denk dat het altijd moeilijk zal blijven om je paard aan iemand anders toe te vertrouwen. Maar als je dan iemand heb moet je diegene 100% kunnen vertrouwen met je paard en spullen. Je kan wel tegen iemand zeggen hoe wil dat iets gebeurd, maar veel dingen zijn ook een kwestie van mentaliteit en fatsoen.

Sorry dat ik wat negatief ben.

Succes met je beslissing en laat je door niemand afschilderen als jalours of gemeen. Het blijft tenslotte jouw paard.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 12:19

Best een herkenbaar verhaal. Al heb ik alle dingen nog nooit in 1 persoon meegemaakt.
Jopie is mijn grote liefde, ik heb alles met m gedaan, hij kan alles omdat IK m dat geleerd heb. Klinkt allemaal best arrogant, maar ik weet dat hij bij mij ook meer ontspannen is dan bij wie dan ook. Ik heb soms ook geen zin om te rijden. Hij komt al elke dag naar buiten, wordt uitgemest ed. Dan longeer ik m een beetje, frut wat oid.
Ik kan er dus gewoon HELEMAAL niet tegen als er iemand anders op zit, en iets met m gedaan krijgt. Als ze eraf lazeren mag t van mij, verder kan ik niets hebben... Dat weet ik dan gelukkig ook van mezelf, anders zou t niet leuk zijn, voor niemand. Ik zou dus ook absoluut geen enkele bijrijder uit kunnen staan, nooit is t goed. Hoes niet op t zadel: ik geergerd. Ik ben zo'n systeem mens, mij wil je uds ook niet hebben als bijrijder. Ik kan er nl helemaal niet tegen als iets anders gaat dan ik t bedacht heb, of wil hebben.

Ook niet echt een oplossing he? Het is voor jou waarschijnlijk ook niet haalbaar om géén bijrijdster te hebben. Als je je blijft ergeren is dat ook niet goed hoor! Zeg t op z'n minst tegen haar, misshcien wat bot, maar dan weet zij ook waar ze aan toe is, en jij ook (meer).

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-01 16:26

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: #Ymke# op 2001-11-19 14:30 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 16:32

Ym, dat lijkt me helemaal geen probleem, MITS er ook wat tegenover staat. Misschien kun je zo'n meisje dan bijvoorbeeld eens in de twee weken een uurtje lesgeven op Bram? Zo blijft er toch een leuke beloning in 't verschiet, en als zo'n meisje wat verder komt, kan ze later misschien ook eens zonder jouw toezicht en begeleiding rijden, toch?

Klinkt niet slecht hoor, is de moeite van het proberen waard, want dit is ook niet alles!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 06:47

Sonja, dat is nog niet eens zo'n gek idee!
En voor jou Ymke scheelt het een hoop werk/tijd, kun je ook nog eens rekening houden met jezelf, jouw gezondheid!
Heel veel sterkte gewenst Ymke!

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 17:55

hoi ymke
moeilijk moeilijk
ik denk dat je haar es aanmoet spreken van; je kan goed op bram rijden maar vergeet je ook niet de stal te doen en de spullen netjes op te bergen want je kan niet alleen de leukste dingen doen hoor.
als het dan niet over gaat zit er niks anders op.. of nog strenger worden of weg ermee!
beetje hard maarja
gr yentl

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Ziggy

Berichten: 279
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 21:39

Tja, ik heb deze discussie gelezen en ik ben dus zo'n verzorgster, tenminste ik verzorg een fjord. Alleen bij mij is het andersom, de eigenaresse heeft nooit tijd en ik ben degene die de fjord heeft ingereden, ik was het sjabrak, ik vet het hoofdstel en zadel in, ik zet haar op de lijst voor de smid etc. Ik vind het heel jammer dat jullie zulke slechte ervaringen hebben, maar weet dat er ook verzorgsters zijn die WEL met liefde voor het dier aan het werk zijn.
Misschien komt het door mijn leeftijd, ik ben 34 jaar en heb al behoorlijk wat ervaring en verantwoordelijkheidsgevoel. Maar ik zal toch niet de enige "volwassene" zijn die zo denkt? Is het geen idee om eens naar wat "oudere" verzorgsters te gaan zoeken?

gr. Zigg

p.s. dit is niet boos bedoeld, alleen ik wilde jullie ook mijn kant van het verhaal eens laten weten.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 07:58

Vertel dr even flink de waarheid zou ik zeggen!
Niet op een banketstaaf manier,maar wel ff duidelijk.
Kijk t is jouw paard,en hoe leuk ze er dan mee kan rijden, het is ook belangrijk dat jij je er verder prettig over voelt.
En dat voel je je dus niet, dus t is tijd om eens met haar te praten! Lachen
Vertel haar gewoon wat je dwars zit,en waar je het niet mee eens bent.Hopelijk begrijpt ze je en komt er verandering in,zoniet weet jij genoeg.
Er zijn zoveel meiden die knap kunnen rijden en die zich aan wat regels kunnen houden hoor!!
In ieder geval veel succes en laat je niet kennen! Haha!

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 20:44

leuk zeg dat ik dit op deze manier te horen krijg.... Ik heb bram nog NOOIT op stal laten staan. Bram is altijd de eerste die ik rijd en wat betreft andere verzorgpaarden heb ik alleen Joshua. Dat is ook alleen maar tijdelijk hoogstens tot januari... Ik let altijd goed op de spullen ruim altijd netjes op, vet het zadel als ik het bos in ben geweest en alles onder de modder zit. Ym, ik heb nog nooit gehoord van al die complimenten over mij, af en toe wel eens wat opgevangen. Ik voel me zeer gevleid maar het was dus niet de bedoeling jou daarbij dwars te zitten.. Ik heb val lang geleden gehoord dat je mij niet meer als verzorgster wou en heb van verschillende mensen gehoord dat ze vinden dat ik moet nokken met bram. Ik laat de beslissing verder aan jou over en ga nog proberen te genieten van mijn laatste weekje frankrijk.

joyce de bijrijdster van bram

Dennis

Berichten: 31447
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 21:05

Ik ben ook een bijrijdster/verzorgster(of hoe je het ook maar wilt noemen) waar (volgens mij) weinig over valt op te merken.
Heb veel spullen zelf, doe bijna alles(van het uitmesten tot wormenkuur geven tot mee naar de DA, als dat nodig is). Ben er echt iedere dag. En heb daar ook heel veel plezier in. Mijn eigen pony komt er nog niet en dit is iets wat heel dicht in de buurt komt.
Als er iets moet komen komt het er ook en als er iets moet gebeuren gebeurt het ook. Als ik er moet doen of als de ander het moet doen. Ik mag ook eigenlijk alles met Dennis en Tammy(zelfs rustig een paar dagen/weekje mee naar huis nemen).
Dit jaar is ook voor het eerst dat Tamara rustig op vakantie gaat omdat haar moeder(die op het huis pas en op alle dieren) en ik(vooral voor de paarden) het allemaal wel kunnen regelen. Dennis en Tammy komen bij mij thuis te staan. Ik ga daar heen om Dien(en soms Nimber) te rijden en als er wat is of dat er paarden van het weiland gehaalt moeten worden.
En ik ben ook 'maar' 16, leeftijd zegt dus niet veel.
XXX
Ciska

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Ziggy

Berichten: 279
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 23:56

Het was ook niet de bedoeling om je te kwetsen hoor, maar jij bent gewoon iemand met veel verantwoordelijkheids gevoel en er zijn er zat die dat dus niet hebben Mijn complimenten voor jouw zorgen voor die paarden, heel goed van je.

gr. Ziggy

Annelot!!!!!
Berichten: 6
Geregistreerd: 18-08-01
Woonplaats: overal waar lol te beleven is!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-01 15:09

Ymke..... dit vind ik echt banketstaaf van jou!!!!! Boos! Je weet best dat Joyce alles voor Bram doet. Ik weet dat ze hem echt neit op stal laat staan, ze vind het veel te leuk om op het te rijden!! Ze ruimt ook altijd haar spullen op en om haar daarvan te beschuldigen via zoiets als internet vind ik heel laag!! Zeg het dan recht in haar gezicht op de manege!!! Er zijn meer mensen die er zeker van zijn dat Joyce goed voor Bram zorgt..
Zo je weet ff hoe ik er over denk...

Annelot

Dietje
Berichten: 21
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 07:08

Ja annelot je heb helemaal gelijk! Ymke denk nou eens goed na, joyce pleurt die spullen echt niet zomaar in de kast hoor!, het is meestal al een rommeltje, en dat komt dan echt niet door joyce, en wees eens verstandig BEL NOU X EEN HOEFSMID! BRAM heeft gewoon een scheur in zijn hoef, en geen hoefijzer! bel nou een x, joyce zegt het niet meer want ze heeft het zeker meer als 100x gezegd nou dit was mijn zegje.................... en denk nou is na man! ohja.... nog 1 ding, ik heb ook van heel veel mensen gehoord dat joyce er beter bij past dan jou......!! doei nou weet je gelijk wat ik hiervan vindt........ doei boze Boos! dietje

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 07:35

ja kijk... nu vind ik dit weer banketstaaf voor ymke. iedereen kat haar af en zou jij het leuk vinden als iedereen zei dat je bijrijdster veel beter bij je paard past als zichzelf. en ymke doe wat voor je paard goed is mijn heeft ook een scheur en ALTIJD hoefijzer dan is et geen probleem.

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

paardengek!!!

Berichten: 1601
Geregistreerd: 02-05-01
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 09:10

Sjeetje, ik ben nou ook een verzorgster, van Wjerdo, maar ik probeer alles zo goed mogelijk te doen. Als het niet goed is of ik heb wat fout gedaan, dan zegt Lara het wel en dan doe ik het de volgende keer niet weer fout. Zo denk ik dan ook dat je het gewoon moet zeggen tegen haar, gewoon zeggen hoe je erover denkt en waarom ze de spullen niet gewoon netjes opruimd, het zijn tenslotte niet haar spullen maar die van jou, en het is jouw paardje en niet die van haar. Tuurlijk is het normaal om een beetje jaloers te zijn, dat zou ik ook zijn als ik met dezelfde problemen zat als jou. Zeg het een keertje tegen haar of schrijf het van mij part op een briefje en hang het op stal, zo kan ze het tenminste nooit vergeten en als je bijv. wilt dat ze een keertje niet mag rijden en bijv. dat je graag een keertje wilt dat ze Bram longeert ofzo, dan schrijf je het ook op een briefje, dat is toch ook handig? Haha!

Succes en laat ons weten hoe het er nu voorstaat.

Gr. PG

kylian

Berichten: 51
Geregistreerd: 15-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 09:35

he ymke,
het lijkt me echt erg om steeds te horen van andere dat zij leuker bij bram staad dan jij.
o ja ik had een vraag , heet dat meisje niet toevallig joyce ???
nou ik vind dat jij ook heel goed bij bram staad !!!!!!!

groetjes caressa ( van de manege )

P.S. laat ze maar banketstaaf !!!!!!!!!!!!!!!!
nou doei.

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 09:44

Citaat:
Op 2001-08-17 21:44, schreef joyce:
leuk zeg dat ik dit op deze manier te horen krijg.... Ik heb bram nog NOOIT op stal laten staan. Bram is altijd de eerste die ik rijd en wat betreft andere verzorgpaarden heb ik alleen Joshua. Dat is ook alleen maar tijdelijk hoogstens tot januari... Ik let altijd goed op de spullen ruim altijd netjes op, vet het zadel als ik het bos in ben geweest en alles onder de modder zit. Ym, ik heb nog nooit gehoord van al die complimenten over mij, af en toe wel eens wat opgevangen. Ik voel me zeer gevleid maar het was dus niet de bedoeling jou daarbij dwars te zitten.. Ik heb val lang geleden gehoord dat je mij niet meer als verzorgster wou en heb van verschillende mensen gehoord dat ze vinden dat ik moet nokken met bram. Ik laat de beslissing verder aan jou over en ga nog proberen te genieten van mijn laatste weekje frankrijk.

joyce de bijrijdster van bram

Beste Ymke...Ik vind het idd wel een beetje banketstaaf dat je dit op bokt persee moet gaan vertellen...Kan dit niet gewoon niet mondeling? Frusty Je zou het ook gewoon tegen haar kunnen zeggen (als het waar is) dat ze voorzichtiger moet zijn met je spullen enz enz.Want een goede communicatie begint toch bij jezelf toch Verward En wat betreft die *meiden* die jouw bijrijdster zo geweldig vinden...Trek je mond ook is open tegen hun! Toch Verward Praat is goed met je bijrijdster en vertel haar wat je van haar vind,overweeg om beslissingen te nemen....

IIG veeeeel succes.

Ange
Berichten: 73
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 20:31

Goh lang en moeilijk verhaal... Verward

Ik denk wel dat je het met haar moet bespreken en als je er neit blij mee ben dan moet je het eerlijk zeggen, ik vind persoobnlijk dat het niet alleen om rijden gaat, maar ook alles wat er bij komt, spullen verzorgen, ook mesten en opruimen en dat is moelijk, maar ik persoonlijk zou zeggen sorry maar het kan niet langer zo, of je meot je "gedrag" vreanderen en anders heb ik liever dat je gaat. Mijn zusje is ook eeb simpele bijrijdster en die waggelt ook regelmatig op deze site rond, misschien dat zij jouw kan helpen. Ze is ontzettend betrouwbaar, zelfstandig, ruimt alles netjes op, rijd net zo lief een kwartier om daarna alles rustig schoom te maken (ze heeft een keer alles schoongemaakt als suprise voor de eigenaresse), dit zeg ik niet omdat ze mijn zusje is maar dit heb ik ook van de eigenaresse gehoord van haar verzorgpaard helaas is dat voor 90% verkocht, ze durft best veel weet van aanpakken, mest ook uit, kan helaas geen bijdrage betalen. Maar als je het iets lijkt hoor ik het wel, dan geef ik je haar mailadres wel!!! Party!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ange1a, IASCrawler, IngeK, Koekie73, Mnoonn en 23 bezoekers