Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
canela

Berichten: 1202
Geregistreerd: 26-08-12
Woonplaats: Bemmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 11:48

superwoman schreef:
geerke schreef:
voor sommige 'klikken' moet je moeite doen en de tijd nemen.Ieder paard heeft zijn 'leuke' kanten en de wat mindere kanten.Ik heb altijd wat moeite met het woord 'klik'.


Idd. Een klik kun je nog krijgen,maar je moet er wel voor open staan. vind het eigenlijk nogal verwend over komen aangezien menig kind graag een paard zou willen.


en bedankt, ik doe er wat voor, ik ben heel er blij dat ik een paard heb gekregen ( heb trouwens de helft zelf betaald anders was die ook niet gekomen ;) ) Ik sta er open voor om.een klik of band of what ever te krijgen alleen het is tot mu toe niet gekomen

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 12:34

canela schreef:
en bedankt, ik doe er wat voor, ik ben heel er blij dat ik een paard heb gekregen ( heb trouwens de helft zelf betaald anders was die ook niet gekomen ;) ) Ik sta er open voor om.een klik of band of what ever te krijgen alleen het is tot mu toe niet gekomen


Ik vind dat je er niet echt open voor staat eigenlijk.
(daarbij zijn de onderhoudskosten het meest)
Het is nu al zo snel, sinds je hem hebt, dat je er toch niet blij mee bent.

Maar wat had je verwacht bij het hebben van een paard, ik denk dat daar "het probleem" ligt.
Ik heb zelf ook een paard gehad waar ik geen klik mee had in het begin. Ik had er meerdere en deze was nog groen, dus vond dat niet zo heel gek.
Ben er mee aan het werk gegaan en toen is er wel een klik gekomen. Gewoon door samen te werken en blij te zijn met wat het paard voor je doet.

canela

Berichten: 1202
Geregistreerd: 26-08-12
Woonplaats: Bemmel

Re: Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 18:09

Hoezo sta ik er niet voor open? Al meer dan 3 maanden ben ik iedere dag met hem bezig en probeer ik een klik te krijgen
Wat ik verwachten aan een paard hebben was inderdaad anders dan dit, maar ik had.ook niet verwacht dat gij zo zou gaan doen.. Het is ook mn eerste paard dus wist ik eigenlijk ook niet.helemaal wat ik kon verwachten

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 18:35

3 maanden is echt niet lang,zeker niet bij je eerste paard. Dan moet je nog zoveel leren en komt er daardoor veel op je af.

Maar als je het niet leuk vind,kun je hem misschien beter verkopen. Een ander paard zal echt geen wereld van verschil maken denk ik. Ik denk vooral dat je verwaching van een eigen paard niet klopt en dat het gras groener is bij een ander...

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 18:53

superwoman schreef:
3 maanden is echt niet lang,zeker niet bij je eerste paard. Dan moet je nog zoveel leren en komt er daardoor veel op je af.

Maar als je het niet leuk vind,kun je hem misschien beter verkopen. Een ander paard zal echt geen wereld van verschil maken denk ik. Ik denk vooral dat je verwaching van een eigen paard niet klopt en dat het gras groener is bij een ander...



Mee eens.
Als de ruiter niet consequent is zal zelfs het braafste paard na een tijdje over je heen lopen. Paarden proberen uit, en bij gebrek aan duidelijke grenzen zullen ze zelf de leiding wel nemen.
Ik blijf ook bij het punt dat het niet door het "tuigerbloed" komt dat dit paard niet luisterd etc. Tussen elk soort bloed zitten klootzakken en schatjes. Ik kan bijna iedereen op mijn tuiger laten rijden, zelf mensen die nog nooit op een paard hebben gezeten (vandaag heeft er iemand gehobbeld, die voor de 2 keer op een paard zat. Zelfs galop is gelukt). En als ik zelf moet trainen, kan hij zo heet worden als ik toelaat. Maar je mag gerust weten dat er soms momenten waren in het eerste half jaar die zeker niet leuk waren. Je moet door deze dalen heen om weer toppen te bereiken. Als je het geen goede kans geeft om te groeien lukt het bij geen enkel paard.
Je kan hoe dan ook, niet de schuld bij het paard leggen omdat het een tuiger is.

Ik wens de TS een hoop wijsheid toe in haar beslissing, al denk ik dat door de oogkleppen die je jezelf heb opgezet deze niet opbjectief zal zijn.

NeverGiveUp

Berichten: 7266
Geregistreerd: 23-12-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 18:58

3 maanden is absoluut níet lang!

Mijn eerste paard (tuiger ook dus) duurde echt een half jaar voordat er een beetje connectie en begrip was :=
Ik wist zo goed als niks achteraf gezien...
Maar goed, heb eigenlijk nooit in mijn hoofd gehaald een andere te kiezen.
Hier had ik voor gekozen, en kan me nu echt niet meer zonder hem voorstellen.

Maar goed, als het voor jullie beide écht niet leuk meer is denk ik wie wil je nog voor de gek houden,
verkoop het beest aan een meid die er wel gek op is. En koop jij er eentje waar jij echt mee verder wilt.

lady62
Berichten: 1392
Geregistreerd: 17-02-10

Re: Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 19:16

Meisje er zijn nu eenmaal paarden die wel een half jaar nodig hebben om te wennen aan een nieuwe eigenaar en stal dan komt daar nog bij dat hij alles nog moet leren enz.
Ik heb het idee dat jij dacht dat doe ik wel even en daarbij veel te snel wilde.
Kijk een paard is een persoonlijkheid en geen ding die je aan en uit kan zetten.
Ik denk dat je je daar behoorlijk op hebt verkeken.
Geduld en nog eens geduld neem er de tijd voor als je paard er klaar voor is dan merk je dat vanzelf.
Ga vriendelijk maar als leider met hem om want als hij geen respect van je krijgt dan zal hij ook niet voor je willen werken.
Denk er om het is een tuiger en die heeft karakter en is snel beledigd.

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Re: Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 19:43

Ik zou hem verkopen.
Hij is te hoog gegrepen voor jullie.
paard groen, jij groen, dat gaat niet zo vaak goed.
En helaas maken erg veel mensen met die fout omdat ze denken net wat meer ervaring te hebben dan er werkelijk is voor een groen paard.

XxLMMxX
Berichten: 3124
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 20:37

Ik zou m ook verkopen hoor, t houdt ergens op.
Je hebt gedacht dat paard aan te kunnen, maar helaas een fout gemaakt.
Om dan nog een jaar aan de slag te gaan, terwijl je er zelf eigenlijk niet helemaal achter staat, zou ik niet aan beginnen. Komt dan namelijk niet goed.
Denk dat het voor het paardje ook fijner is een eigenaar te hebben waar hij wel goed door begrepen wordt.
Er loopt vast wel iemand rond die er wel een klik mee heeft.

Anoniem

Re: Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 08:25

Jeetje TS; ga nou toch eens alles nog doorlezen aan goedbedoelde tips die je hebt gehad ondertussen hierzo!
Ik heb mijn paard al langer dan 6 jaar en laatste jaar hebben we vaak moeten verhuizen (heel vervelend) en het duurt bij mijn grote paard (tuiger100%) gemiddeld een half jaar voor ze eens gewend is, daar is de 1e maand geen land mee te bezeilen , ga ik er niet eens op en ook ik vergeet dat wel eens, nou ja , daar ben ik na vliegles snel genoeg weer achter dan... Geef ik mijn paard niet de schuld maar enkelt mezelf.
Jou paardje heeft dus en een nieuwe eigenaar die nog groener is dan hijzelf, dus over leiderschap hebben jij en mams toch al geen kaas gegeten en een nieuwe omgeving! Dubbel op dus!
Stop nou eens met dat gejammer en geef jezelf eens een figuurlijke schop onder je kont en verander je hele manier van denken; Als een paard niet reageert zoals jij wilt; zoek de schuld ten alle tijde bij jezelf en niet bij het dier; of jou vraagstelling is niet correct , of hij kan ziek zijn, etc. etc. en ga je toch eerst eens verdiepen in het gedrag van een paard, want geloof me, zelfs het makste lam gaat zich misdragen als de baas zich als slappe hap gedraagt!
En een paard vergeeft je bijna alles , als jij maar de moeite neemt om begrip voor hem op te gaan brengen!

lady62
Berichten: 1392
Geregistreerd: 17-02-10

Re: Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 09:48

minimola ik geef je gelijk
Weet je wat ik denk dit is een dame die zich niet echt verdiept heeft in het omgaan met een paard en een band ermee dat kun je niet afdwingen daarbij is ze veel te onervaren en heeft het idee dat alles vanzelf wel gaat.
Komt nog bij dat ze niet vrolijk naar stal toe gaat een paard is echt niet gek en voelt dit feilloos aan.
Ik denk dat ze beter wat ervaring op kan gaan doen met een braaf goed beleerd paard en gaat leren dat een paard hebben niet betekend opstappen en rijden maar dat je er zelf hard voor moet werken en omdat ze onervaren is zeker een jaar nodig heeft om die band met rijden voor elkaar te hebben.
En wat die klik betreft: je wilde hem toch zelf hebben omdat je hem leuk vond dus je had wel een klik maar omdat het allemaal niet snel genoeg gaat naar je zin schrijf je hem maar af.
denk er eens over na ligt dit aan jou of aan het paard het is geen pakje boter aan het werk moet je en leren en nog eens leren.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 11:32

minimelona schreef:
Jeetje TS; ga nou toch eens alles nog doorlezen aan goedbedoelde tips die je hebt gehad ondertussen hierzo!
Ik heb mijn paard al langer dan 6 jaar en laatste jaar hebben we vaak moeten verhuizen (heel vervelend) en het duurt bij mijn grote paard (tuiger100%) gemiddeld een half jaar voor ze eens gewend is, daar is de 1e maand geen land mee te bezeilen , ga ik er niet eens op en ook ik vergeet dat wel eens, nou ja , daar ben ik na vliegles snel genoeg weer achter dan... Geef ik mijn paard niet de schuld maar enkelt mezelf.
Jou paardje heeft dus en een nieuwe eigenaar die nog groener is dan hijzelf, dus over leiderschap hebben jij en mams toch al geen kaas gegeten en een nieuwe omgeving! Dubbel op dus!
Stop nou eens met dat gejammer en geef jezelf eens een figuurlijke schop onder je kont en verander je hele manier van denken; Als een paard niet reageert zoals jij wilt; zoek de schuld ten alle tijde bij jezelf en niet bij het dier; of jou vraagstelling is niet correct , of hij kan ziek zijn, etc. etc. en ga je toch eerst eens verdiepen in het gedrag van een paard, want geloof me, zelfs het makste lam gaat zich misdragen als de baas zich als slappe hap gedraagt!
En een paard vergeeft je bijna alles , als jij maar de moeite neemt om begrip voor hem op te gaan brengen!



100%gelijk!!!

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Re: Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 11:36

Waar, maar als je te onervaren bent kun je dat niet zo gemakkelijk veranderen.
Dan kun je je zelf die schop onder de kont geven maar dan heb je niet ineens vaardigheden.
En daar draait het om, vaardigheden die ze missen voor dit groene en karaktervolle paard.
Daarom lijkt me verkoop beter.
Een ouder en rustiger paard kan ook dingen uit gaan proberen, maar dat is veel sneller weer in goede banen te leiden met wat hulp.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:38

little_king schreef:
Waar, maar als je te onervaren bent kun je dat niet zo gemakkelijk veranderen.
Dan kun je je zelf die schop onder de kont geven maar dan heb je niet ineens vaardigheden.
En daar draait het om, vaardigheden die ze missen voor dit groene en karaktervolle paard.
Daarom lijkt me verkoop beter.
Een ouder en rustiger paard kan ook dingen uit gaan proberen, maar dat is veel sneller weer in goede banen te leiden met wat hulp.


Helemaal mee eens.
Echter blijf ik van mening dat de ts eerst haar verwachting moet bijstellen.
Ook bij een ander paard heb je tijd nodig om aan elkaar te wennen en ook nog steeds tijd nodig om die vaardigheden te leren.

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Re: Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 13:07

Begeleiding is zeker noodzakelijk. :)
Maar bij een paard dat braver is van karakter en ouder komt het wel net wat minder precies en die maakt niet van elk foutje meteen groot misbruik.
En is gemakkelijker weer terug te corrigeren.

Anoniem

Re: Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 14:06

Sorry dames, maar daar ben ik het maar ten dele mee eens; hoe ouder, hoe uitgekookter vaak...
Ik ben ook van mening dat TS haar verwachtingen eens goed onder de loep moet steken, maar denk echt dat het met haar huidige instelling met zelfs het makste lam niet lukken gaat, als je er niet voor open staat lukt het toch nooit; Mijn allereerste eigen paardje was 21 jaar toen ze bij mij kwam (ik was 14/15 jaar) . Dat was een volle dochter van Uppercut die beroemde springhengst en echt geen makkelijke tante, allereerste ritje lag ik er na 5 min. al af, die testte iedere ruiter flink uit ... Haha ik ben wel zo vreselijk vaak en veel door haar in de maling genomen , maar ze was mijn perfecte leermeesteres, ben ik haar nog altijd dankbaar voor...

Caatje87

Berichten: 1262
Geregistreerd: 10-07-08
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 14:15

minimelona schreef:
Sorry dames, maar daar ben ik het maar ten dele mee eens; hoe ouder, hoe uitgekookter vaak...
Ik ben ook van mening dat TS haar verwachtingen eens goed onder de loep moet steken, maar denk echt dat het met haar huidige instelling met zelfs het makste lam niet lukken gaat, als je er niet voor open staat lukt het toch nooit; Mijn allereerste eigen paardje was 21 jaar toen ze bij mij kwam (ik was 14/15 jaar) . Dat was een volle dochter van Uppercut die beroemde springhengst en echt geen makkelijke tante, allereerste ritje lag ik er na 5 min. al af, die testte iedere ruiter flink uit ... Haha ik ben wel zo vreselijk vaak en veel door haar in de maling genomen , maar ze was mijn perfecte leermeesteres, ben ik haar nog altijd dankbaar voor...


Dat kan je niet zeggen, dat hangt heel erg van het paard af.
Ik denk dat het zeker handiger en veiliger voor TS was geweest om een ouder, meer ervaren en vooral rustiger paard te kopen.
Natuurlijk kan een 10 jarige net zo hard, of misschien nog wel harder draken, maar dat is dan het karakter, of opvoeding van het paard.
Dit paard gaat ben ik bang ook niet braver worden als hij ouder is, want hij wordt nu niet goed opgeleid.

Op het moment dat je echt goede begeleiding hebt, dan is het een ander verhaal. Met alle respect denk ik niet dat TS nu goede begeleiding heeft. Als ik lees hoe die instructrice haar helpt..
Ik denk dat het voor zowel het paard, als TS beter zou zijn om dit paard te verkopen en een paard te kopen met veel ervaring die TS wat kan leren zonder zelf "verpest" te raken.

@TS Heeft je moeder wel verstand van paarden?

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 15:11

minimelona schreef:
Sorry dames, maar daar ben ik het maar ten dele mee eens; hoe ouder, hoe uitgekookter vaak...
Ik ben ook van mening dat TS haar verwachtingen eens goed onder de loep moet steken, maar denk echt dat het met haar huidige instelling met zelfs het makste lam niet lukken gaat, als je er niet voor open staat lukt het toch nooit; Mijn allereerste eigen paardje was 21 jaar toen ze bij mij kwam (ik was 14/15 jaar) . Dat was een volle dochter van Uppercut die beroemde springhengst en echt geen makkelijke tante, allereerste ritje lag ik er na 5 min. al af, die testte iedere ruiter flink uit ... Haha ik ben wel zo vreselijk vaak en veel door haar in de maling genomen , maar ze was mijn perfecte leermeesteres, ben ik haar nog altijd dankbaar voor...

Natuurlijk bestaan er uitgekookte paarden van 21, maar die hebben een goede ruiter nodig gehad toen ze 4 waren, dat is zeker.
Als jou 21 jarige een leermeester was, zou je verongelukt met dat dier zijn toen hij 4 was. :)

Een ouder paard met een braaf karakter zal echt geen gevaarlijke streken uithalen.
Maar je moet zeker ook op karakter zoeken, niet op het mooie koppie en de mooie kleur.

Anoniem

Re: Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 15:39

daar ben ik het wel helemaal mee eens hoor, dames en inderdaad mijn leermeesteres (was een merrie) was absoluut beleerd en doorgereden door de betere ruiter...Maar het lag toch altijd nog grotendeels aan mijn instelling en engelengeduld (met dieren dan hoor niet met mensen) dat ik uiteindelijk zoveel van haar heb mogen leren...
Maar Casper haalt niet eens gevaarlijke streken uit ; hij gaat een beetje bij de bakingang staan vervelen als hij er geen zin meer in heeft , vind eerlijk gezegd dat hij nog erg cool reageert eigenlijk, want uiteindelijk staakt hij eigenlijk alleen maar een beetje, hij bokt niet als een rodeoking, probeert haar er niet eens doelbewust af te krijgen, of is bijterig en/of gemeen in de omgang...
Als je nu toch al niet de juiste insteek hebt etc. etc. vind ik het eigenlijk not done om zo wie zo aan een paard te beginnen, braaf of niet, jong of niet, het zijn geen barbiepoppen...

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Re: Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 15:40

Dat is ook weer helemaal waar.

canela

Berichten: 1202
Geregistreerd: 26-08-12
Woonplaats: Bemmel

Re: Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 19:26

Ik heb niet alles helemaal gelezen maar bij heel veel dingen.hebben jullie gelijk, alleen sommige dingen vind ik zelf niet waar.. Sommige doen net alsof ik, ogbooit een paard gezien heb (wat overdreven maar je snapt t wel.) Zals ik al heb gezegt het rijden gaat nu goed (natuurlijk nog niet prachtig) alleen is de klik er nog niet, dus waarom de reacties dt ik niet consucuent genoeg ben snap ik zelf niet, en ja zoals iedereen en ik zelf dus ook al weet is.hij te hoog gegrepen maar dat maakt hem niet gelijk niet leuk, het is ook helemaal het paards schuld niet, heb ik trouwens ook nooit gezegt..
Ook probeer ik me weldegelijk in het paard te.verdiepen want ik wil de zadelmaker langs laten koemen maar mn moeder niet, heb gevraagt voor een tands arts en of er iemand naar zn rug zou kunnen kijken maar nee daar is mn moeder allemaal niet van.. maargoed ik krijg der ooit wel zover..

canela

Berichten: 1202
Geregistreerd: 26-08-12
Woonplaats: Bemmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 19:50

minimelona schreef:
daar ben ik het wel helemaal mee eens hoor, dames en inderdaad mijn leermeesteres (was een merrie) was absoluut beleerd en doorgereden door de betere ruiter...Maar het lag toch altijd nog grotendeels aan mijn instelling en engelengeduld (met dieren dan hoor niet met mensen) dat ik uiteindelijk zoveel van haar heb mogen leren...
Maar Casper haalt niet eens gevaarlijke streken uit ; hij gaat een beetje bij de bakingang staan vervelen als hij er geen zin meer in heeft , vind eerlijk gezegd dat hij nog erg cool reageert eigenlijk, want uiteindelijk staakt hij eigenlijk alleen maar een beetje, hij bokt niet als een rodeoking, probeert haar er niet eens doelbewust af te krijgen, of is bijterig en/of gemeen in de omgang...
Als je nu toch al niet de juiste insteek hebt etc. etc. vind ik het eigenlijk not done om zo wie zo aan een paard te beginnen, braaf of niet, jong of niet, het zijn geen barbiepoppen...


Oja nou vertel mij maar eens even heel snel waar jij vandaan hebt dat casper een braaf makkelijk ponypaardje is! Om deze post kan.ik dus heel boos worden, je doet net aksof je er al weken bij ben en presier weet wat er gaande is, nou meid ik zal je zeggen je hebt het heel erg mis. Casper heeft een weekje of 2 weldegelijk als een gek door de bak lopen bokkeb/stijgeren, pogongen gedaan om mij er af te werpen. Maar de lol is er voor hem snel af gegaan omdat ik bleef zotten .
Nu doet hij dat niet meer nee, kan nu gewoon door de bam rijden zonder bang te hoeven zijn iedere moment gelanseerd te kunnen worden. Dus ik zou je schamen als ik jou was ;)


Ik merk sowieso dat heel erg veel mensen hier niet weten hoe en wat het is en denken dat ze caspkenne

canela

Berichten: 1202
Geregistreerd: 26-08-12
Woonplaats: Bemmel

Re: Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 19:54

Woeps voroge post was nog niet helemaal klaar maar zir.op een mobiel dus ging even fout.. Dus ga ik hier maar even verder..

Maargoed waar ik gebleven was :

Dat sommige hier denken casper te kennen,.niet helemaal waar dus..
En ook wil ik nogsteeds grag antowwrd op mojn vraag : Waarom doe ik mn best niet om hem leuk te gaan vinden ? Wat kan ik nogmeer doen want dan hoor ik dat graag en kan ik er verandering in brengen.

canela

Berichten: 1202
Geregistreerd: 26-08-12
Woonplaats: Bemmel

Re: Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 19:57

(wouw mn typ fouten lopen wel heel erg hoog op op dit ding:=)

cyrus

Berichten: 93
Geregistreerd: 29-07-10

Re: Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 20:46

Misverstanden heb je gauw natuurlijk.
Casper is nu wel braaf? Zo ja, wat is dan nog je probleem?
Hij is natuurlijk nog niet zo fijn te rijden, als je leasepaardje.
Het is natuurlijk wel leuk om iets moois op te bouwen, maar dat kost tijd.
Je moeder en jij moeten het natuurlijk wel eens zijn over de gang van zaken.
Als het mogelijk is, zou ik je nogmaals aanraden eens een paar lessen van Bianca te nemen.