Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
canela

Berichten: 1202
Geregistreerd: 26-08-12
Woonplaats: Bemmel

Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 21:35

Ik heb sinds een maand een nieuw paardje, het is een tuigertje van 6 jaar die alleen nogmaar voor de koets had gereden.
Mijn moeder en ik waren opzoek naar een paardje die heel erg braaf is, waarmee je lekker kan rijden en ook mee naar buiten zou kunnen en dat allemaal eigenlijk ook zonder zadel.
Toen we hem zagen waren we eigenlijk verlieft op z'n koppie en zn liefe zachtaarige rustige karakter, en mochten een aantal weken proberen onder het zadel, zo gezegt zo gedaan, meneer was erg braaf ( stond alle tijd gewoon bij vorige eigenaar ) en we konden al gauw los rijden in een bak zonder enige problemen ( ik moet wel toegeven dat het in een longeer bakje was en 1 x in een binnenbak ).
Omdat hij enorm braaf was aan de hand en onder het zadel, en met de koets was meegenomen naar buiten hebben we gekozen voor hem.
Eenmaal op de nieuwe stal veranderde alles zo'n beetje, nou op zn liefheid na.

Ik ga hem de 1e dag gewoon rust en liet het hem allemaal bekomen, de 2e dag wilde ik hem toch wel zo'n beetje buiten alles laten zien en ging een rondje op het terrijn, ging nog wel goed maar was heel erg nerveus en kijkerig maar dat hoort erbij de eerste dagen.
Omdat die zo braaf was en ik niet kon wachten om lekker te gaan rijden heb ik hem opgezadelt en ging rijden, het ging redelijk buiten dat hij moeilijk te besturen was en enorm oplette. Ik met mijn domme niet nadenkerigheid (bestaat dat? haha) dacht laat ik eens voor het eerst galloperen, dus ik ging het proberen.. Toen ging paardjelief enorm bokken en stijgeren en als een hertje rende die de bak door ( nou bleek dat hij dus niet mocht galloperen voor de koets en kende dus eigenlijk deze gang niet) dus liet ik dit nog maar even achterwegen en ging verder met draf en stap.. er kwam alleen niet zoveel meer van terrecht.

De andere dagen ben ik gaan longeren en grondwerk gaan doen, het longeren ging niet want casper snapte het niet en ik moest het ook nog leren, maar na wat hulp ging dat hardstikke goed, alleen het grond werk := het is dramatisch! Hij heeft telang in de kudde gestaan en heeft daarom scheidings angst ( weet de goede verwoording niet helemaal maar ik bedoel dat hij niet bij de andere paarden weg wilt) de paddock grenst aan de bak en zodra ik voorbij de helft ben met hem schiet hij er als een gek vandoor en trapt soms na, ik denk niet gericht.. Hoe erg ik ook me best doe om hem rustig te houden en als hij het goed doe beloon ik hem overdreven zodat die gewoon ziet wat wel goed is, maar iedere x precies voorbij de helft is meneer weg en zit ik met blaren om mn handen en een overstuur paard.. ik heb het al tientallen keren geprobeerd maar het lukt niet.. Ik mag nu ook niet meer in de bak met hem lopen omdat de bak er van naar de maan gaat, dat begrijp ik dus nu moet ik op een pas van 20 bij 4 lopen, dat is ook niet alles :(

dan nu het rijden... Ik had besloten om voor het rijden altijd te gaan longeren zodat hij zijn energie kwijt kan..
Nou dan ga ik erop en ga ( omdat hij de stuur hulpen nog moeilijk vind) achter een ander paardje rijden ( wat hij ook fijn vind vanwege zijn scheidings angst) het gaat allemaal goed toe we langs de paddock komen ( er staan dan geen paarden in) zodra we de bocht om zijn zet hij het meestal op het rennen, hij drukt zijn rug helemaal weg waardoor ik niet veel controlen meer heb en gaat als een malloot bokken en weer hertjes nadoen.. nou ik flikker er met een salto af en viel hard op mn hoofd, met veel gelukt had ik 0% pijn maar blij was ik niet, ik er weer op en toen deed hij alsof er niks gebeurde.. nouja ik denk kan gebeuren toch.
De keren daarna deed die hetzelfde maar toen na de 1e val die keer ging die door, bleef toen gelukkig wel zitten maar met moeite ( heb helaas ook een onmogelijk slecht evenwicht ). De keren daarna gingen ook allemaal hetzelfde.. Zodra hij in de bak is word hij verschikkelijk bang, kijkend, opgefokt, alsof er een leeuwtje achter em aan loopt steeds..

Nou ben ik gaan nadenken en heb bekeken wat ik voor hem moet doen en wat ik ervoor terug krijg.. nou ik moet poepscheppen en hem borstelen maar meer dan liefde en een schattig koppie krijg ik niet terug op dit moment.. en volgensmij is hij niet een paardje wat aan mij eisen ( oke dat klinkt wel heel streng ) kan voldoen..
Toen heb ik het met mijn ouders besproken en zijn we oplossingen gaan zoeken, toen dachten we dat we hem het beste kunnen laten doorrijden door iemand, maar dan dacht ik.. dan is het wegrennen aan de hand nog niet weg, kunnen we nog niet buiten rijden, ook niet buiten wandelen en is er een kans dat hij dit nogsteeds doet omdat het na mijn iedee angst is, geen angst voor rijden maar voor alles om zich heen.
Dat aan de hand wegrennen kan met veel tijd weggaan alleen heb ik geen goede mogelijk heid dat te doen omdat ik niet in de bak mag en op het pad is het geen iedeaal idee.. ik heb het al een paar x geprobeerd met geen succes trouwens.
Maar ik wil hem zowiezo nog een maand de kans geven en hem door laten rijden en dan kijken wat iker mee kan en ik dacht als het dan nog niet gaat hem dan in te ruilen voor een paardje die wel alles te bieden heeft. Maar ik ben zo bang dat ik het dan fout doe, ik heb helaas veel te snel een paard gekocht en had helemaal niet aan onze eisen gedacht bij het kopen van hem.. Mij lijkt het het besten want als het zo door moet gaan dan is het voor paard en ruiter niet leuk en gun ik hem een plekje waar die gewoon voor de kar kan lopen wat zijn passie is :p
Maar is dit het beste? hebben jullie nog oplossingen? ik wil graaaaag iedeen horen :j

HEEL bedankt voor deze lap tekst lezen :D
Laatst bijgewerkt door Revanches op 24-02-13 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Topic titel aangepast

StalNollie

Berichten: 9106
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: wat te doen..? help me alsjeblieft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:39

tuigers zijn geweldige rijpaarden

heb je de galop niet gedaan op vorig terrein van vorige eigenaar., beetje dom!

ik heb het idee dat jij een redelijk groen paard qua rijden hebt gekocht waar jij nog niet klaar voor bent.
kan paardje niks aan doen want er is een miscommunicatie.
dat denk ik na aanleiding van jou verhaal hierboven.
of iemand erbij gaan halen die jullie flink aanpakt met name jou, of paardje verkopen en op zoek naar een wat ouder/ervaren paardje

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:42

Ik denk dat hij je gwoon heel erg aan het uitproberen is. Uit de tekst te lezen denk ik dat jij zelf niet sterk genoeg in je schoenen staat, want wat je zelf zegt: Je vindt dat je te snel een paard hebt gekocht, maargoed ik weet niet hoeveel ervaring je met paarden hebt. Zoek hulp en wees consequent en volhoudend. Duidelijkheid is wat hij nu gewoon echt nodig heeft. En verlatingsangst vind ik geen goede reden voor weggaloperen en natrappen.

canela

Berichten: 1202
Geregistreerd: 26-08-12
Woonplaats: Bemmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 21:44

StalNollie schreef:
tuigers zijn geweldige rijpaarden

heb je de galop niet gedaan op vorig terrein van vorige eigenaar., beetje dom!

ik heb het idee dat jij een redelijk groen paard qua rijden hebt gekocht waar jij nog niet klaar voor bent.
kan paardje niks aan doen want er is een miscommunicatie.
dat denk ik na aanleiding van jou verhaal hierboven.
of iemand erbij gaan halen die jullie flink aanpakt met name jou, of paardje verkopen en op zoek naar een wat ouder/ervaren paardje


ik heb ook veel hulpen nodig, dit is mn eerste paardje en dan inderdaad heel groen, heb alleen hulp in overvloed van de mensen op stal, alleen iedereen zegt wat anders en vind de hulp van andere maar slecht dus ik weet ondertussen ook niet meer wat nou goed is -O- maar opzoek naar iemand die er in gespecialieseerd is denk ik

StalNollie

Berichten: 9106
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: wat te doen..? help me alsjeblieft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:45

zoek iemand waar je je goed bij voelt. en luister naar die gene, ga daar mee aan de slag. en luister niet naar andere. wees duidelijk naar hem en naar jezelf. consequent. Jammer dat je ver weg woont

canela

Berichten: 1202
Geregistreerd: 26-08-12
Woonplaats: Bemmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 21:46

heidy_wilco schreef:
Ik denk dat hij je gwoon heel erg aan het uitproberen is. Uit de tekst te lezen denk ik dat jij zelf niet sterk genoeg in je schoenen staat, want wat je zelf zegt: Je vindt dat je te snel een paard hebt gekocht, maargoed ik weet niet hoeveel ervaring je met paarden hebt. Zoek hulp en wees consequent en volhoudend. Duidelijkheid is wat hij nu gewoon echt nodig heeft. En verlatingsangst vind ik geen goede reden voor weggaloperen en natrappen.


nja dat weet ik zelf niet zeker, op de stal werd me dat wijsgemaakt, maar ik kan helaas niet in zijn koppie kijken

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:48

StalNollie schreef:
zoek iemand waar je je goed bij voelt. en luister naar die gene, ga daar mee aan de slag. en luister niet naar andere. wees duidelijk naar hem en naar jezelf. consequent. Jammer dat je ver weg woont


inderdaad. Iemand zoeken waar jij je goed bij voelt.

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:50

laurenuptown schreef:
heidy_wilco schreef:
Ik denk dat hij je gwoon heel erg aan het uitproberen is. Uit de tekst te lezen denk ik dat jij zelf niet sterk genoeg in je schoenen staat, want wat je zelf zegt: Je vindt dat je te snel een paard hebt gekocht, maargoed ik weet niet hoeveel ervaring je met paarden hebt. Zoek hulp en wees consequent en volhoudend. Duidelijkheid is wat hij nu gewoon echt nodig heeft. En verlatingsangst vind ik geen goede reden voor weggaloperen en natrappen.


nja dat weet ik zelf niet zeker, op de stal werd me dat wijsgemaakt, maar ik kan helaas niet in zijn koppie kijken


Dat weggalopperen is nog wat, maar dat hij natrapt is gewoon niet lief. Het is soms wel lastig om te weten wat er in een paardenhoofd omgaat. Soms denk ik ook wel eens: Waarom kunnen jullie niet praten...

Jodyy93
Berichten: 629
Geregistreerd: 05-04-09
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:50

ik zou een goede instructeur/trice zoeken en die dan ook dit paard 1 of 2 keer per week laten rijden, en jij zelf dan ook les erop nemen..als je met rijden meer vertrouwen krijgt zal de rest ook beter gaan.. een paard doet alleen braaf op buitenrit, als hij of de omgeving vertrouwd of als hij zijn ruiter vertrouwd... dus zorgen dat dit paard jou vertrouwd.... gewoon heeel veel mee doen, heel veel wandellen heel veel dingen laten zien, en veel aandacht geven... en het rijden onder goede begeleiding doen van 1 persoon! veel succes...

canela

Berichten: 1202
Geregistreerd: 26-08-12
Woonplaats: Bemmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 21:51

Jodyy93 schreef:
ik zou een goede instructeur/trice zoeken en die dan ook dit paard 1 of 2 keer per week laten rijden, en jij zelf dan ook les erop nemen..als je met rijden meer vertrouwen krijgt zal de rest ook beter gaan.. een paard doet alleen braaf op buitenrit, als hij of de omgeving vertrouwd of als hij zijn ruiter vertrouwd... dus zorgen dat dit paard jou vertrouwd.... gewoon heeel veel mee doen, heel veel wandellen heel veel dingen laten zien, en veel aandacht geven... en het rijden onder goede begeleiding doen van 1 persoon! veel succes...


ik zou super graag met hem buiten gaan wandelen maar ik ben ZO bang dat hij er dan vandoor gaat en daar gaat je paard dan op de weg...

StalNollie

Berichten: 9106
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: wat te doen..? help me alsjeblieft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:53

zolang je een paard niet vertrouwt niet gaan wandelen op de weg. houd het ook veilig voor andere weggebruikers.

wat krijgt je paard verder te eten is er een voer aanpassing geweest.

canela

Berichten: 1202
Geregistreerd: 26-08-12
Woonplaats: Bemmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 21:55

StalNollie schreef:
zolang je een paard niet vertrouwt niet gaan wandelen op de weg. houd het ook veilig voor andere weggebruikers.

wat krijgt je paard verder te eten is er een voer aanpassing geweest.


bij vorige eigenaar kreeg die 2 kilo brok per dag, nu anderhalf omdat hij zo sterk is en heeel veel energie heeft

Nickas

Berichten: 1176
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Heiloo

Re: wat te doen..? help me alsjeblieft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:58

Ik vraag me af of je niet te snel wilt. Het is nogal een verandering voor dat beestje! 1 maand op een nieuwe plek, tegelijkertijd ingereden worden.
Toen ik mijn paard kreeg, nu ruim 2 jaar terug, heeft het een half jaar geduurd voor hij gesetteld was en rustiger werd. Zo gevoelig! En dat terwijl ik hem al wel 5 jaar kende (was mijn verzorgpaard), maar de verhuizing was al zo heftig voor hem.
Onderschat dat niet en overvraag hem niet. Niets doen wat hij (nog) niet aankan...
En zoek goede begeleiding van iemand die wat weet van jonge paarden en je verder kan helpen.

Fransje_70

Berichten: 978
Geregistreerd: 16-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:59

Uhm, jij denkt dat je een paard even inrijdt en floep erop gaat zitten in de bak wat rond galoppeert, dan gewoon naar buiten gaat en weet ik wat allemaal en je bent verbaasd dat je paard helemaal de kluts kwijt is? Terwijl je paard net van eigenaar is gewisseld, je met je paard net op een totaal nieuwe locatie staat en, sorry dat ik het zeg, hij een nieuw baasje heeft wat van toeten nog blazen weet???
Nou, ik zou zeggen, heel snel elke week les gaan nemen van iemand die weet hoe je een jong en onervaren dier opvoedt, zadelmak maakt en doorrijdt. En als je m wegbrengt een paar keer per week erheen om LES te krijgen en vooral om te leren hoe je met paarden omgaat.
En als je dat niet kan doen, hopen dat je hem nog terug mag brengen naar de vorige eigenaar, en snel weer een lief en braaf verzorgpaardje zoeken voordat er ongelukken gebeuren.

PS heb je wel eens (een boek) gelezen over paarden en hun gedrag? Snel doen je leert er heeeeel veel van. Dan sta je niet meer met je mond vol tanden als je paard er weer 'als een hertje' ervan door gaat.

Fransje_70

Berichten: 978
Geregistreerd: 16-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:01

laurenuptown schreef:
Jodyy93 schreef:
ik zou een goede instructeur/trice zoeken en die dan ook dit paard 1 of 2 keer per week laten rijden, en jij zelf dan ook les erop nemen..als je met rijden meer vertrouwen krijgt zal de rest ook beter gaan.. een paard doet alleen braaf op buitenrit, als hij of de omgeving vertrouwd of als hij zijn ruiter vertrouwd... dus zorgen dat dit paard jou vertrouwd.... gewoon heeel veel mee doen, heel veel wandellen heel veel dingen laten zien, en veel aandacht geven... en het rijden onder goede begeleiding doen van 1 persoon! veel succes...


ik zou super graag met hem buiten gaan wandelen maar ik ben ZO bang dat hij er dan vandoor gaat en daar gaat je paard dan op de weg...


Niet doen hoor! Veel te gevaarlijk! Hij vertrouwt je voor geen meter gezien zijn gedrag. Want vertrouwen in je krijgen ze niet van een beetje kroelen en poetsen op stal.....

canela

Berichten: 1202
Geregistreerd: 26-08-12
Woonplaats: Bemmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 22:05

Fransje_70 schreef:
Uhm, jij denkt dat je een paard even inrijdt en floep erop gaat zitten in de bak wat rond galoppeert, dan gewoon naar buiten gaat en weet ik wat allemaal en je bent verbaasd dat je paard helemaal de kluts kwijt is? Terwijl je paard net van eigenaar is gewisseld, je met je paard net op een totaal nieuwe locatie staat en, sorry dat ik het zeg, hij een nieuw baasje heeft wat van toeten nog blazen weet???
Nou, ik zou zeggen, heel snel elke week les gaan nemen van iemand die weet hoe je een jong en onervaren dier opvoedt, zadelmak maakt en doorrijdt. En als je m wegbrengt een paar keer per week erheen om LES te krijgen en vooral om te leren hoe je met paarden omgaat.
En als je dat niet kan doen, hopen dat je hem nog terug mag brengen naar de vorige eigenaar, en snel weer een lief en braaf verzorgpaardje zoeken voordat er ongelukken gebeuren.

PS heb je wel eens (een boek) gelezen over paarden en hun gedrag? Snel doen je leert er heeeeel veel van. Dan sta je niet meer met je mond vol tanden als je paard er weer 'als een hertje' ervan door gaat.


zeg ik dat ik dit verwacht? nou nee ik zeg alleen dat dit gebeurt, ik vraag tijdens het rijden ook helemaal niet veel van hem en houd het de grootste tijd bij stappen en figuren rijden. Met het naarbuiten gaan heb ik rekening gehouden er staat niet voor niks na het laten doorrijden door een ander kan ik er nog niet mee naar buiten, dusss.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:08

Inderdaad, ik vraag me af of je precies in de gaten het wat je doet? Niet banketstaaf bedoeld hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar t paard heeft altijd alleen maar voor de koets gelopen, dus je moet hem nog gaan inrijden. Voordeel van een koerspaard is dat het de commando's kent en het stuur, maar een ruiter en beenhulpen.. Tja, je bent gewoon een paard in aan het rijden, en dat kan nou eenmaal wel problemen geven..
Ik snap dat je denkt dat je lekker kan buitenrijden, maar met een groen paard wil je toch echt eerst de hulpen er op hebben lijkt mij...

StalNollie

Berichten: 9106
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:09

kijk eens naar zijn voer die van ons ook een tuiger heeft geen brok nodig .. maakt hem nogal vlug.
1 x per week voor de kar 3a4 keer per week onder de man. 24/7 op de wei altijd hooi tot beschikking.

ga ook eens op wat minder brok zolang hij nog niet aan de zware arbeid is .. en dan hoeft het nog niet altijd.

stitchlover

Berichten: 2601
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:09

laurenuptown schreef:
bij vorige eigenaar kreeg die 2 kilo brok per dag, nu anderhalf omdat hij zo sterk is en heeel veel energie heeft


Ik denk dat 1.5 kilo nog steeds te veel is voor je paard. Paard gewoon volledig op hooi/ voordroog zetten en na het werk een handje brok.
Komt je paard genoeg buiten? Kan hij zijn ei een beetje kwijt zeg maar?
Probeer niet zelf aan te klooien als je zelf niet sterk genoeg in je schoenen staat en neem les van een een goede instructeur die je onder begeleiding verder helpt.

Veel succes!

canela

Berichten: 1202
Geregistreerd: 26-08-12
Woonplaats: Bemmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 22:10

Pluttersput schreef:
Inderdaad, ik vraag me af of je precies in de gaten het wat je doet? Niet banketstaaf bedoeld hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar t paard heeft altijd alleen maar voor de koets gelopen, dus je moet hem nog gaan inrijden. Voordeel van een koerspaard is dat het de commando's kent en het stuur, maar een ruiter en beenhulpen.. Tja, je bent gewoon een paard in aan het rijden, en dat kan nou eenmaal wel problemen geven..
Ik snap dat je denkt dat je lekker kan buitenrijden, maar met een groen paard wil je toch echt eerst de hulpen er op hebben lijkt mij...


maar dat denk ik niet, ik ben me er al een tijd goed van bewust dat dat buitenrijden de komende maanden niet gaat gebeuren..

countrygirl

Berichten: 1493
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:11

laurenuptownmm hij doet niet zoveel op dit moment. Als ik jou was zou ik hem eens helemaal geen ander voer geven als voldoende hooi van goede kwaliteit, een liksteen en fris water.
Laat s.v.p. die brokken nu eens achterwege! Sommige paarden draaien daar helemaal van door en kunnen hun energie helemaal niet kwijt. Alleen al hiervan, buiten wat er met hem gebeurd is (verhuizing etc.) kan hij al stierlijk vervelend worden!
Het kost je geen extra geld om dit gewoon eens te proberen he? En kijk dan eens over 1 week en langer hoe hij dan reageert?

countrygirl

Berichten: 1493
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:11

stitchlover schreef:
laurenuptown schreef:
bij vorige eigenaar kreeg die 2 kilo brok per dag, nu anderhalf omdat hij zo sterk is en heeel veel energie heeft


Ik denk dat 1.5 kilo nog steeds te veel is voor je paard. Paard gewoon volledig op hooi/ voordroog zetten en na het werk een handje brok.
Komt je paard genoeg buiten? Kan hij zijn ei een beetje kwijt zeg maar?
Probeer niet zelf aan te klooien als je zelf niet sterk genoeg in je schoenen staat en neem les van een een goede instructeur die je onder begeleiding verder helpt.

Veel succes!


Nou, mee eens dus! We zaten op hetzelfde moment hetzelfde te schrijven... idd. stoppen met die brokken.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:11

Maar besef je ook dat je hem nog zadelmak moet maken, alle hulpen moet leren, inrijden en doorrijden? Dat je in principe iets moet doen wat je, als je het nog nooit hebt gedaan, beter onder begeleiding kunt doen? Helemaal met een paard dat deze reacties vertoond?

canela

Berichten: 1202
Geregistreerd: 26-08-12
Woonplaats: Bemmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 22:14

Pluttersput schreef:
Maar besef je ook dat je hem nog zadelmak moet maken, alle hulpen moet leren, inrijden en doorrijden? Dat je in principe iets moet doen wat je, als je het nog nooit hebt gedaan, beter onder begeleiding kunt doen? Helemaal met een paard dat deze reacties vertoond?


Ja dat besef ik, alleen hij snapt de beenrhulpen, mondhulpen ik krijg ook tijdens het rijden hulp van een ervaren mevrouw die daar staat, het is alleen het harde wegrennen en gebok want ook redelijk normaal is omdatvalles nieuw is

StalNollie

Berichten: 9106
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: wat te doen..? help me alsjeblieft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:18

en wat bij vooral tuigers heel belangrijk is, jou tempo dus gaat hij onder jou vandaan qua tempo terug rijden. ze willen vaak nogal vlug, en gooien dan hoofd in de lucht en gaan dan verkeerd met rug lopen. dus jou tempo, en over de rug laten lopen. gaat hij weer iets harder... hop weer terug in jou tempo. daar zou ik beginnen met oefenen. en tempowisselingen in jou tempo. en vooral als jij in draf zit en hij rent bij wijze van weg ga niet stappen maar ga weer verder in jou tempo draf.