Op de manege laten rijden?

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

rosalyvdb

Op de manege laten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-12 21:23

Hallo bokkers,
Mijn jongste dochter is 6 jaar oud.
Zij rijdt nu op mijn zus haar Shetlander, daar heeft Senna ook nog op gereden toen <3
Toen Senna 6 was mocht ze op mijn paardje (die ik destijds had. In die tijd heb ik ook Tadesse gekocht).
Tadesse, het paard dat ik nu heb, is niet geschikt voor een zesjarig meisje.
Nu weet ik dat je vanaf 6 jaar op de manege kunt lessen.
Dat lijkt me wel een goed idee voor mijn jongste.
Voor de basis is het gewoon goed, maar leer je verder ook echt goed rijden op de manege?

xSCWx

Re: Op de manege laten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 21:24

Echt goed rijden is een ander verhaal, maar je kan haar altijd zelf privé les geven op je zus haar shet (of een instructrice)

Da’s godverd*mme ene lieve hond jonge!
De verandering die je zoekt zit altijd in jezelf. 

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 21:25

Ik heb zelf de basis op een manege geleerd en de rest van mijn ouders. Ze hebben mij ook altijd geleerd dat je beter leert rijden door met verschillende paarden te rijden.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 21:33

ED --> PP

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 21:39

Op een manege leer je uitsluitend de basis denk ik... Af en toe misschien eens een pasje wijken, achterwaarts... Maar voor de rest niets speciaals. De meeste manegepaarden en pony's zijn ook niet geschikt om écht goed op te leren rijden omat ze vaak zo braaf zijn. En je leert inderdaad heel veel door met verschillende paarden te rijden, dan leer je echt de kunst van het paardrijden, en niet rijden met je eigen paard.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 21:44

Ik heb 5 jaar lang op een manege gereden waar je vrij veel leert, wijken, galopswisselingen etc. Het heeft mijn rijden meer ver*** dan dat het me echt goed gedaan heeft. Gewoon omdat de basis te zwak wordt aangebracht, en ik me eigenlijk helemaal niet met dat soort oefeningen bezig hoorde te houden, omwille van de paarden en omdat ik hele verkeerde dingen ben aangeleerd.

Over het rijden op meerdere paarden, dat kun je zien als voordeel, maar je mist wel het leren van een paard, en het groeien met een paard.

Friends are like snowflakes, when you pee on them, they disapear.

Riaaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 21:47

hangt van de manege af denk ik.
Bij ons leer je gewoon eerst de basis(priveles)
en later leer je steeds meer.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 21:48

Ik zou zeggen.zoek.een.leuke instructrice.

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 21:52

Ik heb ook 4 jaar in manege's gereden en het heeft me wel degelijk geholpen. Toch bij mijn eerste manege, de tweede is ander verhaal. Bij mijn eerste manege kreeg je een goede basis, en was er vooral veel afwisseling, bijna elke les reden we zonder stijgbeugels en nu is mijn zit echt helemaal toppie! Veel ruiters die in die manege gereden hadden hebben het nu toch redelijk ver geschopt. Deze manege stopte jammer genoeg en ik moest dus een andere zoeken.. Bij deze zeiden de mensen ook al meteen dat we goed hadden leren rijden (broer reed er ook vroeger). In de laatste manege heb ik niet echt veel bijgeleerd.. Ben er ook weg gegaan omdat ik niet meer tevreden was. Nu rijd ik enkel nog buiten, maar ben van plan het lessen terug op te pakken, maar met een privé instructrice. ;)

~ Gypsy gold doesn't chink or glitter, it gleams in the sun and neighs in the dark. Love my Tinkers
INKY • ORIS •ACKY •OHRA

Aureliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 21:53

wel, ze kan een proefles volgen, in alle hobby's zijn er wel ' is het een goede dansschool , manege etc.' daar hebben we allemaal een vraag over! :? je kan ook een les bekijken gewoon en zien hoe het gaat. Als je op paarden rijd, is de eerste les altijd voltige, met geen oefeningen ( niet altijd ).
Nog veel succes! maak je geen zorgen :+

Vertrouwen.
Dat je gelukkig bent Als je word begroet,
met een zacht gehinnik
Dan word je Herkent,
Dan weet je meteen het Vertrouwen is goed.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief en Moderator Markt
May the horse be with you!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 09:21

De eerste les is vaak geen voltige, dit heb ik jammer genoeg bij meerdere maneges gemerkt.
Ik denk dat je beter bij een manege kunt kijken hoe er les word gegeven, hoe de paarden en ponys worden verzorgt en hoe ze ermee om gaan.
Je hebt goede maneges maar helaas ook veel slechte maneges waarbij je de basis niet goed aangeleerd krijgt.
Zou ze ook geen les van een instructrice op jullie Shetlander kunnen krijgen?

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 09:30

Xoals je zelf zegt de basis ler je daar wel.Dan zou ik haar wel op ene manege zetten aangezien jullie geen geschikt paard hebben.Maar wanneer jullie wle een geschikt paard hebben of wanneer ze zelf erop kan zou ik haar weer erafhalen.Je leert gewoon niet rijden op ene manege.Je leert poný's te stampen als ze vooruit moeten en gewoon 1 teugel opzijrukken om om te draaien of iets.Dus manege's zijn alleen maar voro de basis dingen. :)

Karma Is A Bitch!

Yesterday is History,Today is a Gift,Tommorow is a Mystery.♥

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 09:44

Dat is geen basis jaamijn, dat is paardje.pesten.

Ik begrijp nog steeds niet waarom mijn moeder me vroeger naar de manege stuurde naast mn eigen ponies. Had zoveel meer kunnen leren. Door verhuizingen verschillende maneges gezien en je leert voral verkeerde dingen.

Sorry voor spelfouten, telefoon.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 09:52

Het verschilt per manege denk ik. Wat denk ik, zo herinner ik mijn manegetijd tenminste, een groot voordeel is van de manege, is de gezelligheid die het kan brengen. Veel leuke vriendinnetjes, eindeloos pony's poetsen, hele zaterdagen lekker spelen en dergelijke, leuke onderlinge wedstrijdjes.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 10:52

Mijn dochtertje had een eigen pony die deze winter is overleden. Ze was 3 toen ze SPringtime kreeg en is nu net 6. Toen Springtime dood ging heb ik haar op de manege op les gedaan en daar ben ik nu heel blij mee.
Absoluut is het niet ideaal, haflingers door midden schoppen om vooiruit te komen, zweepje altijd erbij anders lopen ze niet etc.
Maar de finetuning leert ze wel weer als ze haar eigen pony heeft.
Tot die tijd ben ik heel blij met een goede instructeur waar ze zonder eigenwijze opmerkingen haar eerste galopjes en figuren leert :)

Wat is het heerlijk om 's ochtends uit je slaapkamer raam de paardjes te zien zonnebaden in de wei :)

blondedesi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:17

ik heb niks met de manege, de paarden zijn vaak niet goed bereden en de basis en alle dingen moet ze nu al leren want goed aanleren is beter als fout aanleren en dan opnieuw je lichaam moeten veranderen!! je zou ook prive-stal of prive-les kunnen proberen bij iemand

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:20

lig echt aan welke manege
ik heb de eerste 8 jaar niks gerleerd en toen ben ik overgestapt na andere manege en daar leerde ik heeel veeell..

[RIJ-ITP] Sneeuwpret
Sinds 27-11-2011 trotse eigenaar van een Andalusiër PRE Pablo
Sins 30-11-2013 troste eigenaar van Winny *winnetou*
Bietjuhh : Is there a road I could follow, to bring you back home?

DolleBokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:22

Tjonge, sinds wanneer zijn "alle" maneges zo slecht? Ik heb altijd bij manege`s gereden en ik heb daar niet alleen de basis goed geleerd maar ook andere dingen hoor, voor ik overstapte naar western zat ik op M2 niveau (we hadden ook manege paarden die op Z niveau gelopen, alle "knopjes" zaten erop, alleen moet je het er wel in 1 lesuur weer uithalen) . We kregen ook regelmatig "zitles" puur om je zit te verbeteren, ook deden we soms springen, en zelfs een keer met dameszadel rijden, en ik reed mee in de caroussel ploeg (word je ook heel handig van). Het verschilt denk ik wel per manege. Ik heb er ook bij gezien waar ik nooit van m`n leven zou gaan rijden.
Mijn vriendin heeft altijd alleen maar haar eigen paard gehad, toen ze die niet meer had zijn we vaak op verschillende manege`s buitenritten gaan maken en ze zat altijd zenuwachtig op een paard omdat ze nooit wist of het een goedzak was of een hittepetit, en als ze dan op een zat die van zichzelf al voorwaarts was zat ze `m de hele buitenrit in te houden omdat ze geen gevoel van controle had. Terweil ik overal gewoon opstap, als zij een draak had meegekregen dat wisselden we altijd en bij mij liep het paard dan gewoon relaxed.
Dus ik zou zeggen kijk goed naar welke manege je gaat, als je een goede treft leer je er juist heel veel. En je kan het vaak al zien aan de paarden en/ of pony`s en op de manier waarop er word lesgegeven.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:24

Ik zou zeggen zoek gewoon een Instructriece,
Die uw dochter gericht en goed leert rijden,
dan gaat alle aandacht naar haar.
dus mocht ze iets niet snappen dan word er goed uitgelegt! :)

Bobby #verkocht missyou <'3 ❤ There's a story behind every person. There's a reason why they're the way they are. Think about that before you judge someone.
:¨·.·¨:♡♡
`·. Toeval❤Brownie https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/v/t34.0-12/10168510_526406814138586_901301408_n.jpg?oh=4600f8e1ca0236923e0f0757a1eaf460&oe=5348AD0D&__gda__=1397278587_268afd440784410c7c465ec8c91ef8b8
If i only live once, i wanne die with you

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:27

Goed rondkijken, ook naar maneges iets verder uit de buurt.
Het verschil in niveau qua lesgeven kan enorm verschillen.
Ga bij diverse maneges eens kijken naar wat lessen, dan kun je daaruit je keuze maken.

Ik ben het er volmondig mee eens dat er teveel manege's zijn die een schandalig laag lesgeef niveau hebben, maar dat valt ook wel te wijten aan het feit dat ze vaak de meer ervaren, goed geschoolde instructrices liever niet aannemen omdat die doorgaans meer willen verdienen. En ze nemen het liefste jonge mensen aan omdat die stukken goedkoper zijn.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:28

Ik vind 6 nog erg jong. Zeker met het oog op groei. Mij is wel eens uitgelegd, dat je een kind tot haar 7e maximaal een half uur per week op een pony mag zetten, omdat de heupen nog niet ontwikkeld genoeg zijn. Dat is puur kraakbeen. Zelf heb ik tijdens mijn zwangerschappen ervaren wat bekkeninstabiliteit is, dus ik zou wachten tot ze 7 is.

Ik heb een dochter van 9 (bijna 10) die sinds haar 7e rijdt op een Dartmoor van onszelf. Wij hebben de ruimte ervoor. Voor onze 2e van net 7 zijn we nu begonnen met het aanbieden. Als ze wil stapt ze er op, maar er gaan ook weken voorbij, dat ze niet naar de (zelfde Dartmoor overigens) pony omkijkt. Onze 3e van ruim 5 stapt puur de pony nog maar uit.

Ga voorlopig lekker met de shet klossen? En dan heeft ze nog zat tijd als ze 7 is. Op een manege is het voordeel dat je kind veel op verschillende pony's rijdt. Dat is wel een nadeel van een eigen pony. Op onze club ondervangen we dat een beetje, door de kinderen af en toe te laten rijden op elkaars' pony. Vaak met uitstappen wordt ook nog wel geruild.

En tja, Anky heeft ook altijd alleen maar eigen pony's gehad. Het zit hem ook wel een beetje in het kind zelf of ze heldhaftig zijn op een pony of niet. Ook een eigen pony kan een kind heel bang maken. Ik heb ook altijd zelf eigen paarden en pony's gehad. Bij ons was het een waar paardengezin. Ik heb er weinig ongemak aan over gehouden dat ik dat altijd had.

Groetjes, Anouk!
Engels gediplomeerd (Qualified) zadelmaker en lid van Society of Mastersaddlers in Engeland. Tevens zadel fitter. Kijk eens op mijn site: http://www.wellsaddle.nl

rosalyvdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 17:28

Bedankt iedereen! Ik ga denk ik op zoek naar een prive-instructrice die dan bij mijn zus aan huis kan komen voor de shet.
Mijn dochter heeft ook veel plezier met het dier dus dat is dan ideaal!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie