Zijn er nog mensen na hun zestiende gaan rijden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
musiqolog
Berichten: 3332
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Zijn er nog mensen na hun zestiende gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 22:43

Dag mensen,

Ik begin komende vrijdag met rijlessen (jee, zin in! :) maar ook: help, waar ben ik aan begonnen! :\ ). Natuurlijk heb ik dat van tevoren gevraagd: kan dat wel, op mijn leeftijd (ik ben 28)? Moet je daar niet op je achtste mee beginnen? En natuurlijk was het antwoord: kan best hoor, er zijn er wel meer. (Gelukkig maar, stel je voor dat ik tussen de kleine meisjes moest gaan rijden! :P)

Maar zitten ze ook hier? Zijn er forumbewoners die pas na hun kindertijd of puberteit op het paard zijn geklommen? En hoe was dat?

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Re: Zijn er nog mensen na hun zestiende gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:56

Mijn moeder is 53 en is 20 weken geleden begonnen met paardrijden en doet het super goed !

Je bent 28, oke het evenwicht vinden is altijd lastig in het begin en voor een kind vaak toch gemakkelijker. Maar geef het tijd! Overhaast niks, en zoek iemand die je goed kan begeleiden. Dan komt dat zeker weten goed :j

Anoniem

Re: Zijn er nog mensen na hun zestiende gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:59

Ik zit zelf al vanaf m'n vierde in het zadel maar een heel groot deel van mijn lesklanten is op latere leeftijd pas begonnen met rijden. Sommigen zelfs na hun veertigste ;) Gaat je lukken!
Veel plezier!

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 23:02

ik heb in mijn tienerjaren een poosje gereden.
Toe mijn 14de jaar ongeveer.
Daarna ontbrak het geld voor de paarden hobby.
Later ben ik het rijden weer op gaan pakken toen ik 36 was :')
Je merkt inderdaad dat de balans wat meer moeite kost maar de lol is er niets minder om *\o/*

hartstikke veel plezier met je rijlessen :)

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 23:13

Ik vind het juist heel erg knap als mensen er op (wat) latere leeftijd mee beginnen!
Mijn paard staat op een manege, en ik reed mee in een groepsles en daar reed een vrouw
van (ik gok) rond de 45. Ze zei dat ze zo jaloers was op mijn zit/houding en dat ze dat maar moeilijk
onder de knie kreeg maar ik vond haar juist zo knap dat
ze zo gemotiveerd was om iets heel nieuws te proberen op de leeftijd. Helemaal geweldig als je
dan nog die drive hebt! Ik vind het fantastisch :D

Muppett
Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-04-09
Woonplaats: Nederbelg in België

Re: Zijn er nog mensen na hun zestiende gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 23:27

Ik was 21 toen ik ging lessen, toen had ik een inkomen ;-) zeker van priveles steek je veel op.

Sandravm
Berichten: 862
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Aarsele, West-Vlaanderen, België

Re: Zijn er nog mensen na hun zestiende gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:10

Ik was ook 21 toen ik begonnen met rijden.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Zijn er nog mensen na hun zestiende gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:13

Ben gaan rijden op mij 18e, op een manege.

Als je het leuk vind, gewoon gaan doen en van genieten!

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Zijn er nog mensen na hun zestiende gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:15

Ik ben jong begonnen maar heb een lesklant die op 52 jaar begonnen is, nu een jaar rijd en spijt heeft dat ze het niet veel eerder al gedaan heeft!!!

PardoesJessi

Berichten: 1416
Geregistreerd: 27-03-06
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Zijn er nog mensen na hun zestiende gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:18

Ik was iets van 23/24.... geen conditie, geen spieren en astma... ow en roken als een schoorsteen....
Sindsdien heb ik nogal wat bij geleerd hahaha
Tuurlijk kan je beginnen. En ze hebben volwassen lessen genoeg hoor!

ShannonJuul

Berichten: 720
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:19

ik was begonnen op mijne 7e/8e en rond mijn 10e gestopt. Toen ben ik op mijn 15e weer begonnen en op mijn 18e weer gestopt. Ik was de routine rondjes zat en mijn oude merrie van 19 had er ook geen lol in. We rijden nu heerlijk recreatief :)

EmmaVZ

Berichten: 2706
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: In m'n hoofd nog in Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:20

Ik ben 16, rij nu al paar maandjes niet meer(was begonnen op m'n 11e), maar ik hoop dat natuurlijk wel weer op te pakken zodra ik het geld/tijd weer heb!

FNews
Berichten: 2721
Geregistreerd: 10-06-11

Re: Zijn er nog mensen na hun zestiende gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:23

Tuurlijk zou dat kunnen!
28 is toch niet te oud om te leren paardrijden.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:13

Ik was ook half 20 toen ik voor het eerst op een paard klom! :j

Nooit wat met paarden gehad of gedaan. We waren op vakantie in Zandvoort, alleen maar regen en uit verveeldheid op de manege daar gaan kijken en een les afgesproken (geen idee meer waar dat vandaan kwam :? ). Dag later voor het eerst te paard, en gelijk dat geweldige gevoel van 'dit is gaaf!'. Nog een paar keer gelest daar die vakantie. Thuis gelijk lessen gepland op manege in mijn woonplaats, even later ook nog op een andere manege in nabijgelegen woonplaats om 2x per week te kunnen lessen/rijden. Ik was echt helemaal besmet met het paardenvirus.
Hubbie toen ook, dus zijn we samen gaan rijden!

Het ging van kwaad tot erger :D ... Paard leasen, paard kopen en nu in het bezit van 2 geweldige paarden, dus weet waar je aan begint! _O-

PardoesJessi

Berichten: 1416
Geregistreerd: 27-03-06
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Zijn er nog mensen na hun zestiende gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:36

Ah ja! Das waar ook Simodi....Hoe onwaarschijnlijk het ook lijkt wij hebben op hetzelfde paardje leren rijden!!!

Anoniem

Re: Zijn er nog mensen na hun zestiende gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:07

Ik ben gaan rijden toen ik 18 was :) als kind had ik een half jaar les gehad op de plaatselijke manege maar dat was eigenlijk niet zo bijzonder. Toen ik 18 was kreeg ik de kans om in de VS op een paardrijkamp te werken dus toen heb ik vooraf ´even´ 10 lesjes genomen en bij thuiskomst ben ik lekker blijven rijden.

Mando

Berichten: 15692
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Zijn er nog mensen na hun zestiende gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:09

Ik was 7 tot mijn 17e op een knol gehobbelt en ben weer op mijn 30ste begonnen met paardrijden en kocht mijn Bolle op mijn 40ste.
Dus waarom niet.

Yordi1989

Berichten: 27
Geregistreerd: 02-05-12
Woonplaats: Maarssen

Re: Zijn er nog mensen na hun zestiende gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 21:07

Ik ben op mijn 22e begonnen. En dat gaat prima!

musiqolog
Berichten: 3332
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 23:36

Dank jullie wel mensen! Mijn eerste rijles zit er inmiddels op. Dat van die balans klopt wel: toen ik net op mijn paard zat, dacht ik dat ik de hele les zou blijven wankelen (viel mee!). Ik dorst ook nog niet goed uit het zadel te komen bij het lichtrijden (geen held...). Maar Iemkje en mijn instructrice (naamloos: privacy is ook wat waard :) ) zijn schatjes: altijd geduldig, altijd bereid om een klungel als ik gerust te stellen. :P Het zag er vast niet uit, maar dat geeft niet: ik heb er nog steeds heel veel zin in! Dank voor jullie bemoedigende woorden!

Anoniem

Re: Zijn er nog mensen na hun zestiende gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 23:42

Dus er komt een vervolg op, Musiqolog? Leuk!

musiqolog
Berichten: 3332
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 00:00

@Sonja: ja natuurlijk, het moet wel heel dramatisch verlopen als ik na één les al opgeef. :) Inmiddels mijn tweede les ook achter de rug, en vooruit: een klein beetje vooruitgang geboekt. Wat ik vandaag heb gedaan, komt in de buurt van lichtrijden. Balans is niet zo'n probleem meer, maar simpele dingen als op- en afstijgen blijven een beetje eng. Maar goed, ik zal stoppen met elke week een update te geven van hoe het ging. Eigenlijk zou ik er een blog over moeten bijhouden, "semi-kneus leert rijden" of zo. :P Misschien op mijn eigen site, die binnenkort in de lucht komt.

Emma_s_girl
Berichten: 1721
Geregistreerd: 04-07-11
Woonplaats: Westbrabant

Re: Zijn er nog mensen na hun zestiende gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 17:14


Evi84
Berichten: 764
Geregistreerd: 26-07-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 17:23

Eventjes mezelf in mijn openingspost quoten aangezien niemand dat gelezen zal hebben gezien het aantal reacties. ;-) - zoals je kan lezen ben ik ook een laat groentje ;)

Ikzelf ben in oktober 2011 voor het eerst gaan paardrijden als 27-jarige vrouw... een kinderdroom die uitkwam (ik had het namelijk als kind nooit mogen doen en toen ik begon met werken, heb ik dan mezef dan ook eindelijk ingeschreven voor iets wat ik al zolang wilde. Er bestond geen twijfel dat het iets voor mij zou zijn, ik ben al zot van paardjes van kleins af aan, maar wees gerust...ik heb geen penny-toeren uitgehaald.

Dus in oktober 2011 mij direct ingeschreven en die eerste les waar ik al zoveel jaren naar uitkeek kwam ook aan bod...eindelijk! Na 1 maand kwam er toevallig een eigenaarspaardje op mijn pad voorbij - 11-jarige NRPS - waar ik op ben beginnen rijden. De eerste keer dat ik erop kroop kon ik er niks mee. Zelfs de hoefslag wilde madame niet vinden met mijn hulp, maar met behulp van de eigenaar die mij goed begeleidde kreeg ik de basis op haar onder de knie. Niet eenvoudig, want madame was eigenlijk niet van de makkelijkste en absoluut geen beginnerspaardje. Eenmaal die basis erin (nog geen galop, want ze gooit erg hoog op) ben ik met haar privé-les gaan volgen en daar heb ik veel van geleerd. Omdat ze toch een maatje te moeilijk was voor me (ik was ook niet streng genoeg met haar en als ze uitprobeerde was ik vaak net een seconde te laat om haar te corrigeren) en omdat we haar zoveel voorwaarts-neerwaarts hadden gereden waardoor haar rugbespiering erg ontwikkelde en haar zadel niet meer paste volgens de osteopate is het rijden met dat paardje gestopt.

Ondertussen rijd ik een ander eigenaarspaardje, waarmee ik verder privéles volg in de hoop alles van in het begin correct aan te leren en geen harde hand te ontwikkelen, zodoende later zo weinig mogelijk foute gewoonten te moeten afleren. Zodoende rijd ik momenteel een 3 tot 5x /week en hoop dit nog een hele poos te mogen doen. Vorige week heb ik voor het eerst van dichtbij met het zand mogen kennismaken tijdens een zitles (aanspringen in galop zonder teugels of beugels), vermoedelijk de eerste van nog velen, maar dat weet je vooraleer je met deze sport begint.

Ik hoop dus op termijn kundig genoeg te zijn om een paardje correct te kunnen rijden en op termijn er zelf eentje aan te schaffen natuurlijk.

Misschien nog een kort woordje uitleg: ikzelf ben momenteel 28 jaar en zit dus in hetzelfde schuitje :D

Frits2008

Berichten: 383
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 14:44

Moi, ik ben begonnen toen ik 50 was. Ik zal waarschijnlijk nooit ZZ rijden, maar geniet volop. :D

Jankeke
Berichten: 351
Geregistreerd: 16-08-08

Re: Zijn er nog mensen na hun zestiende gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 14:51

Ik ben op mijn 11de begonnen. Tot ongeveer mijn 15de. Toen eigenlijk niets meer op een paar ritjes na. Toen ik 45 was regelmatig een bosrit gemaakt op een paard van een ander. Pas op mijn 50ste mijzelf een paard cadeau gedaan en weer les genomen. Ik moet zeggen, het valt niet mee maar vind het ontzettend leuk!