Maandag komt de tandarts...Maar,standaard sedalin?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Maandag komt de tandarts...Maar,standaard sedalin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 19:27

Nou zoals de titel zegt, komt maandag de tandarts..Ik vind dit reuze spannend want heb het eerlijk gezegd nog niet meegemaakt...Ik verdenk mijn paard ervan,dat ze stiekem wat haken heeft.
Nu is mijn vraag of er altijd standaard sedalin (ed) wordt gebruikt,of bij uitzondering?
Ik ben hier namelijk best huiverig voor en denk overigens ook niet dat het echt nodig zal zijn..
Wie helpt mij uit mijn angst... Tong uitsteken


Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 19:30

ik weet niet of er standaard seladin bij gebruikt is, maar waarom ben je daar zo huiverig voor?
Denk als je paard rustig is dan hoef je je geen zorgen hoeft te maken over seladin..

Dag lieve mama...

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 19:33

Als je paard onrustig is wordt 'ie gewoon verdoofd. Tenminste, dat was bij de mijne. Ik heb haar laten doen door de DA en ze was nogal gestresst en vervelend, en is toen dus verdoofd. Gewoon een spuitje in de hals. Geen sedalin dus.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 19:49

Waterkippie schreef:
ik weet niet of er standaard seladin bij gebruikt is, maar waarom ben je daar zo huiverig voor?
Denk als je paard rustig is dan hoef je je geen zorgen hoeft te maken over seladin..


Ik weet eigenlijk ook niet waarom ik er zo huiverig voor ben..Vind het denk ik gewoon een akelig idee ofzo,omdat zulke middelen op de een of andere manier helemaal tegen mijn natuur ingaan..Terwijl ik ook wel weet dat het meestal geen kwaad doet/kan..Ik weet het dus eigenlijk ook niet..

nathalie, heb jij jouw paard ook laten doen door de dierenarts? Niet door een tandarts dus...

Als ik nog eens de DA bij moet halen voor een enkel spuitje,wordt het wel erg prijzig Geld, geld! Heb ik wel over voor mijn paard natuurlijk,maar los het zelf liever met engelengeduld op...Maarja..Daar moet die tandarts ook tijd voor hebben natuurlijk.. Knipoog

Hey,maar ik denk dat ik weet wat ik weten wil! Bedankt voor de reacties!

UK_eef

Berichten: 4215
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 20:21

ik liet de mijne ook altijd doen door de DA. Sedalin zal ook wel prima zijn hoor!
Maar natuurlijk is het onnatuurlijk, maar als de tandarts jouw paardje aan het vijlen is, en hij is nog ''gewoon'' (zonder goede verdoving) en hij schrikt (is wel logisch, zo'n piepend geluid in zijn mond) dan heeft hij dalijk een veil in zijn wang zitten...wat wil je nou liever?

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 20:40

Maffick is ook door de DA behandeld, hij kreeg ook gewoon een spuitje in zijn hals en was heerlijk suf.
Heeft zich met alle gemak laten behandelen en heeft daarna nog een poosje lekker met z'n hoofd naar beneden staan te suffen.

Wat een rust in dat paard, de ma van de vriendin waar Maffick staat is meestal niet zo gecharmeerd van hem, maar durfde hem nu wel te aaien! Haha!

Komt allemaal wel inorde joh, niet te huiverig zijn en lekker laten behandelen Knipoog

rhijnauwen

Berichten: 5043
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 21:45

mijn paarden worden ook door de dierenarts nagekeken, als ze onrustig worden mag een dierenarts verdoven met een injectie, mochten er complicaties zijn mag een da meer dan een tandarts, bovendien maakt de da mijn paardje lekker suf zodat hij lekker relaxed geschoren kan worden zo slaan we 2 vliegen in 1 klap

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

Ann

Berichten: 13234
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 21:57

De dierenarts heeft de haken op de kiezen van mijn Tinker verwijderd met een elektrische vijl, wel even een praam op en geen sedalin nodig gehad.

Gillian
Mei 1993 - Sept 2016

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 22:43

De paardentandarts die bij ons op stal komt doet de gewone behandelingen zo, geen klem, geen verdovingen.
Hij is heel rustig en gaat heel goed met de paarden om en alles gaat gewoon goed.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 22:55

cloris schreef:
De paardentandarts die bij ons op stal komt doet de gewone behandelingen zo, geen klem, geen verdovingen.
Hij is heel rustig en gaat heel goed met de paarden om en alles gaat gewoon goed.


Kijk,stiekem hoop ik ook op zo iemand..Ik ken deze niet persoonlijk,maar hij schijnt wel goed te zijn...
Maar die verdovingen van de Da,moet je dat van te voren zelf regelen??
Ik verwacht niet dat het echt nodig is,maar als dat wel zo is,ben ik nu waarschijnlijk te laat...

Nou ja,we zien wel..Die man zei er ook niets over over de telefoon dus dat zal wel loslopen....

Oef..Spannend!

Woeps,ik vergeet jullie bijna te bedanken voor het meedenken...Bedankt!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 23:59

Mijn paardentandarts (www.paardentandarts.nl) doet het gewoon zonder verdoving behalve als het echt nodig is. En dan met een spuitje, niet met Sedalin.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 08:05

cloris schreef:
De paardentandarts die bij ons op stal komt doet de gewone behandelingen zo, geen klem, geen verdovingen.
Hij is heel rustig en gaat heel goed met de paarden om en alles gaat gewoon goed.


Is dat Hans Ruygrok? Daar heb ik dezelfde goede ervaring mee, niks geen verdovingen ofzo en hij kon alle paarden bij ons op stal "bewerken". Ik weet ook niet of iemand die geen DA is, maar gewoon tandarts wel een verdoving mag geven?

Groeten,
Judith

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 09:24

Bij ons zijn afgelopen zaterdag 17 paarden naar de tandarts geweest en ik heb geen spuit gezien hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 09:45

Mijn tandarts doet bijna bij elk paard in het bloed spuiten. Ze zijn dan echt helemaal verdoofd en dan gaat het het makkelijkste. Veilen gaat het snelste, en het minste gezeur en gestress voor het paard. Als je ze niet verdoofd en het gaat toch langer duren worden ze meestal vreselijk klierderig. Je hebt dan wel een tandarts nodig die ook DA is.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 09:49

Mijn paarden vergaat het net zoals die van Zep. En dat is geheel stressvrij.

De hond is de betere mens

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 11:14

Mijn paarden worden altijd zonder verdoving of andere middelen gedaan.. De tandarts benadert ze zo dat ze niet moeilijk doen en hem vertrouwen.. Eerst laat hij de paardje zien wat hij allemaal voor spullen heeft dus dat mond ding laat hij zien en doet hem een paar keer open en dicht zodat ze kunnen wennen aan het geluid en dan liet hij de lamp zien die hij op ze kop zet.. Ondertussen praat hij met ze en alle paarden die ik hem heb zien doen bleven keurig rustig stil staan zonder sedalin of andere verdovende middelene...

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 11:14

Dennis is laatst zonder verdoving oid gedaan. Hij stond er gewoon lekker bij te suffen zo als gewoonlijk. Hij vond die aandacht wel mooi. Dus ook rustig en stressvrij. Ik had d'r van te voren niet eens bij nagedacht dat Dennis eventueel moeilijk zou kunnen doen Bloos! . Ik neem het bij hem als vanzelf sprekend aan dat hij geen gekke dingen heeft.

Maar ik hoorde wel dat sommige tandartsen stadaard verdoven en sommige enkel als het nodig is.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 18:21

Oke, nu kom ik hier als "nietwetend" mensje.. wat is sedalin Bloos! Ik heb er namelijk nog nooit van gehoord Verward iemand uitleg ? Tong uitsteken

    Pressure is what differentiates a piece of coal from a diamond

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 19:23

Yellowfish schreef:
Oke, nu kom ik hier als "nietwetend" mensje.. wat is sedalin Bloos! Ik heb er namelijk nog nooit van gehoord Verward iemand uitleg ? Tong uitsteken


Dat is een soort verdovings middel. Volgens mij kan je het sinds een tijdje niet meer in de winkel kopen maar het was iig altijd gewoon te koop.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 20:11

En oppassen dat sedaling nog een aantal weken in het bloed kan blijven! Dus een beetje oppassen met wedstrijden/keuringen!

Iid niet meer te verkrijgen, gelukkig hebben wij een 'berg' ingeslagen Haha!

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 20:16

Als het goed is is de normale procedure bij tandartsen, dat zij eerst kijken naar het paard, wat er aan gedaan zou moeten wrden en maakt dan een inschatting of dat zonder verdoving kan. Als dat zo is, dan voert hij de behandeling meestal meteen uit en is alles daarna klaar.
Als hij denkt dat er wel een verdocing nodig is, zal jij je dierenarts moeten bellen, want de tandarts mag niet verdoven. En sedalin is inderdaad uit de handel en zal hij dus niet toe mogen passen.
Maar het is dus geen standaard procedure dat het paard onmiddelijk verdoofd wordt.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 22:13

Voice"]
[quote="cloris schreef:
De paardentandarts die bij ons op stal komt doet de gewone behandelingen zo, geen klem, geen verdovingen.
Hij is heel rustig en gaat heel goed met de paarden om en alles gaat gewoon goed.


Is dat Hans Ruygrok? Daar heb ik dezelfde goede ervaring mee, niks geen verdovingen ofzo en hij kon alle paarden bij ons op stal "bewerken". Ik weet ook niet of iemand die geen DA is, maar gewoon tandarts wel een verdoving mag geven?

Groeten,
Judith
[/quote]


Ja dat is idd Hans Ruygrok, niets geen stress bij die paarden, dus ook niet van te voren al sedalin.. ze staan allemaal net zo makkelijk! en het duurt dus echt niet langer, paard hoeft daarna ook niet bij te komen.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 22:29

Die van ons verdoofd alleen als er kiezen ofzo eruit moeten. Met vijlen ed niet, wij hadden er van de week een stuk of 10 die nageken moesten worden, maar ze waren stuk voor stuk braaf Lachen

KellyenXena: Wie komt er bij jullie?

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 23:07

Nee, niet standaard Sedalin, helemaal nergens voor nodig als je paard gewoon braaf is. Het geeft alleen maar een extra belasting voor het lichaam als je dat spul geeft.......een goede tandarts geeft niet standaard sedalin maar probeert het eerst zonder!

Geef alleen sedalin als je zeker weet dat ie zenuwachtig van aard is of als je weet dat hij door het lint gaat of als er bijvoorbeeld getrokken moet worden. Succes met de tandarts Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Tieme en 26 bezoekers