Pff, kopen of niet kopen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
imka
Berichten: 765
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: harderwijk

Pff, kopen of niet kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 10:29

Hey,
Ik was van plan een 2jarige merrie te kopen . Ik ben helemaal verliefd op haar en mijn ouders gaan deze week overleggen en eind van de week gaan we misschien kijken. Maar nu krijg ik steeds mailtjes van mijn dochters zitten er af en toe even op en vinden het zon leuke rijpony worden Maar dat beestje is 2 jaar! In een ander mailtje schreef ze wel dat het niet vaak gebeurde, mar af en toe. Maar hoor het wel steeds vaker. Nu heb ik dus zoiets van, kunnen e er niks aan overhouden als er nu al af en toe op word gereden? Het zal niet vaak zijn, maar toch. Als ik d'r koop komt er voorlopig het eerste jaar niemand meer op.. Dat beestje is 2! Maar nu twijfel ik dus of ik dr wil kopen omdat ik niet weet of ze er wat aan over kan houden doordat er nu al op gezeten word. Dus ben benieuwd of jullie dat weten? Alvast bedankt.

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:34

Ten eerste hoort het niet en is niet goed te praten in mijn ogen. Of ze er iets aan overhoudt? Dat ligt eraan wat ze doen en hoevaak ze het doen. Ik bedoel, wordt er gewoon even een kindje opgezet die 1 rondje stapt 1x per maand? Of is het dier al helemaal beleerd en rijdt de hele kinderbuurt erop?

Blueberry

Berichten: 3242
Geregistreerd: 11-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:37

Ik zou sowieso zakken in de prijs die je ervoor wilt geven. En waarschijnlijk heeft de vrouw door dat je het een slecht punt vind dat er al op gezeten is en zal ze zeggen dat het wel meevalt om je gerust te stellen. Dus achter de waarheid hoevaak en hoelang ze bereden/erop gezeten wordt zal je niet komen denk ik.
Vraag het even na bij een veearts zou ik zeggen. En zeg tegen die vrouw dat je er minder voor wilt geven aangezien er een kans bestaat dat het paardje er iets aan over houd. Of die kans groot is weet ik niet, dat zou je dus even aan een veearst moeten vragen.
Succes ermee!

mesastamp

Berichten: 3853
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: kerkrade

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:38

bewn het bovenstaande bokker eens.... al denk ik wel dat het mee valt dat hij er iets aan over houd

Blueberry

Berichten: 3242
Geregistreerd: 11-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:40

Ja ik denk ookwel dat het meevalt. Hoegroot/zwaar/oud zijn die dochters? als het een klein meisje van 5/6 jaar is zal het wel meevallen. Maar als er iemand van 14 opzit en er op rijd.. Het is moeilijk te oordelen omdat we niet weten hoe oud die kinderen zijn enzo snapje?

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Re: Pff, kopen of niet kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:45

Ik zou dat paard niet kopen.
Wie weet houdt dat paardje er inderdaad niets aan over, maar waarom het risico nemen? Er zijn zoveel leuke paarden te vinden. Een leuke onbedorven tweejarige vindt je heus wel.
Die vrouw geeft toe dat er mee gereden wordt, en later krabbelt ze terug met te zeggen dat het maar af en toe gebeurt. Waarom zou je dat geloven? Dat zegt ze volgens mij alleen maar omdat ze doorheeft dat jij dat niet zo leuk vindt. Ga er maar van uit dat er wel regelmatig mee gereden wordt. Voor die vrouw maakt het toch niets uit aangezien ze het paard verkoopt.

Freya_bokt
Berichten: 208
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Pff, kopen of niet kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:13

Stel de verkoopster je vraag eens op een positieve manier, alsof je het een pluspunt vindt dat het beestje al wat geleerd heeft...
Grote kans dat ze je dan wel vertelt wat er al mee gedaan is. En als dat teveel is koop je hem denk ik beter niet: ruglast en artrose komen meer voor als er te jong mee begonnen is.

Marigold

Berichten: 12572
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:15

als je haar er snel vandaan koopt, en op het land zet, en laat gaat beleren, dan hoop ik voor je dat het geen kwaad heeft gedaan.
je weet bij andere paarden ook niet altijd wat ermee gedaan is, toen ze jong waren..

Chonelly

Berichten: 556
Geregistreerd: 30-05-03
Woonplaats: Wageningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:22

Ik zou ernstig overwegen of ik dit paard nog wel zou kopen... vind het echt niet horen, wie weet hebben ze er al veel eerder opgezeten dan 2 jaar. Ik zou echt een 'blanco' paardje willen hebben op die leeftijd die gewoon lekker in de wei heeft gelopen met een paar andere paarden. Of idd zoals loveblacky schrijft snel ervandaan kopen als je denk dat ze er maar even op gezeten hebben en dan hopen dat het geen kwaad heeft gedaan.

Blue9

Berichten: 3642
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Wijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:23

Ja ik denk snel kopen en heel rustig aan doen!! Dan heb je een pony gered en een goed gevoel!!

Blueberry

Berichten: 3242
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Pff, kopen of niet kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 17:15

Freya_bokt schreef:
Stel de verkoopster je vraag eens op een positieve manier, alsof je het een pluspunt vindt dat het beestje al wat geleerd heeft...
Grote kans dat ze je dan wel vertelt wat er al mee gedaan is. En als dat teveel is koop je hem denk ik beter niet: ruglast en artrose komen meer voor als er te jong mee begonnen is.


Dat is ookwel een goeie!
En idd. paarden waar te vroeg mee begonnen is hebben vaak eerder last van dat soort dingen.
succes met een keuze maken!

bergkraai

Berichten: 1186
Geregistreerd: 05-08-05

Re: Pff, kopen of niet kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 17:17

MMM, lastig maar ik zou inderdaad ook van de koop afzien... het is nooit goed voor de groei van een paard om zo vroeg al te beginnen... Gewoon verder kijken, er zijn genoeg leuke paarden waar nog niemand op gezeten heeft...

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Pff, kopen of niet kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 17:31

ik kan me het dilemma voorstellen. anders moet je het paard gewoon alvast betalen, het is dan officieel van jou, en je kunt ze dan verbieden er nog mee bezig te zijn. in ieder geval vast het koopcontract tekenen, dat heeft dezelfde waarde als alvast betalen. rijden ze er toch op, dan kan je stappen ondernemen, en ik neem aan dat ze dat niet willen...

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Re: Pff, kopen of niet kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 17:51

Een jaar geleden was mij hetzelfde gebeurt.
Zonder verder na te denken heeft mijn vriend onze merrie gekocht.
Hetzelfde verhaal als dat van jou, de kinderen hadden er af en toe op gezeten en de vorige eigenaar zelf ook.
Mijn merrie is aan alle kanten verpest, de dierenarts heeft haar gekeurt en er waren geen problemen.
Ik merk dat ze slechte herinneringen heeft met bijvoorbeeld iets op haar rug te leggen, zodra ik aan haar linkerkant gaat staan stapt ze achteruit.
Uit angst dat ik evt op haar ga springen (zoals de vorige eigenaar deed, ik zag haar zo door haar benen zakken)
De oude eigenaar raadde me vorig jaar ook aan om haar gelijk in te gaan rijden.
Heb ik niet gedaan en voorlopig gaat dat ook niet gebeuren.
Achteraf blijkt ook nog eens dat ze waarschijnlijk een half jaar jonger is.
Ik ben nu heel langzaam met grondwerk bezig, we gaan echt heel langzaam maar wel vooruit.
Ik heb met mezelf afgesproken dat ik het echt rustig met haar aan ga doen, ze moet eerst het voledige vertrouwen in mij hebben.
Dat is een hele lange weg.
Nu hoeft het voor jou natuurlijk niet hetzelfde verhaal te zijn, maar denk er goed over na.
Ik heb gemerkt dat de opvoeding tot deze leeftijd ook heel erg belangrijk is.
Daar ben jij niet bijgeweest en je kunt alle slechte gewoontes er niet zo makkelijk uit halen.
Je kunt haar natuurlijk op proef nemen maar als jij haar een jaar laat staan zonder te rijden kan je hetzelfde gebeuren.

Ik wens je heel veel succes met je besluit.

marlin
Berichten: 104
Geregistreerd: 22-04-06

Re: Pff, kopen of niet kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:02

Freya_bokt schreef:
Stel de verkoopster je vraag eens op een positieve manier, alsof je het een pluspunt vindt dat het beestje al wat geleerd heeft...
Grote kans dat ze je dan wel vertelt wat er al mee gedaan is. En als dat teveel is koop je hem denk ik beter niet: ruglast en artrose komen meer voor als er te jong mee begonnen is.



ja, dat zou ik ook doen...

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Pff, kopen of niet kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:23

blensink schreef:
Een jaar geleden was mij hetzelfde gebeurt.
Zonder verder na te denken heeft mijn vriend onze merrie gekocht.
Hetzelfde verhaal als dat van jou, de kinderen hadden er af en toe op gezeten en de vorige eigenaar zelf ook.
Mijn merrie is aan alle kanten verpest, de dierenarts heeft haar gekeurt en er waren geen problemen.
Ik merk dat ze slechte herinneringen heeft met bijvoorbeeld iets op haar rug te leggen, zodra ik aan haar linkerkant gaat staan stapt ze achteruit.
Uit angst dat ik evt op haar ga springen (zoals de vorige eigenaar deed, ik zag haar zo door haar benen zakken)
De oude eigenaar raadde me vorig jaar ook aan om haar gelijk in te gaan rijden.
Heb ik niet gedaan en voorlopig gaat dat ook niet gebeuren.
Achteraf blijkt ook nog eens dat ze waarschijnlijk een half jaar jonger is.
Ik ben nu heel langzaam met grondwerk bezig, we gaan echt heel langzaam maar wel vooruit.
Ik heb met mezelf afgesproken dat ik het echt rustig met haar aan ga doen, ze moet eerst het voledige vertrouwen in mij hebben.
Dat is een hele lange weg.
Nu hoeft het voor jou natuurlijk niet hetzelfde verhaal te zijn, maar denk er goed over na.
Ik heb gemerkt dat de opvoeding tot deze leeftijd ook heel erg belangrijk is.
Daar ben jij niet bijgeweest en je kunt alle slechte gewoontes er niet zo makkelijk uit halen.
Je kunt haar natuurlijk op proef nemen maar als jij haar een jaar laat staan zonder te rijden kan je hetzelfde gebeuren.

Ik wens je heel veel succes met je besluit.


inderdaad, maar dit kan bij elk paard het geval zijn. meestal weet je niet de hele geschiedenis, en er kan altijd iets gebeurd zijn wat trauma's heeft opgeleverd. dat is ook de reden dat ik mijn dieren als veulens gekocht heb. de ene heb ik zelf van jongs af aan opgevoed (ik was bijrijdster van zijn moedermerrie), en de andere had nog amper mensen van dichbij gezien. dát is wat dat betreft ideaal, dan weet je zeker dat het goed zit. maar niet iedereen wil dat, dus blijven er altijd vraagtekens over wat er precies mee gedaan is.
ik vind jouw verhaal wel een beetje schokkend, dat iemand op een paard springt dat door zijn benen zakt. je zou ze toch!

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:27

het is nog erg jong maar.. westernpaarden worden meestal ook met 2 al ingereden ze gaan er dus niet dood aan.

clara
Berichten: 666
Geregistreerd: 30-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:42

Bij een paard van 5 of 6 jaar weet je toch ook niet op welke leeftijd er al op gereden is? Ik zou er wel achter proberen te komen hoevaak ze er op rijden en vanaf welke leeftijd precies en hoe zwaar degene is die erop rijd/ zit. Ik denk dat als je het paard een jaar op de wei zou zetten dat de schade dan wel meevalt

shana_J
Berichten: 159
Geregistreerd: 23-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 19:12

het zal heus wel mee vallen ...
en als ze het zo leuke rijpony vinde waarom verkope ze hem dan ?
maarja gewoon kopen als je hem leuk vind .

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Re: Pff, kopen of niet kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 19:54

[/quote]

inderdaad, maar dit kan bij elk paard het geval zijn. meestal weet je niet de hele geschiedenis, en er kan altijd iets gebeurd zijn wat trauma's heeft opgeleverd. dat is ook de reden dat ik mijn dieren als veulens gekocht heb. de ene heb ik zelf van jongs af aan opgevoed (ik was bijrijdster van zijn moedermerrie), en de andere had nog amper mensen van dichbij gezien. dát is wat dat betreft ideaal, dan weet je zeker dat het goed zit. maar niet iedereen wil dat, dus blijven er altijd vraagtekens over wat er precies mee gedaan is.
ik vind jouw verhaal wel een beetje schokkend, dat iemand op een paard springt dat door zijn benen zakt. je zou ze toch![/quote]

Ja hier heb jij ook wel weer gelijk in, je weet nooit wat er met een paard gebeurt is voordat je hem koopt.
En inderdaad als je een ouder paard koopt dat misschien drie keer van eigenaar verwisselt is weet je ook niet of hij met zijn tweede is ingereden.
Met de aankoop van een jong veulen zeggen ze hier:
Un potro en casa de otro- een veulen in het huis van een ander je hebt alleen maar onkosten en kan er niets mee.

Qua dat ben ik wel blij dat ik het weet, en zo kunnen we haar helpen het vertrouwen terug te winnen. De vorige eigenaar heeft mij bv ook verteld dat hij haar vastbond aan een hek (zonder dat ze ooit had vastgestaan) met het gevolg dat ze het hele hek weg heeft gesleept en achteroverviel en het hek op haar kreeg.
Vreselijk natuurlijk, maar ik weet dat het gebeurt is ( hij heeft het tenslotte eerlijk verteld voordat mijn vriend haar kocht) en hou er rekening mee.
Stukje bij beetje zijn we aan het oefenen en gaan vooruit.

En ja inderdaad je zou ze wat die mensen, ik zie het maar zo dat ze de dingen anders bekijken dan ik. Elke dag word er aan mij gevraagt of ik nu nog niet aan het rijden ben. Ze snappen het gewoon niet. Of ik ben eigenwijs.
Wij blijven lekker op ons tempo doorgaan.

Nogmaals ik wens je veel succes bij de evt aankoop.

Willemloveya
Berichten: 18
Geregistreerd: 08-05-06

Re: Pff, kopen of niet kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 20:01

Aan de ene kant zou ik het wel doen, maar aan de andere kant weer niet.
Van die wel doen kant is : Je red dat paardje wel.
Nouja ik zou het eigenlijk wel doen.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Pff, kopen of niet kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 23:47

@ blensink, ik kan begrijpen dat ze dat zeggen, maar zo zie ik het niet. mijn paarden zijn bij mij opgegroeid, en we kennen elkaar door en door. dat maakt het inrijden makkelijk, en de omgang prettig. ook in het rijden heb ik weinig last van miscommunicatie, omdat het paard alles van mij geleerd heeft. en inderdaad, als het veulens zijn kan je er nog niet zó veel mee, maar ik heb liever een veulen dat nog niks kent dan een half vepest ouder paard wat eigenlijk alles al kan...

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Re: Pff, kopen of niet kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 00:08

Merrieveulen, ik zie het ook niet zo en in de toekomst laat ik mijn merrie ook zeker dekken zodat ik ook vanaf de dag dat het geboren word een band op kan bouwen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 00:15

Ik zou een bereden twenter niet kopen, niet alleen omdat de kans op eerdere slijtage aanwezig is, maar gewoon uit principes. Ik ga mensen geen geld laten verdienen aan zaken die eigenlijk 'fout' zijn (imo).

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 00:16

Blueberry schreef:
als het een klein meisje van 5/6 jaar is zal het wel meevallen


Dus jij zou 't ook wel vinden meevallen als er een 3-jarig kind op een jaarling wordt gezet? Of een veulen met een babietje erop? Ik bedoel, in verhouding is dat net zo 'het-zal-wel-meevallen', maar vreemd genoeg beginnen mensen dan te roepen dat dat iets heeeel anders is? Waar ligt dan de grens?

Smurfie schreef:
het is nog erg jong maar.. westernpaarden worden meestal ook met 2 al ingereden ze gaan er dus niet dood aan.


Nee, je kan een paard ook iedere dag op stal met een zweep 5 harde rossen verkopen, zonder enige reden. Of een paard rijden met een slecht passend zadel en een scherp bit. Of een paard rijden met alleen een slofteugel zonder gewone teugel erbij.

Of.. je kan ook al deze dingen bij 1 paard uitvoeren. Gaat 'ie ook niet dood aan. Maar dat betekend niet dat het goed of prettig is voor het dier!!