[VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-21 09:41

Op dit moment ben ik alleen extra alert. Hij gaat morgen naar een ander stukje wei en dan komt hij niet meer bij de mulle paddock. Verder is hij blij en voelt zijn lijf goed.

Maaaarrrrrr ik probeer het wel strak in de gaten te houden en gekkigheid met jullie te delen, gewoon even als check. Want waar leg je de grens? Dat blijkt nog niet zo simpel te zijn. Het mooist zou zijn als ik bijv. onder het zadel merk dat hij achteruit gaat, dat ik hem op rust zet en weet dat hij dat niet lang vol gaat houden, dus dat ik het kan plannen. Maar ja, wie krijgt die luxe. Vaak is het een beslissing die je moet maken op het moment dat het echt mis is.

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?


DuoPenotti

Berichten: 29355
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 09:48

En dan weet je het Lorette :j

Mijn oude paardje kon ook slechter opstaan met rollen. Ik heb ook echt gedubd, mag dit wel, kan dit wel.
Lees je op bokt ben je eerder te laat dan te vroeg enz enz. (waar ik het dus niet compleet mee eens ben)

Maar op zijn manier bokte hij ook nog rond, oke het zag er niet meer uit als hij 3 was (nog meer twijfels) maar ik vraag me af of hij dat zelf ook door had :D
Hij had echt nog zo'n blij hoofd, tevreden blik.
Haalde nog streken uit als stiekem mijn kastje met borstels omgooien en dan echt zo'n lekker puh ogen erbij.

Maar toen hij ziek werd, wist ik het gewoon, nu is het over. Ik voelde het, ik wist het.
Dat wilde ik niet meer proberen te oplappen want dat zou niet eerlijk meer zijn.

Ik heb altijd gezegd zolang hij nog een twinkel in zijn ogen heeft zal hij ondanks wat mankementen zijn leven nog wel prima vinden.
Als die twinkel er niet meer is is het over.
En zo is het ook gegaan.

En zo zal jij het ook weten Lorette, je band met hem is zo sterk.
Laat je niet van de wijs brengen door bokkers die hem niet kennen.
Jij weet het, jij voelt het :knuffel:

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 09:56

Dit soort besluiten zijn enorm moeilijk. Je twijfels zijn zo begrijpelijk.
Je staat er realistisch in. En ik denk ook dat je het opeens zult weten. Je bent kritisch en eerlijk.
Voorlopig nog lekker genieten van je Frummelmans <3

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 10:10

_Lorette_ schreef:
Op dit moment ben ik alleen extra alert. Hij gaat morgen naar een ander stukje wei en dan komt hij niet meer bij de mulle paddock. Verder is hij blij en voelt zijn lijf goed.

Maaaarrrrrr ik probeer het wel strak in de gaten te houden en gekkigheid met jullie te delen, gewoon even als check. Want waar leg je de grens? Dat blijkt nog niet zo simpel te zijn. Het mooist zou zijn als ik bijv. onder het zadel merk dat hij achteruit gaat, dat ik hem op rust zet en weet dat hij dat niet lang vol gaat houden, dus dat ik het kan plannen. Maar ja, wie krijgt die luxe. Vaak is het een beslissing die je moet maken op het moment dat het echt mis is.

ik ben 'het moment' nooit tegengekomen, ze gaan zo geleidelijk achteruit dat er niet 1 punt was waarop het voor mij duidelijk was, dit is zijn laatste week. ik heb die van mij aan het einde op pijnstilling gezet om hem nog een laatste paar 'leuke' weken te geven, dat zou ik achteraf gezien ook nooit meer doen. Het blijft gewoon heel lastig. voor mij hield het op toen ik zag dat hij minder idioot ging doen en ook minder vrolijk werd. als ik frum zie is hij nog wel in zijn humeur, hij lijkt het zelf niet heel vervelend te vinden dat hij even niet wegkomt.

Time flies like an arrow, but fruit flies like banana

Stral

Berichten: 2545
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 12:32

Je kent je paard het beste, je merkt wanneer ze ongelukkig en echt niet meer zichzelf kunnen zijn, ik denk dat je het goed doet hoor!

KootMiraDrum

Berichten: 8325
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 16:43

ynskek schreef:
Het ziet er voor mij niet uit alsof hij voor hij wel op staat echt van positie veranderd.

Ik denk net als mijn voorgangers dat hij eerder jeuk aan zijn buik of iets heeft als ik hem zo zie. Hij is ook mooi rustig op het moment dat hij wel overeind komt :)

Ik zie een tuitend bovenlipje, lijkt me ook dat hij jeuk heeft. Mijn merrie doet dit ook ongeveer zo, die heeft dan rond de navel jeuk.

"Be humble on the horse's back, it's THEIR body" - Lockie Phillips <Emotional Horsemanship>
- als we allemaal hetzelfde denken, wordt er weinig nagedacht -
- je gaat het pas zien als je het door hebt - J. Cruijff

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-21 22:14

Here we go again...

Paar weken geleden had hij al een moment van niet goed zijn en vervolgens merkte ik er niets meer aan. Dat zal nu wel anders zijn.

Vanavond was ik aan het rijden en dat ging eerst normaal. Ik zet aan tot middendraf en hij is het ritme helemaal kwijt. Vervolgens weer goed. Later middendraf onregelmatig. Arbeidsdraf oké, in schoudervoor ook. Linker galop oké, rechtsom galoppeerde hij met de kont omhoog. Alsof ik op een mega overbouwd paard reed, zo kwam die kont naar me toe. Niet goed dus. Tijd om te stoppen. Ik stapte hem normaal uit, niet onregelmatig. Maar met afstappen is het ineens duidelijk mis linksachter. Helemaal kramperig, stapt in hanetred en zet hem buiten de massa.

LA is zijn meest kramperig been. Ik zeg wel eens dat hij eerder spastisch is dan atactisch, zie hier waarom:
https://youtube.com/shorts/FIzlWwfihiU?feature=share

Zo is het alleen bij ongemak of stress, maar je ziet dat het ontzettend vermoeiend is.

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?

Earth

Berichten: 7898
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 22:15

Och gut. Ik zie je filmpje niet (neem aan dat het een filmpje is), maar ik hoop dat het meevalt.

Ik heb m gezien. Ik kan alleen maar zeggen, ik hoop dat het nog goed komt. :(:)

Earth het reisbureau.

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 22:24

Ik begrijp dat het vermoeiend voor hem is... die spasmes vreten energie.
Is het daarna wel weer wat weggetrokken?
Ik vind het er vrij heftig uit zien zo...

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 22:48

Achgossie... ziet er niet fijn uit. Heeft hij dit vaak?

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110638
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 22:52

Dat ziet er idd niet fijn uit :\ Is het ondertussen weg?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 23:00

:(:) Frummelke. ... En ook voor jou, TS.
Ik hoop dat het inmiddels weer beter gaat.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-21 23:25

Hij blijft dat bij vlagen houden tot het ongemak weg is. Hierdoor is hij zo slecht met iets banketstaaf als een hoefzweer. Het is niet alleen de pijn van de zweer, die al heel vervelend is voor een gezond paard. Maar het is op het filmpje wel erger omdat ik de hoefzak net om had gedaan. Hij verdraagt eigenlijk niets aan zijn achterbenen, vooral niet links.

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 23:33

Zou iets van spier ontspannend hem kunnen helpen hierbij? iets van lichte sedatie of iets? en wat balen joh, ik ga duimen dat het in orde komt en hij weer een blije vrolijke Frum mag zijn.

Ik mis je zo ik mis je meer en meer ik zie je in mn dromen keer op keer.....Lieve Mam Luf You!!! 19-8-1949/10-2-2005

Suzanne F.

Berichten: 49170
Geregistreerd: 03-03-01

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 07:42

Aguttie arm Frummeltje.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Caresse07

Berichten: 9394
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 08:05

Dat ziet er inderdaad best naar uit zo :(:)

Zou het lastige opstaan van de vorige keer dan toch een voorbode van dit geweest zijn?

Ik hoop dat hij snel weer zijn blije en vrolijke zelf wordt.

Volg je hart, dat klopt.

Ik was een mooie baby, maar in het ziekenhuis hebben ze mij verwisseld.

Jessix

Berichten: 16428
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 08:08

Wat een zorgen heb je eigenlijk altijd. Kan me dat nog herinneren met mijn toenmalige bejaarden paard. Elke keer monitoren hoe hij er bij staat. Je doet het met liefde maar het is soms best zwaar, althans dat vind ik.

Hoop dat hij er inmiddels weer goed bij staat.

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 08:22

Jessix schreef:
Wat een zorgen heb je eigenlijk altijd. Kan me dat nog herinneren met mijn toenmalige bejaarden paard. Elke keer monitoren hoe hij er bij staat. Je doet het met liefde maar het is soms best zwaar, althans dat vind ik.

Hoop dat hij er inmiddels weer goed bij staat.


Dat herken ik wel Jessix, ik vind / vond dat ook zwaar.

Arme Frummel, hopelijk trekt het snel weer weg.

Rockes <3

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 08:29

Jessix schreef:
Wat een zorgen heb je eigenlijk altijd. Kan me dat nog herinneren met mijn toenmalige bejaarden paard. Elke keer monitoren hoe hij er bij staat. Je doet het met liefde maar het is soms best zwaar, althans dat vind ik.

Hoop dat hij er inmiddels weer goed bij staat.

Ja ik herken het ook met mijn Jam... elk moment wachten, kijken of het verbeterd, erger wordt... moet je knopen door gaan hakken? Kan je even ontspannen? De twijfel of je het te lang door laat gaan, de omstanders met goede adviezen of geruststellingen waar je niks mee kan :')

Daarom echt alle sterkte toegewenst TS... :(:) het is mentaal zó zwaar, ondanks dat het voor mij "al" 3 weken geleden is dat ik de knoop heb moeten doorhakken ben ik nog steeds niet bijgekomen van alles.

Maar ik weet zeker dat jij het goede besluit gaat nemen op het juiste moment, dat heb jij vanaf het begin al gedaan voor Frummel, de twijfel zal er altijd zijn. Maar vanaf het moment dat er duidelijk was dat hij atactisch was heb je altijd alleen maar in zijn belang gedacht. Andere eigenaren hadden het zeker anders aangepakt.
Helaas kunnen we je verder niet helpen, maar wil je echt een hart onder de riem steken.
En ik duim natuurlijk mee dat het een slechte fase is door bv externe factoren en het verbeterd.
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 18-05-21 08:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

DuoPenotti

Berichten: 29355
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 08:29

Ja dat herken ik ook, en dat is inderdaad zwaar.

Hopelijk gaat het met frum snel weer beter, maar ik geloof dat het elke keer een aanslag is op jezelf.

Kan er iets met rustgevende middelen gedaan worden, valeriaan oid?

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-21 08:36

Het moeizame opstaan heb ik niet meer gezien sinds hij in/door een andere paddock loopt. Ik denk dat het los staat van elkaar. Het kan wel betekenen dat hij meer last krijgt van zijn beperkingen, om welke reden dan ook.

Vanochtend stond hij rustig, geen spasmes. Hij is nu enorm kreupel. Gezien het verschil met gisteravond en dat ik ook nog stukken 'normaal' heb gereden, denk ik dat we goed zitten met het vermoeden van een hoefzweer.

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?

Caresse07

Berichten: 9394
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 08:54

Oké dan zou je inderdaad denken dat het toch het mulle zand geweest is met het moeizaam opstaan.

Fijn dat hij in ieder geval geen spasmes meer heeft, maar wel balen dat hij toch regelmatig een hoefzweer heeft. Hopelijk komt die er snel uit en kan hij weer herstellen, arme Frum :(:)

Volg je hart, dat klopt.

Ik was een mooie baby, maar in het ziekenhuis hebben ze mij verwisseld.

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 08:57

Arme Frummel en arme jij.
Ziet er idd heftig uit. Hoop dat de hoefzweer snel uitbreekt. En dat Frummel opknapt. :knuffel:

PEPPER mijn gouden paardje altijd in mijn hart [o]

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-21 10:36

We waren voorbij de 6 maanden, dus ik zat er al op te wachten. Elk half jaar is het feest. :7

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:05

_Lorette_ schreef:
We waren voorbij de 6 maanden, dus ik zat er al op te wachten. Elk half jaar is het feest. :7


Wat zijn het toch een ontzettend nare dingen die hoefzweren. Duimen dat hij snel doorbreekt....

Ik mis je zo ik mis je meer en meer ik zie je in mn dromen keer op keer.....Lieve Mam Luf You!!! 19-8-1949/10-2-2005


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amber15, Charat, HighFly_, JudithO, Koekie73, monsera, XxMariellexX en 132 bezoekers