Whisper en niet al te best nieuws

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Baytje
Berichten: 405
Geregistreerd: 07-08-02
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 13:31

Kido, ken je dit gedicht?

Als twee lieve bruine ogen vragen,
Help me, Ik voel me niet fijn.
Mag je dan omdat je voelt,
Dit is het einde,
Egoïstisch zijn?

Als je van de dierenarts hoort,
Dit komt niet meer goed,
Hij krijgt steeds meer pijn.
Mag je dan omdat je hem niet wilt missen,
Egoïstisch zijn?

Als twee lieve bruine ogen zich gaan sluiten, voorgoed.
En je zonder hem naar huis toe moet.
Met het halster in je hand,
En je hart vol pijn.
Probeer je dan te overtuigen,
Ik mocht niet egoïstisch zijn.

Al die tijd samen,
Elke dag was een feest,
En al die tijd,
Ik, hijzelf....
.... geen een keer egoïstisch geweest


zo moeilijk, maar zo waar...denk eraan dat je de beslissing eens moet nemen, en dat je de pijn geen lijden laat worden. als je paard gaat lijden zal je jezelf altijd afvragen waarom je niet eerder de beslissing genomen hebt!
ga niet voor jezelf uitstellen en neem jezelf niet in de maling, pijnstillers vertekenen het beeld wat je hebt van de artrose. je paard heeft uiterlijk geen pijn, maar van binnen is er wel wat stuk, wat helaas niet meer geneest...

heel veel sterkte!

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 13:32

Wat ontzettend vervelend.
Ik heb zelf op het moment zulke problemen met een jaarling van mij die ontstekingen heeft aan pezen en gewrichten in de schouder.
Vanmorgen heeft de DA ook Bute voorgeschreven met daarbij de opmerking dat hij beslist zijn stal niet uitmag omdat hij anders door de pijngrens heengaat en juist meer beschadigt.
Bij hem gaan we het zo 14 dagen nog proberen. Is er dan geen zichtbaar herstel opgetreden dan laat ik hem niet verder leven.

Sterkte ermee in ieder geval

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 13:54

Ja dat gedicht ken ook heb ik het paarden gebed en ook deze:

Als ik eens broos en zwak zal zijn,
En niet meer slapen kan van pijn.
Doe dan wat nodig is want och,
Die laatste dag verliest men toch.

Ik weet dat het je droef zal maken,
dwing toch jezelf niet te verzaken.
Dan meer dan enig andere dag,
blijkt dat liefde echt vermag.

Wij haden het jaren lang zo goed,
dat geeft ons toch ook die laatste moed.
Je wilt toch ook niet dat ik lijdt,
laat mij toch gaan ter echter tijd.

En breng mij waar men hulp mij bied,
een brede slechts verlaat mij niet.
Houd mij zacht pratend tegen tegen je aan,
tot dat mijn ogen breken gaan.
Je weet al is het later pas,
dat deze keus voor mijn eigen bestwil was.

Al gaf mijn staart je mijn laatste groet,
ik lijdt niet meer en dat is goed.
En treur niet omdat het lot bewerkt,
dat jij juist jij mijn tijd beperkt.

Wij waren elkaar zo na,
laat dat een troost zijn als ik ga.

Dit gedicht kwam ik jaren geleden tegen en vind het echt heel mooi ik hou van dit soort gedichten ze helpen je.
Ook schijf ik met regel matig zelf wat mischien plaars ik er ooit nog wel een.

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 14:33

kan me gedichte schiftje nie vinden das vervelend ga gauw verder zoeken

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 16:13

jullie mogen wel reageren hoor

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 16:19

Persoonlijk had ik het dier een weekje/maandje op de wei gezet, en daarna naar de slager gebracht.
Want je weet gewoon zeker dat "opeens" de pezen scheuren, en dan vergaat het dier van de pijn. Pijnstillers zijn naar mijn mening alleen goed voor de ruiter (dan heeft die nog wat plezier van z'n paard), maar nooit goed voor het paard.

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 18:25

Belker schreef:
zware pijnstillers, nog kreupel. Voor wie laat je dat paard nog leven en lijden. Voor jezelf zodat je er nog even op kunt zitten. Als die foto's zo ernstig zijn dan ben je niet diervriendelijk bezig door haar nog langer te laten lijden. Zeker niet als je er nog eens op gaat zitten. Kreupel lopen is een uiting van pijn.
Ik vind het egoistisch.


hier ben ik het wel mee eens,maar het is ook veel makkelijker voor ons om zo te praten,wij hoeven geen beslissing te maken,
en héél eerlijk gezegd: ik denk dat er wel meer mensen zijn die hem niet meteen laten inslapen,alleen omdat ze het paard niet kunnen missen,begrijpelijk maar tegenover het dier is het zo oneerlijk,hij lijd alleen maar..

verder zou ik er als het paard zoveel pijn van heeft,hoe moeilijk het ook is,er wel mee stoppen,op pijnstillers leven is geen optie..want een dier verdient een "waardig eind",dat is wel zo fijn voor het paard als voor jou..want je weet dat je er dan goed aan hebt gedaan,en hem niet hebt laten lijden..sterkte

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 19:31

ben het helemaal eens met jullie ik heb alleen een heel klein beetje hoop dat ze verbetert
En zo niet dan mag ze gaan hoe moeilijk het ook is ik zal haar missen Verdrietig
En zoals (wat mischien niet helemaal duidelijk is)doe ik me paard samen met me mamsje deel en me mamsje heeft het er nog moeilijker mee dit ook omdat dit nieuws tegelijkertijd kwam met het overlijden van mijn oma(haar moeder) en ja dat maakt het allemaal nog wel wat gecompliceerder alhoewel het mischien niet helemaal eerlijk istegen over whisje maar het nieuws is nog erug vers en me mams had wel een beetje op goed nieuws gerekent gisteren maar we gaan nog wel even het er goed over hebben OK dan!
Ik waardeer jullie reacties ook via pb echt super *LOL*

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 20:43

Ohhh, Balen zeg Ach gut
Ik had nog voor je geduimt dat de uitslag beter zou zijn! maar helaas....

iig heel erg veel sterkte met je beslissing! Ik hoop het beste voor je....

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 23:06

Vandaag weer een buitenritje gestapt van 40 min onder de man was heel braaf en keek haar ogen uit daarna wel erug moe maar ja morgen heeft ze een dagje vrij (i.v.m horse event)

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 10:55

Ik hoop dat je de kracht kunt vinden om de juiste beslissing te nemen.

Ik heb 2 maanden terug mijn pony Jerai in moeten laten slapen. Ze had geen artrose, maar EMND en dit was ook niet te genezen.

Je schrijft dat Whisper nu nog vrolijk is, laat hem gaan, voordat dat over is.

Het is een vreselijk moeilijke beslissing, maar hoe langer je wacht, hoe moeilijk het gaat worden.

Heel veel sterkte!

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-03 22:41

heb vandaag met me mams gesproken en we wachten nog ff af hoe het in het bos gaat vandaag a/d hand gestapt was braaf vanmiddag kon ik niet en heeft eigenaarese gestapt met die muts en ook toen braaf en wel blij denk zo komt z in ieder geval over

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 22:55

Ik vind dat een dier een zolang mogelijk leven moet leiden maar wel zonder pijn. Jouw paard is nog jong en er zijn ook zat (jonge) mensen met artrose die er oud mee worden. Kun je jouw paard niet ergens op het land zetten zodat ze toch oud kan worden. Hier in het noorden is 24/7 weidegang mogelijk voor ca. 60/70 euro per maand. Misschien wel minder. Je kan altijd nog een oproep plaatsen op bokt of marktplaats. Er zijn vast mensen die haar onderdak willen geven en toezicht uitoefenen. Ik vind de gang naar de slager wel heel definitief. Maar zeg erbij dat een paard dat ècht niet zonder pijn is ook geen doen is. Als het een verzekeringskwestie is heb ik daar begrip voor hoor. Maar het is idd een beslissing die je niet licht neemt, als ze 20 was zou het ook niet zo moeilijk zijn denk ik. Sterkte met je beslissing!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 00:21

Hallo Kido. Ik begrijp helaas heel goed hoe je je voelt. Mijn paard is nog maar 8 en alhoewel we twee weken geleden al besloten hadden hem in te laten slapen wilde ik hem toch nog een kans te geven.

Het moeilijkste is om te bepalen wanneer 'de tijd daar is'. Niet eindeloos blijven dokteren maar ook niet te snel in laten slapen. Geloof me, ik ben regelmatig mezelf niet meer.

Als het zou kunnen zou ik hem met liefde ergens op een weiland laten lopen maar met pijn is dat ook geen pretje en zou het alleen een egoistische daad zijn. Daarbij, als hij ergens ver weg op een landje zou staan en we dus nog maar weinig met hem kunnen doen vraag ik me ook af hoelang hij dat leuk vindt. Hij is jong en wil graag dingen ondernemen.
Wij hebben ons paard nu, in overleg met de veearts, 1 maand de tijd gegeven waarin hij echt behoorlijk moet verbeteren anders houdt het op.

Ik weet natuurlijk niet of het in jouw geval nog zin heeft om een second opinion te vragen. Waarom heeft jouw da je eigenlijk aangeraden om er weer op te stappen?

Ons paard staat nu ook op de bute. Nu, bijna 1 week later gaat hij voor het eerst iets beter. Geen idee of dit door de bute komt. Naar mijn idee is de pijn dan of weg, of minder. Nu is het paar stappen goed, paar slecht enz. Over een paar dagen bouwen we de bute weer af om te zien of de medicijnen zijn aangeslagen. Ik vind het geven van pijnstillers dus ook niet per definitie slecht.

Misschien dat je nog eens een andere veearts naar je paard kan laten kijken, al is het voor je eigen gemoedsrust. Maar wees vooral eerlijk tegenover je paard en jezelf.
In de tussentijd Ach gut hou je taai meis!

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-03 22:03

heeft niet zo veel nut foto s zijn duidelijk en veearts zei dat het mogelijk is dat ze door een betere doorbloeding beter gaat lopen