4 jarige op M/Z niveau, schokkend........

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 18:44

Ik heb voor 2 weken terug die vierjarige gezien,
het is van de gekke zoals je hem rijdt!!!
Tong uitsteken

Nee hoor mensen, Katja zat er misschien 20 minuten op, op het laatst liet ze hem een paar pasjes wijken, stelde hem om: Et voilà!
Zo makkelijk als ik het nu hierboven typ, zo makkelijk zag het er ook uit. Het gevaar is wel dat je snel geneigd ben om er nog wat bovenop te gooien, meer verzameling, nog meer scharen, te veel perfectioneren.
Ik geloof echter dat Katja genoeg ervaren is om dit paard met beleid op te leiden.

Ik moet zeggen dat mijn hengstje ook al wijkt en een paar pasjes schoudervoor kan maken en die is 3.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 18:46

Sjuimpje schreef:
Ik moet zeggen dat mijn hengstje ook al wijkt en een paar pasjes schoudervoor kan maken en die is 3.


WAT ~~}> Haha! Haha! Knipoog

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 18:47

Hij kan ook al de capriole

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 19:33

Tjonge Sjuimpje, heb je daar ook een foto van? Hij heeft zeker zo`n flinke capriole dat je hem nog niet helemaal uit kan zitten? Haha!

Even ontopic: Als ik de persoon niet ken en bel over zo`n jong paard zou ik ook even goed na moeten denken. Er zijn natuurlijk wel zat mensen die het m/z niveau bij een 4-jarige niet zo rustig aanpakken als jij en maar doorjakkeren met zo`n dier.

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 19:56

Damn, ga ik mee naar een les van Katja met dat paard, en wat doen ze........

Niks anders dan overgangen, voltes en simpel de hoefslag volgen . Zelfs geen wijken voor het been heb ik gezien.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 21:20

Als je het hebt over de Z oefeningen dan heb je het dus over keertwendingen, schouderbinnenwaarts, travers, appuyeren, eenvoudige galopwisseling.... Ik zou ook even staan te fronsen als iemand zegt een vierjarige te hebben die al die oefeningen kan, is wat anders dan wanneer je zegt dat hij veel talent lijkt te hebben voor die oefeningen.

Maar ja ik ben zelf nogal een tut die altijd bang is te snel te veel te vragen. Ik doe er liever wat langer over, zo is het altijd ook nog gelukt. Ik neem aan dat je weet waar je mee bezig bent maar ik kan me die reatie van die mensen wel een beetje indenken als je het zo gebracht heb als je schrijft.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 21:36

sommige paarden hebben nou eenmaal meer aanleg en talent dan een ander paard, en pakken het dus heel snel op.

e wat denk je dat een paard voor bewegingen maakt in de wei?? stukken ingewikkelder dan een paar pasjes wijken, appuyeren en een stukje schoudervoor!

als je spelenderwijs eens wat zijgangen vraagt, en het paard pakt het leuk op, wat is dan het probleem?

een 4 jarige die dagelijks wordt gereden op L/M niveau is sneller overbelast dan een 4 jarige die 2x per week spelenderwijs wat Z-oefeningtjes doet....

en wat denk je van een 5 jarige die zn wp voor de Z al binnen heeft?
denk dat die veel meer overbelast zijn!

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 22:37

MarijeR schreef:
Ik denk dat er ook een groot verschil is als je kijkt hoe een paard gereden wordt.
Als iemand met veel ervaring een paard spelenderwijs zijgangen leert, is dat een veel mindere belasting dan als een ruiter met minder ervaring daar een kwartier of langer per training mee bezig is. Dat is zelfs voor een ouder paard een grote belasting.


Precies, een verkeerd gereden schouder binnenwaarts, die keer op keer wordt geoefend richt veel meer schade aan dan een paar pasjes correct gereden schouder binnenwaarts, op een paard dat zich aanbiedt.

Nou kan ik me wel voorstellen dat het voor veel mensen wellicht wat moeilijk is om niet te ver door te rijden, met een paard dat zich zo makkelijk aanbiedt. En ik kan me ook zo voorstellen dat als je diegene die je aan de telefoon hebt niet kent, je misschien een verkeerd beeld hebt bij de woorden: Z oefeningen op een 4 jarige. Maar om dan zonder diegene aan het werk gezien te hebben een partij te lopen foeteren...

Maar goed, ik ben bekend met de manier van rijden en de trainingsmethode van Katja en zij is op een heel verantwoorde manier daarmee bezig. Heb er zelf goede ervaring mee. Lachen

En Katja, je weet zelf wel beter toch? Misschien een iets andere uitleg als je een vreemde aan de telefoon hebt de volgende keer? Knipoog

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 22:47

astridh schreef:
Als je het hebt over de Z oefeningen dan heb je het dus over keertwendingen, schouderbinnenwaarts, travers, appuyeren, eenvoudige galopwisseling.... Ik zou ook even staan te fronsen als iemand zegt een vierjarige te hebben die al die oefeningen kan, is wat anders dan wanneer je zegt dat hij veel talent lijkt te hebben voor die oefeningen.
.


hey
die oefeningen die je hier bechrijft, doe ik ook wel (behalve appuyeren. Maar wel changement ipv eenv galopwissel) Mijn paard is nu wel 8, maar we zijn nog niet eens gestart op wedstrijd. Hij heeft altijd alleen gesprongen, dus dit is ook nieuw voor hem.

Mijn instructrice heeft een 4-jaar staan, die kan ook al deze oefeningen al. Niet perfect en ook niet verzameld, maar hij doet het wel al. Hij heeft ook aanleg voor passage en piaffe, wat hij dan ook graag doet met minimale hulpen.
Het ligt er maar aan hoe erg je het paard belast en (over)vraagt.
Aan een paar oefeningen zal hij niet doodgaan. Erger zijn zij die "les nemen in de manege" en dan 5 keer per week een uur lang voltes draaien "omdat hij toch nog niet goed inbuigt".
xxx

lovebonney

Berichten: 1862
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 22:50

ik dacht eerst:jemie maar nu ik het allemaal lees denk ik dat het allemaal wel kan hoor Lachen

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 23:02

Ik kan me heel goed voorstellen wat je bedoeld.
Ik heb ook zo'n paard gehad.
Je stapte op en ze wilde dolgraag meer doen als recht toe recht aan.
Het is geen probleem om elke keer iets aan nieuws erbij te pakken.Ik ging ook niet rondes achter elkaar zware oefeningen doen.Toch leerde ze enorm graag en deed ook dingen die in het M of Z ontzettend snel.Maar zoals ik al zei alleen als het kon en niet te veel ineens.Op wedstrijden daarin tegen heb ik de B uitgereden en heb een begin gemaakt aan de L en daarna heeft ze twee pavocups gelopen.Op haar 6de was ze Z2 dressuur maar had wel alle klasses uit.Thuis werd er voornamelijk geoefend op het los en soepel in het lijf zijn en werden de oefeningen vaak achterwegen gelaten en alleen even doorgenomen als er een wedstrijd aan kwam.Er zat enorm veel afwisseling in het werk,zoals buitenritten,balkjes lopen,longeren,rust enz.Ze werk nog steeds heel graag voor je en dat is alleen maar fijn.Niks overhaast maar ze had het in zich.

Het kan ook anders.
Ik heb mijn 3 jarige pony te koop staan.Die is net zadelmak en kan aardig uit de weg met zich zelf.Laats kreeg ik een telefoontje.Buigt hij makkelijk in?Kan hij goed strekken?Op welk niveau kan hij al mee in het springen?Ik zie op de foto dat hij bereden wordt,kan hij het hoge niveau goed aan?Gaat hij al goed zitten van achter?En wat ik dan de domste vraag vond is:Zijn vader is dat een dressuur of spring hengst?
Deze mensen zochten dus duidelijk naar een speld in de hooiberg of een pony met een gouden randje.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 23:18

astridh schreef:
Als je het hebt over de Z oefeningen dan heb je het dus over keertwendingen, schouderbinnenwaarts, travers, appuyeren, eenvoudige galopwisseling.... Ik zou ook even staan te fronsen als iemand zegt een vierjarige te hebben die al die oefeningen kan, is wat anders dan wanneer je zegt dat hij veel talent lijkt te hebben voor die oefeningen.

Maar ja ik ben zelf nogal een tut die altijd bang is te snel te veel te vragen. Ik doe er liever wat langer over, zo is het altijd ook nog gelukt. Ik neem aan dat je weet waar je mee bezig bent maar ik kan me die reatie van die mensen wel een beetje indenken als je het zo gebracht heb als je schrijft.


Ik ben het helemaal met je eens!

En wat gedragen sommige mensen in dit topic zich lekker arrogant.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 23:50

Jura"]
[quote="astridh schreef:
Als je het hebt over de Z oefeningen dan heb je het dus over keertwendingen, schouderbinnenwaarts, travers, appuyeren, eenvoudige galopwisseling.... Ik zou ook even staan te fronsen als iemand zegt een vierjarige te hebben die al die oefeningen kan, is wat anders dan wanneer je zegt dat hij veel talent lijkt te hebben voor die oefeningen.

Maar ja ik ben zelf nogal een tut die altijd bang is te snel te veel te vragen. Ik doe er liever wat langer over, zo is het altijd ook nog gelukt. Ik neem aan dat je weet waar je mee bezig bent maar ik kan me die reatie van die mensen wel een beetje indenken als je het zo gebracht heb als je schrijft.


Ik ben het helemaal met je eens!

En wat gedragen sommige mensen in dit topic zich lekker arrogant.
[/quote]

???

heb heel dit topic nog een keer doorgelezen, maar vraag me toch echt af welke mensen jij bedoeld?

ik heb hier geen extreme of arrogante reacties gezien nml, dus ben wel heel benieuwd wie je bedoeld!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 07:42

Onze nu 5 jarige kan nog lang geen Z, maar hij kan al een leuk jaar ook spelenderwijs van de zijgangen maken, onbedoelde galopwissels enz. Daar is toch verder niets mis mee? Hij is nu net 5 en de basis zit er mooi en en nu pas beginnen met echt goed de zijgangen te leren.. Ik zie het probleem niet.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 08:39

De galopwissels wordt hier meerdere keren aangehaald terwijl ik de eenvoudige wissel noemde (welke gevraagd wordt in de Z1). Voor een jong paard is een galopwissel volgens mij geen extra belasting, maar een eenvoudige galopwisseling kan je naar mijn mening alleen vragen vanuit een verzamelde galop als je tenminste wilt voorkomen dat het een overgang wordt op de voorhand. Hetzelfde geldt voor de keertwending, dit kan alleen uit een verzamelde stap, tenzij je het hebt over een 'werkkeertwending' maar dan heb je het toch niet meer over Z oefeningen? Een paar pasjes omzetten/doorzetten in een appuyement is nog niet het lopen van een Z oefening. Dat is hetzelfde als van een Z2 paard zeggen dat hij de oefeningen van de lichte tour kent (ja mevrouw hij kent 1 wissel, dat is het toch het begin van een serie Clown ). Mensen kunnen dus de verkeerde verwachtingen krijgen als je zegt dat een paard de Z oefenigen kent.

Ik denk dat iedereen in dit topic zo'n beetje het zelfde bedoeld maar het net even anders neer zet. De woordkeuze van Katja was denk ik zodanig dat wanneer je haar niet kent als paardenliefhebber een beetje rillingen zou kunnen krijgen bij het idee aan een vierjarige die al die oefeningen zou doen. De mensen die dat hier opschrijven worden automatisch in de hoek gezet van hobbyisten / mensen die niet verder kijken dan de Z. Heb ik geen probleem mee hoor Haha! we zien elkaar wel eens in de dressuurring Knipoog

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-03 11:25

Bedankt voor alle reacties. Ik ben het zeker eens met de opmerkingen die geplaatst werden over de belasting van de pezen en banden. Ik ben daar ook erg voorzichtig mee maar denk wel dat het paard waar het om gaat erg lenig is waardoor de belasting van de banden niet schokkend is. Je moet ieder paard bekijken zoals hij is en wat voor de één een makkelijk is kan voor de ander een enorme belasting zijn. Ik blijf lekker een beetje spelen met hem en dan zien we wel waar het schip strand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 11:30

Volgens mij zien de meeste mensen over het hoofd dat alle oefeningen ook zo hun trainingsdoel en -waarde hebben, ze zijn niet enkel en alleen bedoeld als onderdeel van een dressuurproef. Je kan natuurlijk alles te snel en te vluchtig doen, maar dat hangt weer van de omstandinheden af of dat erg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 11:31

maar voor een eenvoudige galopwissel moet een paard een zekere graad van verzameling hebben. Ik denk dat je daar bij een 4-jarige nog niet van kunt spreken maar ik moet erbij zeggen dat ik ook 4-jarigen ken die van nature zo goed in elkaar zitten dat zoiets wel te rijden zal zijn.

Maar ik denk dat er een heel groot verschil in zit in hoe je je rijden benadert. Ik oefen vrijwel nooit "proefoefeningen", dat doe ik pas echt in de wedstrijdfase. En dat doe ik in blokken, in wedstrijdloze periodes dus ook vrijwel niet. Dat wil niet zeggen dat ik nooit een zijgang rijdt, integendeel!

Ik ken ook 6/7-jarigen die alle oefeningen kennen, en dan dus echt allemaal, en ook op een nette manier. Toch zijn dat nog steeds geen Grand Prix paarden, al worden ze dat naar alle waarschijnlijkheid wel.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 13:43

Renske20"]
sommige paarden hebben nou eenmaal meer aanleg en talent dan een ander paard, en pakken het dus heel snel op.!
[/quote]

Ja met als gevolg dat het paard toch nog sneller word opgepakt dan een doorsnee paard. Wanneer je het weet te doseren moet het geen probleem zijn, maar veel mensen zien te laat de grens. Hierdoor is of je paard snel versleten of kun je sneller een paard krijgen die in de war raakt omdat ie alle oefeningen nog niet kan plaatsen.

[quote="Renske20"]
en wat denk je dat een paard voor bewegingen maakt in de wei?? stukken ingewikkelder dan een paar pasjes wijken, appuyeren en een stukje schoudervoor!!
[/quote]

Dit zijn bewegingen die het paard van nature maakt maar waar dus geen belasting van een ruiter (gemiddeld met zadel rond de 75 a 80 kilo) bij komt kijken, lijkt me dus niet echt een vergelijking.

[quote="Renske20"]
als je spelenderwijs eens wat zijgangen vraagt, en het paard pakt het leuk op, wat is dan het probleem?!
[/quote]

Het probleem is dat de botten, banden en pezen van zo'n jong paard nog niet volgroeid zijn en ook al merk je het niet, ongemerkt is het toch een zware belasting. Trouwens, blijft het bij die ene keer of wil je niet al gauw meer en meer? Komt er dus weer op neer dat je je grens moet weten met een jong paard en ik heb niet het idee dat dressuurrijden Nederland nou echt vaak de tijd neemt met jonge paarden, het moet allemaal snel, snel, snel en zo vlug mogelijk naar de top.

[quote="Renske20 schreef:
een 4 jarige die dagelijks wordt gereden op L/M niveau is sneller overbelast dan een 4 jarige die 2x per week spelenderwijs wat Z-oefeningtjes doet....!


Met uitzondering dat de 4 jarige op L/M niveau waarschijnlijk een opbouwende training heeft en de 4 jarige waar spelenderwijs Z oefeningen mee word gereden, mag 2 x in de week oefeningen doen waar
hij geen basis voor heeft.

Ik ben van mening dat als je af en toe spelenderwijs wat van die oefeningen doet je niet heel veel mee kapot maakt, maar ik zou zelf zoiets hebben van :"ik weet nu wat hij kan en aanbied, maar laat ik eerst eens zorgen dat de basis er helemaal inzit, dat ie op eigen benen kan lopen en dat ie wat meer volgroeid is".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 13:55

Een paard wat een aantal Z oefeningen spelenderwijs doet, vind ik niet M/Z afgericht. Dus ik vraag me af, waarom dat dan gezegd word. M/Z afgericht is ook de volledige verzameling die daar bij hoort. Tja en dat is knap wat voor een vierjarige die flink aan de maat is. Tuurlijk pakken ze het makkelijk op, en heeft hij het talent daarvoor, maar ik vind 2 keer per week trainen eigenlijk best heel weinig, en zwaar als je met 2 keer per week dit soort verzameling en oefeningen vraagt. Als je zou zeggen, ik zit er 4 a 5 keer per week op, en ik doe af en toe een pasje opzij, prima........! Maar met zo weinig erop zitten, en dan wel dit soort verzamelingen vragen????

Ach ieder zo zijn eigen manier!

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 16:48

MarijeR schreef:
Ik denk dat het erger is als een B ruiter 5/6 keer in de week een uur gaat rijden...


Oh, vertel?
Ben wel benieuwd

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 16:51

astridastrid"]
[quote="MarijeR schreef:
Ik denk dat het erger is als een B ruiter 5/6 keer in de week een uur gaat rijden...


Oh, vertel?
Ben wel benieuwd
[/quote]

Ik ook Ben tenslotte nog maar gewoon een B-ruiter Schijnheilig

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 17:14

napoleon"]
[quote="astridastrid"][quote="MarijeR schreef:
Ik denk dat het erger is als een B ruiter 5/6 keer in de week een uur gaat rijden...


Oh, vertel?
Ben wel benieuwd
[/quote]

Ik ook Ben tenslotte nog maar gewoon een B-ruiter Schijnheilig
[/quote]
Als ik om me heen kijk hier in de buurt, denk ik dat het voor een 4 jarige meer belastend is als een B (of L/M wat je lezen wilt) ruiter er 5 of 6 keer per week een uur mee rond stuurt.
Het paard wat ik bedoelde werd 2x per week gereden en 1x rondgeslingerd aan een halster en liep verder 24/7 op het land.
Dat kon omdat het paard aardig wat talent had. Een paard met minder talent zou veel meer moeilijkheden daarmee gehad hebben.
En ik denk dat iemand die meerdere paarden van groen naar het Z of hoger heeft gereden toch wat meer ervaring heeft dan iemand die B of L rijdt. Wie kijkt er bv. niet verbaasd naar zijn paard als je instructeur er eens op stapt. Met meer ervaring kan je ook de mogelijkheden van je paard beter benutten.

En even voor alle duidelijkheid voordat ik weer rare PB's van mensen krijg, ik reed dat paard niet.
Ik had op dat moment nog veel te veel lol met mijn pony.
Mijn vader vond dressuur leuk om naar te kijken (en nadat hij mij met mijn pony's bezig had gezien had hij de hoop op een dressuurcarriere wel opgegeven Tong uitsteken ) en had daarom dressuurpaarden (of gedeeltelijke eigendom en/of sponsoring) die hij liet uitbrengen.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 17:25

MarijeR schreef:
En ik denk dat iemand die meerdere paarden van groen naar het Z of hoger heeft gereden toch wat meer ervaring heeft dan iemand die B of L rijdt. Wie kijkt er bv. niet verbaasd naar zijn paard als je instructeur er eens op stapt. Met meer ervaring kan je ook de mogelijkheden van je paard beter benutten.


Ben ik het deels wel mee eens, maar aan de andere kant, wie zegt er dat een Z-ruiter vriendelijker met een paard om gaat dan een B-ruiter? Ja een Z-ruiter zal idd meer ervaring hebben, maar ik ben er heilig van overtuigd dat sommige Z-ruiters nog heel wat kunnen leren van zogezegd B-ruiters en uiteraard visa versa

Ik ben een B-ruiter maar mijn paard loopt inmiddels L/M oefeningen, ik krijg alleen maar complimenten van andere ruiters die op mijn paard stappen dat ie zo fijn te rijden is, hij hangt niet, heeft een hele fijne mond, is heel los in zijn lijf. Dat heb ik toch maar mooi even zelf gedaan, zelf zadelmak gemaakt, zelf aangereden en dat alles ondanks dat ik een B-ruiter ben met alleen maar manege-ervaring.........


Vind dus de vergelijking niet altijd opgaan Knipoog

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 17:55

napoleon"]
[quote="MarijeR schreef:
En ik denk dat iemand die meerdere paarden van groen naar het Z of hoger heeft gereden toch wat meer ervaring heeft dan iemand die B of L rijdt. Wie kijkt er bv. niet verbaasd naar zijn paard als je instructeur er eens op stapt. Met meer ervaring kan je ook de mogelijkheden van je paard beter benutten.


Ben ik het deels wel mee eens, maar aan de andere kant, wie zegt er dat een Z-ruiter vriendelijker met een paard om gaat dan een B-ruiter? Ja een Z-ruiter zal idd meer ervaring hebben, maar ik ben er heilig van overtuigd dat sommige Z-ruiters nog heel wat kunnen leren van zogezegd B-ruiters en uiteraard visa versa
[/quote]
Als ik er vanuit ga dat beide ruiters diervriendelijk bezig zijn en het beste uit het paard willen halen, heeft een ervaren ruiter het voordeel dat hij de "fouten" die hij maakte bij vorige paarden niet meer maakt en problemen eerder herkent.

Een voorbeeldje... Ik heb aardig wat paarden/pony's zadelmak gemaakt. En op een ervaren paard kon ik ook nette oefeningen laten zien.
Maar het aanleren bij een 4 jarig paard zou niet zo'n succes zijn geweest Knipoog