eindelijk....

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

eindelijk....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-03 13:07

wat kan wachten toch lang duren he...
zo´n 2 maanden geleden hebben mijn vriend en ik een veulen gekocht, alleen moest ie nog even bij zijn moeder blijven.
(voor de mensen die een vriend hebben die weinig met paarden van doen willen hebben... een vriend die dat wel wil is ook niet altijd even leuk hoor, de mijne is zo bedreven dat ik amper de kans krijg om iets te doen Scheve mond )

we gingen bijna elke dag even naar de wei toe om te kijken (en vol te proppen met snoepjes natuurlijk Schijnheilig )

omdat de fokkers weinig met de paarden deden, besloten wij zelf maar aan de gang te gaan met halstermak maken en te leren mee te lopen.
hij leert echt heel snel en het halster was alleen de 1e keer een probleem, daarna kregen we het zonder teveel moeite om. de 1e keer aan het touw was het alleen steigeren geblazen, maar wij hielden vol en nadat hij enkele stapjes gezet had hielden we het voor gezien. de daarop volgende dagen ging het steeds beter. met poetsen blijft hij ook netjes staan (zelfs los) en voetjes geven doet hij ook, al heeft hij met zijn achterbenen nog wel wat moeite met zijn everwicht.


gisteren twijfelden of we zouden gaan, maar besloten het uiteindelijk toch maar te doen en een vrije dag te geven. dus even 1 dag geen werk.

komt de eigenaresse van de merrie eraan en zegt dat ze met de merries (stonden 2 merries met veulens op de wei) naar de stal zouden lopen om de veulens af te spenen.
mijn vriend en ik hadden zoiets van "dan lopen wij wel mee" zo gezegd zo gedaan. de afstand van wei naar stal was ongeveer 2 kilometer lopen dus een leuk avontuurtje.

onderweg ging het hartstikke goed spirit (het veulen) is niet bang voor verkeer (auto´s, motoren zelfs niet als ze in volle snelheid vlak langs hem sjeesden) alleen die witte strepen op de weg zijn maar rare dingen... en als je langs een wei komt met andere paarden dan moet je jezelf natuurlijk even laten zien.

bij de stal aangekomen werden de veulens bij elkaar in een box gezet en de moeders werden op een stukje grond iest verderop gezet. veulens bleren en moeders die over de omheining spongen om naar hun kroost te gaan.

eindelijk (met wat noodoplossingen) stonden de merries veilig op het stukje grond en de veulens werden iets rustiger op af en toe wat hinniken na.

maar om op het topic terug te komen zondag komt spirit eindelijk naar de opfok Haha!

al had ik de toch gisteren voor geen goud willen missen. het even naar spirit gaan en vrij geven ging dus niet door, maar werd een latertje....


Alja

Berichten: 25497
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 13:23

ja het spenen is altijd niet zo leuk ding.. maar meestal zijn ze hun moeder na een tijdje ook wel vergeten..
zelf veel plezier met je veulen Spirit.....

ONDERSCHRIFTLOOS

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-03 11:00

de eerste momenten van het spenen zijn idd niet leuk, maar zoals je zei dat is maar voor even.

bedankt zal wel lukken met dat plezier. het is zo leuk om hem te zien groeien zowel lichamelijk als geestelijk.

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 11:06

Heel veel plezier met jullie veulen!

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-03 11:53

dank je lundi

WenK

Berichten: 10505
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 20:03

Het spenen ging bij ons eigenlijk vanzelf (gelukkig). De kleine was al zo zelfstandig, dronk alleen nog bij mams als ze even uit elkaar waren geweest en verder keken ze ook niet echt meer naar elkaar om. Ze hebben eerst een tijdje 's nachts apart gestaan en overdag samen op het land, een week later hebben we mams weer mee naar huis genomen, ging perfect!!!

heel goed trouwens dat jullie hem nu al van alles leren, hebben wij ook gedaan en nu (een jaar later) zien we daar zo veel profijt van!!! Wij komen amper problemen tegen terwijl ik leeftijdsgenoten ken die amper aan een touwtje mee kunnen lopen!!

Heel veel plezier in ieder geval en geniet ervan, de tijd gaat zo ontzettend snel!!

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury

Liesje_Lover

Berichten: 6861
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 21:01

Veel plezier met je veulen! Goed om zo vroeg te beginnen met allerlei dingen leren...en over een tijdje vergeet ie zijn moeder wel he Haha! Hopelijk kun je nog een hoop leuke dingen met hem doen Haha!

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-03 21:13

we zijn vanavond even wezen kijken op stal (bij de fokker), hij staat samen met het veulentje dat ook bij hem in de wei stond en hij stond er heel rustig bij en van zijn hooi te genieten. het gaat dus heel goed, ook met de merrie gaat het goed.

we willen zelf ook veel met hem doen en zoveel mogelijk aanleren. zo leren we bijv. gelijk commando´s als stap en stilstaan (ho) aan. dit lijkt mij wel handig ook over 3 jaar met inrijden als hij de stemcommando´s ken en daarop de hulpen leert. het is in ieder geval een slim veulen wat af en toe koppigen eigenwijs is (is hij natuurlijk ook jong voor) die snel dingen door heeft.

ik heb vroeger een veulen gehad die ik ook alles moest aanleren en dat was bepaald geen pretje (die kon geen voetjes geven, sloeg de hoefsmit, stond niet stil met poetsen, etc).

maar bedankt allemaal enne mochten jullie tips hebben wat handig is om aan te leren dan zijn die van harte welkom.

WenK

Berichten: 10505
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 08:30

Ik weet niet hoe strek je beestje nu al is, maar wij zijn toen die kleine een dag of oud was met mams en kayleigh aan de had de weg op geweest. Lisje was al verkeersmak, Kayleigh schok af en toe, maar omdat wij haar konden houden en ze snel weer rustig werd omdat Lisje niet reageerde zijn er geen vervelende dingen gebeurd en heb ik nu een verkeersmakke jaarling waar ik met een gerust hart mee over het viaduct over de snelweg loop.

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 08:34

oooh wat spannend!
Die van mij wordt in Oktober gespeend. dan moet hij nog helemaal naar Nederland dat is wel sneu van mammie weg en dan meteen zo'n 5 uur in op de wagen naar Duitsland en vandaar nog weer 10 uur naar nederland

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-03 12:35

spirit is wel sterk, maar niet zo dat hij niet in de hand te houden is (gelukkig maar) en verder is het een vrij mak veulen die cool in zijn hoofd is. hij schrikt bijna nergens van (tot nu toe) van wapperende papiertjes tot ja, noem maar op eigenlijk.

dat is dus nog even wachten nimber voor je je veulen hier hebt, waar komt hij vandaan?
ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat gaat als je paarden in het buitenland koopt (invoerrechten etc.) kan je me daar iets meer over vertellen?

Livado
Berichten: 1735
Geregistreerd: 14-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 12:42

wel beter dst ze met meerdere veulens bij elkaar zetten...dan vergeten ze hun moeder ook sneller !
veel plzr met spirit !! ( leuke naam trouwens Haha! )

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, España

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 12:48

tsja..afspenen is in het begin namelijk niet echt leuk..heb het ook een keer gezien..en de veulens maaar gillen naar hun moeder...na een tijdje wordt het gelukkig al minder..Je hebt er wel profijt van dat je zo vroeg bent begonnen met lopen..voetjes geven en het laten wennen aan mensen..ik hoop dat het een leuk paard wordt

!Update profiel!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fly_high, J30d, onpaard, roosjenat, Sintara en 27 bezoekers