Wie helpt mij van mijn angst af?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
skipperfan

Berichten: 10877
Geregistreerd: 23-07-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-01 20:38

Misschien vinden jullie het raar maar soms ben ik nog wat bang voor paarden.
Ik schrik dan bevoorbeeld van hele simpele dingen, trappen naar vliegjes, achteruit lopen enzo...
Een klein beetje ben ik minder bang geworden, maar wat moet ik nu doen om helemaal van mijn angst af komen?

Vinden jullie het raar dat ik soms nog weleens bang ben, ik rijd 2,5 jaar paard.


Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-01 20:50

het is helemaal niet vreemd dat je bang bent en je hoeft je er ook niet voor te schamen. ik denk dat er veel meer mensen zijn die bang zijn voor paarden of een beetje.

Ik ben bij vreemde paarden ook altijd op mijn hoede. Je kunt dat ook omschrijven als bang zijn. Helemaal niet erg. Volgend mij alleen maar gezonde angst om je alert te houden.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-01 22:55

das alleen maar goed als hij trapt naar een vlieg kan hij jou perongeluk ook raken dus is het goed dat je opzij schrikt inplaats van er half onder blijft hangen.
nee hoor ik sluit me verder bij heike aan

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-01 23:11

je kan beter oppassen en dat doe je goed et hoeft verder niet verandert te worden hoor ik sluit me bij heike en nimber (kim) aan

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-01 23:17

Je kan inderdaad maar beter oppassen (origineel hé), paarden staan hoog op de top 10 lijst van engste beesten (had ik ergens gelezen)! Zo'n beest is nou eenmaal groot en als je dan toevallig een keer op de verkeerde plek staat... Wat je wel kan proberen is zo veel mogelijk omgaan met een hele rustige pony, misschien helpt dat!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-01 23:57

Pris het gaat al een stuk beter met Bolivia! Je moet het gewoon vaak doen en dan leer je de reacties van het paard ook kennen. Dan weet je bijvoorbeeld dat als je om 5 uur met haar bij de stal komt dat ze je dan het liefst omver loopt omdat er biks in de haar bak ligt. Als je dat weet, kun je er op letten en streng zijn.

Ik was ook altijd bang en dat is nu veel minder maar dat komt echt vanzelf. Daar hoef je niet iets speciaals voor te doen.

Je bent eigenlijk ook meer pony's gewend dan paarden en dan ben je toch veel minder bang?

En zoals iedereen al zegt: voorzichtigheid is erg goed bij paarden!

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

ikke

Berichten: 37524
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-01 00:15

Niks mis met alertheid, zolang het je handelen maar niet beinvloed. Als dat niet gebeurd is het geen angst maar alertheid, en daar is niks mis mee. Zodra je handelen wordt beinvloed is het angst en dat kan zich ook tegen je keren, daar moet je wat aan doen. Als je 2,5 jaar rijdt, dan zou ik me nog niet gelijk druk maken, paardrijden is vooral (vlieg)uren maken, alleen dan ga je leren om alle reacties van het paard te onderscheiden en erop te reageren. daar hebv ik ook een jaar of vijf over gedaan, dus je hebt nog even........

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-01 00:39

Ik ben van kleintjes apsolute niet bang. (heb het alleen niet op Marjon als ze los is Haha!, dan kan ze erg gemeen zijn).
Maar op grote pony's/paarden heb ik het niet.
Al gaat het aleen maar om het fijt dat je een gebroken poot hebt als ze even fout gaan staan Lachen
Doe mij die kleintjes maar!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

ikke

Berichten: 37524
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-01 00:53

Nou, zo erg is het ook weer niet hoor. Beter een goed opgevoed groot paard dan een secreet van een pony. Toch vaak een kwestie van wat je gewend bent. Ik heb zelf een klein paard, groot genoeg vind ik, maar ik mocht eens op een paard van een kennis rijden, zo'n kasteel van tegen de 1,80m. Ik had bijna hoogtevrees op dat beest, maar ze gedroeg zich voorbeeldig en heb even heeeeerlijk op haar gereden.

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-01 10:12

ik rijd al 13 jaar en ben af en toe nog steeds bang.
bij mijn eigen paard durf ik alles en ben ik totaal niet bang, maar als ik af en toe help de "grote" manegepaarden uit de wie te halen vind ik het ook niet altijd even prettig.
Ik heb zoiets van ik doe het gewoon.

groetjes,
linda

ikke

Berichten: 37524
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-01 10:31

Maar is dat ook niet een beetje omdat het niet je eigen paarden zijn en omdat je ze toch minder goed kent? En ze bovendien minder makkelijk straft als ze iets doen wat je (liever) niet wil? Dat goldt voor mij wel tenminste. Totdat ik daar eens over na ging denken en zoiets had van: mijn veiligheid toch altijd nog boven de visie van de eigenaar. Doet een paard nu iets wat ik niet goed vind, dan krijgt ie gepaste straf, ongeacht wat de eigenaar daarvan vindt of zegt. Een paard in mijn handen heeft naar mij te luisteren, einde discussie.

flopsy

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-02-01
Woonplaats: voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-01 12:20

komt allemaal vanzelf! ik ben zelf zoo bang geweest voor paarden, en nu nog soms! in het begin voor donya ook, maar naarmate je handiger in dingen word, hoe beter het allemaal gaat. je moet het ook gewoon toegeven als je bang bent, nooit verbergen! ik heb bij donya in het begin steeds gevraagd of iemand anders haar bijvoorbeeld in de longeerbak wilde zetten, want dan wilde ze nog wel eens ineens gaan springen en op haar achterbenen gaan staan. tegenwoordig doe ik alles zelf, omdat ik heb geleerd hoe ik boos moet worden en wat ik moet pikken en wat niet. ik heb nu zoiets van je gaat maar op hol, ik hou je wel vast. het komt allemaal echt wel, je moet gewoon geduld hebben.

I'm a nobody, nobody is perfect, therefore I'm perfect!

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-01 12:24

Ik ben de laatste tijd wat banger geworden dat een pony/paard zichzelf misschien iets aandoet.
Zo durf ik niet een heel wild paard aan de halster mee te nemen Verdrietig want ik ben bang dat ie ervandoor gaat en dat het mijn schuld is.Ik ben ook bang om op een wild of nieuw paard te stappen...

Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-01 13:14

Heb ik ook hoor!
Bij Motje schrik ik al niet meer als ze bijv. naar een vlieg slaat. Maar bij een andere pony wel.
Een wild paard durf ik bijv. wel weer mee te nemen aan het halster, of het moet zo'n grote zijn.... laat dan maar zitten! hihi

Sirius_

Berichten: 10948
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-01 13:48

das niet erg als je angstig bent. is beter dan bij mij Haha!
op stal met zadelen ben ik als het paard zich omdraait zo van ik probeer het maar als ze niet wijkt ga ik er voor geen goud in. Maar heb ik de ruimte dan heb ik het gevoel dat ik de baas ben en dat zal die pony merken ook :d (niet banketstaaf bedoelt maar als een pony slaat stap ik opzij wacht tot het been op de grond staat en laat merken dat ik een beetje boos ben Lachen ze raken me toch niet (nog niet))
als ik poets kruip ik ook gerust onder de paarden door of zit echt vlak naast ze ik vind dat lekker zo tussen de paardjes in haha. ik vertrouw ze echt heel erg, ze hebben ook nooit wat geflikt.

vroeger (6 jaar geleden) was ik doodsbang voor paarden.
ik was toen aan het uitmesten en ik moest langs marimba, echt een kreng. ik duwde haar opzij en toen haalde ze uit. ik kon nog weg springen maar kreeg wel een flinke trap. later was die angst weg gegaan. dat gaat vanzelf denk ik? maar je moet wel alert zijn, ik ben dat wel maar ik vertrouw erg o paarden.

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-01 13:55

Ik rijd nu 7/8 jaar, tot een jaar geleden was ik echt heel erg bang. Heb op mijn hele lieve pony een half jaar nie durven ridjen(ze was toen nog te jong voor me). Nu heb ik genoeg vertrouwen opgebouwd en met Spot ben ik ook niet meer bang, hoewel ik veranderingen wel sannend vndt. Je zal er mee moeten leren leven dat je gedudlig moet zijn, ik zal nooit zoals anderen zo op elk vreemd paard springen en er gekke dinge mee doen, maar als je gewoon rustig aandoet komt het vanzelf,raak je steeds iets verder. Een tijd geleden heb ik voor het eerst buitengereden met Spot, wat ik erg eng vond,mar het is an heerlijk om te ontdekken dat je het kan. Ik moet erg vaak diep ademhalen om weer een angst te overwinnen, zoals gister toen Kim met haar drie verzorgpony's (waaronder een los rondrennend veulen)de bak in kwam(ja Kim, von'k wel spanend hoor), om daarna te merken dat er niks aan de hand was, waardoor ik er dus extra blij van wordt. Het komt wel goed met je, heb geduld met jezelf. Vreemde paarden vind ik nog steeds eng om op te stappen, maar prbeer je angst de bass te blijven en af en toe iets verder gaan dan je eigenlijk wil. Zoals mijn vorige instructrice zei:kilometers maken!!Succes ermee

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-01 15:34

Nee hoor tuurlijk is dat niet raar, het zijn toch grote en sterkte dieren, die als ze zouden willen jouw de baas kunnen. Ik ben zelf ook weleens bang op een paard, zeker als ik het paard niet ken. Ik heb wel dat ik sneller bang ben als ik erop zit dan als ik er naast loop... Verward zou het eigenlijk niet anderom moeten zijn?

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-01 19:54

ik ben ook bang voor grote paarden, dan heb ik namelijk hoogtevrees. op schimmels niet ,heel raar maar op schimmels heb ik dat niet.daar ben ik dus weer bang voor verder altijd goed uitgekeken want heb es een flinke trap in me maag gehad (voor sjimmy: van katinka!)

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, guppekop, kwinney, Loe_Loe, mosimonster en 110 bezoekers