Problemen met Andrew

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Problemen met Andrew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-03 11:52

Sorry alvast voor mijn lange verhaal, maar ik moet het even van me afschrijven...

Om maar met de deur in huis te vallen: Sinds zaterdag is Andrew kreupel.
Het rottige is, dat ik niet zeker weet waar het door komt...

Woensdag had ik nog les, dat ging niet heel goed, maar er zaten toch ook mooie stukjes bij. Andrew vind het heel moeilijk om opgerichter en nagevelijk te lopen en dan ook nog zijn achterhand te gebruiken. Daar zijn we veel mee bezig de laatste tijd, en een paar weken terug had ik een fantastische les, maar daarna weer een terugval.

Donderdag en vrijdag hadden zijn verzorgster en ik hem allebij niet gereden, en toen ik hem zaterdag weer oppakte, was hij vrij voorwaarts, maar wat vluchterig. In de bochten drukte hij de middenhand naar binnen, oftewel hij wilde in draf niet lekker buigen. Verder voelde hij wel heel soepel aan in de hals, en het leek of hij zijn benen beter boog en rug beter gebruikte omdat hij minder hoog opgaf. Na ruim een half uur, begon hij steeds duidelijker wat te hupsen van achteren en was te zien dat hij vooral zijn linkerbeen niet meer goed onder zette. Ben weer gaan stappen, heb nog iemand laten kijken en hem tenslotte nog even los laten draven om het zeker te weten en het zelf te kunnen zien. Hij had nu ook geen zin meer om te lopen... Duidelijk was te zien dat hij beide benen ver achter de voorbenen neerzette, waarbij vor mijn gevoel op beide kanten het binnenbeen het meest ontlast werd. Voor mijn gevoel hield hij zijn hele achterkant vanaf iets voor de lendenen stijf. Stap was nog prima.

Zondag avond nog met hem wezen stappen omdat in beweging blijven meestal wel goed is. Dat leek ook goed te gaan. Los een paar meter laten draven om te kijken of het al beter ging, maar dat was om te Huilen dus maar heel snel terug naar stap. Maandag zijn verzorgster geweest die een klein stukje met hem heeft gestapt, in draf nog steeds niet goed. Dinsdag al helemaal niet meer met hem gestapt, behalve naar stal om te voeren en te borstelen en tenslotte gister fietste ik naar stal en zag ik hem liggen in de wei. Meestal ligt hij vooral 's ochtends dus ik had er gelijk een vervelend gevoel bij.

Toen ik ruim 5 minuten later in de wei kwam, lag hij nog steeds. Toen ik heel dichtbij kwam, kwam hij met enige moeite overeind.
Normaal komt hij enthousiast op me aflopen, maar nu moest ik echt naar hem lopen. Halster om, en met pijn en moeite liep hij een paar passen mee, om dan weer stil te staan. Ik voelde me heel rot, want hij keek alsof hij wilde zeggen: "Moet ik echt meelopen?" Hij liep in stap ook erg stijf en kon moeilijk zijn linkerachterbeen belasten. Na een aantal minuten ging het weer wat beter en ben ik met hem naar het looppad richting erf gegaan, net buiten de wei, en heb hem daar laten grazen en zijn eczemdeken afgedaan. Voor mijn gevoel was hij in die paar dagen dunner geworden (sport)brok wel geminderd natuurlijk omdat hij ook niet meer werkt en ik geen andere problemen erbij wil. En zijn spieren bij de schouder, rug en kont waren ook flink geslonken.
Daar lekker laten eten en ondertussen wat gekletst met anderen en daarna hem lekker gepoetst. Terwijl ik even weg was heeft hij ook nog gerold, want hij zat even later weer helemaal onder het zand en stof. Opnieuw gepoetst en tenslotte gevoerd en het dek weer omgedaan. Het stappen onder het grazen leek weer wat beter te gaan gelukkig, en hij liep nu rustig achter mij aan de wei weer in.

Ik kon niet naar les, maar ben toch even langsgeweest en heb een naam van een paardenarts dorgekregen (onze huis- tuin- en keukenveearts weet meestal niet meer dan: Ja, hij is kreupel, dat ziet er niet goed uit... Geef maar een paar weken rust tot het weer beter is... Of als het erg ernstig is, en hij twijfelt of er iets echt kapot is stuurt hij door naar een kliniek (Wolvega, Emmeloord), verder prima man hoor Knipoog )
Vandaag heb ik gebeld naar paardenkliniek Garyp (Boerema), en heb nu voor volgende week een afspraak voor een kreupelheidsonderzoek staan, voor als het nog niet over is dan. Vandaag lukte niet meer, en ik kan geen vrij krijgen van mijn werk voor dit soort dingen...

Ik voel me, ondanks dat anderen zeggen dat ik er niets aan kan doen en ik hem niet overvraagd heb en rustig opgebouwd (stalgenoten en instructeur), toch schuldig. Andrew heeft altijd al moeite gehad om zijn achterbenen er goed onder te zetten. Hij kon vroeger alleen maar een sukkeldrafje en dat hebben we flink getraind zodat hij steeds beter zijn achterbenen onder zijn lichaam zet in draf. Galop ging meestal wel goed, maar soms had hij periodes dat hij in viertact ging galoperen, en hij dus niet genoeg sprongkracht had op een of andere manier. Meestal deed ik dan wat rustiger aan, maar soms werd ik er pissig van omdat hij dan zo uit elkaar liep, ik nam het hem kwalijk terwijl ik stiekem best wist dat het waarschijnlijk meer een lichamelijk probleem was. Heuveltje af stappen vond hij ook altijd moeilijk, ook dan kon hij niet genoeg zijn achterbenen onder zijn lichaam zetten en maakte echt ministapjes of ging in draf.

De laatste paar maanden hebben in elk geval twee personen al tegen me gezegd dat Andrew zijn linkerachterbeen niet helemaal doortrad. Ik probeerde dat rijtechnisch op te lossen, net als we dat in de les moeten, maar ook toen ging er een alarm belletje rinkelen. Ik heb toen ook wel gedacht om er eens een fysiotherepeut bij te halen, maar het nooit gedaan.

Er kan natuurlijk vanalles gebeurd zijn. Verzuring van de spieren na de les dacht ik eerst en niet meer losgewerkt de dag erna (hij is wel vaker erg stijf de dag na de les en dan rijd ik meestal een ontspannen buitenritje met lange teugel om zijn spieren weer wat op te rekken of ik longeer hem/werk met hem los in de cirkel (zonder bijzet) en laat hem zijn spieren los draven en galoperen. Deze keer dus twee dagen stil gestaan en wel gewoon gevoerd. Maar hij liep in het begin zaterdag vrij soepel in hals en rug en voorwaarts (wel vluchterig en weinig zijwaartse buiging in lijf dus)
Zaterdag is er een nieuwe pony in het land bijgekomen, dus er is ook een reeële kans aanwezig dat ze met hun groepje gek hebben gedaan en hij zich met spelen of rangorde bepalen verstapt heeft, of een klap heeft gekregen (maar aan de buitenkant van het lichaam is niets te zien)

Ik hoop echt dat hij weer wat opknapt, of in elk geval niet verder achteruit gaat, want dit vind ik echt heel naar om te zien. Ik heb iets te vaak en te hard geroepen dat Andrew nooit kreupel was geloof ik, de laatste tijd. "God straft meteen" is dan zo'n uitdrukking die me ontglipt... (hoewel ik niet zo'n Godsbeeld heb hoor Schijnheilig )

Nogmaals sorry voor het lange verhaal, en als je mijn hele verhaal gelezen hebt: bedankt dat je het volhield Knipoog.
Een verdrietige, bezorgde Joyce


Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:05

heel veel beterschap voor je paardje en nu maar hopen dat het niets ernstigs is, het zal vast wel mee vallen, vertel je hoe het kreupelheidsonderzoe ging?

Mijn lieve Rikje heeft een nieuw baasje...

Apple

Berichten: 76180
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:11

Veel beterschap.

Zou het niet iets relatiefs simpels als een hoefzweer linksachter kunnen zijn? Of heb je die mogelijkheid al uitgesloten?

xXfamkeXx

Berichten: 129
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: de wilgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:33

Veel beterschap (k zeg het nog maar een keer)

Het veulen van mijn verzorgpaard gaat vandaag ook naar Garyp foto's maken, want hij is ook kreupel en de veearts kon niks vinden. K hoop dat het niks ernstigs is

Djoke mis you

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-03 12:48

Ik kan zelf niets zien aan de hoeven, de hoefzool zit er goed en stevig uit. En ik zie ook niets aan de kroonrand. Hoe kom je er achter of het een hoefzweer is? Een paar jaar geleden had hij een hoefzweer gehad die naar boven was uitgebroken aan het voorbeen, maar daar heeft hij nooit kreupel om gelpen. Kwam er toevallig achter doordat de hoefsmid van Emmeloord (kliniek) me er naar vroeg omdat hij een schimmelinfectie in de hoefwand had daardoor. was toen al een heel stuk uitgegroeid... (had inderdaad toen een keer een wondje gehad aan de kroonrand net boven de hoef, maar dacht dat hij zichzelf getrapt had ofzo)

Ik zal wel een update geven zodra er verbetering is, of we naar de kliniek zijn geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:56

Bel effies met Wieke en overleg met de kliniek daar in Marum.
Als het een hoefzweer is, is de hoef erg warm en is ie behoorlijk kreupel, maar ik zou gewoon even bellen, laat maar iemand komen kijken.

Finnea

Berichten: 10070
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:58

Aaaah, arme Andrew toch Verdrietig
Ik hoop maar dat er verbetering komt, want dit is echt niet fijn. Sterkte ermee!

Volg mijn Fjordenpaarden Finnea & Sølfin op Instagram

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:16

Hee Joyce,als ik jou was zou ik hem tot je naar de kliniek moet lekker op rust zetten.
Beetje stappen aan de hand kan vast geen kwaad maar verder zou ik even niks meer van hem vragen als ik jou was.
Ik hoop voor je dat het allemaal wat meevalt.
Waneer volgende week moet je precies naar de kliniek?
Ik hoop dat de uitslag meevalt en dat ie simpelweg een spier verrekt heeft.
Paarden wat een ellende Verward
In elk geval sterkte volgende week.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-03 13:28

Hij staat alleen maar in het land, en haal hem een klein stukje naar voren voorbij de draad om hem rustig te kunnen borstelen en voeren. Ik loop dus niet eens meer naar de stal op het moment... Donderdag om 10.30 moeten we er zijn...

Dees

Berichten: 18857
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:57

als je het mij vraagt...mijn gevoel neigt toch naar maandagsziekte/spierbevangen/tying-up.... ik zou zeker ook een bloedtest laten uitvoeren.

Je beschrijft dat hij altijd wel wat stijf is na de les, en nu heb je hem laten staan (terwijl je dat anders nooit doet). Zijn spierpijn is dus niet weer opgerekt. Best kans dat hij toen die nieuwe erbij kwam, wel heeft gevlogen door het land, en toen de verzuring is opgestapeld. ER kan een spierblessure zijn gekomen....

Ik zou toch een dierenarts laten komen die bloedprikt. Liefst voor donderdag volgende week....
Ondertussen duim ik dat het meevalt! succes Joyce!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-03 23:38

Even een tussentijdse update...
Na een paar dagen bijna niet willen lopen, en heel zielig kijken had ik gister een dagje vrij (verzorgster is heen geweest), en toen ik vanmiddag kwam, was Andrew al weer een stukje opgevrolijkt.
Lekker even laten grazen op het voorste stukje, hij liep nu uit zichzelf weer los met me mee en hij stapte al weer wat beter.
Nog even Dagami gezien die met haar twee hafjes bij ons op stal was om een buitenrit te maken met twee andere haf-bokkers van stal en hem na 45 weer terug gezet.
's avonds tegen een uur of acht geweest om hem te poetsen en voeren en toen ik hem riep kwam hij het heuveltje op om te kijken en toen ik hem weer riep kwam hij zelfs, al kreupel, aangedraafd... Het gaat in elk geval al weer een flink stuk beter, want hij wilde eerst amper in stap meelopen aan het touw, en nu komt hij al weer vrolijk aangedraafd vanaf halverwege de wei. Ik was wel bang dat hij zich zou verstappen, want het zit er allemaal nog wat instabiel uit.

Ik ben in elk geval erg opgelucht dat hij zijn "levenslust" weer terug heeft... dan heb ik in elk geval mijn eigen Andrew weer terug en heeft hij minder pijn. Ik ken hem echt goed genoeg om te weten dat hij goed op zichzelf past en als hij iets echt niet ziet zitten doet hij het ook niet. Zo eigenwijs is hij wel Knipoog
Nou, ben benieuwd of de verbetering doorzet. Ik laat hem zowieso onderzoeken door iemand (paardenkliniek), zodat ik beter weet waar het nu vandaan kwam/komt en ik hopelijk kan voorkomen dat het opnieuw zo mis gaat... Misschien eindelijk maar eens een bloedonderzoek en eventueel fysiotherapie als blijkt dat er met de spieren of gewrichten iets aan de hand is.
Bedankt voor jullie steun,
Joyce

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 07:34

Ik sluit me volledig bij Dees aan!
Het was ook het eerste waar ik aan dacht toen je schreef dat hij na de les wel vaker stijf is en je hem nu 2 dagen hebt laten staan.
Ik zou zeker de da inlichten zodat je het zeker weet, mocht het namelijk zo zijn is het beter om de boel begeleidt weer op te pakken omdat anders de kans bestaat dat je meer kwaad als goed doet.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-03 08:10

Ja, jullie hebben de doorslag gegeven aan mijn angstige vermoeden en laat in elk geval bloed afnemen. Zou het ook straks (donderdag) nog te zien zijn aan de waarden in het bloed?

Mist

Berichten: 9442
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 13:16

Dees schreef:
als je het mij vraagt...mijn gevoel neigt toch naar maandagsziekte/spierbevangen/tying-up.... ik zou zeker ook een bloedtest laten uitvoeren.

Je beschrijft dat hij altijd wel wat stijf is na de les, en nu heb je hem laten staan (terwijl je dat anders nooit doet). Zijn spierpijn is dus niet weer opgerekt. Best kans dat hij toen die nieuwe erbij kwam, wel heeft gevlogen door het land, en toen de verzuring is opgestapeld. ER kan een spierblessure zijn gekomen....

Ik zou toch een dierenarts laten komen die bloedprikt. Liefst voor donderdag volgende week....
Ondertussen duim ik dat het meevalt! succes Joyce!


idd, je zegt zelf, woensdag heb je gelesd, daarna 2 dagen "stilgestaan" daarna tijdens het rijden ineens kreupel ! Dat is een typisch beeld voor maandagziekte! (zeker omdat het paard "goedgetraind" en in conditie is- als ik jou zo hoor)Ik zou heel snel bloed laten prikken.
Als het trouwens maandagziekte is mag hij niet bewegen en moet hij boxrust hebben anders kun je de spieren beschadigen.

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 14:05

hee Joyce,goed te horen dat het weer de goeie kant opgaat met Andrew.
Nu maar hopen dat het onderzoek ook en beetje mee valt.
In elk geval veel succes en sterkte donderdag.

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 17:06

Als het maandagziekte blijkt te zijn kan ik je misschien nog wel wat advies geven, heeft mijn paard nml. ook gehad, 2 keer vlak naar elkaar. Bij die van mij was het een duidelijke zaak en de dierenarts heeft hem een injectie gegeven(weet alleen niet meer wat) en het advies hem in de wei(dus niet op stal stilzetten, dan loopt íe straks helemaal niet meer).
Maar goed, je moet eerst weten wat het is.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 19:38

Verstandig dat je met hem naar de veearts gaat, welke kliniek?
Ik hoop iig voor je dat het allemaal meevalt!

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-03 21:52

Garijp... Dokter Boerema. Vandaag heeft van Triest uit Meppel naar Andrew en zijn zadels gekeken en hij zag dat er een wervel scheef zat vlak achter de schoft en dat van al mijn zadels de boom te smal is (hij heeft maat 33 blijkt nu) en te ver naar achteren op zijn lendenen en daarmee op zijn nieren drukken, wat vervolgens daarmee de nierwerking en de stofwissleing kan beïnvloeden... Zo hoor je nog eens wat...
Maar die KN kan ik dus verkopen omdat de boom te smal is, en de vorm te rond voor Andrew wardoor het gewicht niet goed verdeeld wordt en op de verkeerde plekken drukt.
Mijn oude kieffer lag nog het best, en die laat ik verbreden en ik laat er luchtkussens onder zetten (controversieel Knipoog ) Heb het zadel gelijk meegegeven, en kan hem waarschijnlijk over twee weken ophalen met Andrew. Nu eerst dat bloedonderzoek maar afwachten en tot die tijd rust en geen sportbrok meer...

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 04:31

Hmmm die knol van mij loopt nu ook al niet goed rechtsvoor en achter Verward en ik moet hoogst waarschijnlijk ook op zoek naar een ander zadel,is het besmettelijk of zo?
Laat je nog wel even horen hoe het donderdag is gegaan en natuurlijk de uitslag van het bloedonderzoek

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 09:08

Wat balen zeg, dat je die KN weer kunt verkopen. Echt zonde van een nieuw zadel, want die dalen zo hard in waarde...
Aan de andere kant, gezondheid van Andrew staat natuurlijk voorop. Sterkte ermee!

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Dees

Berichten: 18857
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 09:39

Het bevestigt wel je idee over dat zadel, joyce... Je zei de hele tijd al dat je niet zo fijn reed met de KN.. Dat heb je goed aangevoelt!

Boerma in Garijp is een goede paardenarts! Sterkte donderdag!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 10:42

Heel veel beterschap!
hopelijk is Andrew snel weer beter!

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 16:00

[quote="joyce B"]Garijp... Dokter Boerema. Vandaag heeft van Triest uit Meppel naar Andrew en zijn zadels gekeken en hij zag dat er een wervel scheef zat vlak achter de schoft en dat van al mijn zadels de boom te smal is (hij heeft maat 33 blijkt nu).

Ja, maar dat zegt van Triest van alle zadels, ze moeten van hem altijd breder worden gemaakt. Maar goed, kan best zijn hoor dat het zadel niet past. En hij gaat er bij voorkeur vanuit dat rondlopende zadels slecht zijn. Toevallig heb ik een paard met een wat holle rug, nou daar moet je toch echt niet een rechte boom op leggen. En meestal mag je bij hem de wachttijd ook wel verdubbelen, ik spreek uit ervaring. Voor derest is het wel een goede zadelmaker, alleen zijn bij hem dus de zadels wel altijd te smal.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-03 16:42

Ha, ha, het is ook wat met die mensen Knipoog Ze hebben allemaal wel commentaar op elkaar *LOL* Wie heeft er dan gelijk? En hoe moeten wij als "zadelpas-leek" nou de juiste weg vinden... Ach, als Andrew er maar beter door gaat lopen! En die andere dingen die ik heb gehoord moeten via onderzoek door arts en bloedonderzoek ook wel boven water kunnen komen...

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-03 13:12

Nou, vandaag had ik dus om 10.30 een afspraak bij Paardenkliniek Garijp voor een kreupelheidsonderzoek. Ik werd vriendelijk ontvangen en er waren geen anderen dus kon gelijk Andrew uitladen en meenemen...

Stappen en draven rechtuit, op de harde cirkel, op de zachte cirkel en tenslotte twee buigproeven linksachter: kogel en sprong. Het spronggewricht reageerde hij sterk op. Daar zijn foto's van gemaakt
Andrew vond het maar niets dat het licht uitmoest (in Emmeloord hebben ze hem twee jaar geleden plat moeten spuiten Schijnheilig Haha! omdat hij heel druk werd, maar nu deden ze een extra lichtje aan en ik mocht hem zelf vasthouden. Verder was hij het hle onderzoek erg braaf Lovers

Andrew heeft dus spat, wat op dit moment actief aan het vergroeien is. Dat doet pijn...
Zijn stijfheid in de achterbenen komt dus hier vandaan (achterbenen omdat spat meestal aan twee kanten zit, maar waarschijnlijk heeft hij hier nog wat minder hinder van).

Het zal met een aantal maanden langzaam aan elkaar groeien en als het mooi vergroeid is, dan heeft hij hier, buiten een wat stijve achterhand, geen last meer van is de prognose. Het gewricht zag er verder mooi uit.

Ik heb medicijnen meegekregen die ontstekingremmend zijn en daarmee ook de pijn verminderen (equipalazone). Dat moet met 5-10 dagen verbetering geven. Ik moet over een week in elk geval bellen hoe hij dan loopt.
Hij zal waarschijnlijk nog een periode hebben dat hij moeilijk loopt, en dan kan ik het weer geven en eventueel bellen als het aanhoudt.
Over een half jaar zou ik nog eens foto's moeten laten maken voor een betere prognose wat betreft het vergroeien en of het dan stabiel is.

Andrew zal dus nooit meer goed kunnen buigen in het achterbeen en dus altijd een stijve achterhand houden. Hij heeft die bewegingsvrijheid gewoon niet meer. Dat zal ik ook moeten bespreken met mijn instructeur want als hij daar op blijft hameren zal dat heel frustrerend voor alle partijen zijn.
Nu is het nog uitvinden wat Andrew straks nog wel kan. Kunnen we straks nog wel wedstrijden gaan rijden? En zo ja, dan stranden we waarschijnlijk ergens in de L (of M als ik mazzel heb)
Eigenlijk had ik dat stiekem al wel verwacht en was al wat om me heen aan het kijken naar een ander paard voor wedstrijden.
Misschien dat iemand nog een paard voor mij te rijden heeft... (Andrew gaat in elk geval nooit meer weg)

In elk geval moet ik hem in beweging houden omdat anders dat vergroeiingsproces niet snel doorgaat of stopt en hij er langer last van zal hebben. Veel beweging (weidegang en stappen) dus, en zodra hij niet kreupel meer is gewoon weer rustig gaan rijden.

Verder heb ik een compleet bloedonderzoek aangevraagd en daar krijg ik in elk geval na het weekend bericht van.

Het klopt dat Andrew scheef is, hij heeft een slinger in zijn rug, maar de arts dacht dat hij dat zijn hele leven waarschijnlijk al gehad had. Hier kon hij wel spierpijn van krijgen. Daar was eventueel wel wat aan te doen.
Ook gaf hij me de tip om hem aspirine te voeren voor zijn gevoelige voorhoeven (is ooit licht bevangen geweest en heeft iets gekanteld hoefbeen) hierdoor werd het bloed dunner en zou het beter naar en door zijn hoef stromen waardoor die beter groeien, de kwaliteit beter wordt en minder gevoelig...

45 minuten later konden we alweer richting huis met een flinke rekening en een zakje poeders op zak.

Aan de ene kant is het wel even slikken omdat dit iets onomkeerbaars is, maar aan de andere kant hoeft hij er straks weinig last van te hebben en kan hij nog jaren mee als recreatie- en gezelschapspony. Je weet nu waar het aan ligt en kunt er rekening mee houden in het rijden en zult geen fysiek pijnlijke of zelfs onmogelijke dingen meer van hem vragen.

Ik hoop nog jaren plezier van Andrew te hebben, en dan moet ik mijn echte wedstrijdinspiraties maar gaan uitleven op een ander, gezond, paard.

Liefs, en bedankt voor jullie meeleven...
Joyce


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: afkepieteke, Berryz, tienus63 en 32 bezoekers