P&S: een duidelijkheid over E achter B! Gewichten!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 11:52

Fasel"]
[quote="Littleghoul"][quote="Mayo schreef:
Nou ik heb het vooral hier neergezet omdat er toch best flink wat onduidelijkheid over bestond.

Onze auto mag bijvoorbeeld 1250 kilo trekken, maar de maximum massa van mijn trailer is 1600 kilo. Mijn trailer weegt 560 kilo en Kasmier +/- 550 kilo (dus totaal 1110 kilo). Ik werd een aantal keer op het verkeerde been gezet doordat mensen zeiden dat ik zo niet de weg op mocht en dat ik een bekeuring kon krijgen. Ik kreeg dan als tip om de trailer terug te laten keuren naar een lager maximum massa. Maar uit dit artikel wordt toch heel duidelijk dat dat dus een groot misverstand is.

Vandaar dat ik het neer zet, misschien dat er meerdere verwarde mensen zijn Haha!


Dan zou Mayo dus haar eigen trailer mogen rijden.

Of begrijp ik het gewoon verkeerd?? Verward
[/quote]

Hangt van Mayo's auto af. Mijn bus is een grote sterke knul 2.5 diesel motor. Die trekt het met gemak. Het laadvermogen van je auto moet je ook meetellen.
[/quote]

Als je auto maar 1250 kilo mag trekken, dan mag je daar dus geen trailer achter hangen met een max. gewicht van 1600 kilo. Of je nou E hebt of niet, dan ben je gewoon strafbaar.

Bel straks ff terug mam, ik sta net de cake af te gieten - Loesje
** M2 +4 **


Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 11:55

Dat klopt niet Pava.

Ik zal mezelf even quoten uit een ander topic:

[VvdD] Yes, ik ben aangehouden ....
Citaat:
Je mag je trailer beladen tot aan het maximum wat je auto mag trekken als je BE hebt. Bij twijfel moet je op de weegbrug als je aangehouden wordt.
Rijbewijs B telt wat geladen kan worden.
Rijbewijs BE telt wat geladen is

In theorie mag ik (in bezit van BE) mijn trailer ook trekken met m'n moeders peugeot 106, mag er dan alleen niks in leggen. Lees het artikel in de P&S maar eens, daar staat het duidelijk in. (Al gebruiken ze daar een Opel Corsa als voorbeeld Haha! )

Nulla tenaci invia est via

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-03 12:02

Ik mag mijn combinatie niet zelf rijden met mijn B-rijbewijs. Wat ik begrepen heb zou het alleen mogen als mijn auto zwaarder weegt dan het geheel wat er achter hangt. Dus ik moet voor mijn combinatie gewoon m'n E halen of iemand laten chauffeuren met een E-rijbewijs.

Pava, er is een verschil tussen de maximum massa en het laadvermogen. als iemand met een E mijn combinatie zou rijden is dat toegestaan, omdat het gewicht van dat moment (gewicht trailer + gewicht paard) van belang is. Dat is met mijn combinatie 1110 kilo en mijn auto mag 1250 kilo trekken. Dit is volgens het stuk van de P&S.

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Littleghoul

Berichten: 1823
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Austerlitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 12:06

Haha ja idd *LOL*

Ik geloof dat ik het begin te snappen.. haha Bloos Haha!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 12:07

Jura schreef:
Ik zie het probleem niet, het is zo simpel allemaal! Knipoog
Ik begrijp ook niet zo goed dat mensen met alleen B een paard gaan vervoeren, je hebt toch minder inzicht etc, vind ik dan. Ik vind het gevaarlijk, het vervoeren van een levend dier brengt al genoeg gevaren met zich mee.


Hangt ervan af. Ik vind dat iemand zonder rijbewijs E soms beter rijdt dan iemand met. Bovendien is tot een bepaald jaar iedereen de E zomaar gratis gegund.

Als het examen zich echt zou richten op het levende dier zou ik het met je eens zijn. Niet omdat ik het toevallig niet heb hoor maar ik vind dat er maar een beperkt aantal extra regels zijn ten opzichte van het B rijbewijs. Ik zou dan wel zeggen 'iedereen moet een cursus doen'maar dan ook nog die dure examens. Geld verdienen.

'Paint' it 'Black'

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 12:13

Dat zou beteken dat je een paardentrailer achter een Suzuki alto mag hangen? Ik was altijd in de veronderstelling dat je idd van het max. gewicht van de trailer zou moeten uitgaan.... Toch een beetje typisch dit. Tip: laat die P&S in de auto liggen voor als je aangehouden wordt...

Bel straks ff terug mam, ik sta net de cake af te gieten - Loesje
** M2 +4 **

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 13:01

Al zou ik zonder E mogen, toch ga ik het halen. Ik vind het uit veiligheidsopzicht toch wel prettig dat ik lessen heb gehad ipv met mijn paard meteen de weg op te gaan. Vind het zelfs een beetje onverantwoordelijk als je het niet zou willen halen, het blijft toch je paard wat erin staat.

Don't dream your life, live your dreams!

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 13:05

Inderdaad mag je een paardtrailer achter een suzuki alto hangen als je B-E hebt. Wel moet de alto dan officieel meer mogen trekken dan de trailer leeg weegt.
Ter illustratie: ik heb met een peugeot 306 die 1000 kg mocht trekken een lege twee-paards vervoert die 710 kg weegt. Ziet er niet uit, maar mag als je B-E hebt. Niet als je alleen B hebt.

Pak iets aan voordat het een probleem is. Schep orde voordat de chaos intreedt.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 13:36

Het is dat er geen trekhaak onder de 106 van mijn moeder zit, anders zou het best nog wel eens praktisch kunnen zijn om daar de trailer mee te verplaatsen als het eens zo uitkomt. Helemaal een suf gezicht!
Zal wel eens een foto maken van die combi, beetje schuin zodat je niet ziet dat er geen trekhaak zit Haha!

Het examen richt zich inderdaad niet op een levend dier, maar je leert toch wel een aantal vaardigheden die van pas kunnen komen. Bovendien word je verkeersinzicht wel getoetst en dat is met een paard erachter dubbel zo belangrijk!

Overigens had ik een instructeur die er wel op hamerde dat ik bepaalde dingen geladen met stenen best kon doen, maar met een paard geladen toch maar beter uit m'n hoofd kan laten! Veel geleerd van die man, niet alleen de examen-dingen.

Ik was afhankelijk van het lenen van auto's en trailers en ik had echt geen zin in iedere keer dat gereken (je moet er toch niet aan denken dat je niet verzekerd bent met de auto, trailer én paard van een ander!), plus dat ik mezelf niet capabel genoeg vond met een aanhanger dus ik heb om van al het gezeur af te zijn en om een hoop te leren m'n E gehaald (viel echt alles mee!) en ik ben er maar wat blij mee, al veel gemak van gehad!

Nulla tenaci invia est via

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 18:29

Pava heeft gelijk, je mag geen trailer met laadvermogen van 1600 kilo achter een auto hangen die maar 1250 kilo mag trekken. Dit staat los van het hebben van een B of E rijbewijs. Jullie halen die 2 dingen door elkaar. Het gaat er om wat een persoon mag vervoeren met en zonder E rijbewijs, maar het gaat er ook nog om wat de auto mag trekken!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 21:28

Je mag die trailer er wel achter hangen Jura als je je E hebt, maar je mag 'm niet zwaarder maken dan die 1250 kg. Je mag 'm dus niet tot die 1600 kg beladen. Het voorbeeld van de Opel Corsa met de 2 paards trailer uit de P&S.

Nulla tenaci invia est via

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 23:26

Heb het artikel even ingescand, lees voor bovenstaande kwestie vooral het donker stukje 'valkuilen'

Afbeelding



Afbeelding

Nulla tenaci invia est via

Karina

Berichten: 1430
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 00:01

Ik heb een jaar of 12 geleden ernstige pogingen gedaan mijn E te halen. Lessen tegen fikse tarieven en vervolgens examen.

"Zo mevrouw, en waar heeft u E voor nodig?"
"Om een paard van het ene naar het andere weiland te rijden meneer"
"Goed zo. Volgt u hier maar de bordjes Utrecht Centrum"

Het ging echt keigoed voor mijn gevoel, geen ingrepen of niks.
En wat zegt die %#$% ter afsluiting??
"U bent helaas niet geslaagd. Ik had graag gezien dat u vlotter optrok en vlotter remde. U rijdt alsof er een paard in staat, maar dit is een vaste lading mevrouw...."

AAAAARCHHHHHHHH!!! En hij had nog wel gevraagd waar ik het voor nodig had!
De ellende is dan natuurlijk ook dat ik al best wat met paard & trailer had gereden, en het gevoel van die vaste lading is dan toch hetzelfde als wanneer je met paard rijdt. Met een lege trailer rijdt ik ook anders.

Grrrr, mijn waarde echtgenoot is maar een paar jaar ouder als ik, en die kreeg E er nog gratis bij.
Als m'n moeder ergens heen moet met een pony moet ik rijden, want zij heeft dan wel ook zo'n gratis E maar zou geen meter met trailer durven rijden.

Ach... ik moet het nog steeds een keer over doen, maar het is zo ontzettend duur he?
En met de Landrover mag ik behoorlijk veel trekken zonder E, dat scheelt. Maar gevolg is wel dat ik dan altijd een anderhalfpaards moet lenen, want onze eigen 2-paards mag dus niet.

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 10:33

Karina, gewoon nog een keer examen doen want jij hebt echt behoorlijk pech gehad met je examinator!
Ik moest midden in het bochtje achteruit stoppen voor een fietser en kwam toen echt niet meer goed uit. Mocht het daarna van die man overdoen en toen ging het wel goed. Ben daar dus ook mee geslaagd. Mijn rij instructeur zei later dat dat dus gewoonlijk echt niet werd toegestaan!

Pak iets aan voordat het een probleem is. Schep orde voordat de chaos intreedt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bielsje, ikkuhh90, Jihama, juval, Mark0919, Ruai, Slmt9, VinandoW en 37 bezoekers