zemelen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

zemelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-03 17:05

ik geef het mijn paard ook iederen dag,maar ik snap niet echt waarvoor zijn ze precies?
ik zie het meer als gewoon als lekker erbij en makelijk met medicijnen ofzo geven.
ik hoor wel dat ik veel eiwitten inzitten en dat niet zo goed is.
dus ik wou eens beetje weten wat zijn nou de voor en nadelen ervan en waarvoor geven jullie het?

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*


xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 17:09

ik geef het voor na het rijden als slobber. Starlight vind het lekker en de da zei dat ik niet te veel gaf (na het rijden een halve schep)

Waar het voor is weet ik ook niet, maar ik geef het omdat ze het lekker vind. Het is trouwens goed voor de darmen dacht ik. Door de vezels.

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 18:45

Ik heb eens gehoord dat de calcuim fosfor verhouding niet heel goed is en dat je niet meer mag voeren dan dat je krachtvoer voerd. Dus 1 schep biks per dag dan niet meer dan 1 schep zemelen. Maar of dit waar is....tje kweenie

Luna *21/06/2018 zadelmak
Donovan *01/07/2009 - ꝉ 23/06/2021(paarden) M2+10 (pony's) L2+11 kringkampioen 2018 klasse B, kringkampioen 2019 Klasse L1, reserve regiokampioen 2019 Klasse L1
Zorro *26/06/1990 - ꝉ 29-12-2014

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 19:43

Vroeger kregen de paarden met koorts tarwezemelen. Ongeveer 1 pond en een/achtste van hun krachtvoer.

Iets vochtig gemaakte tarwezemelen helpen tegen diarree, omdat dat een stoppende werking heeft.
Zeer natte zemelen werken daarintegen weer laxerend.

Zemelen mag je nooit droog geven want dat heb je kans op een slokdarm verstopping!

Zemelen heben een hoog gehalte aan fosfor en veroorzaken als ze in grote hoeveelheden worden gegeven darmontsteking, zelfvergiftiging van het lichaam, diarree en de dood door colites X.

Dus wel heel goed opbergen dat een paard er niet zomaar bij kan als ie eens uit de stal breekt.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 20:12

Wat ik niet snap is dat er hier mensen zijn die hun paard zemelen geven en niet eens weten waar het voor is!?
Je voert toch allen dingen waarvan je weet dat ie het nodig heeft of dat het goed is voor hem......

EvelienH
Berichten: 3714
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 20:42

het is niet goed om zemelen elke dag te geven want het onttrekt kalk uit de botten.. das dus niet zo goed!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-03 21:35

obsession ik heb je er een pb over gestuurt Lachen
en eefjuh,dus zemelen zijn niet echt als voer erbij om te geven?
ik gaf er namelijk een kilo van per dag....

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 21:44

Nou sorry hoor
Mijn merrie kreeg 2x op een dag een kwart schep zemelen
Dit hebben we erbij gedaan voor dikmakend middel omdat zij snel inging vallen als je haar de goede hoeveelheid krachtvoer gaf!
Met meer krachtvoer werd ze wel dikker maar was ze niet meer te houden!

Natuurlijk elk voer wat je je paard geeft kan van alles veroorzaken maar
In de 10 maanden dat ik haar dat voerde heefd ze nergens last van gehad!

Valencidee's Valentino M1+2 My one true love :+:

Help ons Thats me te vinden!! [OV] [PG]Thats Me KWPN merrie v. Jimtown geb 2000. st 1.63

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 22:27

Zemelen voer ik omdat Imker van slobber erg vadsig werd, en mijn DA adviseerde om dan over te gaan op zemelen. Ik maak ze vochtig, niet kleddernat.
Imker krijgt de zemelen 's avonds, als laatste voerbeurt. Voornamelijk om de darmen lekker aan de gang te houden en hij vind ze echt heerlijk.

Toos paardloos

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 22:31

verana schreef:
Natuurlijk elk voer wat je je paard geeft kan van alles veroorzaken maar
In de 10 maanden dat ik haar dat voerde heefd ze nergens last van gehad!


Dus omdat je paard er geen last van heeft gehad is het goed?

Ik rook, maar heb er nog geen last van gehad. Dus dat is ook goed?

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 22:40

je kan wel iedere dag zemelen voeren, maar dan moet je er een schep (geweekte!!!) bietenpulp bijdoen, dat heft de calcium onttrekkende werking van de zemelen weer op.

Tanjake

Berichten: 1049
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 22:43

Heike"]
[quote="verana schreef:
Natuurlijk elk voer wat je je paard geeft kan van alles veroorzaken maar
In de 10 maanden dat ik haar dat voerde heefd ze nergens last van gehad!


Dus omdat je paard er geen last van heeft gehad is het goed?

Ik rook, maar heb er nog geen last van gehad. Dus dat is ook goed?
[/quote]

neen Knipoog Schijnheilig

Nee even serieus, ik dacht dat dit ergens al eens aan bod gekomen was in een anders topic, maar misschien heb ik het ergens anders dan op bokt gelezen. Ik was toen best verbaasd dat er zoveel negatieve reacties overkwamen want ik kende best wat paarden die het kregen. En ik dacht toen dat er gezegd was een matige protie kan geen kwaad, maar nu zegt eefjuh112 dat het niet dagelijks mag. Ik ken iemand die het dagelijks als beloning geeft na het rijden, maar die heeft zich laten vertellen dat het ok was...

Weet er iemand hoeveel en hoe vaak wel mag? En waar is het juist goed en slecht voor?

Mja ik ben gewoon nieuwsgierig hoor, leer graag nieuwe dingen, en zou het toch wel fijn vinden duidelijkheid te hebben over het (al dan niet) voeren van die zemelen...

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 22:44

ukkiepuk schreef:
Ik heb eens gehoord dat de calcuim fosfor verhouding niet heel goed is en dat je niet meer mag voeren dan dat je krachtvoer voerd. Dus 1 schep biks per dag dan niet meer dan 1 schep zemelen. Maar of dit waar is....tje kweenie


Die regel geldt volgens mij niet voor het volume maar voor het gewicht.
Een schep zemelen weegt beduidend minder dan 1 schep krachtvoer.
Dus nooit meer gewicht aan zemelen voeren dan aan krachtvoer (bij voorkeur krachtvoer die dat calcium fosfor verhouding stabiliseerd).

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 22:44

Als mijn paard op stal staat krijgt hij na het rijden ook een slobber van zemelen. Hij krijgt ongeveer een halve kilo per keer. Ik geef het als een soort 'dikke brinta'.

Ik gebruik het vooral als 'vervoermiddel' voor toevoegingen: zonnebloemolie, maismeel, maar ook oud brood bijvoorbeeld.

Mijn ervaring is dat paardlief niet veel dikker of energieker wordt van 'kale' zemelen. Ik heb het idee dat het goed is voor zn darmfunctie (en afvoer van afvalstoffen in het algemeen). Tevens geef ik het liever dan een 'officiele' slobber of een muesli aangezien dat vaak mixen zijn waar altijd zaken inzitten die ik niet nodig heb op dat moment. Bij zemelen kan ik altijd zelf nog 'bijmixen'.

Tanjake

Berichten: 1049
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 22:50

smurf schreef:
je kan wel iedere dag zemelen voeren, maar dan moet je er een schep (geweekte!!!) bietenpulp bijdoen, dat heft de calcium onttrekkende werking van de zemelen weer op.


Bietenpulp wordt vaak ook alleen gegeven, is dat ook niet goed, of is dat dan wel ok?

Bloos *schaaaaaaaaaaaaam* weet eigenlijk weinig over paardenvoeders

Maar wie niet vraagt, blijft onwetend. Vraagje, bestaat er een goed boek met juiste informatie over verschillende paardenvoeders enzo? Want ok ik gaf wel netjes wat de manegeeigenaren me zeiden de beestjes te voeren, maar merk toch dat er nog veel andere dingen zijn, en dingen waarvan ik de juiste 'reden' waarom ze gevoerd werden niet weet... (oa een boel supplementjes die vele mensen aan hun paarden gaven)

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-03 22:55

harstikke bedankt voor alle info Lachen

trouwens er werd een paardje bij ons op stal die wat mager was met bietenpulp bijgevoerd,om dikker te worden,die kreeg er s'morgens 1 schep van met 1 schep brokken en sávonds hetzelfde.

ik geef de zemelen nou altijd s'morgens en sávonds bij het voer erbij,halve schep per keer,dus 1 schep per dag.

ja er is nog iets wat iemand bij ons op stal inplaats van zemelen geeft,alleen weet ik even niet meer hoe het heet?
euhmm is zo bruinig,het plakt,en moet voor de paarden best lekker zoet zijn,het zit in een witte platsic grote vierkant zak.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 22:58

Dat zal een muesli zijn Lachen.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-03 23:01

nee is geen meusli,haha.
ik weet de naam er even niet meer van.
was ene witte zak stond zo'n zwart paardenhoofd op en iets met hertog bla bla,haha ik kan morgen even navragen.
ik vind het beetje bitter ruiken en na tabak.
zo ziet het er ook uit.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-03 23:04

iemand stuurde mij net een pb dat het melasse zou kunnen zijn,ik weet het even niet mer.
het plakt wel heel erg.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 23:10

Lucerne misschien???

Toos paardloos

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 09:26

je kan eens bij www.paardendrogist.nl kijken.daar staat wel veel uitleg over al die voedings suplementen.ik zelf raak ook een beetje de weg kwijt tussen al die middeltjes die 1 voor 1 allemaal weer ergens goed voor zijn.

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 10:41

Tanjake schreef:
. Ik ken iemand die het dagelijks als beloning geeft na het rijden, maar die heeft zich laten vertellen dat het ok was...


ik dus ook. Door de da en een voedingsadviseur van havens.

Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 12:51

luzerne heb je inderdaad ook met melasse, als plakkerige substantie dus, maar als je paard in de wei staat, hoeft ie geen luzerne, het is een grasvervanger.

Bietenpulp bevat er veel water (het wordt immers geweekt) en suikers en is altijd goed voor je paard, als je 1 paard hebt is het moeilijk te voeren, maar op stallen met meerdere paarden (of maneges) wordt het vaak gevoerd.


Wij gaven inderdaad zemelen na een zware (huifkar)rit en als een paard niet helemaal goed was, of een grote prestatie geleverd had (veulen op de wereld gezet b.v.) soort beloning dus!

www.moritz.nl.nu
profiel met foto's, 17-6-2003

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 13:17

Pas op! In de zemelen zit veel vitamine B wat bij "overmatig gebruik" de lichaamsprocessen kan versnellen...
Het paard heeft sneller honger omdat het eten sneller verteerd wordt. Het gaat sneller denken en reageren. Sommige paarden worden dan zelfs zo gek dat ze compleet onhandelbaar worden...

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 19:15

beautyfull_mickey schreef:

ja er is nog iets wat iemand bij ons op stal inplaats van zemelen geeft,alleen weet ik even niet meer hoe het heet?
euhmm is zo bruinig,het plakt,en moet voor de paarden best lekker zoet zijn,het zit in een witte platsic grote vierkant zak.


is waarschijnlijk niet 'gewoon melasse', maar melassestro. melasse is een restprodukt dat verkregen wordt bij de suikerbereiding, en dan naar de dierenvoeding gaat. ' t zit ook als kleefmiddel in de meeste broksoorten, want ja, het kleeft heel erg. wordt voor paarden vaak gemengd met vlaskaf en heet dan melassestro. mag ook nooit in grote hoeveelheden (veel suiker), maar paarden lusten het heel graag, dus je kan er ook vanalles in kwijt wat ze eventueel niet lusten! Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kasmir en 93 bezoekers