Waarom ik geen wedstrijden rij.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 20:44

IlsjePilsje, ik vond het 1ste bericht van PhiaBink toch aardig duidelijk, dus waarom zouden we vragen waarom? Dat heeft ze toch duidelijk uitgelegd. Wat wij doen is gewoon zeggen dat wij vinden dat je je daar nix van aan moet trekken, maar gewoon lekker met je paard lol maken op zo'n westrijd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 20:50

Ilsjepilsje, Phia schreef dit bericht omdat er ergens een opmerking van haar stond, op een nu geslotterd topic.

Maar als je een serieus topic erover wilt, waarom sommige wel en andere niet wedstrijden rijden, zou ik als ik jou was gewoon een nieuw topic openen Lachen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 20:58

Samsam schreef:
ach, vroeger.... was alles beter!!

Idd, Vroegâh!

En ik rij wel wedstrijden, niet te vaak , meestal 1 tot 2 keer in de maand. Gezellig maak je het zelf, als je belangstelling en intresse in andere toont en meeleeft zal je dat ook terug ontvangen. Ik zeg ook altijd succes als ik de ring verlaat en een ander net de ring ingaat, moet je opletten wat ze dan vrijwel altijd bij de volgende proef/ring zeggen;
"En ging het goed?!"

Life is often like a boomerang: you get what you give.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 21:03

Samsam schreef:
ach, vroeger.... was alles beter!!


idd vroegah..

Kitty,
ik heb ook het idee dat het vroeger op de ponywedstrijden veel gezelliger was dan op bij de paarden. Hele gezinnen en koffie en brood mee.
En bier voor mijn vader in de zomer.. Clown wij waren vaak de laatsten die uit de tent getrapt werden. Haha! Hoewel ik het op ponywedstrijden de laatste jaren ook enorm veranderd vind. Die ouders zijn echt vreselijk prestatiegericht en soms vraag je je echt af wat een 10 jarige met 2/3 pony's moet?
Je moet even aan de paardenwedstrijden wennen, maar nu vind ik het toch ook best gezellig. Vooral als je lid bent van een wat grotere vereniging.

En over dat wedstrijden rijden.. Voor mij zelf vind ik idd het veel minder leuk als ik geen wedstrijden kan rijden. Dan heb ik geen doel.
Ik heb nu een 3 jarige en daar rijd ik dus nog geen wedstrijden mee en dat geduld kan ik makkelijk opbrengen, maar het oog op wedstrijden moet er wel zijn. Ik meet mij graag met een ander.
Ik vind ook niet dat je niet meetelt als je geen wedstrijden rijdt.
Alleen zie ik wel duidelijk een scheiding tussen wedstrijd/recreatie.
Je moet wat bij je past en wat je leuk vindt. Ik erger me wel een mensen die hoog opgeven over de kwaliteiten van hun rijden en hun paard, maar nog nooit een wedstrijd hebben gereden, een hoop gel*l in de ruimte. Dan moet je je imo eerst maar eens op een wedstrijd bewijzen.

HaHA sjuim zelfde gedachte Haha!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 21:28

wedstrijden gezellig of niet? dat hangt ervan af , wat je der zelf van maakt!

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 00:23

Vroeger ... vroeger.....

ging je met een vrachtwagen vol pony's van de hele club op concours, zorgde de vrouw v.d. voorzitter voor een pan soep.
Reed je achttal, dressuur, springen, klavertje 3 en bestgaande rijpony en tot slot: DE PARADE!
Dat waren nog eens tijden.

Ik vind het nog leuk, maar die tijden .... die zijn helaas voorbij (sprak opoe Knipoog )

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 09:24

Desiree schreef:
sja, ik wil geen mensen afgunstig maken hoor, zoals sjuimpje dat blijkbaar ongewild doet Knipoog , maar hier in het donkere zuiden is het nu eenmaal gezelliger en beter. Dat zal verklaren waarom Kawa, REnske en ik niet klagen over haat en nijd en gebrek aan gezelligheid! Haha!


Mhh in het zuiden is de sfeer heeeeeeel anders ik heb dat wel gemerkt de afgelopen maanden. Vooral bij de pny´s is het veel minder concurrentie, haat en nijd.

Morgen weer op pad en ja weeeeer naar het zuiden en dan door naar Belgie (jaja international). Op naar de sfeer en mooi weer.

Phia:
Je hoeft idd niets uit te leggen als jij je zo voelt mag dat en moet je idd niet starten. Het is idd zo zodra je een paard heb dat mensen vragen of je ook gaat starten en zo doe je het ook weer bij andere.
Wel merk is dat de sfeer bij spring en tuigpaard wedstrijden beter is als bij dressuur.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 09:42

mensen moeten zelf weten wat ze doen. Er zijn mensen die denken alleen maar aan wedstrijd rijden en zijn alleen daarmee bezig. DAt vind ik wel erg. voor het paard dan met name. Een heel eenzijdige manier van omgaan met je paard. Het paard als middel om te scoren, zeker nu je nog meer wp nodig hebt om hoger te komen. Ik rij een beetje wedstrjiden, spring een beetje, dresuur een beetje en rij een beetje buiten. En ik wil ook nog eens gaan mennen. Ik ben weer een mens die heel veel afwisseling nodig heeft. Wil alle kanten van de paarden belichten. Echt alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 09:50

Phia, sinds wanneer heb jij het gevoel dat je jezelf moet verdedigen? Je hoeft echt niemand verantwoording af te leggen waarom je geen wedstrijden rijdt hoor!
Jij hebt toch dikke lol met je paarden en stal? Dan is het goed. Wedstrijden of niet, dat doet er niet toe.


Ik heb idd ook de indruk dat het er heel anders aan toegaat tegenwoordig op wedstrijden. Maar het ligt denk ik ook aan jezelf. Ik vond vroeger wedstrijden ook fantastisch. Elk weekeinde was het feest.
Nu moet ik er zelf gewoon niet meer aan denken, elke week dat gehaast en gestress....
Dus dat ligt niet aan de wedstrijden, maar aan mezelf.

Maar wat Fitz zegt is ook helemaal waar, over een veewagen vol met ponys en een hele dag met de hele CLUB. Tegenwoordig is het allemaal veel individueler (en een fatsoenlijke parade rijden kan geen hond meer Haha! )

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 09:52

Ik ben lid van een kleine vereniging waarvan niet zo heel veel leden wedstrijden rijden.
Maar als het mooi weer is en er meerdere clubleden starten, is het inderdaad wel erg gezellig. Maar het komt ook regelmatig voor dat ik geen enkele bekende tegen kom.

Haat en nijd? Nee, dat zie ik niet. Niet op stal, niet op wedstrijd.
Er wordt op een gemoedelijke manier met elkaar omgegaan en er is altijd wel iemand die wil helpen OK dan!

Zoals ik al zei is het anders dan de ponytijd. Dat was veel meer verenigingsgevoel, maar dat was sowieso ook een andere vereniging...

Parade rijden doen we trouwens nog wel tijdens onze onderlinge wedstrijden. Het maakt het net even af. Al moet ik er niet aan denken dat ik uren na mijn proef mijn paard nog weer van de trailer moet trekken om een parade te rijden.... Klaar=klaar. Maar goed, daar zal ik wel vrij makkelijk in zijn.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 11:08

Tot nu toe ben ik alleen nog 'thuis' gestart. Ik heb nog niets gemerkt van haat en nijd onderling. Men wenst elkaar succes, leent handschoentjes uit, voorlezers lezen nog een extra proefje voor etc. etc. etc..

Ik ben gaan starten omdat ik het leuk vind om een concreet doel te hebben om naar toe te werken in mijn lessen. Op een wedstrijd kan ik dan testen of het idd zo gaat als ik denk dat het gaat (en heb ik weer nieuwe punten waar ik mee aan de gang kan gaan Lachen ).

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 11:24

Kitty schreef:
Parade rijden doen we trouwens nog wel tijdens onze onderlinge wedstrijden. Het maakt het net even af. Al moet ik er niet aan denken dat ik uren na mijn proef mijn paard nog weer van de trailer moet trekken om een parade te rijden.... Klaar=klaar. Maar goed, daar zal ik wel vrij makkelijk in zijn.


Vroeger zat je gewoon de hele dag op de pony *LOL*
Of je bond em aan een boom

Wedstrijden rijden heeft mij ook nooit zo geboeid. Ik heb nooit een trailer gehad, dus reed alleen mee wanneer mijn rijvereniging organiseerde. Bij de pony's reed ik alleen de kringwedstrijden mee, omdat er dan een veewagen beschikbaar werd gesteld door de ponyclub.

Ik kan me extreem zenuwachtig maken voor een dressuuurproef, dus ook daarom deed ik het niet vaak. Springen vond ik weer wel leuk, maar er werden maar 4 springwedstrijden per jaar door mijn vereninging georganiseerd. Dus ik heb weinig wedstrijdervaring.
Haat en nijd ben ik niet echt tegen gekomen. Je hebt er altijd een paar mutsen tussen zitten, maar over het algemeen is het gewoon gezellig.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 11:25

Wedstrijden heb ik eigenlijk nooit wat aangevonden.

Vroeger op de club was het altijd wel erg gezellig, heb ooit nog eens een met een weddenschap op plaatsing een ijsje gewonnen Haha!
Dat was echt leuk.

Maar later ben ik wel veel meegeweest naar wedstrijden(B/M nivo) maar als je op 1 dag 10 punten verschil in je beide proefen hebt vind ik dat niet normaal. Zeker als de 2e proef er duidelijk beter uitzag dan de 1e.

Tegenwoordig rijd ik western en heb wel veel zin om daar af en toe eens te gaan starten.

danno gaat straks voor de wagen en wie weet beland ik nog eens op een aangespannen wedstrijd, die zijn heel leuk en super gezellig. En vooral iedereen respecteert elkaar, wat voor ras je ook hebt. Vind je ook wel terug bij het western maar bij de dressuur kom je nog wel negatiefiteit tegen. Ik vind dat ze daar veel meer lopen te pronken met hun paard met een mega afstamming.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 11:46

Nou ik heb 'vroeger' natuurlijk nooit wedstrijden gereden, in jullie eventuele ponytijd zeg maar dus ik weet niet hoe het was. Maar ik vind het nu iig harstikke gezellig bij ons op de club met wedstrijden! Ik start gewoon tussen de pony's en wij wensen elkaar allemaal succes, vragen hoe het is gegaan, belangstelling voor de punten en wij hopen dat iedereen winstpunten haalt en zo hoog mogelijk komt! Lachen Ik snap niet waarom mensen elkaar niks gunnen? Het is toch veel leuker om gewoon aardig te doen?

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 11:54

Bij western kom je anders ook wel haat en nijd tegen hoor! Heb meerdere wedstrijden als bezoeker meegemaakt...

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 12:04

Been there, done that... Ik heb ook de fijne ponytijd meegemaakt, daarna de jalouzie en haat. En nu? Nu heb ik het reuze naar mijn zin, ongeacht de punten, deelnemers (concullega's) en juryleden. Tja, het is slikken als je niet de punten krijgt die je verwacht, maar dat kan me eigenlijk niets schelen: ik rij voor mezelf en laat zien wat ik kan.

Eigenlijk, nu ik te rade bij mezelf ga: de sfeer van de wedstrijden is toch meestal bepaald door hoe ik er tegen aan keek. Ook ik was jaloers (niet in die zin dat iemand iets niet gunde, maar meer dat ik óók zoiets wilde), had een hekel aan de jury, vreeste mijn concurrenten. Dat verpeste een hoop voor mezelf. Ik kwam nml al gespannen op een wedstrijd alleen maar vanwege de personen die er ook waren! Dat is toch van de zotte??? Tijdje sabbatical heeft me goed gedaan en heb geleerd de dingen veel meer de relativeren en te incasseren.

Nu kom ik met gezonde spanning op de wedstrijd en zie er altijd wel het positieve van in. Nee, voor mij geen stress meer...

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 12:15

Ik rijd geen wedstrijden omdat ik het gewoon niet leuk vind, kan!
Maar niet omdat er allemaal haat en nijd is. Het is juist bere gezellig op een wedstrijd met de club! Iedereen moedigd elkaar aan en alles wors je gegund. Ik weet niet hoe het bij jou dan gaat, maar hier is het lekker gezellig op wedstrijd! (een tijd geleden dan, want ik ben al lang niet meer naar wedstrijden wezen kijken waar clubleden rijden.)

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 12:24

Tyrza schreef:
Been there, done that... Ik heb ook de fijne ponytijd meegemaakt, daarna de jalouzie en haat. En nu? Nu heb ik het reuze naar mijn zin, ongeacht de punten, deelnemers (concullega's) en juryleden. Tja, het is slikken als je niet de punten krijgt die je verwacht, maar dat kan me eigenlijk niets schelen: ik rij voor mezelf en laat zien wat ik kan.

Eigenlijk, nu ik te rade bij mezelf ga: de sfeer van de wedstrijden is toch meestal bepaald door hoe ik er tegen aan keek. Ook ik was jaloers (niet in die zin dat iemand iets niet gunde, maar meer dat ik óók zoiets wilde), had een hekel aan de jury, vreeste mijn concurrenten. Dat verpeste een hoop voor mezelf. Ik kwam nml al gespannen op een wedstrijd alleen maar vanwege de personen die er ook waren! Dat is toch van de zotte??? Tijdje sabbatical heeft me goed gedaan en heb geleerd de dingen veel meer de relativeren en te incasseren.

Nu kom ik met gezonde spanning op de wedstrijd en zie er altijd wel het positieve van in. Nee, voor mij geen stress meer...


Dit had ik kunnen schrijven, met als enige verschil dat ik nog niet zo ver ben als jij qua relativeren. Het relativeren lukt mij nu pas op de avond na de wedstrijd of zelfs pas de ochtend er na! Haha!

Ik heb ook die ponytijd gehad, met z'n allen met de vrachtwagen etc etc. En ook ik ken de haat en nijd, maar die vind je niet alleen op de wedstrijden, maar in de hele paardenwereld. De laatste tijd merk ik echter dat er overal vooral een leuke sfeer is. Dit ligt voor een groot deel aan je zelf.

Wat ik nu nog moet leren is niet zoveel naar anderen te kijken van: oh, die is veel beter, daar kan ik nooit tegenop, maar puur voor mezelf te rijden en me er bij neer te leggen als de punten niet zijn zoals ik had gehoopt. Of als ik een fout in een proef maak, of het paard. Het kan gebeuren en de wereld vergaat niet. Ik wil té graag presteren, misschien heb ik een beetje faalangst of ben ik te perfectionistisch. In ieder geval weet ik zeker dat ik het ooit zal leren. Lachen

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 12:46

Ik rij wedstrijden niet speciaal voor de gezelligheid (krijg de indruk dat het daar om zou moieten gaan ofzo). Maar vind het een goede stimulans om goed te oefenen en verder te komen. Zonder wedstrijden rijden zou ik dressuur ook lang zo leuk niet vinden. Ik doe niet aan heel veel concoursen mee (1 x per 2 maand ofzo) maar ik vind het er altijd wel gezellig. Van de verschillende stages die ik gelopen heb zie ik ook altijd mensen terug waarbij ik natuurlijk altijd even onformeer hoe het gaat.
Ik vind het eigenlijk een beetje zielig als je geen wedstrijden meer wil rijden omdat de haat en nijd zo groot zou zijn. Ik denk dat het bij iedere sport (bij alles i het leven?) het er van af hangt hoe je je zelf in zet. Misschien vallwn die misstandjes je nu meer op dan vroeger, kan me haast niet voorstellen dat het tegenwoordig zooveel erger is. En als er een paar mispunten rondlopen die een ander geen winstpunt gunnen dan loop je daar toch met een wijde boog omheen? Ik snap het probleem niet zo.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 12:47

Desiree schreef:
mensen moeten zelf weten wat ze doen. Er zijn mensen die denken alleen maar aan wedstrijd rijden en zijn alleen daarmee bezig. DAt vind ik wel erg. voor het paard dan met name. Een heel eenzijdige manier van omgaan met je paard. Het paard als middel om te scoren, zeker nu je nog meer wp nodig hebt om hoger te komen. Ik rij een beetje wedstrjiden, spring een beetje, dresuur een beetje en rij een beetje buiten. En ik wil ook nog eens gaan mennen. Ik ben weer een mens die heel veel afwisseling nodig heeft. Wil alle kanten van de paarden belichten. Echt alles.


helemaal mee eens!

met mn pony speelde ik, oke ruim de helft van de week ging ik serieus dressuur rijden, de rest van de dagen ging ik springen of buitenrijden, of zonder zadel springen, of zonder zadel&zonder hoofdstel rijden, of naar buiten met alleen een halster+touw, en de pony?die vond alles goed en werkte altijd leuk mee(heb haar nogsteeds Lovers )

maar toen met Quentin begon ik met 2x per week clubles en na een tijdje ook 1x per week priveles erbij, en de andere dagen was ik ook eigenlijk altijd aan het dressuren, hij stond thuis en ik mocht niet alleen naar het bos en we hadden geen springmateriaal

Quentin ging staken en werd echt gevaarlijk, toen naar de pensionstal gegaan waar mn pony altijd had gestaan voor we thuis stallen kregen, daar wat meer afwisseling, maar buiten rijden kon ik niet, want dan moesten we onder een viaduct door en dat vertikte hij

maar nu staat hij weer thuis, heb ik weer 2x per week clubles 1x per week priveles, als er geen dazen zitten(dus alle maanden behalve eind juni t/m begin sept) rij ik minstens 1x per week lekker in t bos, ff lekker crossen en verder aan een lang teugeltje rondrijden door t bos

en verder ben ik van plan wat meer te gaan springen, en ik longeer een paar x per week

en nu is mn paard bijna werkwillig geworden!en staakt (haast) niet meer

en ik heb t ook meer naar mn zin!al moet ik zeggen dat ik met een meewerkend paard ook met heel veel pleizer 6x per week in de bak ga rijden en maar 1x per 3 weken ga springen of ga buitenrijden, maar ik merk dat mn paard veel afwisseling nodig heeft, en nu heb ik zelf ook de smaak wel goed te pakken van het buitenrijden, en ook t springen vind ik super

dus ik heb zelfs plannen om komend indoor seizoen naar oefenspring wedstrijden te gaan en wie weet start ik nog ooit echt!(moet ik alleen wel ff weten hoe ik de volgorde ga onhouden, lukte met de pony ook nooit!)
en dit najaar ga ik aan de Eersel-Postel rally meedoen(soort orientatierit van eersel naar postel, belgie dus Knipoog en weer terug)

verder lijkt SGW me echt supergaaf, maar daar is mn paard niet zo geschikt voor(kijkerig, bang, durft niet alleen te zijn, maar we gaan gelukkig de goede kant op!alleen een dressuurproef in een vreemde bak lopen durft ie inmiddels wel Knipoog ) en mennen lijkt me leuk, en endurance ook!ook wil ik als ik Z2 dressuur ben, kur op muziek gaan rijden!

maar echt wedstrijdruiters die 6x per week hun paard tot het uiterste trainen, en bijna ieder weekend op concours gaan, nee dat vind ik niet leuk, vooral voor de paarden niet!

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 13:03

Ik ben het helemaal met Tyrza eens.
En de laatste zin van Sjuimpje.
De sfeer maak je zelf op een wedstrijd, en je rijdt ook voor jezelf, dus wie doet je wat?
Ik vind het vreselijk leuk, wat de jury ervan vindt is echt niet van invloed op mijn gevoel over hoe ik gereden heb, dat gevoel heb ik al sinds ik de ring uitkom (of tijdens de proef) en veranderd niet ineens als ik de punten zie.
Ik ben tevreden of niet, zo simpel is het. Als de punten kloppen met dat gevoel is het leuk, anders maar niet.

En als je zelf aardig doet tijdens het losrijden, zijn mensen ook aardig tegen jou, en krijg je wel degelijk een veel succes mee als je de ring in gaat en wordt er ook gevraagd hoe je gereden hebt als je klaar bent.

En die enkele amazone die steeds vlak langs komt, terwijl na de eerste keer toch wel duidelijk is dat Jesper daar bang voor is omdat we dan ineens achterste voren staan, of vlak voor je neus ineens gaat halthouden, zodat jij op de ho-houwer moet of ineens links of rechtsom scheuren, tja die zal mij dan wel als ongewilde concurentie zien. Iets om trots op te zijn toch? Sinds ik het zo bekijk kan ik om die dingen lachen ipv dat ik me eraan erger.
En nogmaals dat zijn er maar zo weinig op de vele deelnemers die aan het losrijden zijn!!!!
Zou de rest mij niet als concurentie zien? Scheve mond Haha!

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 13:04

runningkawa schreef:
En dan meestal vechten wassen enz, voor 1 proefje Lachen


Dus jij vecht toch wel op zo'n wedstrijd Haha! Sorry, ik kon het niet laten, in deze discussie is het wel een hele grappige typefout.

Maar zeer ontopic. Ik rij ook geen wedstrijden, toch heb ik niet echt het idee dat het er hier zo slecht aan toe gaat. Dat is dan ook zeker niet de reden en ooit begin ik wel weer een keer.
Maar vervelende, afgunstige, jaloerse, irritante mensen heb je altijd en overal. De kunst is om die links te laten liggen en te kijken naar de wel aardige, leuke mensen want die zijn er ook meer dan genoeg. Die anderen vallen misschien wat meer op maar naar mijn idee zijn ze nog steeds zwaar in de minderheid.

Toen ik aan het omroepen was afgelopen zaterdag heb ik ook een paar ouders mogen meemaken die keihard schreeuwend buiten de ring stonden terwijl dochter of zoon het parcours rondreed. Erg storend maar gelukkig waren het er maar een paar op een hele grote groep. En we hebben er ook wel om gelachen af en toe want soms maken die mensen zichzelf redelijk belachelijk Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 13:22

Percy"]
[quote="runningkawa schreef:
En dan meestal vechten wassen enz, voor 1 proefje Lachen


Dus jij vecht toch wel op zo'n wedstrijd Haha! Sorry, ik kon het niet laten, in deze discussie is het wel een hele grappige typefout.

[/quote]
hahaha *LOL* *LOL*
De typfout was me niet een opgevallen Lachen

En soms met al die vliegen en dus geschud van het hoofd, word vlechten wel eens vechten ja Knipoog

Ontopic
Mij is ook al eens gezegd, van B tot M is iedereen gezellig, maar in het Z niet meer, dan zijn ze verwaand.
Heb me altijd afgevraagd hoe dat kon, als ze het seizoen ervoor nog wel gewoon M hobbelden.
Maar mijn eigen ervaring is ook dat in het Z iedereen ook gewoon aardig is.

Dan mag je een keer 2 proeven rijden, wat ik niet gewend ben en bij een paar ruiters voor me, de proef nog ff een keer mee aan het kijken, Gaat Kawa een beetje onopgemerkt steeds een paar pasjes opzij, naar een vrouwtje toe, om te gaan kroelen.
Kom je de keer erop op wedstrijd, word er vol door de bak geroepen "dat is dat lieve paard!"

Echt haat en nijd ja

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 13:28

Wedstrijden kunnen m.i. heel leuk zijn. Het is maar door welke bril je het bekijkt.

De mensen met wie of voor wie ik naar wedstrijden ga zijn allen erg fanatiek, of beginnen net (en dan is positieve support altijd leuk) en hebben altijd wel een soort van 'drive' om zichzelf en het paard steeds verder te ontwikkelen.
Die ontwikkeling meet je af op wedstrijden omdat de omstandigheden buitenshuis toch altijd verschillen van de thuissituatie.
En zo'n wedstrijd kan dan een heel fijne gebeurtenis zijn. Je deelt de spanning met elkaar, je probeert elkaar te steunen, wat geruststellende woordjes in periodes van zenuwen, wat aanwijzinkjes van de juf of de meester, een klopje hier een aaitje daar, kortom.. een gevoel van saamhorigheid.

Waar ik echter wel wat problemen mee heb is wanneer mensen gaan praten in termen van "oh, tegen die en die heb ik ook gereden".
Je rijdt toch niet tegen elkaar maar met elkaar of zie ik dat nu zo verkeerd?
Of " die en die heb ik eruit gereden". Waaruit????
Tuurlijk is het fijn als je in wedstrijdverband hoog geklasseerd c.q. gewaardeerd wordt maar bovengenoemde termen beïnvloeden m.i. het gebeuren nogal negatief.

Frappant is echter dat de wat meer gevestigde namen zich veel collegialer opstellen t.o.v. elkaar. Eigenlijk hoor je daar weinig verkeerds over elkaar zeggen, kunnen ze elkaars prestaties goed waarderen en tonen ze (en dat is misschien wel het belangrijkste) respect voor elkaar.
De zogenoemde haat en nijd (en afgunst) is meestal te vinden bij personen die zelf heel weinig presteren. Die vinden het nodig om elkaar af te zeiken, gaan graag (en dan nog het liefst in groepsverband) gezellig fouten kijken bij anderen, vinden het een waar genoegen om steken onder water uit te delen, menen zelfs de wijsheid in pacht te hebben om adviezen te moeten geven terwijl ze zelf niks klaarspelen en geen deuk in een pakje boter kunnen maken. Dat is ziek!

Maar zulke elementen hoeven natuurlijk geen invloed te hebben op het plezier en zeker het wedstrijdplezier er minder om te laten zijn.

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 14:16

Sjuimpje schreef:
. Gezellig maak je het zelf, als je belangstelling en intresse in andere toont en meeleeft zal je dat ook terug ontvangen. Ik zeg ook altijd succes als ik de ring verlaat en een ander net de ring ingaat, moet je opletten wat ze dan vrijwel altijd bij de volgende proef/ring zeggen;
"En ging het goed?!"


.


Helemaal mee eens.....
Ik ben nu een echte recreatie ruiter(Yes we hebben n Tinker Haha! ) en kom niet veel meer concour maar ik vind het wel meevallen met haat&nijd...
Het zijn zoveel mensen bij elkaar (ook nog veel vrouwen Blond ) met ieder een eigen stijl/mening(soms nog eerlijk) dan is het toch logisch dat er kliekjes zijn .....respecteer elkaar .....wens elkaar succes....
Ik vind het nu leuk met mijn Tinkje in het bos....maar mischien kom ik ooit nog weleens uit op wedstrijd(andermans paard Nagelbijten / Gniffelen )ik zie wel ......als je maar lol hebt met je hobby !!!!!!