Cheyenne voor het eerst onder de man.....verslag!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Cheyenne voor het eerst onder de man.....verslag!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-03 18:51

Oke, daar ben ik dan.......het was een ZEEER spannende dag; Cheyenne ging voor het eerst onder de man! Om 12:00 was het zover. Ik had haar al helemaal klaargemaakt; gepoetst, gevlochten, gezadeld en wel. En daar kwam mijn trainster Priscilla (3e jaars Deurne). Het publiek stond al helemaal klaar met 2 digi-camera's en een video-camera.....ik voelde de zenuwen door mijn lijf gieren......MIJN Yennie onder de man..... Cool

Priscilla begon natuurlijk eerst met longeren. Cheyenne was heel braaf al vond ze de zwieberende beugels nog steeds wel eng. Na het longeren ging ik helpen; ik hield de longeerlijn vast en Priscilla ging hangen id beugel. Cheyenne kwam bij de eerste keer wat omhoog, toen ze het gewicht voelde. Maar na veel belonen en geruststellen liet ze het de tweede keer prima toe. Toen al hangend een rondje gestapt. Ging echt super!!!!! Weer stilstaat en onwijs belonen. Cheyenne stond gewoon met haar oogjes half dicht....zo ontspannen. Dat was ook de reden dat we meteen maar besloten om na 2 rondjes hangend stappen Priscilla er echt OP te laten gaan.

Dus weer stilstaan...veel aaien....lieve woorden...hangen en.......Priscilla deed haar been erover en zat OP YENNIE!!!!! Party!! Ik was zo blij dat het zo goed ging tot nu toe. Ze stond keurig stil, helemaal niks aan de hand. Toen hebben we een stukje met haar gestapt. Met een verbeten koppie stapte ze achter mij aan met Priscilla erop. Ze accepteerde het allemaal!!! Na een paar rondes stap hebben we Cheyenne laten aandraven. Normaal reageert ze heel snel en goed op de stemhulp "drrrraf", maar dit keer moesten we haar toch wel wat meer opdrijven. Ze vond het wel erg spannend.

Nou en dat draven ging dus ook echt SUPER gedurende 2 rondjes........maarrrrrrr....toen......stopte Cheyenne ineens.......trok haar staart tussen haar kont en spurtte er met een noodgang vandoor al bokkend. Het werd echt een mega-rodeo Extreme duivel .....en wonder boven wonder heeft Priscilla het 1 volledige ronde weten uitzitten. Maar toen maakte Cheyenne een hele snelle wending en een bok en toen viel ze dus eraf. Huilen

Gelukkig niemand gewond, maar mijn handen deden erg veel pijn doordat die longeerlijn heel hard door mijn handen werd gerukt. Maar goed. We hebben Cheyenne gekalmeerd en meteen weer door, anders leert ze verkeerde dingen aan. Priscilla is weer gaan hangen en we hebben tenslotte weer al hangend gestapt door de bak. Dat deed ze weer heel netjes en toen zijn we ook gestopt. We wilden met iets goeds eindigen en het was al spannend en belastend genoeg geweest voor lieve Yennie.

Op zich ben ik wel tevreden, ondanks de rodeo. Morgenavond rond 20:00 gaan we het weer proberen. Dan alleen stappen onder de man. Het draven was wrsch iets teveel van het goede, maar ze leek zo rustig en braaf.

Foto-verslag komt eraan!!!! We hebben helaas maar 1 rodeo foto, want toen was de fotografe zoooo onder de indruk dat ze geen foto's meer geschoten heeft tijdens de rodeo. Het ging ook allemaal erg snel.

Leuk is wel dat ALLES op video staat!!! Heel leerzaam om terug te zien.

Oke, dat was mijn spannende verslag van Yennie die toch meer pit heeft dan ik dacht Tong uitsteken Haha!

(Daarna trouwens nog lekker gesprongen op Aron!!!! 75 cm gesprongen....stoere man!!! *LOL* )


Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 19:03

Leuk he om zo met je eigen paardje bezig te zijn. Jammer van de rodeo, maar leuk dat het voor de rest zo goed ging

<3 Veerle en Tiemen <3

Zing Vecht Huil Bid Lach Werk en Bewonder, maar niet zonder ons

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 19:16

Oh wat goed joh. En ach, dat rodeootje mag ook wel toch. Ze was al zo braaf geweest en ze moet alles ook nog leren. Ben errug benieuwd naar de foto's

'Paint' it 'Black'

Aifa

Berichten: 1037
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 19:23

wat leuk om te lezen! wij zijn nu ook bezig met een paard zal mak te maken. er heeft ook al iemand opgezeten, alleen in stap. de draf gaan we binnenkort proberen, dat zal wel net zo'n rodeo worden als bij jou Knipoog

gaaf dat ze voor t eerst onder het zadel is geweest. veel geduld en dan hobbel je er straks zelf mee weg Haha!

succes ermee!

Golden Golias (Totilas x Discovery) Z2 *D
Jurylid B/L :)

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 19:26

Fijn dat het zo goed ging in het begin!

Maar ik had als ik jullie was ook nog even gewacht met het draven.
Als ze de beugels al wat eng vond dan was dit misschien wel teveel ineens.

Maar goed het is verder goed gegaan dus gefeliciteerd danmaar!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-03 19:30

Ja.....acchteraf was het inderdaad wat veel van het goede.....als ze zo braaf is denk je " ach, dat kan wel even". Maar goed, al doende leren we weer van haar!

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 19:36

Ik weet precies wat je bedoeld!
Die van mij was ook zo heerlijk braaf en ik kon me ook niet bedwingen eigenlijk.
Maar toen ik aandraafde struikelde hij en toen heb ik het toch maar bij stappen gelaten anders was ik waarschijnlijk ook wat sneller gegaan!

Het voelde zo goed toen!
Echt heerlijk om er dan eindelijk op te kunnen zitten.
Maar de volgende keer gaat vast alles goed.

Alja

Berichten: 25573
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 19:37

this altijd spannend zon eerste keer, maar goed dat jullie zijn gestopt met iets goed...

nu maar hopen dat de redeorijder morgen geen spierpijn heeft

ONDERSCHRIFTLOOS

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 21:05

o geweldig zeg!!

succes ermee

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 21:44

geweldig....echt super dat het zo gegaan is

nog heel veel suc6 ermee

Time flies when you're having fun!
Hij is eindelijk van mij :D
[RT-HAW] Brendon (fries) voor het eerst op HAW

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 21:55

He wat jammer dat jullie niet op tijd gestopt zijn. De eerste keer is erop zitten meer dan genoeg. Tweede keer een beetje stappen, en weer eraf. Zo blijft het leuk, en met een beetje mazzel vinden ze het bokken onder de man niet eens uit. Nu weet ze dat dat kan, toch een slechte ervaring voor die eerste keer.

Maar wat zul je het eerste deel trots geweest zijn op je paardje!!!!
(En bedwing je enthousiasme morgen nou he, hou het leuk voor d'r!!!!)

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 22:01

Heel erg jammer dat je niet op tijd gestopt bent. Maar je zegt het juist, aldoende leer je.
Balen dat het nu toch een slechte ervaring is voor de eerste keer.

Juist omdat ze zo braaf zijn moet je voorzichtig doen. Die paarden vinden vaak alles goed, tot ze het niet meer aankunnen. Dat is dan heel moeilijk te doorgronden. En juist die paarden moet je beschermen. Omdat het goed gaat ga je steeds snel dat stapje verder.

Persoonlijk had ik er nog niet op gegaan zolang ze de beugels nog eng vond, maar dat is mijn mening.

Succes morgenavond!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 22:03

Wat fijn dat het goed ging..behalve die rodeo dan..
Hopelijk gaat het morgen net zo goed als vandaag!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 22:09

Volgende keer beter,
ik zou alleen wel altijd handschoenen aantrekken als je longeert! Als je pech hebt en zonder longeert staan aan het einde van het verhaal je handen helemaal krom vastgesmolten, ik weet er alles van *auw*

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-03 23:35

Ja inderdaad; morgen handschoenen aan. En ik zal beter op haar lichaamstaal gaan letten, zodat ik eerder aanvoel of ze er klaar voor is. Inderdaad jammer dat het een slechte ervaring is, maar tot nu toe was het altijd zo dat ze (zadel en beugels ed)....in stap alles ok deed en met aandraven even een korte explosie kreeg. En al die dingen had ik echt heel rustig aan opgebouwd. Die korte explosies had ze dan ook steeds maar 1 keer en de volgende keer deed ze alles weer braaf en rustig en ontspannen. Hopelijk is dat in dit geval ook zo. Ik heb gewoon een dame die toch even in verzet komt, maar het uiteindelijk op basis van wederzijds vertrouwen toch accepteert. Met alles was dat eigenlijk zo; leren hoevenkrabben, leren buitenrijden....allemaal verzet de eerste keren. Maar ze is super leergierig en werkwillig en binnen no time deed ze alles braaf. Ik hoop dus echt dat dat nu ook zo is!!!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-03 00:11

Sonja schreef:
He wat jammer dat jullie niet op tijd gestopt zijn. De eerste keer is erop zitten meer dan genoeg. Tweede keer een beetje stappen, en weer eraf. Zo blijft het leuk, en met een beetje mazzel vinden ze het bokken onder de man niet eens uit. Nu weet ze dat dat kan, toch een slechte ervaring voor die eerste keer.

Maar wat zul je het eerste deel trots geweest zijn op je paardje!!!!
(En bedwing je enthousiasme morgen nou he, hou het leuk voor d'r!!!!)


Maar Yennie had het bokken al lang voor vandaag uitgevonden hoor! Het is gewoon een pittige tante die zich niet de kaas van het brood laat eten! Maar morgen gaan we verder en doen we een stap terug. Al doende leer je je paard kennen en tsja....niet alles kan perfect lopen. We doen ons best om het zo goed mogelijk te doen, maar het is best moeilijk inschatten soms. Mijn trainster voelde dat ze zo braaf was, vandaar de beslissing om even de draf te proberen.

Maar ondanks de rodeo ben ik absoluut trots op mijn meissie!!! Ze is dan ook heel erg beloond nadat de tweede ronde wel weer goed ging!!

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 11:15

Nou afgezien van de rodeoshowtje dat Yennie liet zien, heeft Yen het toch goed gedaan! Ga gelijk naar je foto's toe!

Galactica Wadim X Gemini

Nair

Berichten: 118
Geregistreerd: 05-06-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 12:12

Goed johhhh, *LOL*

Vind het heel knap hoor, ik kan me best voorstellen dat je toch meer probeer als het goed gaat. Je weet het nooit...........

Zelf geen ervaring met het inrijden van paarden Verward , maar ik denk dat het niet echt een slecht ervaring is voor een paard , hij heeft geen pijn gehad ofzo en als je daarna er weer gewoon op kan, dan zal het wel meevallen. Haha!

Veel succes en ik ben heeeeeeel benieuwd naar de foto's

Groetjes Nair

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-03 14:51

Volgens mij valt dat ook wel mee met de slechte ervaring...ze kunnen echt wel tegen een stootje.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 15:33

Franca schreef:
Volgens mij valt dat ook wel mee met de slechte ervaring...ze kunnen echt wel tegen een stootje.

Ja ze kunnen tegen een stootje, maar juist in het begin moet je vertrouwen opbouwen. En dit is juist een ervaring waarvan je niet wil dat ze dat hebben. Bokken ONDER het zadel. WEGSPURTEN onder het zadel. Dit weet ze nu en zal ze misschien verder gaan uitbouwen!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-03 16:24

Ik denk dat het wel mee zal vallen; ik ken haar. Met zadelmak maken was ze ook zo; eerste keer rodeo, daarna nooit meer. Vertrouwen hebben we allang opgebouwd, en spannend zal het altijd blijven voor de eerste keer draven onder het zadel. En bokken kun je lang niet altijd voorkomen; eens moet de eerste keer zijn dat ze aandraaft en voelt hoe het is om iemand dan op haar te hebben....Maar goed, ik bouw het rustig op verder, we zien wel hoe het loopt. We kunnen er lang of kort over discussieren, maar het is al gebeurd.....dat kan ik niet meer veranderen. Nu moeten we hier gewoon mee verder

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 12:43

Ben benieuwd hoe het gisteren is gegaan!
Vertel vertel!!!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 18:48

Ik zag dat je de volle grootte van de bak gebruikt met zadelmak maken. Is het niet handiger om een stuk af te zetten, zodat je ook de snelheidsuitspattingen binnen de perken kunt houden.
Scheelt misschien ook verbrande handen van de longeerlijn Knipoog

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-03 20:21

Ja, dat is absoluut een goed idee! De bak is erg groot. Maar we hebben geen paaltjes om het mee af te zetten.....ik zal even kijken hoe we dat kunnen doen. Maar vandaag hebben we de kleine bak gebruikt (maatje longeerkraal) en het ging echt supergoed! Zie ook ander verslag! ik ben zoo onwijs blij en opgelucht! En Cheyenne heeft vandaag weer wat vertrouwen opgebouwd *LOL*

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 22:30

Een longeerton is prima geschikt om een paard in te rijden. Zorg wel dat de bodem niet te rul is, dat wordt te zwaar voor de pezen en langer dan 20 minuten heeft geen zin. Daar is het bevattingsvermogen te klein voor.

Kleine trainingsstapjes vooruit en lukt iets niet of krijg je een terugslag, gewoon weer terug naar waar het wel goed gaat en dan weer opbouwen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Avelienvd, Charmaine, Esther_r20, har166, jaap_2005, Nienke1979, Pantykous, Utixo, vera_pino, vilo, xmirax en 95 bezoekers