Is endurance een minderwaardige sport?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 08:39

Ik ben van mening dat het in E
lke klasee nodig is om je paard soepel te houden, de dressuur is toch de basis van alles, id dressuur gemidded 4 keer in de week, meestal 5 keer 1 bosrit en ze heeft 1 dag vrij (op de wei, of in de winter enige uren in de losgooibak). Ik sta nou eenmaal in de randstad, aan de "verkeerde" kant van Utrecht, dus om in het bos te komen moet je toch wel 3 kwartier met de trailer op pad. Het is dus ook noodzaak voor mij om zoveel in de bak te rijden, maar geloof me, een paard dat goed dressuurmatig getraint wordt heeft ook wel degelijk een prima basisconditie, en om haar los door het lijf te houden, is dressuur ook gewoon een noodzaak, ook merk ik, dat mijn paard die vroeger de pest aan dressuur had, het steeds leuker gaat vinden omdat het door al onze oefening, het haar steeds makkelijker af gaat.
Kortom, ik ga voor de endurance, maar ooook voor de dressuur!!

Officieel veterinair homeopaat, http://www.dierenhomeopaat.com
Jip is klasse 4, CEI** en heeft 2477,7 km op de teller!!! Latoy geniet van haar pensioen (na 1148,5 goedgekeurde wedstrijdkilometers!!!)


Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 10:59

Het lijkt me dat als je logisch nadenkt, dat 'dressuur is de basis van alles' best wel geldt, ik ben het wel met je eens Lovely. In iedere tak van paardensport streef je toch naar een paard dat rechtgericht is, aan de hulpen, over de rug loopt, netjes (en gelijkmatig) bespierd is, soepel, in evenwicht etc...dat soort dingen bereik je met dressuur.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 12:03

Ook wij rijden veel dressuurmatig. Inderdaad kun je de lagere klasses wel uitrijden met een stijf paard, maar dit lijkt me niet echt goed voor het paard zelf.
Ik rijd minstens 3x per week dressuur en ik moet zeggen dat Salty lekker soepel en aan de hulpen is. Omdat ik het wel leuk wil houden voor haar, ga ik meestal na het dressuren nog even naar buiten, lekker uitstappen.

"The world is best viewed through the ears of a trotter"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Binau, Ghazella, MaanNaam, Pierus, Skye93 en 123 bezoekers