Is endurance een minderwaardige sport?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 14:17

Er zullen altijd mensen zijn die endurance blijven zien als 'een beetje met je knol door het bos crossen'. Maar ja, hoe vaak hoor je niet dat dressuur ook maar een beetje 'kunstjes doen tussen de bordjes' is, of springen 'gewoon net dressuur maar dan met een paar balken'?

En idd, in iedere tak van sport moet je trainen om op niveau te komen. En -niet te vergeten- BLIJVEN trainen om iig je vorm te behouden en meestal om verder te komen. 't Zou alleen wel fijn zijn als mensen de sport van een ander wat vaker serieus zouden nemen en iets niet zonder meer afdoen als minderwaardig of raar. Snelwandelen (ook een minder bekende tak van sport) is ook niet mijn soort tijdverdrijf, ik vind het er nogal koddig uitzien, maar je moet er ongetwijfeld ook goed voor trainen als je erin mee wilt komen. En IMO is het zeker niet minderwaardig aan bijv. de 100 meter horden of de marathon. Ieder z'n hobby, ieder z'n vak. Knipoog

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Larissa

Berichten: 729
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 14:35

Net zoals iets als voetbal, is ook maar achter een balletje aan huppelen/rennen Knipoog Of tennis, is ook maar een balletje slaan Knipoog En zo zijn er nog wel meer voorbeelden op te noemen. Ieder mens zijn mening maar iedereen doet er zijn best voor om zo hoog op niveau te kunnen komen en daar heb ik toch wel bewondering voor, is ook een kwestie van doorzettingsvermogen

gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 15:22

hi Laui,

Grappig om te lezen dat jullie ook veel aandacht aan *bakwerk* besteden. Ik heb daar wel eens discussie over met anderen. Die vinden dat onzin omdat een endurance paard anderen spieren gebruikt. Ach ik blijf mijn arabiertje (voorheen m2 dressuur) gewoon dressuurmatig rijden. Vindt hij prachtig. Uck wordt boos zodra je een voet in de bak zet om te dresuuren. Springen en spelen vindt hij wel weer leuk.

Jammer dat je niet naar de fasna trail gaat. Ik heb er echt rg veel zin in en ben benieuwd hoe mijn kleine gele het gaat doen.

Geniet van de dag

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 15:33

Dressuur (hoe elementair ook) is IMO de basis van alles, ook van endurance. Altijd prettig om hem in de bak goed door de rug en aan het been te hebben lopen (en vooral niet op de voorhand), daar heb je buiten alleen maar profijt van. En wat Laui zegt over die afwisseling, daar kan ik het ook alleen maar heel erg mee eens zijn. Volgens mij kan 'iedere dag het bos in' ook niet eens leuk zijn voor een paard. Knipoog

Onze Ret heeft een heel veelzijdige training: dressuur, springen, cross, endurance, longeren... over afwisseling gesproken. Tong uitsteken

Ger, ik ga je zeker zien op de Fasna, ik help daar op de vetgate! Super dat je daar de 80 km gaat rijden, ik doe het je voorlopig nog niet na...

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 16:11

heb er ook erg veel zin in. Uck is er klaar voor. We gaan hem wel rustig uitrijden hoor. Als ik maar rondkom daar gaat het om. Pieter rijdt met mij mee zodat hij gebruik kan maken van mijn grooms. Nu maar hopen dat het goed fjordenweer wordt.

Geniet van de dag

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 18:34

Endurance een minderwaardige sport ? Nee dus!!!
Ik rijd klasse I, en elk paard / pony met een goede basisconditie moet dat kunnen doen.
Voor alle klasses geldt inderdaad dat paard - ruiter een prima combinatie moeten zijn.
Na mijn eerste (en tot nu toe enige wedstrijd) in KWB, was (en ben ik nog steeds) onwijs trots op mijn paardje. De snelheid vond ik niet belangerijk, maar het samen zijn met mijn paard in de natuur en zien wat je in die tijd hebt bereikt door te trainen. (Met een ongetraind paard kun je immers ook geen klasse I wedstrijd uitrijden)
Vooral het heel goed letten op mijn paard (dat is immers een doordraver Haha! ). Mijn dag kon niet meer stuk toen ik bij de finish de vraag kreeg of dit daadwerkelijk mijn eerste wedstrijd was Party!!

Ook mijn training zit vol afwisseling....buitenrijden (op tempo) dressuur, dressuur en dressuur, longeren en af en toe een sprongetje.

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 18:37

Gisteren was er trouwens een pensionklant die zei dat zij met haar haf ook wel eens een endurance zou willen rijden, lekker stappen door de natuur Haha!
Toen ik haar heb uitgelegd wat endurance echt inhoudt, moest ze toch wel even slikken * het is toch wel een echte sport * *LOL*

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

arabianfrend

Berichten: 514
Geregistreerd: 25-07-02
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 20:00

Dennis schreef:
Het lijkt me geweldig om te doen. Maar ik kijk er toch wel tegen op omdat ik het lang niet met Dennis zou kunnen(denk ik).

Zou het mogelijk zijn, een Klasse I met een shetlander? Het lijkt me geweldig, en er zijn weinig shetten in zo'n sport conditie als Dennis. Als we een uur pittig gereden hebben(met veel draf en galop) en als hij zin heeft gaat hij daarna nog met 4 benen de lucht in als hij denkt dat hij mag dekken.


ja dat kan.
had het nog nooit gezien, maar ben in onstwedde getuigen geweest dat er een shetlander en een belg meededen in de klasse 1.
weet niet hoe ze het gereden hebben, maar ze deden wel mee.

groetjes arabianfriends

cavia stal pokemon

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 20:05

Heb de Belg en de Shetlander zien finishen. Shetlander had helaas een veel te hoge hartslag en werd daarop afgekeurd.
Het is natuurlijk ook een behoorlijke afstand voor een kleine pony, die moet meer passen maken dan een groter paard, en een Shetlander heeft van nature natuurlijk ook niet enorm ruime passen...
Toch was het enorm leuk om te zien, die Belg en Shetlander die samen aan de wedstrijd meededen.
Of Dennis het aankan...probeer zijn hartslag eens te tellen na een flinke rit...

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 20:14

Cody schreef:
Of Dennis het aankan...probeer zijn hartslag eens te tellen na een flinke rit...


Dat ga ik binnenkort ook doen. Het lijkt me super om een keer te proberen. Ik ben alleen bang dat Dennis veel te veel energie steekt in wat er allemaal om hem heen gebeurd, zeker in het dekseizoen. Buiten het dekseizoen is hij kipmak en zal hij dat iig niet doen.

Flinke ritten naast een KWPNer loopt hij iig vrolijk dus in principe zou het mogelijk moeten zijn. Nu nog de praktijk.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

arabianfrend

Berichten: 514
Geregistreerd: 25-07-02
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 20:25

gewoon een keer proberen zou ik zeggen.
de hartslag is voor meer paarden een probleem, als ze druk zijn knijp je hem toch wel eens hoor.

klasse 1 vind ik ook een prestatie hoor, kan me me eerste rit nog goed herrinneren.
weet nog dat ik met mijn haflinger een half uur te laat binnen kwam.
tja zij was er niet geschikt voor, maar was echt steen kapot van het rijden en motiveren hoor.
als ik er nu aan terug denk moet ik er wel om lachen.
mijn volgende paardje, daar had ik helemaal geen probleem mee.
liep heel goed, te gek in de wedstrijd vaak zodat ik dus gebroken was van het vechten.
de paarden die ik nu heb liggen mij beter, ben ook met me jonkie in klasse 1 begonnen omdat het wel zo eerlijk was voor haar om de sport te leren kennen.
de ander was te heet voor de pa en heb ik gelijk klasse 2 gestart.
kon ie ook makkelijk aan, anders had ik het niet gedaan.
hij is nu ook klasse 3, net als ik al was.
en laatst heeft ie al 110 km met mij afgelegt over de straat.
heb met hem een prima contact, hij is echt me maatje, we voelen elkaar goed aan.
en ons motto is altijd goed over de finisch komen, winnen is niet belangrijk.
zeg altijd maar zo zolang er van die gekken zijn die voor het winnen gaan en daarbij niet aan der paard denken, dan maken wij toch geen kans.
en dat maakt me ook helemaal niet uit, zoals ik al zei goedgekeurd worden op het eind dat is een hele voldoening.
dan ben ik toch wel trots op me paardjes, en als je dan toevallig goed eindigd is dat mooi meegenomen.
maar het belangrijkste is je paard heel houden, en zo lang mogelijk van hem te kunnen genieten en niet elk jaar een ander paard omdat de ander afgereden is.

groetjes arabianfriends

cavia stal pokemon

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-03 21:50

Iedereen heeft het er wel over dat een paard zijn hoef niet hoeft om te draaien voor een klasse I. Waar, maar vergeten jullie niet dat de ruiter zijn conditie ook meespeelt? Ik dacht ook 'ach, een klasse I op je knol hobbelen? Moet kunnen'. Nou niet met 32 graden celsius dus. Ik heb het gehaald maar wist wel dat ik daarna een hoop aan mijn eigen conditie moet doen. Voor mij lastig want ik kan slecht tegen de hitte. Drinken gaat me slecht af dus ook dat moet ik leren.

De spullen? Wat Karin al zegt. Ook ik hou van het gemak en comfort. En ben een 'fool for colors'. Dus ja, ik heb mijn halsterhoofdstel, mijn flexridebeugels (wist overigens niet dat daar een max-gewicht aan zat) maar verder nog wel mijn gewone Kiefferzadeltje. Met Marek kwam de Equiflex. Die was helemaal voor hem op maat gemaakt. We zouden wel gek zijnd ie er niet bij te nemen.

Dus ik heb aardig wat toeters en bellen. Ja, ik heb de boel graag voor elkaar. Liever mee verlegen dan om verlegen. Alleen als je mij vraagt of ik daarmee een topruiter ben? If only, if only.

Voor endurance moet je veel willen opofferen. Misschien haal ik het wel nooit hoger dan de 2. Maar qua inzet vind ik mezelf een absolute topsporter. En allen die er zoveel aan geven. Want 99% van mijn dagelijkse leven draait om de endurance.

'Paint' it 'Black'

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 22:12

Tsja, tweede topic hierover.
Ikvindt eigenlijk geen enkel tak van het paardengebeuren minderwaardig.

Om ergens te kunnen komen moet je sowieso wat je ook doet hard werken en oefenen en trainen.
De 1 op een andere manier dan de ander.

Sowieso maar goed dat we niet allemaal hetzelfde leuk vinden...stel je eens voor......kan je je nooit meer normaal inschrijven voor een wedstrijd Haha!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 09:12

Leuke discussie!! En niemand die de endurance minderwaardig vindt! Ik zeker ook niet, ik ben nu 2 jaar bezig met endurance, heb 12 klasse 1 ritten gereden en 2 klasse 2, en ja ook ik wil ooit (volgend jaar holten had ik in gedachten) een klasse 3 rit rijden, als alles loopt zoals het lopen moet natuurlijk. Ik vind het voor mijn merrie van 1.76 met zware artrose ALLEMAAL een topprestatie wat ze doet, niemand kan trotser op haar paard zijn als ik als we weer een rit goed volbracht hebben. Al dat kommentaar wat ik gehad heb over mijn in hun ogen waardeloze artrose paard die haar grootte ook al niet mee heeft voor de endurance, en ja het is voor haar ook moeilijker dan de gemiddelde arabier/draver, DAAROM juist vind ik dat mijn paard een topsporter is! !!
En wat heeft ze van deze wedstrijden ontzettend veel geleerd, en het allermooiste is, ze is nooit kreupel meer geweest sinds de behandelimg van de homeopaat en de endurance! Wij tainen rustig door en tot ziens in de klasse 3!!!

Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 10:50

met mijn Noriker zal ik nooit verder komen dan klasse I, maar ik ga het zeker doen! Op stal wordt er heel minbderwaardig over gedaan door vooral dressuurdames, die hebben het toch al niet zo op die vette koudbloed, die tank, die lomperd en toen ik zei dat ik endurance wil gaan doen, vielen ze bijna om van het lachen. Ze bekijken ons nu helemaal niet meer, rijden ons van de weg met de auto en jagen me uit de bak als we daar Parelli spelletjes aan het doen zijn (in het kader van niet-op-de-trailer-willen). Kortom: het liefst zien ze ons gaan, weg, ver weg dus!
Jmaaer hoor! met de menners en de mensen met koudbloeden heb ik geen last, die vinden het geweldig en komen met trainingsrondje aan, fietsen mee (verkeersmak maken) en zijn heel behulpzaam!

www.moritz.nl.nu
profiel met foto's, 17-6-2003

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 11:24

Moritz schreef:
met mijn Noriker zal ik nooit verder komen dan klasse I, maar ik ga het zeker doen! Op stal wordt er heel minbderwaardig over gedaan door vooral dressuurdames, die hebben het toch al niet zo op die vette koudbloed, die tank, die lomperd en toen ik zei dat ik endurance wil gaan doen, vielen ze bijna om van het lachen. Ze bekijken ons nu helemaal niet meer, rijden ons van de weg met de auto en jagen me uit de bak als we daar Parelli spelletjes aan het doen zijn (in het kader van niet-op-de-trailer-willen). Kortom: het liefst zien ze ons gaan, weg, ver weg dus!


Jees hoe hou je het uit??!!!
En wat verschrikkelijk kinderachtig en gevaarlijk zijn die mensen zeg.
Ik zou zelf graag verder willen in de dressuur, maar never nooit niet dat ik andere mensen met andere paarden zo zou behandelen en dan van de weg afrijden....

Jammer dat bij sommige mensen het respect in die mate zo ontbreekt zeg.....eigenlijk zouden die mensen eens een rondje Parelli of endurance moeten doen....kan jij hard lachen als ze er helemaal niets van bakken.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 11:51

Wij kwamen een keer langs een dressuurdame met dito zweep en paard in het gooi. Ik reed toen op mijn 4 jarige net hengst af arabier en wat doet dat mens? DIE STEEKT ZO DIE ZWEEP IN MIJN KNOL! Nu nog word ik er kwaad om. Ze zei er ook letterlijk bij: 'niet te dichtbij hoor' en ik dacht erachteraan: ik heb zeker luizen. Ik had destijds een dressuurzadel erop liggen, chapjes aan en oh ja, ik reed met een los teugeltje. Dat wijf was hartstikke gek en alleen daarom al hoef ik nooit dressuurwedstrijden te rijden hier in de buurt. En ja, vooroordeel of niet: dat was bij Laren op de hei. Ik was té verbaasd om haar van repliek te dienen en zelfs mijn vader (zat erachter met zijn kasteel) kreeg niets over zijn lippen. Wat dat betreft komt het verhaal van Moritz mij dus wel heel bekend voor, jakkiebah! Als ik haar nog zou herkennen zou ik haar zo met huid en haar opvreten en die huppelknol van d'r erbij. Grrrr!
Het lag dus helemaal niet aan de endurance, maar aan het feit dat ik op een kleiner arabisch paardje zat en geen wit dekje met bandages om had zitten of een stang en trens erin had hangen.... wat een arrogantie zeg!

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 12:08

hee laui, ik zit ook in het Gooi, dat was vast dat mens dat bij ons op stal de dressuurzweep er flink overheen gooit *whahahahaha* Haha!
ik probeer dat soort mensen altijd in de bak op mijn Noriker te krijgen, dan kunnen ze eens demonstreren wat ze kunnen Sigaar , hij verrekt het namelijk om in het ienemienie zandbakje iets fatsoenlijks te doen Clown


Gelukkig zijn het er maar een paar, de rest op stal zijn allemaal hartstikke toffe mensen en we hebben veel lol Haha! , als er iemand ziek is, verzorgen anderen het paard/pony en verder is geen gezeik, dus ik blijf er lekker staan Party!!

Ik hoop nog eens dat Moritz zo verkeersmak wordt dat ik ook richting de lage Vuursche kan komen, zal ik de grond eens lekker laten dreunen daar }>

www.moritz.nl.nu
profiel met foto's, 17-6-2003

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 12:09

Het is me hier in de buurt 1x gebeurd, twee van die mompeldemompeldressuurtutjesmompeldemompel op kapitale paarden met ditto uitrusting, passeren ons (Welsh Cob met afstandsuitrusting, en ik in m'n lange bruine waxjas) en groeten (uiteraard) niet terug, gevens ons een *blik*, en rijden zachtjes giechelend door.
Nou ja. Wat ik daar van moet denken...

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 13:04

Dat soort huppeltutjes kent iedereen wel, lekker negeren, ik heb medelijden met hun paarden!!

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 21:04

Het lijkt mij enorm leuk om endurance te gaan rijden en vind het ook absoluut geen minderwaardige sport. Met Andrew zou ik het ook niet durven. Hij heeft chronische broncitus en gevoelige hoeven en met de jaren wordt het steeds moeilijker om zijn conditie te verbeteren. Gewone ritten in een vlot tempo van zo'n twee uur doe ik regelmatig, maar dan heeft hij echt een dip op het eind. Langere ritten van zo'n drie tot vier uur maken we ook af en toe, maar dan in rustiger tempo... Ik moet dus wachten op een gezonder paardje voordat ik me eraan durf te wagen... Maar ik heb zeker respect voor die mensen die samen met hun paard i goede conditie de verschillende klasses uit rijden. Ook de klasse 1 dus!

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 23:24

Kijk, wij vinden het hier misschien niet vreemd, dat endurance. Ik krijg toch steeds wel vreemde reacties hoor (ook al heb ik nog maar één wedstrijd gereden...wil toch even een duit in het zakje doen). Van de week zat ik bij de veearts, en daar was iemand die ik vaag kende en vroeg hoe het met m'n pony was. Toen ik zei dat ik er Endurance mee ga rijden had ze echt zoiets van 'hoe kom je dáár nou weer bij' en ook de andere mensen daar keken een beetje raar toen ik dat zei (had dat idee tenminste...).

Maar voor mensen die een beetje de moeite nemen zich te verdiepen in wat er achter die buitenrit van die endurance-route zit, zal het toch geen minderwaardige tak van sport zijn neem ik aan.

Ik wilde nog even reageren op het trainingsverhaal van Karin: Ik ben met je eens datje paard aan de hulpen moet staan, maar ik heb wel eens het idee dat Miga té goed luistert. Dat ze in mijn tempo gaat lopen en niet in haar eigen ritme komt, dat ze in een ongelukkig tempo loopt dus, omdat ik dat aangeef. Natuurlijk moeten we allebei nog een beetje wennen, maar ik denk toch zeker dat een paard z'n eigen tempo moet leren 'kennen' oid. (hmm, maar als dat dat alleen maar hard, hard betekent is dat idd niet handig - paarden kunnen niet logisch nadenken bedenk ik me) oftewel: het verschilt per paard!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 23:28

Elke sport is een sport...

Niet elk paard kan het, en ook niet elke ruiter... je heb er denk ik ook bepaalde eigenschappen voor nodig.

Bovendien moet je paard er toch ook goed getraind en gezond genoeg voor zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 23:48

Dit is best een interessant topic en ik wil nog iets vragen, misschien dat Gerritje ook nog wel een duit in het zakje kan doen?

Onlangs had ik een discussie met een stalgenoot die eigenlijk alleen maar springt en daar ook heel veel verstand van heeft. Die stalgenoot is van mening dat het dressuren zijn paard zal verpesten, hij denkt dat hij dan minder goed het parcours door komt. Mijn mening is ietsjes anders, ik denk namelijk dat het dresuurwerk het paard heel erg veel kan helpen qua souplesse, leningheid en handigheid. Enfin, we discussieerden nog wat verder en ieders verhaal kwam boven tafel. De mening van mijn stalgenoot over dressuur berustte op een misverstand en ik heb geprobeerd uit te leggen wat ik ervan vond. We waren het niet zo heel erg oneens hoor, viel reuze mee.

Maar nu terug naar endurance. Ik denk dat dressuurwerk ook hier het paard kan helpen om goed en gezond te presteren. Door het gymnasticeren bijvoorbeeld kun je het bewegingsstelsel van het paard gezond houden denk ik, waardoor hij de prestaties beter aan kan. Ik denk dus eigenlijk aan het samenvoegen van diverse trainingsaspecten, zoals kracht en lenigheid in de spieren o.a. met dressuurwerk; duurtraining en intervaltraining ook voor het hart en de longen en de stofwisseling in het hele systeem, enzovoort. En zo combineer je dus het werk om het totale paard voor te bereiden. Is dat zo in de endurance?

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 07:00

Lovely schreef:

Maar nu terug naar endurance. Ik denk dat dressuurwerk ook hier het paard kan helpen om goed en gezond te presteren. Door het gymnasticeren bijvoorbeeld kun je het bewegingsstelsel van het paard gezond houden denk ik, waardoor hij de prestaties beter aan kan. Ik denk dus eigenlijk aan het samenvoegen van diverse trainingsaspecten, zoals kracht en lenigheid in de spieren o.a. met dressuurwerk; duurtraining en intervaltraining ook voor het hart en de longen en de stofwisseling in het hele systeem, enzovoort. En zo combineer je dus het werk om het totale paard voor te bereiden. Is dat zo in de endurance?


Dit is voor mij dagelijkse kost. In de eerste klasse's is het niet noodzakelijk om je paard soepel te houden. Het zou eigenlijk wel moeten omdat het paard dan fijner loopt, maar je kunt de rit ook uitrijden met een stijve knol (is ons iig t/m klasse II tot nu toe telkens gelukt).
Het gekke is dat 'we' (allemaal dus eigenlijk Bloos ) tot nu toe dat dressuur maar belachelijk vonden, beest wilde niet en je werd er écht gefrustreerd van. Dus hadden we 2x per jaar de fysio erbij (is nog erg weinig al zeg ik het zelf). Zij vond de laatste keer dat het paard gigantisch vooruit gegaan was, en wij merkten niks, nog even stijf en onwillig in de dressuur. Ook legde zij uit dat het heel erg belangrijk is om een soepel paard te hebben, er zijn alleen meer wegen die naar Rome leiden. In ons geval was het makkelijker om het paard met snoepjes in te laten buigen, buikspieroefeningen te doen en eindeloos achteruit te wandelen (zat nl. vooral in de rug vast). Dat hebben we ook gedaan en het resultaat mag er wezen. We hebben nu een paardje dat in de dressuur over zijn rug gaat lopen. Daar hebben we dan ook 3 jaar over gedaan...
Op de langere afstanden is het van levensbelang dat het paard, maar ook de ruiter soepel zijn. Door het rijden verstijf je allebei en dat geeft op het eind vreselijk zwaar werk voor het paard. De laatste kilometers zullen dan alles behalve prettig zijn (Hercules was ook ontzettend stijf en die kregen we niet losser, die heeft dus de laatste kilometers altijd moeten verbijten). Het leuke is nu dat we een wat stijver paard hebben en een heel soepel hengstje. Het hengstje blijft gaan, ongeacht zijn conditie, die vertrekt uit de vetgate en huppelt vrolijk verder. De ander moet echt op gang komen en die hoor je hardop denken: "ok, dan gaan we weer harder". Dat verschil wil overigens niet iedereen erkennen, maar tot mijn vaste overtuiging komt dat doordat de één stijf is en de ander z'n hoef nergens meer voor omdraait (is nog losser dan mijn dressuur KWPNer).
Voor de afwisseling (is goed in de kop) springen we nu ook en tot onze grote verbazing is het sinds dat we regelmatig springen dat ze allemaal fijner te rijden zijn. Ze zullen op die hoogte (80 cm tot 1 m) hun rug wel los moeten laten. Één en dezelfde trainingsmethode is al heel lang achterhaald, je kunt beter een Fartlek-systeem aanhouden. Dat blijkt zowel fysiek als mentaal hele positieve effecten te hebben op zowel ruiter als paard (je rijdt immers heel afwisselend en beleefd elke dag wel een nieuw avontuur). Er gaan nu ook stemmen op die het zgn long slow distance trainen (heel erg veel gebruikt bij endurance) afkeuren omdat je daarmee meer slijtage veroorzaakt dan dat je conditioneel wint. We zullen het zien!

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DenieesB, marloesxx en 31 bezoekers