artikel Bit over trailers en E achter B

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 23:16

Madelein, ik proef terecht enige weerstand tegen terreinauto's. Ik weet inderdaad zeer goed wat ze kosten en ook dat het dus niet voor iedereen is weggelegd om er een te rijden. Ik mis echter je visie op busjes. Met een jonge volkswagen of Mercedes, ben je er ook. Bedenk dat het zeker niet duurder is om een bus op grijs kenteken te rijden in verhouding met een zware personenwagen. Ter illustratie: de ex Nieuwe Ark bus weegt 1400kg en kost ƒ107,00 wegenbelasting per drie maanden. Welliswaar is de bus inderdaad te licht om een trailer te mogen trekken maar met de nieuwe VW's mag het wel. Hetzelfde geldt voor de Mercedes Sprinter en de Ford Transit. Die zullen waarschijnlijk iets duurder zijn maar zijn door hun sterkere motoren uitstekens in staat om trailers te trekken, zeker wanneer je niet voor de lichtste typen kiest. Neem je ook een uitvoering met dubbele kabine dan heb je dezelfde facaliteiten dan bij een gewone personenauto, alleen heeft het beduidend meer bij te zetten.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 23:23

Trouwens, Een oudere Land Rover op grijs kenteken kost minder om op de weg te houden dan een Opel Astra. Dus of die wagens nou echt zo duur zijn om te rijden is meer gebaseerd op veronderstellingen dan op werkelijkheid.
Land Rover Discovery:
Wegenbelasting ƒ156,00 per drie maanden, grijs kenteken.
verzekering ƒ550,00 per jaar met beperkt casco en 65% no-claim.
De V8 gebruikt 1:5 LPG aan ƒ0,80 per liter.
Deze auto is van 1990, de marktwaarde is ongeveer ƒ19.000,00.
Wie duikt onder deze bedragen met dezelfde prestaties?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ikke op 2001-07-29 23:24 ]</font>

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 23:33

Hoi ikke, ik weet niet tegen wie je verhaal gericht was, maar om je gerust te stellen, kan ik je vertellen dat ik een Nissan Patrol op grijs kenteken rijd en juist vanwege de ingewikkelde regels mijn E-rijbewijs dus wel gehaald heb.

En ik moet zeggen, het geeft je zo'n prettig gevoel om te weten dat je wettelijk alles voor elkaar hebt. Ik reed nl. al wel met de trailer omdat ik dacht dat ik aan de regels voldeed, totdat bleek dat het laadvermogen van je auto ook meetelde .... en daar had ik dus niet op gerekend.
Dus ik heb alsnog mijn E-rijbewijs gehaald.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 23:42

Dat zijn van die banketstaaf foutjes. Er is volgens mij geen enkele terreinauto waar je zonder meer een trailer achter kunt plakken zonder E-rijbewijs. Ik weet niet wat een Nissan Patrol mag wegen maar zowel de Range Rover als de Disco (herzelfde onderstel) mogen 2500kg wegen, dat ga je dus nooit redden.

Mijn bericht was voornamelijk voor Madelein, die zich kennelijk wat aangevallen voelde door mijn visie op auto's. Maar ook voor iedereen, ik wil het wel eens helder hebben wat een Disco kost. Iedereen roept wel dat ze duur zijn, maar ik denk dat er maar weinig mensen zijn die werkelijk weten wat het kost, tenzij je er een hebt.
Fitzroy, jij zult met de Nissan toch ook ergens rond dezelfde kosten zitten dan de Disco, denk ik. Je kunt er geen Opel Astra op benzine voor rijden, tel het maar na.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ikke op 2001-07-29 23:48 ]</font>

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 00:04

oke, in busjes heb ik me nooit verdiept om die reden, dat ik mezelf niet snel in een bus zie rijden: het paardentransport zal een redelijk klein onderdeel zijn van mijn rijden in auto's: ofwel, ik zal meer en langer in de auto zitten zonder aanhanger dan met. :
Busjes vind ik alles behalve lekker rijden
( oke, ik geef t toe, ben misschien beetje 'verwend' op auto-gebied en ga voor een beetje comfort en snelheid/felheid, dus je wilt me misschien nu helemaal niet meer tegenkomen Knipoog )
ik zal dus waarschijnlijkniet snel zelf een busje kopen, tenzij er een luxere en sneller variant gaat komen en ik op zeker meer ga rijden met de kar.

Ik bedoel met de prijzen van jeeps in eerste instantie vooral de aankoopprijs, en vervolgens de wegenbelasting (gewicht he..)en het verbruik: ik ken weinig jeeps die zuinig rijden, de meesten rijden volgens mij iets tussen de 1/6 -1/8 ofzo.
De wegenbelasting verandert volgens mij niet of de auto nu 3 of 33 jaar oud is, alleen zal van de laatste de aankoopprijs wat lager zijn..

Ik baseer mijn gegevens niet zozeer op verhalen/fabeltjes, maar op veel in autoboeken kijken, vergelijken, naar de RAI dealers spreken, etc.
Dit omdat ik mezelf graag ooit in zo'n auto zie rijden, voorlopig kan ik dat zelf nog ff niet financieren maar de info/kennis is nooit weg Lachen
btw, ik vind de prijzen van 2-de hands, oudere 4wds nog behoorlijk hoog liggen, wat ik zo hoor hier en lees in de bladen, dat is me vies tegen gevallen..

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 00:16

Madelein, wat dacht je van 1500 pond voor een Range Rover in behoorlijke staat? Bovendien oud genoeg om wegenbelastingvrij rond te rijden in Nederland.
Ik weet niet hoe verwend je bent met auto's maar een VW-bus met een 2,3 Turbo diesel, daar heeft mijn Disco het knap moeilijk mee, dat kan fors uit de voeten. Bovendien doet hij qua luxe niet onder voor een gemiddelde middenklasser. Tel daarbij op dat je een hogere zitpositie hebt waardoor je over het verkeer heen kunt kijken en dus veel beter kunt anticiperen op de verkeersituatie. De moderne bussen doen qua verbruik niet onder voor een gemiddelde auto, dus zijn ze veelal goedkoper in de exploitatie. Bovendiem hoef je je nooit meer af te vragen of iets erin kan, het kan er gewoon in.
Het is bij mij zelfs zo erg, als ik in een gewone auto rijdt, dan ben ik bang m'n bips te verbranden aan het wegdek. Ik heb geen gewone auto meer, en ik wil er ook nooit meer een.

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 12:40

w.b. prestaties van de auto's, ben ik gewend aan lekker snel weg en doorkarren, maar ook een jeep haalt die prestaties niet, dus dat maakt idd niet veel uit, of ik dan voor een busje kies of een 4wd. De laatste zijn wat duurder in aanschaf, maar heeft wel mijn voorkeur boven een busje.
Ik neem aan dat jij (i.i.g. w.b. de wegenbelasting van 600 p.j.) praat over grijs kenteken, anders lijkt me dat onmogelijk..?

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 14:04

Eigenlijk is het vrij makkelijk de regel:
Mijn Jeepje weegt 1200 kg. Ik mag een trailer trekken (640kg) met één paardje erin (totaal 1040kg) hiermee kan ik gewoon met B rijbewijs rijden. Staan er nu 2 paardjes in (1440 kg) dan mag ik niet rijden, want dan is de trailer zwaarder dan de auto en heb ik BE nodig.

Als je dus op zoek bent naar een trailer of auto en je hebt geen BE-rijbewijs, moet je even heel goed nadenken en uitrekenen wat je wilt! Daarmee speelt vooral het (netto)gewicht van de trailer een grote rol!

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 14:46

Audi zijn de zwaarste Auto's!!

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 15:12

Citaat:
Op 2001-07-30 14:04, schreef Sibold:
Eigenlijk is het vrij makkelijk de regel:
Mijn Jeepje weegt 1200 kg. Ik mag een trailer trekken (640kg) met één paardje erin (totaal 1040kg) hiermee kan ik gewoon met B rijbewijs rijden. Staan er nu 2 paardjes in (1440 kg) dan mag ik niet rijden, want dan is de trailer zwaarder dan de auto en heb ik BE nodig.

Als je dus op zoek bent naar een trailer of auto en je hebt geen BE-rijbewijs, moet je even heel goed nadenken en uitrekenen wat je wilt! Daarmee speelt vooral het (netto)gewicht van de trailer een grote rol!


Zo werkt het dus niet!!!!
Gaat om het gewicht wat je trailer MAG laden.

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 15:19

Ik vind de discussie over de terreinwagen zeer leuk om te lezen! Ben dus zelf een absolute voorstander van grote en hoge auto's. Sinds een paar maanden ben ik de trotse eigenaar van een Chevrolet Pick-up! Je wilt niet weten wat dat weegt, maar met een B rijbewijs kan ik er in ieder geval weinig achterhangen om onder de 3500 kg te blijven. Wat betreft de kosten ben ik het met ikke eens. De aanschafprijs van mijn auto was idd veel, maar voordeel is dat hij ook een hoge prijs houdt. Dit kan je van de meeste luxe auto's niet zeggen. Heb hiervoor aardig wat auto's versleten maar kreeg er echt geen drol voor terug bij inruil (vb ford scorpio, alfa 164). Het verbuik van mijn monster is niet leuk, 1 op 4,5. Maar ik rij op gas (afgelopen weekend voor 71 ct per liter), wegenbelasting is een lachertje omdat ik grijs kenteken heb, maar wel een achterbank! (mag omdat het een pickup is, en een bepaalde hoogte heeft). Verzekering is niet zo leuk, dit komt omdat ik niet alleen wa heb, maar ook het stukje voor diefstal en joyriding heb verzekerd, dit wordt helaas berekend over de nieuwwaarde en die is nogal hoog. Maar één ding is zeker, ik wil nooit meer een "gewone" auto, helemaal niet als je een keer met de trailer hebt gereden!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 16:07

Een auto met grijs kenteken lijkt me ook behoorlijk handig, alleen lijkt het me wel lekker als ik achterin zit, dat ik dan ook een normale stoel heb om op te zitten.