geholpen bij dekking nina!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

geholpen bij dekking nina!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-03 22:23

nou dat was niet zo eenvoudig!
omdat lonneke nu dus tijdelijk opgenomen is had ik aangeboden dan wel te helpen als de hengst nina weer moest dekken.morgen komen ze hem ophalen dus vanavond moest ik helpen.
ik met raymond(de man van lonneke)de hengst in de trailer,en naar nina.
lonneke had gezegd dat nina misschien maar 1 of twee keer zou bokken en dan de hengst wel toe zou laten.
nou niet dus Verward
ze bleef elke keer achteruit slaan terwijl de hengst voorzichtig snuffelde,keer op keer.de hengst begon ook al wat te steigeren telkens en ik moest nog uitkijken dat ik niet een voorbeen in mijn hoofd kreeg,want ik had de hengst vast.
uiteindelijk werkte nina echt niet mee en moesten we het maar stoppen
maar die arme hengst was helemaal opgewonden,en nu mocht ie niet!
tja toen werd ie toch een beetje druk en sterk!
ik kende die hengst natuurlijk ook niet en ben wel een beetje voorzichtig wat dat betreft dus moest wel een paar keer hem tot orde roepen(wat ook nog weinig indruk maakte )

nina maar weer op stal gezet en de hengst gelongeerd zodat ie zijn ei kwijt kon.......

toen schoot het hoofstel ook nog kapot(tja was ook niet echt een sterk geval eerlijk gezegd)dus dat beest bijna los!ik had het net op tijd gezien en toen ik hem omdraaide zag ik dat nina hem in zijn hals geraakt had,een schaafwond.
op stal heb ik de wond ontsmet en hopelijk wordt het verder niet dik ofzo.
nou dat was wel weer even genoeg aktie voor mij zeg!
ik kan merken dat ik 'maar een ponietje heb '
ben niets meer gewend Haha!


Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 09:05

Wat een verhaal weer. *LOL* Door wie wordt Nina nu gedekt? Ik had niet meegekregen dat ze weer naar de hengst ging.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 09:54


Alja

Berichten: 25521
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 10:26

jemig wat een gestress allemaal

maar als ze ze hengst bleef staan dan was ze toch ook niet meer hengstig (en dus niet het goede moment om haar tedekken)

ONDERSCHRIFTLOOS

Liesje_Lover

Berichten: 6861
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 11:01

Ga je het nog een keer proberen om te dekken? Als ze dan wel hengstig is.....

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-03 11:03

ze was wel nog hengstig want ze stond alsmaar te plassen.vanavond wordt de hengst opgehaald misschien dat de eigenaar van de hengst dan nog een keer probeert

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 11:04

De eigenaar van de hengst was er dit maal niet bij Verward

Ik zag dat tussen de topics 2 dagen zit (22/6 en 24/6). Het zou dus idd kunnen dat de merrie niet hengstig meer is en afslaat.

Best kun je zo'n merrie eerst schouwen met een schot ertussen, als ze dan slaat wordt de hengst niet geraakt.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 11:06

Even nieuwsgierig...gebruiken jullie kluisters bij Nina tijdens het dekken? Want een merrie die slaat...brrrr... als de hengst niet heel ervaren is in het dekken kan hij lelijke klappen opvangen... Ik had voor Escala ook gevraagd of de eigenaresse van de hengst voor de zekerheid kluisters mee wou nemen...Nou ja, ik zal duimen dat het vanavond beter gaat hoor...en het kan toch zijn dat Nina al over het hoogtepunt van haar hengstigheid heen was/dat het ei al gesprongen was en ze dus gewoon niet meer wou...

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-03 11:15

vikki schreef:
Even nieuwsgierig...gebruiken jullie kluisters bij Nina tijdens het dekken? Want een merrie die slaat...brrrr... als de hengst niet heel ervaren is in het dekken kan hij lelijke klappen opvangen... Ik had voor Escala ook gevraagd of de eigenaresse van de hengst voor de zekerheid kluisters mee wou nemen...Nou ja, ik zal duimen dat het vanavond beter gaat hoor...en het kan toch zijn dat Nina al over het hoogtepunt van haar hengstigheid heen was/dat het ei al gesprongen was en ze dus gewoon niet meer wou...


ik had ook met lonneke overlegt of ik nina moest kluisteren,maar zij zei dat dat niet hoefde omdat nina maar 1 of twee keer zou bokken en daarna de hengst toe zou laten,dus met het snuffelen liet ik de hengst ook wel erg op afstand hoor,en trok hem gelijk weg als nina bokte,maar helaas heeft nina toch een schaafwond uiteindelijk veroorzaakt.ik was erg voorzichtig,zeker omdat het andermans paard is!daar ben ik altijd heel voorzichtig mee!!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-03 11:19

Sugarmiss schreef:
De eigenaar van de hengst was er dit maal niet bij Verward

.


nee eigenlijk zou de hengst deze dag opgehaald worden maar dat kon dus niet.
en de dag ervoor had lonneke ookal gevraagd of ik wilde helpen,alleen hadden we toen besloten het niet te doen(het was erg laat al savonds)

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 11:23

maar zelfs met 1 of 2 keer bokken kan een pony een hengst al aan gort slaan of zelfs jou sanderijn.
gelukkig dat het nog goed ging.

Orbaldo moest zaterdag ook een merrie dekken hardstikke hengstig de veearts had gescand dat ze 's avonds gedekt moest worden.

Nou ondanks het spantouw was ze hardstikke hengstig tot het moment dat de hengst sprong.
hengst heeft zelfs met spantouw nog een flinke klap/wond opgelopen en ik heb er dus een zwaar gekneusde voet aan over gehouden.

soms valt het niet mee Haha!

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-03 11:31

Nimber schreef:
maar zelfs met 1 of 2 keer bokken kan een pony een hengst al aan gort slaan of zelfs jou sanderijn.




dat weet ik ook wel,ik ben eigenlijk ook voor het kluisteren,maar goed het is lonneke dr paard en zij zei dat het niet hoefde........
tja dat nina zo aan het slaan zou blijven had ik natuurlijk ook niet verwacht...
nou ja weer wat geleerd Frusty

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 11:34

ja gelukkig dat jij niets hebt je moet er niet aan denken Ach gut

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-03 11:41

Nimber schreef:
ja gelukkig dat jij niets hebt je moet er niet aan denken Ach gut

nee precies!daar zit ik ook niet op te wachten haha

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 11:56

Sugarmiss schreef:
De eigenaar van de hengst was er dit maal niet bij Verward

Ik zag dat tussen de topics 2 dagen zit (22/6 en 24/6). Het zou dus idd kunnen dat de merrie niet hengstig meer is en afslaat.

Best kun je zo'n merrie eerst schouwen met een schot ertussen, als ze dan slaat wordt de hengst niet geraakt.

Idd, goed schouwen waarbij de hengst veilig staat is heel belangrijk.
Wij zijn soms langer bezig met het schouwen dan de dekking.
De hengst staat bij ons dan nog gewoon in de stal en pas als hij de merrie overal kan aanraken en likken zonder gegil van de merrie, halen we de hengst van stal.
Sommige merries hebben daar wat tijd voor nodig, dan heb ik liever dat de hengst veilig staat en ikzelf ook. Dus een lange lijn aan het halster van de merrie en ik blijf zelf op een paar meter afstand.

Door zo te schouwen, hoeven wij ook nooit de merries te kluisteren.
De hengst dekt dan of aan de hand op de spuitplaats of hij gaat los met de merrie in de bak.

Als je aan het eind van de hengstigheid hebt gedekt, kan het zijn dat de merrie al afslaat. Wij dekken ze in principe om de dag maar dit jaar waren de merries van 1 dekking drachtig. Als ze de hengst niet meer toelaten (ook niet na lang schouwen) proberen we het ook niet meer.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 15:48

Wat een gedoe zeg zo dat dekken Haha!
Toen die van mij laatst werd gedekt bleef ze gewoon rustig staan, die vind het allemaal best, geen gepiep of gezeur Haha!

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-03 16:32

MarijeR schreef:
Idd, goed schouwen waarbij de hengst veilig staat is heel belangrijk.
Wij zijn soms langer bezig met het schouwen dan de dekking.
De hengst staat bij ons dan nog gewoon in de stal en pas als hij de merrie overal kan aanraken en likken zonder gegil van de merrie, halen we de hengst van stal.
Sommige merries hebben daar wat tijd voor nodig, dan heb ik liever dat de hengst veilig staat en ikzelf ook. Dus een lange lijn aan het halster van de merrie en ik blijf zelf op een paar meter afstand.

Door zo te schouwen, hoeven wij ook nooit de merries te kluisteren.
De hengst dekt dan of aan de hand op de spuitplaats of hij gaat los met de merrie in de bak.

Als je aan het eind van de hengstigheid hebt gedekt, kan het zijn dat de merrie al afslaat. Wij dekken ze in principe om de dag maar dit jaar waren de merries van 1 dekking drachtig. Als ze de hengst niet meer toelaten (ook niet na lang schouwen) proberen we het ook niet meer.


tja moet daar ook de mogelijkheid voor zijn,en die was er niet,nina staat gewoon op de wei waarbij wel een stal is maar het veulen staat daar in omdat met de dekking het veulen er niet bij kan lopen natuurlijk!
en omdat mij verteld was dat nina de hengst snel toe zou laten was ik er natuurlijk ook niet op berekend dat dat niet gebeurde en dat nina uiteindelijk de hengst helemaal niet toeliet.
ik heb zo voorzichtig mogelijk gedaan,zowel voor de hengst als voor nina als voor mijzelf!het is andermans paard en daar ben ik altijd erg voorzichtig mee!

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 17:41

Ik zou dan de volgende keer eerst even de hengst op stal zetten en het veulen aan een halster op een paar meter afstand vasthouden. Zo doen wij dat ook met het schouwen als er een veulen bij loopt.
Daarna de hengst eruit en het veulen op stal.

Juist als er al een dag tussen zit na de laatste dekking, kan je er niet vanuit gaan dat de merrie zich zomaar weer laat dekken. Je bent dan al verder in de hengstigheid en dan kan het dus zijn dat ze afslaat.

Gelukkig is het nu goed gegaan (schaafwond overleeft ie wel) maar misschien heb je hier wat aan voor een eventuele volgende dekking Lachen

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 22:53

nou hier dan ff een berichtje van de eigenaresse van de hengst.....

ik was zelf niet bij het ophalen omdat ik tot 8 uur moest werken dus dan werd het wel heel erg laat en heb nog meer paardjes...

die schaaf wond is wel dik maar hij heeft er geen last van dus daar maak ik me niet zo druk om.
nina was gescant op het ei en we hebben haar precies gedekt op de dag dat het ei 4 cm was....

dus het zou heel goed kunnen dat het gelijk raak is geweest want volgens de veearts moest het ei 4 cm zijn om een dekking te kunnen laten slagen en is de kans dan het grootst dat het raak is
10 juli wordt nina gescant en dan zullen we het zeker weten....

dus ze is precies op de dag gedekt dat de veearts zei dat ze gedekt moest worden...

zit dus denk ik wel goed...
Haha!

!!de appies worden ondergewaardeerd!!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-03 05:32

appie_rulez"]

die schaaf wond is wel dik maar hij heeft er geen last van dus daar maak ik me niet zo druk om.
[/quote]

gelukkig!ik baalde er enorm van.ik vind zulke dingen altijd heel naar dat dat met andermands paard gebeurd!

[quote="appie_rulez schreef:
nina was gescant op het ei en we hebben haar precies gedekt op de dag dat het ei 4 cm was....

dus het zou heel goed kunnen dat het gelijk raak is geweest want volgens de veearts moest het ei 4 cm zijn om een dekking te kunnen laten slagen en is de kans dan het grootst dat het raak is
10 juli wordt nina gescant en dan zullen we het zeker weten....

dus ze is precies op de dag gedekt dat de veearts zei dat ze gedekt moest worden...

zit dus denk ik wel goed...
Haha!


ik hoop het!
ik ben iig benieuwd wat er voor veulen uitkomt!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2IJsjes, Hieperdi, Mark0919, vicky, Witje2 en 43 bezoekers