Stal niet in willen...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-01 19:32

Xantippe heeft weer eens iets nieuws, ze wilt haar box niet meer in. DAn staat ze gewoon stokstijf stil voor 2m voor de stal en vervoert ze geen been of wat dan ook meer. Boos!
Maar ik probeer haar op haar kont aan te tikken enzo, en trekken heeft geen zin. Maar dat lukt niet, pas als ik het bijna opgeef met praten,tikken op kont geven en weet ik het wat, gaat ze erin. Het is gewoon een spel en ze weet dat ze sterk is. Maar hopelijk niet te slim.
Vandaag probeerde ik haar achterwaarts erin te krijgen, lukte ook niet. Maar als ik haar omdraai en vanaf de andere kant de stal in wil, doet ze het wel. Verward Wie weet een maniertje om dit er op een VRIENDELIJKE en goede manier eruit te krijgen? Heb al een amnier gehoord die niet zo vreindelijk is en daar was ik het absoluut niet mee eens. Misselijk Maar wie kan mij helpen of heeft dit meer meegemaakt met een zeer jong dier wat van ondeugende dingen houdt? Clown
Groetjes Linda


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 19:58

longe achter haar kont en die door iets wat ervoor staat trekken zodat je minder rkacht hebt en door aan de longe te trekken er veel spanning opsqtaat waardoor de achterhand naar voor schiet

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 20:03

Volgens mij heeft Xantippe een praatje gemaakt met Escala... Knipoog Die heeft ook opeens van die ondeugende truukjes, mij in de maling willen nemen...maar ach, de aanhouder wint... Schijnheilig (Met een beetje hulp af en toe... Haha!) Bij Escala (die is BTW 11) komt het door het land, die denkt ook: bekijkjij het maar met die box, ik sta liever op het land... Party!!

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 20:04

Het hoeft niet per se met ondeugend zijn te maken te hebben hoor!

Mijn pony stond tijdens dat MKZ gedoe bij een vriendin van mij op stal en hij wilde ook opeens niet meer z'n stal in.
Was bang voor de deuropening waar ie doorheen moest.
Waarschijnlijk is jouw paardje een keer ergens achter blijven hangen, of heeft zich een keer gestoten.
Dat had die van mij in ieder geval wel.

Gewoon geduldig blijven en als ie het weer vertrouwd gaat het weer vanzelf!

Suc6!

TARA (Amulet X Julio Mariner xx)--> Springen B + 31, Dressuur L2 + 9, SGW L + 10

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 21:00

hoi
Heeft ie zich hard gestoten?
Zo niet toch streng zijn wat het opvoedkundige begint al in en om de stal.Als hij daar al niet luister krijg je zeker te weten ook problemen met rijden.
Jij bent gewoon de leider in de kudde en daar zal je paard zich bij neer moeten leggen.
Wat jij wilt zal hij gewoon moeten doen (uiteraard wel iets wat ie kent,niet neens de passage of zo he Knipoog )
Het klinkt misschien heel hard maar zo vind ik het wel.
Doet hij het goed uiteraard goed belonen.

Roel
Berichten: 653
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 21:24

Ik zou niet meteen beginnen met een longe achter haar langs. Probeer eerst maar met belonen. Appel voor zijn neus houden en langzaam de stal inlokken. PAS als hij op stal staat dan pas de appel geven of iets anders lekkers..

Hoe meer je MENSEN leert kennen, des te meer ga je van je PAARDEN houden.
voor foto's: http://www.yourmomentfotografie.nl

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 22:47

Dat probleem heb ik jaarlijks *LOL*
Als Isolda weer voor het eerst in de stal moet, ben ik zo een half uur bezig! *LOL*
Waarom? Geen idee, maar ik weet wel, zodra ik het gevecht aanga, verlies ik het en ben ik nog een extra uur kwijt.
Dus geduld houden is bij ons het toverwoord. Met wat lekkers voor haar neus zwaaien en wachten. Niet trekken, ze is toch sterker en duwen? Achja, verplaats maar eens een tanker!

Gelukkig is dit eens in het jaar, als ze voor het eerst in de stal moet. Daarna doet ze het een heel jaar niet meer *LOL*
Ik heb een maf paard!

Misschien zou je het eerst met brokken, appel of weet ik wat voor lekkers kunnen proberen. Of er een gewoonte van maken, dat als ze in de stal gaat, ze eten krijgt. Hoeft niet veel te zijn hoor! En als ze weer braaf is, kan je die gewoonte misschien weer af bouwen!

Pluutje

Berichten: 5621
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 23:57

pluutje durft alleen in een stand te staan!!eihoofd! zodra hij in de buurt van box komt die open staat gaat ie keihard draven!hihi

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 06:49

Als het geen angst is kan je iemand vragen om zich verdekt op te stellen met een longeerzweep en wanneer hij ook maar twijfelt gelijk een pets op zijn kont geven!

PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-01 17:33

Okay, heb nu ene paar voorbeelden gekregen van jullie en ik ga eens kijken wat ik ga doen en hoe.
ik weet dat ik nu hard op moet treden,anders verlies ik altijd. Maar ik denk dat ik gewoon veel met haar moet doen...
Maar ik ga toch eens wat meer met geduld doen. Alleen bij haar vorige baas 'won' ze ook altijd, door dat ze altijd net zolang wachtte totdat Tip de stal inliep.
maar ik heb dan het gevoel alsof ze een beetje verwend is en niet weet wie de baas is. Ze luistert dan slechter met trekken enzo, maar om haar nou aldoor haar zin te geven. Ik vind dat toch wel jammer dat haar vorige baas het haar zo geleerd heeft. Niet dat ik geen respect voor Tip heb, dat wel. maar ik geloof niet dat ze onwijs veel respect voor ahar vorige baas had, op zo'n manier.
Of brabbel ik nu maar weer een eind weg? Verward
maar goed, ik ga het iniedergeval proberen.
Thnx allemaal,
Linda

Soraya

Berichten: 6875
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 10:29

ach, de aanhouder wint zeggen ze altijd...Zoals al gezegd werd probeer het met iets lekkers ofzo! Paarden (ook honden, daar heb ik ervaring mee) trappen er altijd in!! Ze zijn slim, maar als het om eten gaat opeens niet meer Haha!

Hardcore-Soldier
Hardcore-fan#18
Respect2all

LUNA

Berichten: 599
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 10:36

Die van mij vertikken het ook altijd de stal in te gaan. Zodra ze horen dat ik brok in de voerbakken doen willen ze maar wat graag naar binnen, idee?

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 11:13

Het belangrijkste is volgens mij eerst kijken of hij bang is of gewoon verwend. Bij bang moet je hem lijmen, bij verwend toch wat harder aanpakken.
Mijn paard heeft het ook wel eens, meestal mag hij alle buurpaarden even vereren met een bezoekje, soms niet, dan blijft hij ook in de gang staan, met hoofd op Saros stand, onderhals eruit, hoofd wat scheef, van ik ga niet!! Dan moet ik dus echt even optreden, meestal is een scherp, "ik dacht het niet", voldoende.

Navragen is beter dan afvragen.

EllenR
Berichten: 79
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 11:47

Ik ken dit probleem ook wel. Vooral met die hitte vorige week had mevrouw helemaal geen zin d'r stal weer op te zoeken.

Trekken en vechten helpt niet, even streng roepen "KOM" meestal wel. Maar als dat ook niet helpt, dan werkt de volgende truuk altijd: ik loop even een stukje door (stal dus voorbij) en weer terug; dan vóór de stal halthouden (dus vóór ze in verzet gaat) en even over haar neus aaien (over dat hele zachte gedeelte vooraan (tussen de neusgaten)). Daar wordt ze altijd lekker relaxed van en dan stapt ze zó de stal in...

Probeer het eens!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amber15, Hjartje, hokke, laura22, Mark0919 en 42 bezoekers